Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Planering av basbygge (Numera byggtråd: Basreflex med Seas L26ROY)

67 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 april 2016 - 10:34

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Anledning och bakgrund till tråden är främst för att jag själv vill skriva ner lite hur jag tänker och resonerar, som en minnesanteckning. Sedan så ser jag det som en bonus om någon annan läser och kanske kommer med goda tips och råd. Ev. kan någon annan ha nytta av det som presenteras också.
 
 
Disclaimer:
Det kanske inte blir något bygge. Jag är bättre på att planera än att följa planer.
 
Målsättningen är primärt lågbas. En bit under 20hz var ingångsvärdet och det står fast. I dagsläget kommer jag inte kunna spela särskilt starkt. Är lite halvskraj för om/när någon granne kommer bussa störningsjouren på mig istället för att bara komma och be mig sänka volymen. Med det sagt så är det bristen på simulerad SPL med slutna lådor som fått mig att kika på basreflex. Jag har inga fasta hållpunkter sådär när det gäller lådvolym, men mindre ÄR bättre om man bortser från ljudåtergivningen. Mindre lådor är också positivt för att de medger fler olika placeringar. Ett par stora lådor kanske (troligen) kan bara ställas på en viss plats. Group delay är också något som basreflexlådor "lider" av. Frågan är bara om det är något att oroa sig för. Med tanke på hur bra basreflexkonstruktioner det finns så är jag beredd att chansa på att det är ett litet problem ur ett hörbarhetsperspektiv.
 
 
Nåväl. Jag har iaf hamnat i en situation där jag står och väger mellan två olika lösningar, slutna eller portade lådor (jag har tänkt bygga två). Den slutna designen använder ett SEAS L26RO4Y och den portade ett SEAS L26ROY (ingen 4:a i namnet). För att se skillnanderna konsultera databladen [ROY][RO4Y]. Det som verkar hända är iaf att systemets Q och resonansfrekvens reduceras med RO4Y (tack vare högre mms?). Den är bättre lämpad för lågbasåtergivning iaf. ROY kan i simuleringen matchas in med RO4Y men kräver då lite mer effekt eftersom impedenansen sjunker. I mina simuleringar använder jag 35 liter till RO4Y i den slutna lådan och 120 liter till ROY i den portade. Portavstämningen är satt till 16 hz. Med hänsyn taget till första portresonansen (hamnar på ca 200 hz) och max lufthastighet i porten (strax över 14 m/s när elementet jobbar linjärt) så blir dimensionerna A=100cm2 och l=88cm
 
Den slutna lådan använder en Linkwitz Transform med parametrar: f0=37, Q0=0,48, fp=20, Qp=0,79)
 
Båda simuleringarna inkluderar +70K i talspoletemperatur. Värdet Qa är satt till 8 för den slutna lådan (dämpning som sänker Q). Simuleringsprogrammet är WinISD Pro.
 
I SPL-kurvorna nedan, tänk på att ingen "room-gain" är med. En svagt sluttande kurva är alltså "OK". I simuleringsprogrammet basta! så ges ett generiskt en tilltagande kurva enligt nedan:
RLDUf36.png
 
Vid 20hz kan +10dB utläsas. Vad exakt det blir i mitt rum kan jag inte säga. Tanken har dock varit att luta sig så lite mot room-gain som möjligt. Jag tar hellre ett frekvenssvar i rummet med en viss höjning i basområdet än tvärtom. Dvs. om jag hade designat mot en platt kurva med room-gain och det sedan visar sig att jag inte får antagen room-gain. 
 
 
 
 
Elementen är specade till 14mm linjär konrörelse. För att utvärdera kapaciteten så kikar jag på SPL när konutslaget är max 14mm vid 20 hz (under 20hz är konutslaget större för den slutna som synes).
 
sk2ygvX.png
 
 
 
 
Och för skojs skull.. simulerad max-maxkapacitet. Jag höjer insignalen tills excursion är precis 28mm (mekanisk xmax). Den slutna får också ett högpassfilter vid 10 hz, enligt hängslen och livrem-tänk.
 
z3zzXkY.png
 
2CxWd4c.png
 
Apparent power är här lite kul att kolla på. Ska man maxa respektive låda _utan lågpassfiltrering_ kommer både den slutna och portade ställa krav på effekt, fast på omvänd sida av frekvensspannet. MEN! som man kan se i den första SPL-kurvan för 14mm konutslag så är den slutna "oduglig" över ~120hz. Att eq:a upp den där vore en väldigt ful nödlösning. Planen är delning vid 80 hz. Som synes så blir den portade lådan en fröjd för ögonen effektmässigt med ett 24dB/okt-filter. N.B. finns där effekt så kan den delas högre än 80 hz, det kan inte den slutna på samma sätt.
 
