Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Arcam AV Receivers och AV Processor

1627 svar till detta ämne Dirac
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Arcam FMJ AVR400 (Surroundförstärkare) 4 7,6 (4) Inga priser
Arcam FMJ AVR850 (Surroundförstärkare) 2 8,25 (3) Inga priser
Arcam FMJ AVR550 (Surroundförstärkare) 1 9 (7) Inga priser
Arcam FMJ SR250 (Stereoförstärkare) Rapporterad 2 (0) Inga priser
Arcam FMJ AVR390 (Surroundförstärkare) 1 7,75 (3) Inga priser
Arcam AV860 (Surroundförsteg) 1 7,5 (1) Inga priser
Arcam AVR30 (Surroundförstärkare) 1 7,33 (2) 70 995:-
Arcam AVR20 (Surroundförstärkare) 1 (0) 46 995:-
Arcam AVR10 (Surroundförstärkare) 1 (0) 37 995:-
Arcam AV40 (Surroundförsteg) 1 6,5 (1) 54 995:-
10 relaterade trådar

#651

Postad 09 september 2017 - 22:34

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0

Intressant med lyssningströttheten i två-kanal.

 

Kör du Dirac och annan digital signalbehandling även i två-kanal, eller kör du Direct?

 

Någon annan som upplever samma sak?

 

Kör med Dirac på allt nu.



#652

Postad 10 september 2017 - 05:52

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Hur ser din target curve ut?

En fördel med Dirac är att även om du efterliknar din frekvensgång innan FIR filtret så får du alla fördelarna med FIR.

Så om man gillar återgivningen tonalt utan Dirac låt target curve se likadan ut.


Redigerat av johan b-lund, 10 september 2017 - 05:55.


#653

Postad 10 september 2017 - 09:43

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Hur menar du att pre outsen skulle vara olika?

Det är ju samma volt ut osv.

//Micke

 

Jag skrev att det kanske finns skillnad då strömförsörjningen inte är linjär i avr390, det kanske påverkar hur försteget beter sig. Själv har jag upplevt motsatta med stora slutsteg t.ex. att stora trafos brummar och det brummet läcker ut till högtalarna. 



#654

Postad 10 september 2017 - 10:05

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0

Hur ser din target curve ut?

En fördel med Dirac är att även om du efterliknar din frekvensgång innan FIR filtret så får du alla fördelarna med FIR.

Så om man gillar återgivningen tonalt utan Dirac låt target curve se likadan ut.

 

Jag ha kört både default och följt frekvensgången. 
Jag ska stuva om i rummet, så vi får se vad som händer när jag hunnit med det.



#655

Postad 10 september 2017 - 10:09

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Jag ha kört både default och följt frekvensgången. 
Jag ska stuva om i rummet, så vi får se vad som händer när jag hunnit med det.

Hur stor yta har du mätt in?



#656

Postad 10 september 2017 - 10:52

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0

Samma yta som de som tidigare låtit bra (innan 4.31). Ca 1 meter spridning runt lyssningspositionen.
Har alltid fått bättre resultat med 3-4 mätpunkter än nio.

Tyvärr så crashar Dirac när man har få mätpunkter och laddat ett projekt och försöker titta på kurvorna.
Det går dock att ladda och exportera, men inte titta/modifiera :)

 

Nåväl, får se om jag orkar göra en nio positions mätning.. svårt att få tillräckligt tyst runtomkring på dagarna.

Får ta det mitt i natten och hoppas att grannarna sover tungt :)



#657

Postad 10 september 2017 - 11:04

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Om du ökar till 9 punkter, gå aldrig ner på ryggstödet.

I mitt fall dödar det en mätning direkt.



#658

Postad 10 september 2017 - 11:09

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0

Om du ökar till 9 punkter, gå aldrig ner på ryggstödet.

I mitt fall dödar det en mätning direkt.

