Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Rumskorrektion typ Lyngdorf, DDRC-22A mfl för 2 kanal

85 svar till detta ämne RoomPerfectDirac Rumskorrektion
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Lyngdorf RP-1 (Stereoförsteg) 1 7 (1) Inga priser
DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core (Equalizers) 2 9,07 (14) 6 000:-
1 relaterade trådar

#1

Postad 06 mars 2016 - 11:31

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Hej Forumet,

 

Har plöjt massor med sidor ang Lyngdorf, Dirac, MiniDSP mfl och har insett att detta är ganska magiska boxar och de kan städa upp ganska rejält i kassa rum.

 

Har suktat efter Lyngdorf RP-1 som tyvärr utgått, har nyligen läst mer om MiniDSP och deras DDRC-22A.

 

 

Finns det fler?

 

 

Tänkte därför kolla av om ngn här har någon input, för och nackdelar, does and dont´s mm

 

Finns ytterst lite om detta ämne på dessa siter eller ngn annan site. De som dock har provat har absolut inget dåligt att säga.

 

Visst kan jag städa upp själv med absorbenter mm....vill dock prova detta.

 

Det låter inte dåligt alls hemma hos mig vill jag tillägga, dock vill jag se om det kan städas upp. 

Vill helst ha en stand-alone enhet, alltså ngt jag intergrerar med min 2 kanal..

 

Vänligen David



#2

Postad 06 mars 2016 - 12:12

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Lite länkar till alternativen:

 

https://www.minidsp....series/ddrc-22a

 

http://www.fyndborse.../dirac-live-mic



#3

Postad 06 mars 2016 - 13:59

ingvar
  • ingvar
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0

Det finns en Lyngdorf RP-1 här:

 

http://www.hifimagas...annonsID=161696

 

Mvh,

 Ingvar



#4

Postad 06 mars 2016 - 14:04

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Det finns en Lyngdorf RP-1 här:

 

http://www.hifimagas...annonsID=161696

 

Mvh,

 Ingvar

Tack.

 

Har dock redan mailat och har tyvärr ej fått något svar. Är denna "makapär" ngt du har ngn erfarenhet av? Skulle vara kul att höra om man är grymt efter och man missat ngt. För dessa enheter som jag har läst ska/lär kunna göra ganska mycket. Vore väl varje mans/Hifi killes våta dröm?



#5

Postad 06 mars 2016 - 17:46

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
Trinnov är överlägset bäst vad gäller rumskorrigering. Finns bra tvåkanaliga försteg :)

Mvh

Pär

#6

Postad 06 mars 2016 - 17:52

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Trinnov är överlägset bäst vad gäller rumskorrigering. Finns bra tvåkanaliga försteg :)
Mvh
Pär


Okej, deras namn har oxå dykt upp i sökandet. Dock är jag enbart ute efter själva rumskorrektionen. Mina enheter som jag har kommer inte flytta på sig i första taget. ( det där lär jag få äta upp. ) det är därför Lyngdorf:en verkar så bra, även Minidsp:en

#7

Postad 06 mars 2016 - 17:55

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
Tror att du tänker fel, och begränsar dig isåfall - varför inte kika över akustik och använda en bra manuell DSP som du kalibrerar in i systemet?

#8

Postad 06 mars 2016 - 18:00

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Känns enklare att använda en EQ o ta hem en pro kalibrerare med bra utrustning o micar än att köpa en auto kalibreringslösning med en mic som ändå inte är direkt noggrann



#9

Postad 06 mars 2016 - 18:07

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
Jag har haft en del aukustik fix här hemma o visst blev det bättre. Men eftersom det samtidigt är ett vardagsrum så vill jag inte "akustera-sönder" rummet, har dessutom begränsningar i vägg-yta pga div öppningar samt fönster. Tycker dessutom (personlig åsikt) att det inte är snyggt.

En manuell DSP visst, men misstänker att de system som idag finns slår både mitt tålamod och datorerna i dessa färdiga produkter gör mer korrekta beräkningar. Jag kan vara galet fel ute. Sedan ska jag väl inte sticka under stolen med att jag tyvärr är för lat oxå.

Men att byta ut produkter som man är ruskigt nöjd med för att komma åt en feature i ett annat känns i mina ögon lite bakvänt.

#10

Postad 06 mars 2016 - 18:11

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Känns enklare att använda en EQ o ta hem en pro kalibrerare med bra utrustning o micar än att köpa en auto kalibreringslösning med en mic som ändå inte är direkt noggrann


Kanske är absolut enklast. Men då jag inte ännu har ett dedikerat 2-kanals rum så tror jag det är overkill. Sedan vill jag fortfarande inte ha absorbenter överallt för att justera ljudet.
Detta är juh en både enklare och billigare genväg för att både ta hjälp och dessutom se om det blir sååå mycket bättre. Blir det varken eller så har jag iaf provat

#11

Postad 06 mars 2016 - 18:12

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Du behöver inte byta nått, bara sätta en DSP/EQ mellan ditt försteg o dina slutsteg.

 

Jag tror som sagt att en pro kalibrerare med fina kalibrerade micar o mätutrustning som lägger några timmar att trimma in allt gör det klart bättre än en 5min autokalibrering med en billig plast mic



#12

Postad 06 mars 2016 - 18:20

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Du behöver inte byta nått, bara sätta en DSP/EQ mellan ditt försteg o dina slutsteg.

Jag tror som sagt att en pro kalibrerare med fina kalibrerade micar o mätutrustning som lägger några timmar att trimma in allt gör det klart bättre än en 5min autokalibrering med en billig plast mic

Nu vet jag inte till 100% men utifrån vad jag läst mig till så har både Lyngdorf och Minidsp kanske de bästa mickarna dock ska de utföra mindre mirakel. Men frågan är juh såklart vad en akustik-trixxare kostar/tim.