Osså skillnaden i SPL. Rätt stor, minst sagt. ca 7,5dB vid 20hz. Och detta vid ett mindre effektuttag från förstärkaren.
 
 
 
-------
Visst är det svårt att inte förföras av basreflexkonstruktionen? "Samma" element, mer SPL. Lägre konutslag är i regel positivt. Så högre SPL-kapacitet (aka "headroom") kan vara positivt även på lägre volymer. Det lutar nog åt portade lådor, just nu. De senaste två-tre veckorna har det dock svängt fram och tillbaka i hur jag har vägt saker och ting mot varandra. Det som talar emot portade lådor är storleken och den ökade komplexiteten. För jag äger i princip inga (el)verktyg. Jag har en skruvdragare. Jag bor också i lägenhet och har ingen bil. De stora portade lådorna kräver mer finurlighet i hur allt ska kapas och fixas till med stor noggrannhet men med minsta möjliga antal verktyg. Bygget lär också ta längre tid.
 
Bonusbild på lådorna i deras tilltänkta miljö (bortse från diffusorer och absorbenter):
IeGafLo.png
 
To be continued..
 

 


Redigerat av Unregisterede82735a2, 07 juli 2016 - 20:14.


#2

Postad 09 april 2016 - 11:57

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 1
Gå på 2st 15" ultimax istället om du ändå funderat på att bygga 120l låda.

2 såna i slutna lådor på 120l kommer klara lägre HZ och spela högre DB än dom basarna du tittat på.

#3

Postad 09 april 2016 - 13:44

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 1

Sant, men det är inte någon utklassning i simuleringen iaf. Har tre invändningar dock. Jag tappar möjligheten att "downsiza", alltså sätta elementen i mindre lådor. Det kommer krävas en kralligare förstärkare. Det verkar också vara lite halvsvårt att få tag på Ultimaxarna till ett ok pris? Lite dyrare än Seas 10:orna vore inte ett problem, men 4,5k på BRL är inte värt det imo.


Redigerat av Unregisterede82735a2, 09 april 2016 - 13:44.


#4

Postad 09 april 2016 - 16:37

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Köper man dom från parts-express.com med frakt genom shopusa.com så kostar dom strax under 5000:- för 2 st.

Är det så stor skillnad i pris på slutstegen då? Jag använder ett T.amp 2400 till mina 2 ultimax men jag är övertygad om att ett tex ett t.amp 1050 eller ett inuke 1000 skulle funka dom med.

#5

Postad 10 april 2016 - 10:16

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Jo jag fick upp parts-express när jag googlade. Klart bättre pris men slut på lager. Nya element väntads till den 21:e juli. På BRL var det beställningsvara också såg jag sedan. Därav, svårt att få tag på. Sen är jag inte helt såld på idén heller. Är mer öppen för att kompromissa neråt i storlek än att gå upp till 15"-monsterbasar.

 

Nej, egentligen är väl inte slutsteg en jättefråga. Som jag skrev i början så tror jag knappast att det kommer vara aktuellt att maxa lådorna iaf. Men den ökade effektiviteten är liksom attraktiv i sig, det ger något fler alternativ på förstärkarsidan också.

 

Om någon hotade mig med en pistol och tvingade mig att spika designen just nu så skulle det bli såhär:

 

zta4oO4.png?1

 

q7OBjao.png?1



#6

Postad 13 april 2016 - 11:25

MB7726
  • MB7726
  • Lärjunge

  • 272 inlägg
  • 1

Här finns några..

 

Pris 2.797,31

SEK / Piece           

 

https://www.intertec...,en,7053,149005


Redigerat av MB7726, 13 april 2016 - 11:26.


#7

Postad 13 april 2016 - 15:39

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
Ni ger er inte! ;) Alltså jag håller med om att det skulle kunna vara ett alternativ med stora slutna lådor. Fördelen vore primärt att det blir enklare att bygga.

Men samtidigt så gillar jag mitt eget basreflex-koncept. Verkar jag ha missat något eller gjort någon tankevurpa?

Det jag är mest tveksam till är portens konstruktion och lämpligt tillvägagångssätt för att få till det bra. Men jag är optimistisk till att det går att lösa.

#8

Postad 13 april 2016 - 16:50

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2 068 inlägg
  • 0

Varför en fyrkantig port? det borde vara mycket smidigare med avloppsrör eller kitt med rör och port som kapas till rätt längd när man mätt fram rätt avstämning.



#9

Postad 13 april 2016 - 17:19

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Ptja.. har nog hängt upp mig på att hålla nere flödeshastigheten i porten en aning för mycket. Så då ville jag inte gå ner till 102ish mm i diameter (standarddimension) istället för 110 mm (motsvarar den fyrkantiga porten) som verkade vara en bättre kompromiss i winISD. Den fyrkantiga porten är ju dock behäftad med mer förluster så risk för blåsljud kanske uppkommer vid lägre medelhastigheter.