 

Nä, alla mätningar är med avstånd till reflekterande ytor.
Jag har en reclinersoffa som jag fäller ner. Mikrofonen mäter först där mitt huvud är, sedan mäter jag helt slumpmässigt (följer aldrig bilden i dirac). Har max +- 10 cm diff i höjd från första mätningen.



#659

Postad 10 september 2017 - 11:42

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

 

 

Personligen tycker jag att Arcam med Dirac låter klart bättre än Anthem med Arc2. Det tyckte jag redan innan de bytte plats på BM och Dirac. Så man får sätta problemen i perspektiv och det är inte helt fel att lyssna på hur produkterna låter också.

 

Givetvis vill man att produkterna ska fungera till 100% och det tror jag också att Arcam löser till sist. Men min poäng är att de är definitivt inte oanvändbara som det är just nu. Snarare så att de förmodligen är något av det ljudmässigt bästa man kan köpa i denna prisklass, trots buggarna.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Jag kortade ned ditt inlägg något.

 

Jag kan varken hålla med eller säga emot dig angående Arcam vs Anthem, jag har hört Arcam en gång nu i veckan i en affär med ej så smickrande kringutrustning. Anthem har jag aldrig hört.

 

Jag funderar ibland på att det hade varit kul att höra vad ett bra försteg kunde göra för musiklyssningen i tvåkanal, får för mig att Arcam kan erbjuda det. Dirac är jag egentligen inte så intresserad av, men köper man en produkt för 26000 kr (som väl 390 kostar) så tycker jag nog att man som konsument kan förvänta sig att den fungerar korrekt. Det är inget plus i kanten i alla fall :)

 

Ibland tänker jag att jag kanske bara skall testa ett stereoförsteg istället då en receiver är kostsam och behöver bytas ut nästan hela tiden känns det som eftersom det kommer nya bild och ljudformat :).



#660

Postad 10 september 2017 - 11:49

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Nä, alla mätningar är med avstånd till reflekterande ytor.
Jag har en reclinersoffa som jag fäller ner. Mikrofonen mäter först där mitt huvud är, sedan mäter jag helt slumpmässigt (följer aldrig bilden i dirac). Har max +- 10 cm diff i höjd från första mätningen

Hm,

Lite reflektioner får man leva med för det är så det är när du spelar o ser inte FIR filtret det vid mätning men dom kommer när du spelar osv osv

Prova att öka upp till 20cm i höjd.

Jag har aldrig testat slumpmässigt utan följt guiden, någorlunda iaf...



#661

Postad 10 september 2017 - 12:06

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0

Nja.. tidiga reflektioner vill jag undvika i Diracberäkningen om det går (tar dem hellre ojusterade).

 

Märkte även att Dirac fasvände min centerkanal :)
Den har även fått för sig att min höger surround kanal ska spelas 4 dB! högre än resterande surround...
På alla tre mätningarna :)

Om man mäter alla kanaler (interna svepen) med en dB mätare efteråt så diffar alla kanaler rejält från varandra (och även långt över 75dB).

 



#662

Postad 10 september 2017 - 12:11

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Jag tror inte det är en bra idé för FIR filter tar hand om reflektioner på ett ypperligt sätt.

Dirac nämner det på sin hemsida o jag var mest "nah" inför det tills jag mätte o tappade hakan. (se sista bilden för föregående sida)

FIR filtret blir även fel om det tillkommer reflektioner efter beräkningen.



#663

Postad 26 september 2017 - 22:10

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Hej
Ni som kalibrerar med 2st subbwoffers.
Stänger ni av subb 2 innan ni kalibrerar i dirac så ni bara kalibrerar för en subb,
Och sedan mäter in den andra subben manuellt med en manuell mät mick..?
Eller mäter ni in båda subbarna manuellt så att att dom har samma distans och db innan dirac och kalibrerar båda två i dirac..?
Vilken volym brukar ni ha bak på subbarna ..? Halv volym eller mäter ni in dom på 75db innan ni kalibrerar med dirac..??