Sedan kan väl de inte vara helt värdelösa, eller? För de tre alt som jag har som kandidater är alla sånna man kopplar in mellan försteg o slutsteg.
Jag ser det som en billigare och enklare lösning än att bygga om rummet för ett kanske bättre ljud.

Eller är jag helt galet fel ute?

Redigerat av Unregistered5216151c, 06 mars 2016 - 18:21.


#13

Postad 07 mars 2016 - 08:36

ingvar
  • ingvar
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0

Tack.

 

Har dock redan mailat och har tyvärr ej fått något svar. Är denna "makapär" ngt du har ngn erfarenhet av? Skulle vara kul att höra om man är grymt efter och man missat ngt. För dessa enheter som jag har läst ska/lär kunna göra ganska mycket. Vore väl varje mans/Hifi killes våta dröm?

 

Nej, jag har tyvärr ingen erfarenhet av den (eller något annat från Lyngdorf).

 

Jag har dock ett Lexicon MC-12HD som har rumskorrektion och jag har provat både Tact RCS 2.2 och Tact TCS (Tact är för den som inte känner till det en av Peter Lyngdorfs tidigare produkter).

 

Båda Tact:arna fungerade bra ljudmässigt men de hade (särskilt TCS) en del kvar till färdiga produkter.

Framförallt mjukvaran men även TCS hårdvara var inte helt stabil.

 

Nu är det länge sedan men jag vill minnas att jag tyckte att Tact läte litet bättre men Lexicons stabilare funktion gjorde att jag valde den.

Jag ville inte riskera att, en för mig, betydande investering inte skulle fungera...

 

Mvh,

  Ingvar



#14

Postad 07 mars 2016 - 13:13

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Har lyssnat på JBL M2 kopplat till en Lyngdorf 2170 samt ett Moon steg, lät väldigt bra. Lät väldigt bra även utan Roomperfect, påslaget än bättre.

Här hemma har jag kört 2170 direkt till mina golvare, och den skäms inte alls. Kopplade inte ens in subbarna, behövdes absolut inte, och då gillar jag annars att ha subbarna på. Roomperfect gjorde väldigt mycket i mitt rum.

Lyngdorf ska något nytt på G, men jag har inte lyckats få reda på vad och när.

Kul med att Hifi&musik körde JBL M2 med Lyngdorf 2170, delade aktivt med den. Kom inte ihåg vilket steg de körde, men de var lyriska.

Jag tror, att många skulle överraskas om de fick lyssna på Roomperfect i sina hem.

Just ja, jag ska nog beställa ett par JBL M2. :)

#15

Postad 07 mars 2016 - 13:22

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Har lyssnat på JBL M2 kopplat till en Lyngdorf 2170 samt ett Moon steg, lät väldigt bra. Lät väldigt bra även utan Roomperfect, påslaget än bättre.

Här hemma har jag kört 2170 direkt till mina golvare, och den skäms inte alls. Kopplade inte ens in subbarna, behövdes absolut inte, och då gillar jag annars att ha subbarna på. Roomperfect gjorde väldigt mycket i mitt rum.

Lyngdorf ska något nytt på G, men jag har inte lyckats få reda på vad och när.

Kul med att Hifi&musik körde JBL M2 med Lyngdorf 2170, delade aktivt med den. Kom inte ihåg vilket steg de körde, men de var lyriska.

Jag tror, att många skulle överraskas om de fick lyssna på Roomperfect i sina hem.

Just ja, jag ska nog beställa ett par JBL M2. :) att

Det är lite så jag tänker/tror oxå.

 

Jag har kollat lite av alternativen som finns, den som ska likna fast med DIRAC är just MiniDSP:en, vilket ska vara lite mer handpåläggning i form av att man kör via en PC.

Tyvärr verkar Lyngdorfen gått som låg på Hifimagasinet.

 

Sedan har jag börjat snegla på DSPeaker Anti-Mode, men får inget grepp om denna produkt egentligen. 

 

Kul att hör att du hitta ngt som verkar funka, skulle vara kul att få uppleva Lyngdorf och deras Roomperfect för att själv bilda sig en uppfattning. Tyvärr har jag ALDRIG råkat ut för en bra säljare hos Hifi klubben....tyvärr. inte en enda.

 

Men då gäller det inte att ha för brådis om de är på g med en ny enhet.


Nej, jag har tyvärr ingen erfarenhet av den (eller något annat från Lyngdorf).

 

Jag har dock ett Lexicon MC-12HD som har rumskorrektion och jag har provat både Tact RCS 2.2 och Tact TCS (Tact är för den som inte känner till det en av Peter Lyngdorfs tidigare produkter).

 

Båda Tact:arna fungerade bra ljudmässigt men de hade (särskilt TCS) en del kvar till färdiga produkter.

Framförallt mjukvaran men även TCS hårdvara var inte helt stabil.

 

Nu är det länge sedan men jag vill minnas att jag tyckte att Tact läte litet bättre men Lexicons stabilare funktion gjorde att jag valde den.

Jag ville inte riskera att, en för mig, betydande investering inte skulle fungera...

 

Mvh,

  Ingvar

Nää jag vill inte heller kasta bort massa pengar om det inte funkar. Undrar dock varför det är så lite skrivet om dessa.....

 

Ren ormolja kan det väl inte vara, eller? 



#16

Postad 07 mars 2016 - 13:36

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Håller ju tyvärr med dig om säljarna på klubben, det känns liksom inge vidare. Audio Concept har annars alternativ, men då ramlar det ju upp lite i pris, men de är ju ruggigt trevliga. :)

McIntosh Har ju nån modell med Roomperfect, eller hade, vet inte om de har den kvar.

Jag har testat Dirac, det var inte något för mig. Fick hjälp att kalibrera, men nja.