 

Ett plaströr vore onekligen enklare. Med en något mindre area så flyttas också resonansfrekvensen för porten uppåt och längden som behövs för den tänkta avstämningen minskar.

 

Tack för input. 



#10

Postad 13 april 2016 - 17:36

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2 068 inlägg
  • 0

Slitsport funkar också om du vill ha en mer diskret lösning och då får du rätt format för ett laminärt flöde som klarar högre hastigheter. Har inte räknat på måtten du har men det kanske funkar i nederkant som lådan står på bilden med två fack? man behöver dock ha en avtagbar bak eller framsida tills man kapat in rätt längd på porten.

 

Alt. två stående slits på framsidan till höger och vänster.


Redigerat av MattiasBGD, 13 april 2016 - 17:38.


#11

Postad 14 april 2016 - 22:15

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Slitsport skulle också funka. Är nog enklast att bygga bara man är noggrann. Plugga och limma allt mot ena stora "bredsidan". Sedan kan man skruva på den sista skivan. Dimensionerna på ena ledden på alla skivor är också avpassade efter K-rautas GDS hyllplan, (295mm, resp 595 mm). Så hela mittenpaktet som är sandwichat mellan de stora sidstyckena kommer bli exakt på  bredden. De andra snitten och faserna/avrundningarna borde inte vara omöjliga. 

 

xghoaGs.png?1



#12

Postad 15 april 2016 - 05:11

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2 068 inlägg
  • 0
Ser bra ut! Kör rak skiva för portarna och stoppa in ett flaggstag till istället. Om lådans ska delas högt i frekvens kan mått på lådan där en dimension är dubbelt så lång som en annan skapa resonanser. Har läst men inte själv undersökt om och när det blir ett problem.

#13

Postad 15 april 2016 - 11:59

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Tyckte mig känna igen Seas elementet i hornsammanhang :)

 

 

4g65g2.jpg

 

Två st seas L26RO4Y i en tappad pipa avstämd till ca 17 Hz.
Ganska rimlig med en systemvolym på ca 180 liter.

 

Källa: http://www.hififorum...504&whichpage=1
 



#14

Postad 15 april 2016 - 15:53

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
Rimligt eller ej så är det för mycket. :) Är lite skeptisk till 120-liters heffaklumpar fortfarande. Ska skissa på en mer kubisk form också för jag gillar inte riktigt nuvarande port och elementplacering rent estetiskt.

#15

Postad 15 april 2016 - 16:35

xenonlampa
  • xenonlampa
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Har du någonsin kikat på http://www.thomann.d...ence_lab_12.htm ?

 

En polare byggde ett par horn med dom, LAB horn, han pratade mycket om att dom skulle gå att använda till djupbas med vanliga portade lådor, kan vara värt en kik?

 

Sen såg jag också att ni pratar om T.amp steg, har man det i hifi anläggningar med högljudda fläktar och allmänt taskig kvalité?



#16

Postad 15 april 2016 - 17:24

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

Satt det inte ett lab12 i BK monolith?



#17

Postad 15 april 2016 - 17:55

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Det simulerar ganska fint men får inte ut riktigt samma utsträckning neråt utan att behöva öka lådstorleken. Det faller "snyggare" men följden är samtidigt -4,6 dB 50->20 hz jämfört med -3 dB för SEAS.


Redigerat av Unregisterede82735a2, 15 april 2016 - 17:55.


#18

Postad 15 april 2016 - 23:20

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Om man väljer  15 tumare istället för två eller fyra 10 tumare blir intet ljudet lidande. Har testat lite olika element och min uppfattning är att små element inte går så djupt men ger mer baskänsla eftersom membranet i ett 15 tums element inte riktigt hänger med i ytterkanerna och ger vågrörelser i membranet. Stora element ger mer fladdermuller medans fyra tiotumare ger mer känsla när första tonerna träffar mej.

Kör för tillfället med fyra 10 tums SEAS? Element med aluminiumkoner och har förpassat flera 15 och 12 tumare till Blocket eftersom jag vill höra nyanserna i bastonerna och inte bara en massa odefinierat basfladder.



#19

Postad 16 april 2016 - 09:21

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Om man väljer  15 tumare istället för två eller fyra 10 tumare blir intet ljudet lidande. Har testat lite olika element och min uppfattning är att små element inte går så djupt men ger mer baskänsla eftersom membranet i ett 15 tums element inte riktigt hänger med i ytterkanerna och ger vågrörelser i membranet. Stora element ger mer fladdermuller medans fyra tiotumare ger mer känsla när första tonerna träffar mej.