Hoppas ni förstår min fråga och kan hjälpa mig lite..:-)
Arcam avr550

Eller förklara gärna för mig hur ni sätter upp era 2 subbar med dirac och när ni ställer in volymen i diracs gröna 12db fält.

Mvh

Redigerat av jaxon1, 26 september 2017 - 22:14.


#664

Postad 27 september 2017 - 09:44

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Jag tidsjusterar mina fyra basar i en miniDSP innan Dirac så jag använder bara en sub ut i receivern. AVR390->miniDSP->EP4000->fyra basar. Det gör ganska stor skillnad. Jag ställer volymen på basarna så att den är inom det gröna området när jag kör Dirac. Nu eftersom de fixat saker så behöver man inte få nivån perfekt innan utan det går bra att höja eller sänka i efterhand. Enligt mina mätningar iaf så håller sig baskurvan sig jämn och fin ändå. Innan var detta mycket knepigare. 

 

Från det du skriver så antar jag att du läst det senaste på avsforum? Själv förstår jag inte riktigt hur Arcam tycker det där skulle fungera för man behöver ju ha allt tidsjusterat innnan så att Dirac kan räkna ut rätt filter. Kurvan ser ju helt annorlunda ut efter man tidsjusterat och det  behöver ju tas med i beräkningen sedan. Man kan ju liksom inte justera i efterhand och hoppas att ändringen bara magiskt passar in. 



#665

Postad 27 september 2017 - 16:25

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Jag tidsjusterar mina fyra basar i en miniDSP innan Dirac så jag använder bara en sub ut i receivern. AVR390->miniDSP->EP4000->fyra basar. Det gör ganska stor skillnad. Jag ställer volymen på basarna så att den är inom det gröna området när jag kör Dirac. Nu eftersom de fixat saker så behöver man inte få nivån perfekt innan utan det går bra att höja eller sänka i efterhand. Enligt mina mätningar iaf så håller sig baskurvan sig jämn och fin ändå. Innan var detta mycket knepigare.

Från det du skriver så antar jag att du läst det senaste på avsforum? Själv förstår jag inte riktigt hur Arcam tycker det där skulle fungera för man behöver ju ha allt tidsjusterat innnan så att Dirac kan räkna ut rätt filter. Kurvan ser ju helt annorlunda ut efter man tidsjusterat och det behöver ju tas med i beräkningen sedan. Man kan ju liksom inte justera i efterhand och hoppas att ändringen bara magiskt passar in.



Hej tack för svar
Nej får hoppas dom kommer med en uppdatering för att åtgärda..:-(
Har satt upp alla högtalare till stora innan kalibrering och ställer tillbaka till små efter åt.

#666

Postad 27 september 2017 - 18:25

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Är det så att subsen står på samma led o på ungefärligt samma avstånd till lyssningspositionen så kan båda ha samma tidsjustering.



#667

Postad 27 september 2017 - 18:42

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Är det så att subsen står på samma led o på ungefärligt samma avstånd till lyssningspositionen så kan båda ha samma tidsjustering.


Köra med båda samtidigt i dirac eller köra med en i dirac och lägga till tidsjustering för subb 2 efter kalibrering..?

#668

Postad 27 september 2017 - 19:44

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Köra med båda samtidigt i dirac eller köra med en i dirac och lägga till tidsjustering för subb 2 efter kalibrering..?


Du måste såklart kalibrera med båda subbarna.....annars blir det galet.

#669

Postad 27 september 2017 - 20:04

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Precis :)



#670

Postad 27 september 2017 - 20:15

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Ok
Får en jäkla dip på nästan -30 vid 50hz för subbarna när jag kalibrerar med båda subbarna. Men dirac kanske kan fixa till det bra har inte optimerat ännu.
När jag kalibrerar med en subb så får jag en dip på -14 vid 40hz.

Ska testa lite mera i morgon.

Redigerat av jaxon1, 27 september 2017 - 20:16.