#17

Postad 07 mars 2016 - 15:06

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Håller ju tyvärr med dig om säljarna på klubben, det känns liksom inge vidare. Audio Concept har annars alternativ, men då ramlar det ju upp lite i pris, men de är ju ruggigt trevliga. :)
McIntosh Har ju nån modell med Roomperfect, eller hade, vet inte om de har den kvar.
Jag har testat Dirac, det var inte något för mig. Fick hjälp att kalibrera, men nja.


Audio Concept spenderar jag gärna mina pengar på! Gunnar som jobbar där är hur bra som helst, det var han som pekade mig mot Parasound.

Jag har inte sett/hört ngt om varken Dirac, Lyngdorf, DSPeaker eller Minidsp, vilket gör mig väldigt öppen.

Vad var det du inte gillade med Dirac?

#18

Postad 07 mars 2016 - 16:06

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Ja, han är toppen. Har lyssnat ett antal gånger på tex MBL, rätt ok faktiskt. :)

Hör med han om han har Macintosh Roomperfect model, har inte kollat i hyllorna där riktigt.

Dirac upplevde jag som spretigt och fick aldrig någon harmoni i ljudet. Var lite som att ha väldigt mycket diskant och övre mellanregister. Det var liksom i mina öron en totalsågning. Nu är det ju kanske dumt att skriva det jag nu skriver, men ljudet vart väldigt kallt.

Men, det finns ju en trial att tanka ner för att testa Dirac med, om du kan så prova.

Det tog en stund med Roomperfect med, men efter 3-4 turer med mätning så satt det.

#19

Postad 07 mars 2016 - 16:50

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 952 inlägg
  • 0

Om en rumskorrigeringsmojäng inte får till ett bra reslutat om jag har mätt upp efter konstens alla regler då avfärdar jag den.

Jag är heller inte kompis med att man ska maska bort rumsreflexer så dom inte hörs för dom finns där fortfarande och ställer till det.

 

Jag tog en runda med Dirac och fick väl till ett Ok resultat enligt mina öron, när jag sen mätte på justeringen så gapade mest över hur dåligt det mätte.

Och bara en sådan sak att programet säger att "nu ser din frekvens gång ut så här efter korrigering" tycker jag rent ut sagt är för jävligt!!

Längre bort från sanningen kan man inte komma :(

 

 

Höger och vänster högtalare och vald tonkurva.

Här är högtalarna redan korrigerade i Nanon och jag ville så hur mycket Dirac ändrade.

x5ItHF7.jpg?1

 

Håll peaken vid 300hz i minnet.

 

 

Efter korrigeringen hade lagts in så mätte jag upp det i REW.

Röd kurva är Utan Dirac och Svart är Med Dirac.

Nr1 är att peaken som Dirac hittade finns inte med alls plus att jag siktade på en väldigt rak frekvensgång, och det blev värre!!

Dipen vid 100hz var medvetet gjort i tid mellan sub och front, inte ens det klarade den av :(

2BTlfCs.jpg?1

 

Kan också nämna att Group delay var extremt dåligt vilket förvånar mig för Dirac ska ju justera fasen?

Jag hade även problem med dist o fick sänka nivån lite o det accepterar jag då Absolut Inte!

 

Nä tacka vet jag Old school :)


Redigerat av johan b-lund, 07 mars 2016 - 18:10.


#20

Postad 07 mars 2016 - 18:03

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Ja, han är toppen. Har lyssnat ett antal gånger på tex MBL, rätt ok faktiskt. :)

Hör med han om han har Macintosh Roomperfect model, har inte kollat i hyllorna där riktigt.

Dirac upplevde jag som spretigt och fick aldrig någon harmoni i ljudet. Var lite som att ha väldigt mycket diskant och övre mellanregister. Det var liksom i mina öron en totalsågning. Nu är det ju kanske dumt att skriva det jag nu skriver, men ljudet vart väldigt kallt.

Men, det finns ju en trial att tanka ner för att testa Dirac med, om du kan så prova.

Det tog en stund med Roomperfect med, men efter 3-4 turer med mätning så satt det.

 

Helt rätt. Jag ska slänga ut en tråd till honom så han får säga sitt. 

 

Okej, det är bra med lite info, för jag anser att det gärna blir många som säger och få som har gjort, vilket är helt galet. Lyngdorfen ska lite sköta sig själv vilket gör att det är mindre handpåläggning....

Jag är lite smått....LAT :D

 

Roomperfect anser du funkar bra mao?



#21

Postad 07 mars 2016 - 18:15

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Om en rumskorrigeringsmojäng inte får till ett bra reslutat om jag har mätt upp efter konstens alla regler då avfärdar jag den.

Jag är heller inte kompis med att man ska maska bort rumsreflexer så dom inte hörs för dom finns där fortfarande och ställer till det.

 

Jag tog en runda med Dirac och fick väl till ett Ok resultat enligt mina öron, när jag sen mätte på justeringen så gapade mest över hur dåligt det mätte.

Och bara en sådan sak att programet säger att "nu ser din frekvens gång ut så här efter korrigering" tycker jag rent ut sagt är för jävligt!!

Längre bort från sanningen kan man inte komma :(

 

 

Höger och vänster högtalare och vald tonkurva.

Här är högtalarna redan korrigerade i Nanon och jag ville så hur mycket Dirac ändrade.

x5ItHF7.jpg?1

 

Håll peaken vid 300hz i minnet.

 

 

Efter korrigeringen hade lagts in så mätte jag upp det i REW.

Röd kurva är Utan Dirac och Svart är Med Dirac.

Nr1 är att peaken som Dirac hittade finns inte med alls plus att jag siktade på en väldigt rak frekvensgång, och det blev värre!!

2BTlfCs.jpg?1

 

Kan också nämna att Group delay var extremt dåligt vilket förvånar mig för Dirac ska ju justera fasen?

Jag hade även problem med dist o fick sänka nivån lite o det accepterar jag då Absolut Inte!

 

Nä tacka vet jag Old school :)

 

 

Sedärr två på rad som har vissa åsikter om Dirac. Fan va bra, då får jag iaf höra ngt konkret. 