Kör för tillfället med fyra 10 tums SEAS? Element med aluminiumkoner och har förpassat flera 15 och 12 tumare till Blocket eftersom jag vill höra nyanserna i bastonerna och inte bara en massa odefinierat basfladder.

 

Skulle säga att du gör det för enkelt med så svepande generaliseringar kopplade till elementstorlek. Faktum är att ett större element behöver mindre konrörelse för att flytta på samma mängd luft (dvs. skapa ljudtryck) än ett mindre dito. En mindre konrörelse är positivt på så sätt att olinjära effekter både från elementet i sig och samverkan med kompressionsmotståndet i lådan blir mindre. Man får alltså en ekvation med färre okända, det är lättare att förutsäga hur elementet rent praktiskt kommer bete sig och därmed minimera distorsionen.

 

Fördelen hos ett mindre element, är att det är mer lämpat för att återge högre frekvenser. Dels rent mekaniskt (vilket förvisso skiljer väldigt mycket mellan element) men till slut även om man jämför elementets fysiska dimensioner jämfört med våglängderna hos dessa högre frekvenser.

 

Varför vill jag ha mindre element då? :D 1) Basreflexkonstruktionen är "coolare" och man kan få liknande kapacitet som större element i slutna lådor. 2. Flexibiliteten att kunna smäcka in elementet i små slutna lådor. 3. Lägre effektkrav för att "maxa" elementen/lådorna.



#20

Postad 17 april 2016 - 05:13

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0
Bra skrivet Olegh :)

Större element kostar också mer och en 18" som kostar lika mycket som en 10" hänger säkerligen inte med kvalitetsmässigt och spelar sämre. En annan sak är riktningsverkan på större element högre upp i register. 15" brukar man säga ska köras upp till 1khz men inte mer. När jag snodde ihop mina små tvåvägare började jag dela vid 1khz men gick ganska snabbt ner till 850hz pga dålig spridning.

Mindre baselement kan däremot spela helt fantastiskt i rätt konstruktion. Som Seas som nämns i tråden.
I ett tappat horn pytsar den ur sig 100db @16hz med 2 watt in.

#21

Postad 17 april 2016 - 09:20

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Missade att det var 100 dB vid 2W :blink: Mtp att elementet har en ganska låg känslighet med 88 dB/W/m så gör ju hornet onekligen situationen lite annorlunda. Men utan att veta något om horn (förutom att det är stora och har andra spridningsegenskaper för högre frekvenser) så lär det komma med andra kompromisser. Som i alla högtalardesigner....

 

 

Jag kan ha svängt lite nu i vad som känns bäst. Group delay (till följd av den långa porten) och flödeshastigheten i porten är två jokrar i leken som jag inte riktigt ser att man/jag kan värdera utan att testa.

 

4x35 liter slutna lådor skulle kanske kunna vara nåt... Det blir dyrare både i materialkostnad och förstärkeri dock. Men man vinner möblerbarhet och möjlighet till placeringsoptimering. 


Redigerat av Unregisterede82735a2, 17 april 2016 - 09:21.


#22

Postad 17 april 2016 - 09:32

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Missade att det var 100 dB vid 2W :blink: Mtp att elementet har en ganska låg känslighet med 88 dB/W/m så gör ju hornet onekligen situationen lite annorlunda. Men utan att veta något om horn (förutom att det är stora och har andra spridningsegenskaper för högre frekvenser) så lär det komma med andra kompromisser. Som i alla högtalardesigner....

 

 

Jag kan ha svängt lite nu i vad som känns bäst. Group delay (till följd av den långa porten) och flödeshastigheten i porten är två jokrar i leken som jag inte riktigt ser att man/jag kan värdera utan att testa.

 

4x35 liter slutna lådor skulle kanske kunna vara nåt... Det blir dyrare både i materialkostnad och förstärkeri dock. Men man vinner möblerbarhet och möjlighet till placeringsoptimering. 

Tappade horn är lite speciella då dom nyttjar båda sidorna av elementet o lådan blir sällan bredare än vad elementet är.

Nu korspostar jag mer eller mindre samma info :)

 

Tappade horn behöver inte bli bredare än vad elementen är och ser man på vad 2st TC Sounds 12" kan prestera i horn så känns något liknande ganska rätt.

116db @ 16hz Utomhus (!) räcker långt och jag vill ha 2.

Och eftersom jag inte tror på att man boostar basen utan helt enkelt skruvar upp istället så hade något som Danleys DTS fungera skitbra.

http://www.data-bass...age=system&id=2



#23

Postad 24 april 2016 - 21:37

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Senaste iterationen.. På den här ledden med ett litet stativ så börjar det kännas rätt designmässigt också. :)

 

O6KS49O.png?1

 

 

Jag räknade dock precis på vad hela projektet kommer kosta. Med alla runtomkring-kostnader så drar det iväg.. Iaf:

 

Lådor

   Mdf och kapning: 2250

   Element, färg, dämp mm: 4900

 

Verktyg för själva snickrandet: 2700-3800 (Här är jag sugen på att köpa mig en slipmaskin, därav spannet..)

