Jo, jag har en ICC-profil från Crimson, brukar beställa därifrån. Men jag vet inte riktigt, jag redigerar ju visserligen på min okalibrerade 13"-skärm på Macbooken så det kanske var lite overkill att ladda ner profiler och hålla på. Testade mest för att jag var nyfiken. Om jag kör softproofing där "Intent" är inställt på "perceptual" (kör ju engelsk version, osäker på vad det heter på svenska), så ser det ut som att bilderna blir alldeles för varma i tonen. Men det är inget jag har märkt när jag har beställt från Crimson. Om jag däremot väljer "relative" så ser det mer ut som det faktiskt blir. Å andra sidan blir det inte så stor skillnad då (om ens någon) mot hur bilden ser ut utan soft proofing.
Jag borde kanske kolla upp mer hur det där funkar helt enkelt. Jag vet nog egentligen inte vad jag håller på med.
Men jag brukar bli nöjd, och det brukar bli som det ser ut på skärmen. Bilder som är lite mörkare, eller innehåller stora mörka partier, brukar dock bli lite för mörka vid utskrift via Crimson. Så där är nog Johans tips bra att ta till, ljusa upp mörka partier lite mer än du brukar.
Redigerat av knobloch, 22 oktober 2015 - 20:52.