 

Jag vet egentligen inte riktigt om jag förväntar mig att denna maskin ska göra så att allt låter perfekt...hela tiden. För i mina öron så låter det hemma hos mig MAGISKT BRA, dock kan vissa saker justeras upp. Jag misstänker att den lilla korrektion som någon av dessa enheter kan utföra skulle vara pricken över...eller ngt

 

Det jag inte har är obegränsat med pengar eller obegränsat med tid...har provat med lite mindre korrektioner med absorbenter mm och visst städade det upp lite. Blev det estetiskt snyggt hemma.....ABSOLUT inte. Jag har ett vardagsrum och tills den dagen då jag har ett separat 2-kanals rum, separat bio-rum så kanske detta är värt ett försök.

 

Men som du säger, det är såklart inte värt pengarna om det blir värre...

 

Jag vill att det ska låta bra, jag vill fokusera på musiken, inte sitta och leta efter förbättringar. Jag NJUTER för fullt nu när jag lyssnar, men blir samtidigt nyfiken på om det kan bli bättre. 

Hmmmn konstigt det där...hahahah

 

Men verkligen tack för din input,det uppskattar jag. Det ger mig mer att utgå ifrån.



#22

Postad 07 mars 2016 - 18:23

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 952 inlägg
  • 0

Sedärr två på rad som har vissa åsikter om Dirac. Fan va bra, då får jag iaf höra ngt konkret. 

 

Jag vet egentligen inte riktigt om jag förväntar mig att denna maskin ska göra så att allt låter perfekt...hela tiden. För i mina öron så låter det hemma hos mig MAGISKT BRA, dock kan vissa saker justeras upp. Jag misstänker att den lilla korrektion som någon av dessa enheter kan utföra skulle vara pricken över...eller ngt

 

Det jag inte har är obegränsat med pengar eller obegränsat med tid...har provat med lite mindre korrektioner med absorbenter mm och visst städade det upp lite. Blev det estetiskt snyggt hemma.....ABSOLUT inte. Jag har ett vardagsrum och tills den dagen då jag har ett separat 2-kanals rum, separat bio-rum så kanske detta är värt ett försök.

 

Men som du säger, det är såklart inte värt pengarna om det blir värre...

 

Jag vill att det ska låta bra, jag vill fokusera på musiken, inte sitta och leta efter förbättringar. Jag NJUTER för fullt nu när jag lyssnar, men blir samtidigt nyfiken på om det kan bli bättre. 

Hmmmn konstigt det där...hahahah

 

Men verkligen tack för din input,det uppskattar jag. Det ger mig mer att utgå ifrån.

En sak som kan spela in (tror jag) är att mitt rum har väldigt låg efterklang i hela registret utom i lägsta basen där jag inte har gjort något än.

Dirac borde även mäta efterklang och bevisligen förvärrar/låter den fasen vara orörd vilket är det jag hänger upp mig på mest.

Dipen vid 100 SKA Dirac fånga upp men ikke.......

Och man kan Absolut inte lita på målkurvan och resultatet som presenteras.

Nu vet vi ju inte exakt hur Dirac beräknar och jag vet andra som har fått till det helt Underbart.

Jag gjorde nog 5-6 uppmätningar sen gav jag upp.



#23

Postad 07 mars 2016 - 18:43

EddieCarlström
  • EddieCarlström
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Kolla med http://www.akkelisaudio.com Har för mig att jag läst nånstans,att dom kommer hem och sätter upp allt för 500kr. Som man sen får betala mindre. Om man bestämmer sig för behålla minidsp.

#24

Postad 07 mars 2016 - 18:57

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

http://www.akkelisau...p-dirac-series/



#25

Postad 07 mars 2016 - 19:40

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Jag är själv inne på en 2170, om inte något nytt kommer inom närmaste framtiden. Har testat en under en vecka ungefär, och den har begränsningar, men så som jag planerar blir det ändå ok.

Min tanke är ett par JBL M2, som jag hört låter bra med 2170. Då kör den som försteg, och som slutsteg, det ligger lite öppet om inte de två Crown gör jobbet bra.

Har kört den med JBL, Klipsch och Sonus Faber. Både med subbar och utan.

Ska nog kanske åka in till Audio Concept och kolla om de har något allternativ, de får ju in saker rätt ofta. Och allt de har finns ju inte på hemsidan. Trinov kanske de föreslår, men de har jag aldrig hört.

Varför jag skriver mycket om 2170 är för att jag verkligen tycker att den funkar, för mig. Egentligen vore ju ett perfekt rum det bästa, men det går inte som jag bor nu.

Redigerat av Unregistered1893, 07 mars 2016 - 19:54.


#26

Postad 07 mars 2016 - 20:26

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Kolla med http://www.akkelisaudio.com Har för mig att jag läst nånstans,att dom kommer hem och sätter upp allt för 500kr. Som man sen får betala mindre. Om man bestämmer sig för behålla minidsp.

 

 

 

 

Sedär, inte illa.

 

Jag inväntar lite svar under denna veckan. Får se vad som händer, har inte direkt brådis egentligen. Men får läsa på mer ang Minidsp och Dirac.. verkar vara flera som inte är nöjda.


En sak som kan spela in (tror jag) är att mitt rum har väldigt låg efterklang i hela registret utom i lägsta basen där jag inte har gjort något än.

Dirac borde även mäta efterklang och bevisligen förvärrar/låter den fasen vara orörd vilket är det jag hänger upp mig på mest.

Dipen vid 100 SKA Dirac fånga upp men ikke.......

Och man kan Absolut inte lita på målkurvan och resultatet som presenteras.

Nu vet vi ju inte exakt hur Dirac beräknar och jag vet andra som har fått till det helt Underbart.

Jag gjorde nog 5-6 uppmätningar sen gav jag upp.