#671

Postad 27 september 2017 - 20:20

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Beror ju som sagt hur dom står placerade.

Lättast är att svepa båda på samma gång med REW o se hur det blir.

Du kan tex se hur det mäter hemma hos mig, före/efter o jag har också en stor utsläckning mellan 50-100hz med nuvarande placering av soffan.

 

Samma är med mindre inmätt yta, mindre ger rakare frekvensgång än stor.

Men stirra dig inte blind på kurvor utan låt öronen bestämma.


Redigerat av johan b-lund, 27 september 2017 - 20:22.


#672

Postad 27 september 2017 - 20:23

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Beror ju som sagt hur dom står placerade.
Lättast är att svepa båda på samma gång med REW o se hur det blir.
Du kan tex se hur det mäter hemma hos mig, före/efter o jag har också en stor utsläckning mellan 50-100hz med nuvarande placering av soffan.

Samma är med mindre inmätt yta, mindre ger rakare frekvensgång än stor.
Men stirra dig inte blind på kurvor utan låt öronen bestämma.


Ska testa lite mera i morgon
Tack för svar och tipps😊🖒

#673

Postad 27 september 2017 - 21:49

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Ska testa lite mera i morgon
Tack för svar och tipps😊🖒


Och vad du än gör så mät inte med den medföljande micen!

Köp en UMIK-1.

//Micke

#674

Postad 28 september 2017 - 06:58

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0

Ok
Får en jäkla dip på nästan -30 vid 50hz för subbarna när jag kalibrerar med båda subbarna. Men dirac kanske kan fixa till det bra har inte optimerat ännu.
När jag kalibrerar med en subb så får jag en dip på -14 vid 40hz.

Ska testa lite mera i morgon.

 

Ja vissa rum är inte lätta ..
Det är summan av alla basar som ska mätas, då de interagerar (hela vinsten med att använda flera basar).
Om man får en så stor dipp så är placeringen av en eller båda basarna illa vald. Istället för att utjämna basmoderna, så samverkar de och dubblar dem. Prova att flytta en av basarna, eller vänd fasen 180 grader på en av dem.
Att lyfta en dip kostar mycket förstärkarkraft och kan lätt få ett element att dista. Dirac lyfter även max 10 dB i sina algoritmer.

 

Jag har "tur" att mina högtalare bara har peaks under 60 hz, vilket är enkelt för Dirac (nu när det fungerar) att trycka ner.
 



#675

Postad 28 september 2017 - 11:13

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Ja vissa rum är inte lätta ..
Det är summan av alla basar som ska mätas, då de interagerar (hela vinsten med att använda flera basar).
Om man får en så stor dipp så är placeringen av en eller båda basarna illa vald. Istället för att utjämna basmoderna, så samverkar de och dubblar dem. Prova att flytta en av basarna, eller vänd fasen 180 grader på en av dem.
Att lyfta en dip kostar mycket förstärkarkraft och kan lätt få ett element att dista. Dirac lyfter även max 10 dB i sina algoritmer.

Jag har "tur" att mina högtalare bara har peaks under 60 hz, vilket är enkelt för Dirac (nu när det fungerar) att trycka ner.



Tack så jätte mycket för tipset..:-)
Jag drog tillbaka ena subben ca 10 cm och vände fasen på den till 180.
Fick ner dippen till -10 från -30 testade förstås lite andra olika varianter också.

Tack så hemskt mycket tacksam för all hjälp..:-)

Redigerat av jaxon1, 28 september 2017 - 11:15.


#676

Postad 28 september 2017 - 11:54

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0

Kolla om du kan hitta en "hearing test 20Hz - 20kHz" mp3 fil på nätet.
Spela sedan upp den, så hör du direkt om du (dina öron eller rummet) har problem.

Om man testar med/utan Dirac så inser man hur användbart Dirac är!


Redigerat av soren, 28 september 2017 - 11:56.


