Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Arcam AV Receivers och AV Processor

523 svar till detta ämne Dirac
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Arcam AV860 (Surroundförsteg) 0 0 (0) 55 990:-
Arcam FMJ AVR390 (Surroundförstärkare) 2 8 (1) 26 890:-
Arcam FMJ AVR550 (Surroundförstärkare) 1 9,67 (3) 37 990:-
Arcam FMJ AVR850 (Surroundförstärkare) 4 10 (1) 58 990:-
Arcam FMJ SR250 (Stereoförstärkare) Rapporterad 0 0 (0) 34 000:-
4 relaterade trådar

Postad 02 augusti 2017 - 20:58

soren
  • soren
  • Forumräv

• 577 inlägg
  • 0

Är det någon som sett några mätningar (till klippning) på 4ohm med olika inställningar på känsligheten i servicemenyn?
Arcam har ju strömbegränsat 550 rätt rejält... sitter en 1500 VA (~watt) toroid transformator i den. Så den borde skala mycket bättre mot 4 ohm än vad den gör.

Postad 02 augusti 2017 - 21:03

soren
  • soren
  • Forumräv

• 577 inlägg
  • 0

När det kommer till speaker distance och level på dessa Arcam. Måste man mäta det själv? Arcam löser inte det själv med medföljande mic?

Man ska skriva in dem själv innan man kör Dirac (nämndes inte i manualen från början.. tror det gör det nuförtiden).

Rekommendationen brukar alltid vara att mäta själv (oavsett märke på receivern).
DIrac justerar något i alla fall. De värden man skrivit in ändras i Dirac läge, förutom att den byter enhet :)

Postad 02 augusti 2017 - 21:06

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0

Man ska skriva in dem själv innan man kör Dirac (nämndes inte i manualen från början.. tror det gör det nuförtiden).
Rekommendationen brukar alltid vara att mäta själv (oavsett märke på receivern).
DIrac justerar något i alla fall. De värden man skrivit in ändras i Dirac läge, förutom att den byter enhet :)

Aha, precis köpt en 390. Klart mycket mer krävande installation än de vanliga på marknaden.
Vågar man använda SPL meter på telefonen? Och mäter man från sweetspot då?

Postad 02 augusti 2017 - 21:09

soren
  • soren
  • Forumräv

• 577 inlägg
  • 0

Aha, precis köpt en 390. Klart mycket mer krävande installation än de vanliga på marknaden.
Vågar man använda SPL meter på telefonen? Och mäter man från sweetspot då?

Är inte så noga på om det blir exakt 75 dB på testsignalen ..  det viktigaste är ju att de mäter lika relativt varandra, och då borde en telefon funka bra. Jag kör dock en gammal Radio shack mätare som jag haft i 20 år :)

Postad 02 augusti 2017 - 21:50

Realist1
  • Realist1
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Är det någon som sett några mätningar (till klippning) på 4ohm med olika inställningar på känsligheten i servicemenyn?
Arcam har ju strömbegränsat 550 rätt rejält... sitter en 1500 VA (~watt) toroid transformator i den. Så den borde skala mycket bättre mot 4 ohm än vad den gör.

Nej det har jag inte sett, tipset om känsligheten i servicemenyn läste jag om på ett utländskt forum, och har läst om flertalet som haft problem med klippning med MK 4 ohmshögtalare bla.

Men om man ändrar känsligheten på skyddskretsen så borde väl det ge positiv effekt i fråga om att driva tyngre laster?

Postad 03 augusti 2017 - 08:33

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Lärjunge

• 478 inlägg
  • 0

När det kommer till speaker distance och level på dessa Arcam. Måste man mäta det själv? Arcam löser inte det själv med medföljande mic?

Hej!

Arcam löser det via Dirac automatiskt om man använder det.

Sen går det att ställa in manuellt också.

/\Micke

Postad 03 augusti 2017 - 09:54

jaxon1
  • jaxon1
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Frågade Dirac också om hur Arcam laggt in Dirac och om dom visste hur det låg till.

Fick detta svar

Arcam kommer inte ändra i existerande produkter.
Arcams sätt att göra bass management är inte fel. Man kan göra på två sätt och på forum blir åsikter snabbt regel.