 

Ljudpryttlar. Här blir det riktigt jävligt. Mina nuvarande grejer klarar inte att delas mellan för och slutsteg, således ingen HP/LP filtrering. Där blir det inget fusk utan jag "behöver" helt enkelt en delbar integrerad förstärkare eller en förförstärkare+slutstegskombo. Plus förstärkare till basarna. Min nuvarande halvvåta dröm är NAD C375BEE + C275BEE. Typ 19k. 

 

I sammanhanget småpengar, men utöver förstärkeri räknar jag med 2900 till för UMIK + miniDSP + lite kablage.

 

Öppnar jag dammluckorna så slutar material och annat bös på strax under 33k. 


Redigerat av Unregisterede82735a2, 24 april 2016 - 21:39.


#24

Postad 29 april 2016 - 11:01

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Jag byggde ju slutna för att jag var rädd för att behöva bygga om för många gånger innan den eventuella basreflexen skulle funka som den skulle. Att frakta byggmaterial på cykelkärran till lägenheten var inte något jag ville göra i onödan. 8 st peerless sls10 räcker ganska långt märker jag nu, och jag är väldigt glad över hur smidiga de är att placera :)

 

Jag har för mig att hur effektiv en basreflex är också beror på lådans form: ju mer formen avviker från en sfär desto större volym behöver den för given avstämning. Kubsik är alltså den effektivaste formen sett till volymen och enkelheten att bygga.

 

Sen är det det där med att den helst inte ska ha något mått som är över halva våglängden av någon frekvens som den kommer spela för att undvika resonanser. Man kan ju dela brant, men inte oändligt brant så att räkna med i alla fall nästan en oktav över delningen borde vara rimligt. Till exempel: 340 / (2 * 160 Hz)=1,06 m Men, bygger man en avlång lådan borde man kunna avhjälpa en resonans på längden genom att stoppa in en flödesabsorbent i mitten där luftflödet är som störst, men det kanske är onödigt att skapa det problemet.

 

Att bygga en prototyp har jag fått uppfattningen verkar nödvändigt när det gäller att få avstämningen rätt.



#25

Postad 29 april 2016 - 18:02

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Avstämningen är ju en riskfaktor. Som jag skrev i nåt inlägg så går det ju att bygga lådorna så dom är öppningsbara och kan modifieras. Visst är det extra meck, men jag känner mig faktiskt hyffsat självsäker på mina simuleringar där jag tagit höjd för och har gjort lite känslighetsstudier på vad som kan förväntas hända om porten blir för lång eller kort (till följd av "väggeffekten" vid portens inlopp, dvs att luft/massa som inte är i porten ändå svänger med luften i porten. Även hur dämpning i lådan gör att den verkar akustiskt större pga isotermisierng) relativt den tänkta avstämningen.

 

Minskad möblerbarhet är ett minus som inte kan göras så mycket åt.

 

När det gäller effektiviteten så skulle jag säga att den största faktorn är hur långt under elementets resonansfrekvens man försöker pressa systemet. Lådans form blir intressant mtp stående vågor som du säger (vilket jag "bedömer" är ett litet problem jämfört med t.ex portens resonansfrekvens som, vilket med den långa porten inte är så långt ifrån lådans största dimension. En icke-kubisk (eller sfärisk) form ökar ju också risken för ickelinjära fenomen när luften i lådan komprimeras. Idealt så ska ju hela volymen anta ett uniform tryck momentant till följd av konrörelsen, så är inte riktigt fallet, och när en av de tre dimensionerna blir väsentligen mycket mindre än de andra två så kommer icke-uniformiteten på det interna tryckfältet öka drastiskt. Jag är trygg med att lådformen som jag siktar på är en bra bit innanför den gränsen när detta blir ett signifikant problem.

 

 

Just nu kikar jag lite på vad begagnatmarknaden har att erbjuda i form av kringutrustning.. Känner att jag måste ha hela planen redo innan det blir av med lådbyggandet. Lutar åt att iaf beställa hem en umik och en minidsp, det borde liksom vara en sund investering oavsett.


Redigerat av Unregisterede82735a2, 29 april 2016 - 18:03.


#26

Postad 11 maj 2016 - 19:34

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

OK, liten uppdatering. Drömmen om djupbas är ännu inte död och begraven. Fick en leverans med miniDSP+UMIK-1 idag. Check på filter/eq alltså. Bara resten kvar  :rolleyes:

 

Resultatet (L+R, 1/24 oct smoothing)

 

RclczKu.png

 

Jag ska inte redovisa för analysen av resultatet här men som synes så sker det ett visst tapp under 40 hz... 