#677

Postad 28 september 2017 - 15:21

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Jag gillar att testa med detta album https://open.spotify...iw1tCLHrpKFe1Df där märker man ganska snabbt när vissa frekvenser sticker ut eller försvinner. 



#678

Postad 29 september 2017 - 20:00

JSan
  • JSan
  • Forumräv

  • 732 inlägg
  • 0
Tänkte införskaffa mig en bättre mic än den som medföljer. Sett nån/några som tipsat om UMIK och ev nån annan.
Frågan är funkar dessa även till Mac eller är det PC only?

#679

Postad 29 september 2017 - 20:02

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Både Mac o Pc fungerar :)



#680

Postad 20 oktober 2017 - 21:39

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Behandlas alla kanaler (även Atmos) av Dirac med en Arcam receiver/processor? Är själv otroligt sugen på någon Diraclösning men osäker på om jag ska byta receiver eller köpa en MiniDsp till nuvarande setup.



#681

Postad 20 oktober 2017 - 21:43

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Ja!

#682

Postad 26 oktober 2017 - 08:09

Arcman
  • Arcman
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hej
Hur funkar Arcamen nu med nya Firmwaren tycker ni..?
Hur gör ni med kalibreringen för att det ska fungera bäst med Dirac och Arcamen..?
Har en 5.2 uppsättning.
Hört något från arcam om dom jobbar på problemet..?

#683

Postad 26 oktober 2017 - 14:52

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Hej
Hur funkar Arcamen nu med nya Firmwaren tycker ni..?
 

Hej, jag tycker de fungerar utmärkt.

 

Hur gör ni med kalibreringen för att det ska fungera bäst med Dirac och Arcamen..?

 

Kalibrerar enligt konstens alla regler :) Finns just nu två mindre saker kvar som man skulle kunna kalla för buggar. Dels behöver man ställa alla högtalarna som stora när man mäter för att Dirac ska justera varje högtalare helt för sig. Sen behöver man ställa delningen för subben till högsta möjliga (250Hz). När kalibreringen är färdig så kan man välja lämpliga delningar för högtalarna så som man önskar.

 

Hört något från arcam om dom jobbar på problemet..?

 

 

Det gör de säkert, men det är ingen som vet eftersom de inte går ut med sådan info. Men de små felen som finns kvar just nu är väldigt lätta att kringgå och ska inte vara något som ställer till det oavsett hur din anläggning ser ut.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#684

Postad 26 oktober 2017 - 15:10

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0
Det stora problemet idag med Arcam maskinerna är att det bara går att ladda in 1st Dirac preset!

Riktigt riktigt dåligt måste jag säga!

På Anthemen kan man ha 4st vilket är världsklass.

Hoppas att dom nya Lexicon maskinerna RV-6 och RV-9 får en bättre och mer flexibel mjukvara👍

//Micke

#685

Postad 26 oktober 2017 - 15:14

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Det stora problemet idag med Arcam maskinerna är att det bara går att ladda in 1st Dirac preset!

Riktigt riktigt dåligt måste jag säga!

På Anthemen kan man ha 4st vilket är världsklass.

Hoppas att dom nya Lexicon maskinerna RV-6 och RV-9 får en bättre och mer flexibel mjukvara

//Micke

 

NAD får också Dirac snart  ;)  Både vissa receivers och Master Series processorn M17  :wub:  Så jag hoppas på samma flexibel mjukvara som du! Verkar som att Arcam missat en hel drös med viktiga punkter i denna implementering. Lite synd må jag säga då jag var intresserad av deras maskiner ett tag.



#686

Postad 26 oktober 2017 - 15:34

Arcman
  • Arcman
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Hej, jag tycker de fungerar utmärkt.
Kalibrerar enligt konstens alla regler :) Finns just nu två mindre saker kvar som man skulle kunna kalla för buggar. Dels behöver man ställa alla högtalarna som stora när man mäter för att Dirac ska justera varje högtalare helt för sig. Sen behöver man ställa delningen för subben till högsta möjliga (250Hz). När kalibreringen är färdig så kan man välja lämpliga delningar för högtalarna så som man önskar.