 

Jooo, men jag tror oxå att rummet ställer till det ganska bra för mig. Inte ör att jag verkligen lider, utan mer för att justera upp en del så vill jag iaf prova.

Men utifrån vad du säger så känns det såklart sisådär. Men hur utfördes detta? Var det via en Minidsp? Eller via trail programmet som går att tanka ner?



#27

Postad 07 mars 2016 - 20:55

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 952 inlägg
  • 0

Sedär, inte illa.

 

Jag inväntar lite svar under denna veckan. Får se vad som händer, har inte direkt brådis egentligen. Men får läsa på mer ang Minidsp och Dirac.. verkar vara flera som inte är nöjda.


 

Jooo, men jag tror oxå att rummet ställer till det ganska bra för mig. Inte ör att jag verkligen lider, utan mer för att justera upp en del så vill jag iaf prova.

Men utifrån vad du säger så känns det såklart sisådär. Men hur utfördes detta? Var det via en Minidsp? Eller via trail programmet som går att tanka ner?

Jag tog ner trial för Dirac Live, mätte upp 5,1 en gång sen höll jag mig till 2,1 för annars tar uppmätningen flera timmar. (känns det som iaf)

Ett ord för hur jag tyckte att det lät är Fasfel med väldigt konstig ljudbild. Allt från minimal till bred men skev.

Satte man då på musik som är känd för fasfel som ren effekt då var den effekten som bortblåst.

(Infected Mushroom, Roger Waters, Pink Floyd etc)

 

Men nu ska jag inte såga Dirac för som sagt, jag vet dom som har fått till det det Riktigt bra :)


Redigerat av johan b-lund, 07 mars 2016 - 20:59.


#28

Postad 07 mars 2016 - 21:22

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Jag tog ner trial för Dirac Live, mätte upp 5,1 en gång sen höll jag mig till 2,1 för annars tar uppmätningen flera timmar. (känns det som iaf)

Ett ord för hur jag tyckte att det lät är Fasfel med väldigt konstig ljudbild. Allt från minimal till bred men skev.

Satte man då på musik som är känd för fasfel som ren effekt då var den effekten som bortblåst.

(Infected Mushroom, Roger Waters, Pink Floyd etc)

 

Men nu ska jag inte såga Dirac för som sagt, jag vet dom som har fått till det det Riktigt bra :)

 

Hahahah såga på. :D 

 

Bara bra att man går in med mer kritiska öron. Tyvärr så hittar man visst Halleluljah material lite varstans när man börjar grotta. Men DSPeakern Anit-Mode verkar flera vara galet nöjda med. Medan vissa andra produkter, typ Copland, MiniDSP mfl det typ är knäpptyst om. Dirac hörde jag massor om när Emotiva släppte det i sin värsting stärkare. Men sen blev det knäpptyst...eller jag som inte läst/följt med så noga.

 

Synd att jag missade den Lyngdorf RP-1 som låg ute, hade varit kul att prova.

 

Men det kommer säkert ngt annat kul snart.



#29

Postad 07 mars 2016 - 22:06

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 1

Hela denna tråden och ingen har sagt det uppenbara: Skaffa en mätmik och börja med att mäta upp hur stora problem du har och av vilken art de är.

 

Att börja prata om elektronisk rumskorrigering för runt 10.000:- eller mer innan detta gjorts låter som att börja i fel ände enl. mig.



#30

Postad 07 mars 2016 - 22:15

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Hela denna tråden och ingen har sagt det uppenbara: Skaffa en mätmik och börja med att mäta upp hur stora problem du har och av vilken art de är.

Att börja prata om elektronisk rumskorrigering för runt 10.000:- eller mer innan detta gjorts låter som att börja i fel ände enl. mig.


Har kollat o funderat på ett XTZ pro, men gör inte den typ samma sak som dessa "burkar" förutom att INTE rätta till de avmätta?

Eller har du ngt bra alternativ på mätprogram? Har gjort ngn mätning för bra länge sedan, dock har hela layouten ändrats sen dess. + att jag fick låna hela "mätlådan"

#31

Postad 07 mars 2016 - 22:39

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 952 inlägg
  • 1

Rätt väg är att tanka ner REW som är gratis o snart en standard i sig, sen köper du en Umik från minidsp (Akkelis har den med) sen är du redo för det mesta.

Just REW kan langt mer än bara mäta frekvensgång eller att ha som utgångspunkt för elektronisk korrigering.



#32

Postad 08 mars 2016 - 06:56

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Rätt väg är att tanka ner REW som är gratis o snart en standard i sig, sen köper du en Umik från minidsp (Akkelis har den med) sen är du redo för det mesta.

Just REW kan langt mer än bara mäta frekvensgång eller att ha som utgångspunkt för elektronisk korrigering.

 

Nu måste jag bara kolla om jag är DUM i huvudet eller trög på ngt sätt....har hänt förut :D

MEN gör inte dessa enheter just samma sak som REW, fast de enheter jag pratar om kostar mer, men åtgärdar oxå? Behöver man ett separat ljudkort? För min PC har inte ngt vidare ljudkort...om typ ngt alls. HAHAHAH

 

Visst REW är nästan gratis förutom att det kommer ta en ruskig tid samt att jag får köpa en mick för runt 1000kr, varpå jag får info om vilka problem jag har.

 

REW och XTZ analyzer Pro är alltså samma sak...eller?



#33

Postad 08 mars 2016 - 07:37

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 952 inlägg
  • 0

Rew och Analyzern är Inte samma sak ;)

Analyzern är inte dålig men den ger dig bara grundläggande info.

 

Skulle du använda Analyzern till att justera in basen i en minidsp så funkar den men du får göra det manuellt och det tar tid.

Du kan kolla RT60 med Analyzern, se frekvensgång och vattenfall men du kan inte bestämma upplösning.

Sen kan du  inte göra så mycket mer. Du kan tex inte mäta upp ett 5,1 system.

 

 

Med REW kan du göra typ Allt och lite till.

