Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya Canton Reference K Serien År 2015, en uppdatering!

316 svar till detta ämne Canton Högtalare Tyskland
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canton Reference 1 K (Golvhögtalare) 0 0 (0) 219 900:-
Canton Reference 2K (Golvhögtalare) 0 0 (0) 158 900:-
Canton Reference 3 K (Golvhögtalare) 0 0 (0) 103 900:-
Canton Reference 5 K (Golvhögtalare) 0 10 (2) 69 990:-
Canton Reference 50 K (Centerhögtalare) 0 10 (1) 17 990:-
Canton Reference 7 K (Golvhögtalare) 0 0 (0) 51 900:-
Canton Reference 9 K (Stativhögtalare & surroundhögtalare) 0 0 (0) 25 990:-

Postad 28 januari 2019 - 08:52

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4 881 inlägg
  • 0

Länge sedan någon skrev i denna tråd, har intresset för Canton Reference K svalnat?

I sådana fall; Varför? Vilka högtalare kan tänkas vara mer intressanta för Hi End-folket idag?

Söker själv ett par golvare i 100K-klassen som ska drivas med en Hegel H360.

Postad 15 juli 2019 - 12:14

Fred00
  • Fred00
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0

Någon som har jämfört gamla Vento Reference (alternativt .2-serien) med nya Reference K? Dreglar lite efter 7K i körsbär. Ser sjukt fina ut. Frågan är dock om de låter mycket bättre än mina Vento Reference 5?

Postad 27 juli 2019 - 09:29

DPC
  • DPC
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0
Nu har jag tyvärr inte gjort den jämförelsen som du är ute efter men jag äger 5K sedan en tid tillbaka. De är sanslöst trevliga att lyssna på. Spelglada, detaljer, dynamik och kraftfulla. Hifi experience har iaf tidigare haft 7K för demo. Tvivlat inte på att de är mycket trevliga, sen hur mycket bättre än dina nuvarande är svårt att svara på.

Postad 20 november 2019 - 00:06

///Mackan
  • ///Mackan
  • Lärjunge

• 261 inlägg
  • 0
Nån som lyssnat på Reference 2k? Sömnlösa nätter i väntan på leverans😢

Postad 20 november 2019 - 23:27

///Mackan
  • ///Mackan
  • Lärjunge

• 261 inlägg
  • 0
Hur hade de funkat att köra 7.2/4 med till en början med andra surround högtalare/atmos än canton? Ränkte klangmatchningen lär ju inte stämma med Jbl es seriens småttingar! Ska köra 16 kanaliga emotiva xmc2 bioprocessor och xpa gen3 11 kanaliga slutsteget med 3x300w för frontkanalerna och 85 för övriga. Kanske nåt annat märke som kan passa...helst i vit pianolack👍

Postad 22 november 2019 - 17:13

DPC
  • DPC
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

Med så fin front, processor och slutsteg så kommer det märkas tydligt med andra typer av högtalare. Sen så är det upp till var och en att avgöra om det är acceptabelt eller inte. Men över en tid så hade jag levt med det. För min del som har reference 5+50K i fronten så har jag vento 816 respektive 816.2 för surr och surr back. Då blir det keramisk diskant runt om och i filmer där röster åker runt i hela rummet så stämmer klangen väl i baslagret. Så vento kan jag rekommendera till surround. Men sen har jag xtz s2 som atmos och där märks det tydligt att klangen inte är i närheten. Är nog svaga länken hos mig nu. Driver allt med slutsteg från emotiva. 

Reference 2K kommer låta underbart! Bara att gratulera!

Postad 22 november 2019 - 18:47

magi
  • magi
  • Forumräv

• 603 inlägg
  • 0
Hej
Hur upplever du matchningen mellan 5k och 50k.
Har velat ett tag nu om jag ska köpa canton 5k och 50k, kan möjligen bli 7k.
Eller så blir de focal kanta no2, men de lutar åt Canton. Men jag har bara haft möjlighet att lyssna i stereo så skulle vara spännande att höra hur du upplever centern.
Mvh Martin

Postad 22 november 2019 - 21:45

///Mackan
  • ///Mackan
  • Lärjunge

• 261 inlägg
  • 0
Dpc Kul att höra! Alltså ska köpa grejjor eftersom nu och ska prova iaf hur de låter med andra märken tillsvidare iväntan på att börsen ska växa lite! Håller på med akustiken i bio/musik rummet så nästa vecka får man testa nya stereon. Borde bli en märkbar skillnad från hemmabio receiver och kina Jbl till detta. Har aldrig haft sån enorm längtan! Obeskrivligt jobbigt👍

Postad 23 november 2019 - 10:37

DPC
  • DPC
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

Hej
Hur upplever du matchningen mellan 5k och 50k.
Har velat ett tag nu om jag ska köpa canton 5k och 50k, kan möjligen bli 7k.
Eller så blir de focal kanta no2, men de lutar åt Canton. Men jag har bara haft möjlighet att lyssna i stereo så skulle vara spännande att höra hur du upplever centern.
Mvh Martin

Hej!

jag upplever att de är väl matchade till varandra. Sen så ger 5K riktigt fin upplösning och 3D-känsla, så Centern har ett tacksamt jobb. En sak som kan vara värd att nämna är att jag upplever tydlig skillnad i ljud beroende på om jag sitter i sweet spot eller inte. I sweet spot är det fantastiskt ljud, flyttar man sig i sidled i rummet så är det inte lika enastående men det är egentligen inget konstigt då dessa högtalare inte är skapade för att ge bästa möjliga ljud på många platser i en bio samt att det också beror på hur mitt rum är förskaffat. Akustikåtgärder gjorde mycket för att förbättra dock. 