Det gör de säkert, men det är ingen som vet eftersom de inte går ut med sådan info. Men de små felen som finns kvar just nu är väldigt lätta att kringgå och ska inte vara något som ställer till det oavsett hur din anläggning ser ut.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Tack Marcus för svar.
Ställer man på högsta delningen cross over i Arcamen antar jag
.? Är inte 200hz max..? Har avr550 och alla högtalare till stora och ställer tillbaka efter kalibreringen till det man önskar..?

#687

Postad 26 oktober 2017 - 15:41

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Det stora problemet idag med Arcam maskinerna är att det bara går att ladda in 1st Dirac preset!

Riktigt riktigt dåligt måste jag säga!

På Anthemen kan man ha 4st vilket är världsklass.

Hoppas att dom nya Lexicon maskinerna RV-6 och RV-9 får en bättre och mer flexibel mjukvara

//Micke

Fast det är ju ingen bugg, utan en begränsning. Dirac tar antagligen mycket mer plats än vad Arc2 gör och kräver förmodligen mycket mer utrymme. Den enda typen av produkt som jag känner till som kan lagra flera presets med så omfattande kalibrering är Trinnov.

 

För mig spelar Dirac i en helt annan liga än Arc2 som kalibreringssystem.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


NAD får också Dirac snart  ;)  Både vissa receivers och Master Series processorn M17  :wub:  Så jag hoppas på samma flexibel mjukvara som du! Verkar som att Arcam missat en hel drös med viktiga punkter i denna implementering. Lite synd må jag säga då jag var intresserad av deras maskiner ett tag.

Ja, ska bli spännande att se om NAD får rätt på allt direkt. Tror tyvärr att det finns risk att det även där tar ett tag innan allt trillar på plats.

 

/Marcus


Tack Marcus för svar.
Ställer man på högsta delningen cross over i Arcamen antar jag
.? Är inte 200hz max..? 

Jo, det kan vara 200Hz som är max, minns inte riktigt. Man väljer det högsta iaf.

 

Har avr550 och alla högtalare till stora och ställer tillbaka efter kalibreringen till det man önskar..?

 

Precis!

 

/Marcus



#688

Postad 26 oktober 2017 - 15:47

Arcman
  • Arcman
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Fast det är ju ingen bugg, utan en begränsning. Dirac tar antagligen mycket mer plats än vad Arc2 gör och kräver förmodligen mycket mer utrymme. Den enda typen av produkt som jag känner till som kan lagra flera presets med så omfattande kalibrering är Trinnov.

För mig spelar Dirac i en helt annan liga än Arc2 som kalibreringssystem.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Ja, ska bli spännande att se om NAD får rätt på allt direkt. Tror tyvärr att det finns risk att det även där tar ett tag innan allt trillar på plats.

/Marcus

Jo, det kan vara 200Hz som är max, minns inte riktigt. Man väljer det högsta iaf.

Precis!

/Marcus


Ok Tack..🖒☺
Va var anledningen till högtalare stora och 200hz på delningen..?
Va är det som blir tokigt med ställa högtalarna till små och crossover på till ex 80hz..?

#689

Postad 26 oktober 2017 - 15:54

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Ok Tack..☺
Va var anledningen till högtalare stora och 200hz på delningen..?
Va är det som blir tokigt med ställa högtalarna till små och crossover på till ex 80hz..?

Ställer man högtalarna som små så går subben med vid själva mätningen av de små högtalarna. Finns en jättelång tråd om det på Avsforum där du kan läsa allt om det hela om du är intresserad av att fördjupa dig.

 

/Marcus



#690

Postad 26 oktober 2017 - 15:56

Arcman
  • Arcman
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Ställer man högtalarna som små så går subben med vid själva mätningen av de små högtalarna. Finns en jättelång tråd om det på Avsforum där du kan läsa allt om det hela om du är intresserad av att fördjupa dig.