 

Vad gäller förstärkeri så har jag just nu ögonen för Rotel RA-1570 + Crown XLS 1502.



#27

Postad 11 maj 2016 - 19:53

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

För att verifiera tappet mellan 50-60hz och vad som händer under 40hz, mät höger o vänster för sig själva :)



#28

Postad 11 maj 2016 - 20:30

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Redan gjort :) Det är vänster som har en kraftig dipp. Den står lite längre från sidoväggen i rummet, kanske kan ha med det att göra. Ska testa lite andra placeringar.  Båda kanaler faller runt 40 hz.

 

http://i.imgur.com/kTgniy0.png



#29

Postad 11 maj 2016 - 20:42

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Bra jobbat :)

Dörrar, sidoavstånd är lite av standard grejer, du har en bra utgångs punkt !

 

RT60, Decay och vattenfall hur ser det ut?

Dom två sistnämda kan ge en lite mer info om tappet vi 50hz.

Har du en dörr/fönster till vänster i rummet?



#30

Postad 11 maj 2016 - 22:28

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Man får ganska bra uppfattning av vad smalbandiga dippar kommer sig av genom att göra om mätningen fast med mikrofonen flyttad åt något håll. När man närmar sig den reflekterande ytan med mätpunkten stiger dippen i frekvens. 



#31

Postad 12 maj 2016 - 08:17

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

jag har ingen vattenfalls bild på fenomenet, dock har jag en decay bild som tar upp reflex (och tidsfel mellan sub/front)

mxMaDWP.jpg

Den ljusröda är signalen, den mörkröda är vid 40ms och den lila är 100ms.

Mellan 200-300hz har jag reflexer från taket men även av en skorsten och man ser tydligt att ju längre man går i tid så förvinner dipen.

Samma gäller också tidsfelet vid 100hz



#32

Postad 12 maj 2016 - 20:42

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Hm, jäkla knepigt det här.. Rummet kan man typ se på sketchup-bilden i första inlägget i tråden. Dörren är till höger, diagonalt mot det vänstra främre hörnet. Den har varit stängd vid mätningarna.

 

Bara vänster igen:

0eFo3BD.png

Vattenfall: http://i.imgur.com/P6PdkDd.png

 

Just där runt 50-60 hz, 53 hz för att vara exakt, så sker nästan ingen rumsförstärkning till skillnad från kringliggande frekvenser/våglängder. Om man räknar på det lite, givet ett avstånd på 2.8 m för den oreflekterade signalen så får man att destruktiv interferens sker vid 5, 7.5, 10 och 13 gånger 2.8 m. Särskilt 40-50 hz verkar knappt klinga av alls, vilket då står i bjärt konstrat mot 53 hz dippen.

 

Dessvärre löses inte detta särskilt bra med DSP, utan här är det fet bredbandig basabsorbtion och placerings-pyssel som krävs. Att göra nåt drastiskt med första väggreflexen får bli första steget, kan man platta till frekvenskurvan något så kanske det kan bli aktuellt med lite eq/nivåjustering.

 

Det verkar vara nåt liknande sedan vid 130, 170 och 220 hz, Hmmm.. som sagt.



#33

Postad 12 maj 2016 - 21:21

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Kan du fixa till vattenfallet så det bara tar från 30-250hz?

 

På Sketchup bilden har du skåp till vänster,står dom där i dag?

Kan agera panelabsorbent så det visslar om det.

 

Vad har du för rumsmått, antar att du har snedtak med vilket gör det lite knepigare. Där är ett tapp runt 100hz också vilket bör vara besläktat med det första.

Om du har lite längre sladd till umiken sätt på rosa brus och RTA:an och gå runt och se vad som händer i rummet.

 

2,8 met, är det ditt lyssningsavstånd?



#34

Postad 12 maj 2016 - 21:32

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Skåpen är garderober. Och yes, snedtak. 2,8 meter är ungefärligt avstånd mellan mic och högtalare (just nu).

 

http://i.imgur.com/mVVCgfI.png



#35

Postad 13 maj 2016 - 08:18

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Är nyvaken o vet knappt var arslet sitter men kan ändå inte hålla mig borta, vad är det för fel på en :rolleyes:

Nu spånar jag fritt för jag misstänker att det vi ser beror på flera saker.

 

På decay och även på vattenfallet ser vi att 53hz rör sig uppåt i frekvens tidsmässigt, en primär rumsmod/null kan man fördubbla och vid 100hz har du samma fenomen. Ligger en primär mod/null precis bredvid en tangentiell eller obliqe-mod då ökar man bara på problemet. Dock är Tang och Obliqe inte lika hemska som en primär (3-6db svagare om jag minns rätt) men två tangentiella från tex bredd och längd precis bredvid varandra ställer också till det.