Programet är inte så svårt att komma in i och det finns flera på forumet som använder den så hjälp finns.

Om du kan köra hdmi från datorn till anläggningen så fungerar det, en Usb Dac fungerar också.

 

Jag var testpilot för den första versionen av Analyzern o när den kom så var den efterlängtad.

Rew spelar i en helt annan liga o ska man på att treata/justera in sin annläggningen då är Rew Guld att ha.

Bara det att kunna verifiera att något låter konstigt men inte riktigt veta varför, många ggr så kan man hitta felet i REW.

 

Tex ämnet som fick sin egen tråd, om timing mellan fron/sub och hur ett par dcm förskjutning kan ställa till det i tid.

Det började med att mina öron inte var nöjda med mötet mellan sub/front och att jag upplevde konstiga eftersläpningar.

Efter att ha mätt upp det så hittade jag felet ganska omgående vilket i sin tur fick mig att undersöka det hela mer.

https://www.minhembi...topic=327909=



#34

Postad 08 mars 2016 - 12:57

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Rew och Analyzern är Inte samma sak ;)
Analyzern är inte dålig men den ger dig bara grundläggande info.

Skulle du använda Analyzern till att justera in basen i en minidsp så funkar den men du får göra det manuellt och det tar tid.
Du kan kolla RT60 med Analyzern, se frekvensgång och vattenfall men du kan inte bestämma upplösning.
Sen kan du inte göra så mycket mer. Du kan tex inte mäta upp ett 5,1 system.


Med REW kan du göra typ Allt och lite till.
Programet är inte så svårt att komma in i och det finns flera på forumet som använder den så hjälp finns.
Om du kan köra hdmi från datorn till anläggningen så fungerar det, en Usb Dac fungerar också.

Jag var testpilot för den första versionen av Analyzern o när den kom så var den efterlängtad.
Rew spelar i en helt annan liga o ska man på att treata/justera in sin annläggningen då är Rew Guld att ha.
Bara det att kunna verifiera att något låter konstigt men inte riktigt veta varför, många ggr så kan man hitta felet i REW.

Tex ämnet som fick sin egen tråd, om timing mellan fron/sub och hur ett par dcm förskjutning kan ställa till det i tid.
Det började med att mina öron inte var nöjda med mötet mellan sub/front och att jag upplevde konstiga eftersläpningar.
Efter att ha mätt upp det så hittade jag felet ganska omgående vilket i sin tur fick mig att undersöka det hela mer.
https://www.minhembi...topic=327909=


Okej.

Jag är egentligen bara ute efter att justera upp i 2-kanals riggen. Hembion låter bra och jag upplever egentligen inte att ngt låter dåligt. Varken min 2-kanals eller Hembion.

Men visst kan jag mäta upp med REW, men för att åtgärda dessa fel behöver väl jag göra ngt antingen med rummet eller försöka kompensera det som inte står rätt till?

Som jag nu förstår både REW samt XTZ så är dessa rena mätverktyg?!
Dessa kommer berätta på olika nivåer vad och vilka eventuella fel/brister jag har.

Kollade lite på en "How-To" film Ang REW och det såg galet bra ut! Dock var det väldigt mycket hands-on och verkade vara riktigt pilligt för att bara göra självkalibreringen på rätt sätt.

Eller var denna/ de videos missvisande?

Jag har en ganska straight-forward 2-kanals rigg. 2st golvare för o slutsteg och har bara betong, fönster och öppningar för passage in o ut ur vardagsrummet. Alltså ett vardagsrum.

Så tex för att mäta upp detta ska jag tanka hem REW, köpa mick. Efter denna mätning/mätningar är klara så behöver jag då analysera den mätdata jag fått fram. Efter detta behöver jag forfarande åtgärda problemen!

Så när Lyngdorf, Minidsp, Dirac, DSPeaker mm mäter av så kan jag då utgå ifrån att de såklart inte är lika noga som om jag verkligen tar mig tid med REW.
Men dessa enheter kan justera de uppenbara brister som de detekterar? Eller iaf försöka.

Hur kan REW justera ngt utan en enhet att jobba emot?

Förlåt om jag helt missa ngt eller helt är ute o cycklar

#35

Postad 08 mars 2016 - 13:21

Unregistered0f0f88f1
  • Unregistered0f0f88f1
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Det är nog jag som hann före dig på RP-1an :)

 

Kan dela mina erfarenheter av den här när jag fått den, passar den inte hos mig så kanske den gör det hos dig :)


Redigerat av Unregistered0f0f88f1, 08 mars 2016 - 13:22.


#36

Postad 08 mars 2016 - 13:43

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
Felpost

Det är nog jag som hann före dig på RP-1an :)
 
Kan dela mina erfarenheter av den här när jag fått den, passar den inte hos mig så kanske den gör det hos dig :)


Va roligt. :D Hoppas den funkar för dig! Du får gärna återkoppla med dina intryck oavsett.

Redigerat av Unregistered5216151c, 08 mars 2016 - 13:42.


#37

Postad 08 mars 2016 - 14:52

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 952 inlägg
  • 0

Okej.

Jag är egentligen bara ute efter att justera upp i 2-kanals riggen. Hembion låter bra och jag upplever egentligen inte att ngt låter dåligt. Varken min 2-kanals eller Hembion.

Men visst kan jag mäta upp med REW, men för att åtgärda dessa fel behöver väl jag göra ngt antingen med rummet eller försöka kompensera det som inte står rätt till?

Korrekt!

 

 

Som jag nu förstår både REW samt XTZ så är dessa rena mätverktyg?!
Dessa kommer berätta på olika nivåer vad och vilka eventuella fel/brister jag har.

Korrekt!

 

 

 

Kollade lite på en "How-To" film Ang REW och det såg galet bra ut! Dock var det väldigt mycket hands-on och verkade vara riktigt pilligt för att bara göra självkalibreringen på rätt sätt.