/Marcus


Okej
Tack för svar ska ta och kika in där..😊

#691

Postad 26 oktober 2017 - 16:06

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Fast det är ju ingen bugg, utan en begränsning. Dirac tar antagligen mycket mer plats än vad Arc2 gör och kräver förmodligen mycket mer utrymme. Den enda typen av produkt som jag känner till som kan lagra flera presets med så omfattande kalibrering är Trinnov.

För mig spelar Dirac i en helt annan liga än Arc2 som kalibreringssystem.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Jo fast då ligger ju felet redan i konstrutionsstadiet med val av chip osv. Som behandlar Dirac.

Man måste ju göra mjukvaran anpassad och maskinen anpassad ifrån början.

Som jag skrev ifrån början så hoppas jag Harman gör rätt med Lexicon!



Ja, ska bli spännande att se om NAD får rätt på allt direkt. Tror tyvärr att det finns risk att det även där tar ett tag innan allt trillar på plats.

/Marcus

Jo, det kan vara 200Hz som är max, minns inte riktigt. Man väljer det högsta iaf.

Precis!

/Marcus


@Marcus
Nu hamnade min kommentar till ditt inlägg mitt i!:)

#692

Postad 26 oktober 2017 - 16:14

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

@Marcus
Nu hamnade min kommentar till ditt inlägg mitt i! :)

 

Jo fast då ligger ju felet redan i konstrutionsstadiet med val av chip osv. Som behandlar Dirac.

Fast det är ju inget fel. Att kunna ha flera presets är en trevlig funktion, absolut. I vissa anläggningar mer önskvärt än i andra. Men knappast något krav hos de flesta användare, skulle jag bedöma. Inget jag personligen skulle värdera särskilt högt i min egen anläggning. Jag tycker den kalibrerade prestandan är betydligt viktigare.

 

Men man får göra sina egna avvägningar vad man värdesätter, förstås.

 

/Marcus



#693

Postad 26 oktober 2017 - 17:03

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

 

Ja, ska bli spännande att se om NAD får rätt på allt direkt. Tror tyvärr att det finns risk att det även där tar ett tag innan allt trillar på plats.

 

/Marcus

 

 

Undrar om Arcam kanske hade lite väl bråttom när de implementerade Dirac? Eller berodde det på okunskap? Ingenjörer jobbar å andra sidan ofta under stor tidspress, särskilt nuförtiden, och det är gärna då (men givetvis inte alltid) som missar kan uppstå. Inget unikt för Arcam.

 

NAD har haft Dirac på gång i snart två år och releasen skjutits fram åtskilliga gånger så jag hoppas att det innebär mindre risk för missar och buggar om de gjort allt ordentligt och metodiskt. Men, lite nervös är jag allt! Måste tillägga att de demo-tillfällen jag upplevt Arcam + Dirac på har varit fantastiskt imponerande!



#694

Postad 26 oktober 2017 - 17:30

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0

MiniDSP enheterna har fyra minnen för Dirac.

Så jag håller med att ett minne i Arcam är lite pinsamt.
Det gör det stört omöjligt att jämföra två Dirac inställningar!

Sen så finns det de som har behov av flera, på grund av tex filmduk som är uppe eller nere.



#695

Postad 26 oktober 2017 - 20:33

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

MiniDSP enheterna har fyra minnen för Dirac.
Så jag håller med att ett minne i Arcam är lite pinsamt.
Det gör det stört omöjligt att jämföra två Dirac inställningar!
Sen så finns det de som har behov av flera, på grund av tex filmduk som är uppe eller nere.


Hej!

Håller med fullständigt!

@Marcus
Köper inte ditt resonemang där och tror inte ens du själv egentligen köper det med 1st möjlighet flr Dirac.