Postad 03 augusti 2017 - 10:02

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Lärjunge

• 478 inlägg
  • 0

Frågade Dirac också om hur Arcam laggt in Dirac och om dom visste hur det låg till.

Fick detta svar

Arcam kommer inte ändra i existerande produkter.
Arcams sätt att göra bass management är inte fel. Man kan göra på två sätt och på forum blir åsikter snabbt regel.

Ja ännu ett bevis på att Arcam inte kommer "Fixa" detta problem tyvärr.

Sen så skyddar ju såklart Dirac sin kund.

Lite konstigt detta tycker jag ändå.

//Micke

Postad 03 augusti 2017 - 10:20

Realist1
  • Realist1
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Hej!

Är det någon här inne som enkelt kan förklara för mig vad problemet med Dirac och Arcam är?

Jag funderar nämligen på att köpa mig en Arcam reciver.

Postad 03 augusti 2017 - 14:45

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Lärjunge

• 478 inlägg
  • 0

Hej!

Är det någon här inne som enkelt kan förklara för mig vad problemet med Dirac och Arcam är?

Jag funderar nämligen på att köpa mig en Arcam reciver.

Hej!

BM(Bass management) ligger i fel ordning.

Det blir svårt att få till bra med Dirac.

Utförligare svar kan säkert fås utav andra.

//Micke

Postad 03 augusti 2017 - 14:56

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Forumräv

• 997 inlägg
  • 0

BM(Bass management) ligger i fel ordning.

Smått otroligt att de lyckats klanta till det på detta viset.

Självklart gör Arcam allt för att bortförklara sig, och Dirac ser ut att följa efter. Känns oseriöst och opålitligt. Om det nu inte är så att dem de facto har rätt i sina påståenden. 

Postad 03 augusti 2017 - 17:17

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0
Kan man inte spela ett sk. Pink noise genom Arcam/Dirac för att fastställa speaker level? Förstår inte hur man ska mäta själv..

Postad 03 augusti 2017 - 17:32

Bubben141
  • Bubben141
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Kan man inte spela ett sk. Pink noise genom Arcam/Dirac för att fastställa speaker level? Förstår inte hur man ska mäta själv..

Spela upp ett sådant som du laddar ner. fungerar bättre än att köra med inbygda diton.

Postad 03 augusti 2017 - 17:34

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0
Det kan du absolut. Vid manuell kalibrering så är det bara att välja kanal och trycka ok i osd:n. Om du kalibrerar Dirac så brusar du i flik 3, för att få lagom nivå till kalibreringen och sen ställer Dirac nivåerna när du mäter i flik 4.

Men allt det där borde din handlare gå igenom med dig om de inte gör kalibreringen till dig. Svårt att få max av en sådan maskin utan förkunskap.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 03 augusti 2017 - 19:45

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Lärjunge

• 478 inlägg
  • 0

Det kan du absolut. Vid manuell kalibrering så är det bara att välja kanal och trycka ok i osd:n. Om du kalibrerar Dirac så brusar du i flik 3, för att få lagom nivå till kalibreringen och sen ställer Dirac nivåerna när du mäter i flik 4.

Men allt det där borde din handlare gå igenom med dig om de inte gör kalibreringen till dig. Svårt att få max av en sådan maskin utan förkunskap.

Hej!

Marcus du som varit i kontakt med Arcam och hintat lite att nått är på gång vad säger du nu om dom senaste svaren iftån både Arcam och Dirac angående BM "Felet"?

//Micke

Postad 03 augusti 2017 - 20:23

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0
Vet inte mer än tidigare. Så fort jag fått något mer så skriver jag, men det är semestertider nu och då är det rätt dött överallt.

/Marcus

Postad 04 augusti 2017 - 08:56

Realist1
  • Realist1
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Så problemet är att Dirac inte kan göra sitt "jobb" korrekt när man kör delade system mot subbar, tex delar vid 80hz?

Exakt vad är det som blir fel, är det att enbart frekvensområdet från toppen ner till delningen på 80hz blir korrigerad, men att allt under 80hz blir okorrigerat?

Postad 04 augusti 2017 - 09:58

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Beroende

• 1 290 inlägg
  • 0

Bass management (och avståndjustering) är inte aktivt när Dirac gör sitt svep.