Eller var denna/ de videos missvisande?

Om du använder Umik och hdmi ut så behovs ingen kalibrering. Usb Dac behöver heller inte kalibreras.

Ska man däremot mäta upp en 5,1 rigg så måste ljudkortet stödja Asio för annars kan man inte REW separera var kanal.
 

 

 

Jag har en ganska straight-forward 2-kanals rigg. 2st golvare för o slutsteg och har bara betong, fönster och öppningar för passage in o ut ur vardagsrummet. Alltså ett vardagsrum.

Så tex för att mäta upp detta ska jag tanka hem REW, köpa mick. Efter denna mätning/mätningar är klara så behöver jag då analysera den mätdata jag fått fram. Efter detta behöver jag forfarande åtgärda problemen!

Korrekt!

 

 

Så när Lyngdorf, Minidsp, Dirac, DSPeaker mm mäter av så kan jag då utgå ifrån att de såklart inte är lika noga som om jag verkligen tar mig tid med REW.
Men dessa enheter kan justera de uppenbara brister som de detekterar? Eller iaf försöka.

Nja, tex minidsp utan Dirac måste programeras och man använder mätdatan från Rew som utgångspunkt.

Minidsp och DSPeaker är rena PEQ:s, ingen rumskorrigering typ Lyngdorf eller Dirac.

 

 

 

Hur kan REW justera ngt utan en enhet att jobba emot?

Rew kan inte justera bara mäta. Men du har en Eq funktion där du kan "se" vad justeringar kommer att göra och justeringarna kan sparas som Biquads som tex Minidsp kan programeras med. Så slipper man göra vart band manuellt.

 

 

Förlåt om jag helt missa ngt eller helt är ute o cycklar

Inga probs :)


Redigerat av johan b-lund, 08 mars 2016 - 14:55.


#38

Postad 08 mars 2016 - 16:09

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

 

Minidsp och DSPeaker är rena PEQ:s, ingen rumskorrigering typ Lyngdorf eller Dirac.

 

Nu måste jag missat något känner jag. Vad är rumskorrigering om inte equalization?

 

Vad gör lyngdorf som inte DSPeaker gör?


Redigerat av Loco.spk, 08 mars 2016 - 16:10.


#39

Postad 08 mars 2016 - 16:17

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Trinnov och JBL har tydligen ett samarbete, dyrt som f*n, men säkerligen kul. 250-350.000:- för processorn. Huga.

#40

Postad 08 mars 2016 - 16:23

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 952 inlägg
  • 0

Nu måste jag missat något känner jag. Vad är rumskorrigering om inte equalization?

 

Vad gör lyngdorf som inte DSPeaker gör?

Fel ordval kanske men jag anser inte att en Peq är rumskorrigering.

Och Lyngdorf och Dirac är inte enbart Peq:s, hur dom justera får du maila dom om för det kan jag inte svara på.

Men antagligen någon sorts FIR filter.



#41

Postad 08 mars 2016 - 16:36

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Sorry orkade inte läsa hela tråden men min fråga är vad är det du vill fixa? Om det bara är basen kan du klara dig utmärkt med en vanlig miniDSP. Om det är hela registret du vill fixa finns det nog inget billigare/bättre än miniDSP med Dirac.

 

Jag har själv testat dirac med lite blandade resultat. Det är inte bara att mäta de 8 mätpunkterna och sedan tuta och köra utan för mig tog det säkert 10 omgångar av dessa 8 mätningar eller mer innan jag fick ett OK resultat. Men om du har allt för stora problem så fixa det först. Har för mig att jag hörde en podcast med han som äger dirac där han nämnde något om att han rekommenderar starkt att man tar hand om förstareflexer och det mest basala innan man ger sig på någon typ av korrigering annars blir det för mycket att försöka fixa. Eller kanske rättare sagt det kommer finnas problem Dirac inte kommer kunna göra något åt. Vissa saker går bara inte att EQ:a bort.


En annan fråga hur ser ditt rum och högtalarplacering ut? Optimering av högtalarplacering och vart du sitter kan göra minst lika mycket om inte mer än EQ och det kostar bara lite tid.



#42

Postad 08 mars 2016 - 17:45

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Trinnov och JBL har tydligen ett samarbete, dyrt som f*n, men säkerligen kul. 250-350.000:- för processorn. Huga.


Jamendåsåååå då är det bara beställa....😀

#43

Postad 08 mars 2016 - 17:47

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Fel ordval kanske men jag anser inte att en Peq är rumskorrigering.

Och Lyngdorf och Dirac är inte enbart Peq:s, hur dom justera får du maila dom om för det kan jag inte svara på.

Men antagligen någon sorts FIR filter.

 

Tack. Det finns alltid något nytt att läsa in sig på :)



#44

Postad 08 mars 2016 - 17:49

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Okej.

Jag är egentligen bara ute efter att justera upp i 2-kanals riggen. Hembion låter bra och jag upplever egentligen inte att ngt låter dåligt. Varken min 2-kanals eller Hembion.

Men visst kan jag mäta upp med REW, men för att åtgärda dessa fel behöver väl jag göra ngt antingen med rummet eller försöka kompensera det som inte står rätt till?

Korrekt!


Som jag nu förstår både REW samt XTZ så är dessa rena mätverktyg?!
Dessa kommer berätta på olika nivåer vad och vilka eventuella fel/brister jag har.

Korrekt!



Kollade lite på en "How-To" film Ang REW och det såg galet bra ut! Dock var det väldigt mycket hands-on och verkade vara riktigt pilligt för att bara göra självkalibreringen på rätt sätt.
Eller var denna/ de videos missvisande?
Om du använder Umik och hdmi ut så behovs ingen kalibrering. Usb Dac behöver heller inte kalibreras.
Ska man däremot mäta upp en 5,1 rigg så måste ljudkortet stödja Asio för annars kan man inte REW separera var kanal.