Men att resultatet efter kalibrering är viktigt eller det viktigaste är ju såklart självklart! Där är jag med.

Som jag skrivit några gånger nu så hoppas jag att Lexicon sätter allt på plats!

Du har inte möjligtvis hört något om dessa kommande maskiner?

//Micke

#696

Postad 26 oktober 2017 - 21:34

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

@Marcus
Köper inte ditt resonemang där och tror inte ens du själv egentligen köper det med 1st möjlighet flr Dirac.
 

Sista året har jag varit ute och kalibrerat ett tiotal system med Arcam/Dirac och inte i ett enda av dem har behovet att ha flera minnen funnits. Visst, det skulle absolut gått snabbare i vissa av fallen att hitta en bra frekvensgång. Som det är nu så får man kalibrera, lyssna, tweaka, tanka över, lyssna osv. Det tar lite längre tid och flera minnen hade absolut underlättat och sparat lite tid. Men viktigast är ju att slutresultatet blir bra.

 

Det finns absolut system där flera minnen kan vara lämpligt, som tex med en ljudtransparent duk som ibland används och ibland inte. Eller om man har ett system som ska spela både tvåkanals musik och film och man vill ha olika kurvor. Men så ser merparten av de system jag säljer inte ut och därför blir det ingen begränsning för de flesta av mina kunder. På min tidigare Pioneerförstärkare som jag hade innan jag själv bytte till Arcam så hade jag en drös minne men efter kalibrering så använde jag bara ett av dem så ingen skillnad för min egen användning heller.

 

Alla har inte samma behov som dig helt enkelt.

 

Sen hade det förstås varit en trevlig funktion, tycker jag också. Men jag har hellre en Arcam med Dirac med ett läge än en Anthem med Arc2 med 1000 lägen. ;)  Och då tycker jag ändå att Anthem är en av de absolut bästa maskinerna på marknaden, men Dirac är(i mitt tycke) i en annan division än Arc2.

 

Du har inte möjligtvis hört något om dessa kommande maskiner?

 

Tyvärr inte, Lexicon har jag inte hört mycket från de sista tio åren. Innan dess så jobbade vi en del med dem.

 

/Marcus



#697

Postad 12 november 2017 - 17:56

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

För dom som inte orkar läsa igenom hela tråden samt på andra forum så har jag hittat en snubbe som har haft intresse nog att gräva sig ner i forumen. Han sammanfattar väldigt bra hur nya firmware funkar. Det enda jag kan infrågasätta är att på hans mätningar så skiljde det väldigt mycket mellan vänster och höger surround så något gick säkert lite snett under mätningen. Om det skiljer mer än 1-2dB så har man antingen råkat placera mikrofonen fel i första mätningen eller så får man se över placeringen av sina högtalare(mellan frontar och surround kan ju dock total gainen skilja sig mer beroende på känslighet osv.). Men på det hela så är det en bra sammanfattning. 

https://www.youtube.com/watch?v=1gMmgZeXRKE


Redigerat av philipbtz, 12 november 2017 - 19:31.


#698

Postad 28 november 2017 - 11:34

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

  • 801 inlägg
  • 0
Är lägsta crossover för dolby atmos högtalare 120hz på Arcam? Skulle vilja ha ner dem till 80hz som resten av högtalarna.

#699

Postad 28 november 2017 - 11:40

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Är lägsta crossover för dolby atmos högtalare 120hz på Arcam? Skulle vilja ha ner dem till 80hz som resten av högtalarna.


Vill du verkligen det? Vad har du för atmos högtalare egentligen?

//Micke

#700

Postad 28 november 2017 - 12:33

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 1

Är lägsta crossover för dolby atmos högtalare 120hz på Arcam? Skulle vilja ha ner dem till 80hz som resten av högtalarna.

Det går fint i Arcam, men om du har kvar de RP-140SA som du hade när jag var hos dig så spelar de inte så djupt så de ska absolut inte skäras så lågt.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund






Även taggad med Dirac

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.