Lite snabbt uträknat får jag dina mått till att vara 4x6x2,7 för med dom måtten får man problem ungefär där du har dina probs.

 

Sen har du snedtak och beroende på matrial kan det antingen agera absorbent eller ändra rummets mått akustiskt så man får en ökning i frekvens.

Och garderoberna men dessa kan du öppna upp 30cm så kan du bortse ifrån dom.

 

Har du testat rumssimulatorn i REW?

Välj att du har 2 subs så blir nivåerna lättare att läsa av o det är lätt att se vad som kan ske mellan H/V talare om grejerna inte står symetriskt eller om man rör sig självt i sidled lite.

 

Och ta gärna en tur i rummet med micken o mät med RTA, känns som den lättaste vägen just nu :)



#36

Postad 13 maj 2016 - 11:03

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Ritar man lite på vattenfallet så tycker jag mest att det ser ut som om rummet nästan bara vill ha lite bredbandig absorbtion i basen. Fast det är ju inte så "bara", i och för sig.
 
http://imgur.com/Wm9r6Pm
 
Dippen runt 55 Hz antar jag är någon kamfilterseffekt. Har du en begränsande yta ca 1,5 m bakom mikrofonen? Flyttar den sig uppåt i frekvens om du mäter lite längre bak i rummet? En sådan kommer ju lösas av bredbandig basabsorbtion bakom dig.
 
Jag fick en väldigt rak och fin frekvenskurva mellan 100 och 200 Hz när jag byggde rejält tilltagna absorbenter som täcker hela hörnen där högtalarna står, så det kanske kan vara något? (vattenfall) Dessutom blev ljudbilden enormt mycket bättre, fast på bekostnad av en något smalare sweetspot.



#37

Postad 14 maj 2016 - 08:02

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Kan man räkna med kamfilter så långt ner i frekvens?

Har alltid sett det som ett problem längre upp i frekvens eller om bas presenteras i stereo.

 

Basabsorbering är aldrig dåligt, skulle behöva en drös av det själv :blush:



#38

Postad 14 maj 2016 - 08:49

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Jag gillar engagemanget! :)

 

Körde iaf en liten mätsession igår kväll, det gav inget riktigt aha-moment, men jag observerade iaf några saker

 

- Olika kombinationer av öppna/stängda garderobsdörrar försköt dippen vid 53hz och introducerade nya. Klart sämre skulle jag påstå.

- Att flytta vänstra högtalaren mot den högra minskade dippen.

- Att flytta vänstra högtalaren ifrån den högra, mot hörnet på rummet hade mycket mindre effekt.

- Peaken vid 42-43 hz finns är riktigt jäkla dominant. Med den ungefärliga möbleringen jag har nu så kan/måste nog eq vara en del av lösningen iaf. Har inte testat rumssimulatorn, men det skulle säkert kunna vara en primär rumsmod.

 

 

Att slå på rosa brus och sen springa runt med micken gjorde mig inte så mycket klokare. Det såg inte särskilt bra ut och jag kunde konstatera att det gick att komma ifrån rumsmoden(?) på 42hz, men inte på nåt ställe där det faktiskt är rimligt att ha lyssningsfåtöljen. Möblerings-justeringar kan bara vara just justeringar, rummet är tyvärr inte så stort och sängen måste ju stå någonstans. Iofs skulle jag kunna vrida den 90° och skjuta in den där byrån står, kanske.. Hmm.

 

Mic/lyssningsplats är nära bakväggen nu. Har testat olika avstånd, kanske 20-70 cm och det har varit små skillnader.

 

Funderar på om rejäla "dämptorn" (50*70cm ish) vid första reflexerna plus stora, kanske ~15 cm tjocka (+luftspalt) paneler på bakväggen skulle kunna vara nåt.

 

rmuZO4k.png



#39

Postad 24 maj 2016 - 19:51

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Hur går det med planerandet? :)



#40

Postad 25 maj 2016 - 15:58

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
Ptjaa, det är nog så färdigt det kan bli i der här skedet. Återstår bara att bestämma sig för att sätta bollen i rullning. Det kan ta tid..

#41

Postad 05 juni 2016 - 19:37

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

38EpFLx.png

 

Slutade vela och klickade på beställ-knappen. Hoppas att element och den nya tvåkanalsförstärkare finns inne hos Hifikit. Samt att LTS-rabatten gäller på prylarna. Har även jobbat vidare med lådutformningen (enl. bild). :)



#42

Postad 26 juni 2016 - 09:33

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Nu så. Får se om jag fortsätter nästa eller nästnästa helg.