Jag har en ganska straight-forward 2-kanals rigg. 2st golvare för o slutsteg och har bara betong, fönster och öppningar för passage in o ut ur vardagsrummet. Alltså ett vardagsrum.

Så tex för att mäta upp detta ska jag tanka hem REW, köpa mick. Efter denna mätning/mätningar är klara så behöver jag då analysera den mätdata jag fått fram. Efter detta behöver jag forfarande åtgärda problemen!
Korrekt!


Så när Lyngdorf, Minidsp, Dirac, DSPeaker mm mäter av så kan jag då utgå ifrån att de såklart inte är lika noga som om jag verkligen tar mig tid med REW.
Men dessa enheter kan justera de uppenbara brister som de detekterar? Eller iaf försöka.

Nja, tex minidsp utan Dirac måste programeras och man använder mätdatan från Rew som utgångspunkt.
Minidsp och DSPeaker är rena PEQ:s, ingen rumskorrigering typ Lyngdorf eller Dirac.



Hur kan REW justera ngt utan en enhet att jobba emot?
Rew kan inte justera bara mäta. Men du har en Eq funktion där du kan "se" vad justeringar kommer att göra och justeringarna kan sparas som Biquads som tex Minidsp kan programeras med. Så slipper man göra vart band manuellt.


Förlåt om jag helt missa ngt eller helt är ute o cycklar
Inga probs :)


Tack för ditt svar! 😀 Då är jag med..typ lite iaf.

Får kolla vad svaren blir från de krokar jag slängde ut hos mina hifibutiks-vänner.
Kan bli intressant att se/höra vad de tycker.

#45

Postad 08 mars 2016 - 17:56

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Sorry orkade inte läsa hela tråden men min fråga är vad är det du vill fixa? Om det bara är basen kan du klara dig utmärkt med en vanlig miniDSP. Om det är hela registret du vill fixa finns det nog inget billigare/bättre än miniDSP med Dirac.

Jag har själv testat dirac med lite blandade resultat. Det är inte bara att mäta de 8 mätpunkterna och sedan tuta och köra utan för mig tog det säkert 10 omgångar av dessa 8 mätningar eller mer innan jag fick ett OK resultat. Men om du har allt för stora problem så fixa det först. Har för mig att jag hörde en podcast med han som äger dirac där han nämnde något om att han rekommenderar starkt att man tar hand om förstareflexer och det mest basala innan man ger sig på någon typ av korrigering annars blir det för mycket att försöka fixa. Eller kanske rättare sagt det kommer finnas problem Dirac inte kommer kunna göra något åt. Vissa saker går bara inte att EQ:a bort.

En annan fråga hur ser ditt rum och högtalarplacering ut? Optimering av högtalarplacering och vart du sitter kan göra minst lika mycket om inte mer än EQ och det kostar bara lite tid.


Vet inte riktigt vad som kan fixxas! Det är därför jag vill ha det så fruktansvärt enkelt det bara går, alltså utan fööööör många timmars handpåläggning få reda på vad som är mitt eventuella problem och gärna att detta justeras så gott det går. Såklart när anläggningen börjar låta så bra som jag upplever att min gör så är det såklart små tweeks som kan göra det sååå mycket bättre.

Jag anser att 8-10' är helt okej för att se över vad som är vad.
Om det inte involverar em helg med massor av jobb som sedan ska processas i all oändlighet för att eventuellt få ett förbättrat resultat.

Utifrån en indikation som jag har fått så är det just på bas sidan där man kan uppleva/ha störst problem. För när man kommer upp i de högre frekvenserna så är det kepigare.

Så gärna ngt enkelt men som endå gör det som den ska. Blir det bättre...grymt bra. Blir det sisådär.. då vet jag.

Får kolla in det med REW eller se om ngn jag känner har kvar sin XTZ för att mäta av o kolla vad som är vad

#46

Postad 08 mars 2016 - 18:10

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Som sagt, med REW kommer du undan med < 1000:- och max ett par timmars jobb för att faktiskt ta reda på vad som är fel. Dessutom kan du efter en eventuell åtgärd åter mäta för att se vad som ändrats. Annars är risken stor för att du bränner 10k på placebo ;)

 

REW är väldigt enkelt om man bara ska göra en simpel mätning. Tolka resultat finns det säkert folk här som kan hjälpa dig med om du postar dem.



#47

Postad 08 mars 2016 - 18:14

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 952 inlägg
  • 0

Det måste finna någon från Sthlm som har grejer som kan göra en mätning för en fika eller liknande :)



#48

Postad 08 mars 2016 - 18:32

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Davidian, vill du låna xtz's mätprylar så skicka ett pm så löser vi det.

#49

Postad 08 mars 2016 - 20:20

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Som sagt, med REW kommer du undan med < 1000:- och max ett par timmars jobb för att faktiskt ta reda på vad som är fel. Dessutom kan du efter en eventuell åtgärd åter mäta för att se vad som ändrats. Annars är risken stor för att du bränner 10k på placebo ;)

 

REW är väldigt enkelt om man bara ska göra en simpel mätning. Tolka resultat finns det säkert folk här som kan hjälpa dig med om du postar dem.

 

Ska försöka kolla in detta på riktigt, sätta mig ner och grotta i vad som behövs (prestandamässigt) och läsa mig in i hur det funkar, så får vi se vad som blir vet. 


Davidian, vill du låna xtz's mätprylar så skicka ett pm så löser vi det.

 

Tack, men va snällt av dig. Ska se vad som blir vad nu, har ganska mycket på mitt bord just nu, så jag får skjuta lite på detta projekt känns det som.

 

Men verkligen supertack



#50

Postad 08 mars 2016 - 20:21

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 952 inlägg
  • 0

Hoppa på Ronnys förslag så kan du iaf mäta upp RT60 och frekvensgång.

Med dom två sakerna kan man se mycket o vad som kan hjälpa till för lite mer välljud.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.