Postad 23 november 2019 - 10:42

DPC
  • DPC
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

Dpc Kul att höra! Alltså ska köpa grejjor eftersom nu och ska prova iaf hur de låter med andra märken tillsvidare iväntan på att börsen ska växa lite! Håller på med akustiken i bio/musik rummet så nästa vecka får man testa nya stereon. Borde bli en märkbar skillnad från hemmabio receiver och kina Jbl till detta. Har aldrig haft sån enorm längtan! Obeskrivligt jobbigt

Du har något fantastiskt framför dig! Förstår din situation, man får ta saker eftersom. Så har jag också gjort. Emotiva kommer göra stor skillnad men det är framförallt högtalarna och akustik som gör mest (det gjorde det iaf för mig). Jag började med Emotivasteg till mina gamla högtalare och det gjorde oväntat mycket, betydligt mer detaljer och dynamik. Sen köpte jag 5+50K och det var ännu roligare men slutligen måste jag säga att akustikbehandling gjorde underverk. Visste att det skulle göra skillnad men hade inte förstått att det var så betydelsefullt. Så toppen att höra att du jobbar med akustiken! När får du dina 2K?

Postad 23 november 2019 - 19:23

///Mackan
  • ///Mackan
  • Lärjunge

• 261 inlägg
  • 0
mitten el slutet av nästa vecka borde 2k vara här! Emotiva elektroniken kommer på måndag, senast tisdag! Jo som sagt, de jag gjort hittils är: Ecophon sombra svart akustiktak! Biorumsmatta. 2 stora väggabsorbenter som jag inte vet exakt vars dem ska stå. Basfällor i varje hörn ska göras. Ja de ska göras super seriöst efter vad man klarar av👍 Glömde, jag gjorde mellan väggen till angränsande rum dubbel! 2 vanliga 70 väggar med 50 luftspalt i mitten och piano isover ljudisolering på från båda sidor. Ovan akustiktaket kommer takstolarna med stenullsisolering mellan stolarna. så de blir ju ett sorts mellanrum med 250mm isolering.

Redigerat av ///Mackan, 23 november 2019 - 19:51.

Postad 25 november 2019 - 19:28

DPC
  • DPC
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

Låter som väldigt bra förutsättningar! Du får rapportera när skönheterna anlänt!

Postad 27 november 2019 - 23:03

///Mackan
  • ///Mackan
  • Lärjunge

• 261 inlägg
  • 0
Alltså sitter och kikar på olika bilder på 2k! Hittils har jag hittat 3 bilder på vita som visar olika siffror! På baksidan står de 350/600,400/700 watt,350/750, 500/800. De är på den modellen som har utseendet! vikten står olika oxå på vissa, och ne de är inte 1k jag sett,stog klart och tydligt 2k

Redigerat av ///Mackan, 27 november 2019 - 23:08.

Postad 29 november 2019 - 11:34

Pindus
  • Pindus
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Grattis till köpet. Hade själv ett par Ref 9K för ett tag sen som jag älskade men blev tvungen att sälja i och med flytt.

Var köpte du dina nånstans?

Postad 30 november 2019 - 10:06

///Mackan
  • ///Mackan
  • Lärjunge

• 261 inlägg
  • 0
Verkar vara riktigt svårt att hitta nån sorts info om 2k förutom fabriksspecen! Klarar man sig med 2x300 w@8ohm? Nu menar jag ingen vanlig lyssning utan vad dem kräver på typ maxvolym för att vara optimalt? Hittar inge forum trådar nånstans. Antar att man får haka på en dr2 senare med 550w. Vet att ref 1 så räcker inte ens 2x500 men då är de ju 12:or som ska drivas.

Postad 30 november 2019 - 14:01

DPC
  • DPC
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

Till mina 5K räcker ett vanligt xpa till alldeles utmärkt. Ger härlig dynamik och mycket detaljer. Går att spela väldigt högt utan att jag hört någon distorsion. Jag har haft tankar på ett dr3 till och från men måste ärligt säga att jag inte har behovet av mer effekt. Kanske ändå graderar upp i framtiden, men då är det mest för att säkerställa att man verkligen får ut allt och inte ett faktiskt behov. 2K har ju fler och större baselement så de kan ha mer nytta av ett dr är mina relativt små 5K. Börja med ditt xpa och lyssna in dig.  Är du inte helt nöjd så är det bara att beställa ett dr. 

Postad 30 november 2019 - 19:47

///Mackan
  • ///Mackan
  • Lärjunge

• 261 inlägg
  • 0
Tänker precis som dig! Man kanske klarar sig utmärkt med 300, dock vetskapen att de finns mer att ge eller de möjligtvis låter bättre känns som en rimlig orsak att haka på en dr!

Även taggad med Canton, Högtalare, Tyskland

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2019 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.