 

w5Jha99.jpg



#43

Postad 26 juni 2016 - 11:16

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Kul! Vilken av alla modeller blev det? Den senaste? Kan för övrigt rekommendera lite bredbandig absorption av basen som ett litet komplement när du är klar. Det gjort fantastiskt mycket för basen, hemma hos mig i alla fall.



#44

Postad 26 juni 2016 - 12:31

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Jepp, fast det kommer bli lite mindre ändringar. Insåg att jag inte tänkt färdigt riktigt på hur fasen de rundade delarna ska kunna böjas och monteras på ett vettigt sätt. För att få rundningsradien ok måste man ha en kant el. dyl. som mall att trycka mot. Det hade jag inte innan senaste revideringen.

 

Jo jag har sett din tråd på faktiskt.se, mätningen visade ju en nästan otrolig förbättring :) Akustikbehandling står på att-göra-listan helt klart

 

Nw3NB8Q.png



#45

Postad 03 juli 2016 - 18:18

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Är vädret fint så ska jag fortsätta på tisdag! Har nu funktionstestat basarna (dom funkar), kontakterat internkablaget för att kunna utföra funktionstesten, samt förberett terminalerna med tätningslist. Egentligen skulle jag kanske bara kunnat epoxi:at dit terminalerna för att få det tätt, men det får bli plan B. Känns snyggare att ha det demonterbart eftersom skruvhålen finns där, även om jag inte kommer på någon bra anledning till hur man skulle kunna hjälpas av det.. Jaja. Blir det problem så löser vi det då. Krympslang till flatstiftshylsorna känner jag såhär i efterhand att jag saknar lite, men det påverkar ju inte funktionen så.

 

l2B3W4S.jpg

 

9R9HAts.jpg



#46

Postad 07 juli 2016 - 19:56

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Det går långsamt framåt. Jobbar i det fria med ständig (nästan) risk för regn, så det är ett jäkla kånkande på saker och ting. Så mycket som möjligt under tak hela tiden typ. Lär mig o använda verktygen, kapar lite fel, rättar till felen, gör justeringar på ritningen, glömmer nästan bort att justera skivorna.. Förutom vädret så är det enda jobbiga det superfina fräsdammet. Jag har skaffat andningsskydd men när det kommer vindpustar och skiten yr upp i ögonen.. fy.

 

Semi-dubbelbaffel och provmonteringen som gjorde att jag hittade de två delar som behövde trimmas med 2 resp. 3 mm för lite marginaler vid montering.

 

ObQNEgZt.jpg

 

O2GromUt.jpg



#47

Postad 13 juli 2016 - 21:06

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Jag har jobbat på. Det går långsamt framåt Kör bara sista bilden som jag knäppte:

 

WarhMmx.jpg

 

Ser verkligen fram emot att få provspela dom nu, det börjar brännas :)



#48

Postad 14 juli 2016 - 14:00

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Det ser verkligen ut att kunna bli snyggt! Finns det någon tanke med den rundade slitsporten och placeringen av den och elementet i förhållande till varandra och till lådan?



#49

Postad 14 juli 2016 - 15:05

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2 068 inlägg
  • 0
Ser riktigt bra ut!

Går det att efterjustera portlängden eller chansar du och jobbar med att justera mängd vadd istället?

Redigerat av MattiasBGD, 14 juli 2016 - 15:07.


#50

Postad 14 juli 2016 - 22:17

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
Tack!

@Tarzan_91

Nja, det är väl mer så att det verkade vara det bästa alternativet eftersom jag tagit hänsyn till följande:
a) portens mynning i lådan inte bör vara "nära" elementet
B) att jag till slut kände att en väldigt hög/lång låda inte var vad jag ville ha (så då måste porten ha en böj för låg avstämning)
c) En slitsport med stort höjd/bredd förhållande medger högre flödeshastigheter i det laminära området. Exakt vad detta implicerar för ljudåtergivningen är inte helt klart IMO, men utifrån vad jag läst så verkar vissa koppla en övergång till turbulent gränsskikt med ökande distorsion. Främst är det estetiskt skulle jag säga. Trodde det skulle vara lättare att få till än vad det var också..
d) en skarp vinkel i porten är inte bra. Jag kan inte kvantifiera det heller dock..
e) portens placering är också främst estetiskt motiverad

@MattiasBGD

Jo, det kommer bli som det blir med portlängden. Det här byggandet har dragit ut på tiden så jag börjar känna mig lite jagad, men jag ska försöka testa och mäta med och utan dämpmaterial i lådan iaf. Har en låda ihopskruvad (inte limmad) utan nåt i, så i låda nummer två ska jag trycka i typ 50-60% skummadrass.

Hänger lite på vädret också eftersom jag får mäta utomhus där jag håller till.

Redigerat av Unregisterede82735a2, 14 juli 2016 - 22:18.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.