Anledningen till det vet vi inte men jag personligen tror att BM ligger före Dirac och då går inte svepet via BM.

Om då Dirac ser en peak/dip I vänster front vid 40hz och du kommer att dela vid 80hz då kommer BM att flytta den justerade signalen till suben.

Eftersom suben till 200% behöver en annan justering så kommer allt som kommer från vänster front bli helfel under 80hz.

Postad 04 augusti 2017 - 10:30

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0

Om då Dirac ser en peak/dip I vänster front vid 40hz och du kommer att dela vid 80hz då kommer BM att flytta den justerade signalen till suben.

Eftersom suben till 200% behöver en annan justering så kommer allt som kommer från vänster front bli helfel under 80hz.

Som man då ganska enkelt kan kringgå genom att dra upp en gardin så att Dirac inte gör några justeringar under tex 80Hz på frontarna. Som jag ser det är problemet som störst när man har stora golvare som man vill spela fullregister samtidigt som man har en eller flera subbar som är placerade på andra ställen med andra förutsättningar än golvarna. Sen är där ytterligare en bugg som Soren här på forumet har drabbats av som gör att det mixas in för mycket bas(LFE) i frontarna om man kör helt utan sub.

Så i många situationer är det enkelt att kringå problemet men för att veta när det är så behöver man mäta med annan mätutrustning när man kalibrerar och det är förstås långt ifrån idealiskt.

Postad 04 augusti 2017 - 11:39

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Beroende

• 1 290 inlägg
  • 0

Som man då ganska enkelt kan kringgå genom att dra upp en gardin så att Dirac inte gör några justeringar under tex 80Hz på frontarna. Som jag ser det är problemet som störst när man har stora golvare som man vill spela fullregister samtidigt som man har en eller flera subbar som är placerade på andra ställen med andra förutsättningar än golvarna. Sen är där ytterligare en bugg som Soren här på forumet har drabbats av som gör att det mixas in för mycket bas(LFE) i frontarna om man kör helt utan sub.

Så i många situationer är det enkelt att kringå problemet men för att veta när det är så behöver man mäta med annan mätutrustning när man kalibrerar och det är förstås långt ifrån idealiskt.

Precis :)

Ingen apparat är den andra lik och gör jag det på Minidsp Nano Avr DL så kapar den signalen helt.

Men det är på en Minidsp!!

Postad 04 augusti 2017 - 11:49

Realist1
  • Realist1
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Tråkiga nyheter.

Postad 04 augusti 2017 - 22:48

soren
  • soren
  • Forumräv

• 577 inlägg
  • 0

Bass management (och avståndjustering) är inte aktivt när Dirac gör sitt svep.

Anledningen till det vet vi inte men jag personligen tror att BM ligger före Dirac och då går inte svepet via BM.

Även det omvända gäller om man flyttar upp "dirac gardinen" till 80Hz på alla small kanaler.
Då kommer en ojusterad signal att flyttas till sub eller main.. så det är kört hur man än gör :(

Postad 13 augusti 2017 - 19:56

Bubben141
  • Bubben141
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Hur är det med AudioControl, är Dirac implementerat på samma sätt där? AVR-7 och AVR550 är hårdvarumässigt samma maskin, men mjukvaran kan skilja.

Postad 13 augusti 2017 - 20:28

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Beroende

• 1 290 inlägg
  • 0

Hur är det med AudioControl, är Dirac implementerat på samma sätt där? AVR-7 och AVR550 är hårdvarumässigt samma maskin, men mjukvaran kan skilja.

Har också frågat om det, jag tror man får snacka med dom direkt och hoppas på ett ärligt svar.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Första uttaget provmonterat
    farna
    2017-08-15 17:41:10
  • Inspektionslucka på plats tillfälligt, ska målas mörkgå i samma färg som väggen
    farna
    2017-08-15 17:39:50
  • Bygger för lite rör
    farna
    2017-08-15 17:38:48
  • Ansuz Speakz X
    baconaboo
    2017-08-14 18:38:02
  • Ansuz Signalz X
    baconaboo
    2017-08-14 18:37:40
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Prisjakt © 2000 - 2017 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.