Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Jamo D500 THX 5.0? Alternativ?

23 svar till detta ämne D500 jamo
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 29 april 2016 - 16:22

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

  • 6 401 inlägg
  • 0

Efter lite tänkande och diskussion med frugan har vi kommit fram till att vi ska sälja av våra stora B&W högtalare, slutsteg och receiver, för att istället satsa på högtalare som är mer anpassade för enbart film, och dessutom betydligt mindre. Vi lyssnar i stort aldrig på musik i vardagsrummet längre utan det används till 90% till film. 

Började då snegla på Jamo D500 5.0 paketet som hembiobutiken har. Gillar utseendet och vad jag läst ska det vara bra för film! Men, finns det några andra alternativ än dessa? Är dom värda nästan 13.000 kr? Jag har en subwoofer redan, så det behöver jag inte tänka på.

 

Tänkte köpa en Denon AVR-X4200 till detta, kan det vara bra ihop?

 

Finns det något prisvärt alternativ till dessa Jamo? Vill inte kliva över 13000 kr gränsen, speciellt inte inför sommaren.  B)



#2

Postad 29 april 2016 - 16:40

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Ett annat alternativ skulle kunna vara: http://www.mksound.c...ns/m-series/m-7

#3

Postad 29 april 2016 - 18:30

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

  • 6 401 inlägg
  • 0

Ett annat alternativ skulle kunna vara: http://www.mksound.c...ns/m-series/m-7

Vad ligger priset för dessa? Av bilderna att döma så tycker jag Jamon hade bättre utseende  :wacko:



#4

Postad 29 april 2016 - 18:55

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Man ska inte döma hunden efter håren ;) 4200:-/st så det spräcker tyvärr din budget men jag föreslår att du isf börjar med en 3.1 uppsättning och bara köper L/C/R till din subb och sedan när ekonomin tillåter köper du till surrar :)

#5

Postad 29 april 2016 - 19:17

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

  • 6 401 inlägg
  • 0

Måste ju bli godkänt av frugan också.  :blink: Jamon fick ok, men knappt.  :lol:



#6

Postad 29 april 2016 - 19:40

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Dom finns ju i vitt oxå men det hjälper kanske inte.? :D

#7

Postad 29 april 2016 - 22:42

mudde
  • mudde
  • Lärjunge

  • 397 inlägg
  • 0

Se till att provlyssna och titta på dom i verkligheten innan köp!

 

D500 ser enligt min åsikt bättre ut på bild än i verkligheten (men de ser helt ok ut även i verkligheten).

MK:s M-serie är riktigt kompakta och snygga i verkligheten (men halvdana på MKs egna bilder) och även frugan tyckte de var riktigt snygga och hoppades jag skulle skaffa såna istället för de större och fulare LCR750 jag köpte.

 

Ljudmässigt tyckte jag M7 var klart bättre än D500 hos HBB i Sumpan, men de stod inte på samma plats och akustiken kan ha spelat in en hel del.

 

Skulle i ditt läge satsat på 3.1 som Mike säger till en början, alternativt köra med befintliga/lånade småhögtalare bak tills vidare. Senare kan du alltid köpa till M4T eller M5 bak beroende på vad som passar dig/ditt rum bäst.

 

Både D500 och MKs högtalare är visserligen ganska trögdrivna, men tänker du inte spela tokhögt räcker det med en lite enklare receiver, som t.ex. denna: https://www.prisjakt...t.php?p=3175937

Dock saknar den senare både MultiEQ XT32 (har XT) och pre-out om det är viktigt för dig.



#8

Postad 30 april 2016 - 08:38

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

  • 6 401 inlägg
  • 0

Sunda tankar, helt klart. AV HBB bilder på M7 så ser dom ärligt talat ut som crap, och man ska ju inte låta utseendet bestämma, men det spelar tyvärr in i detta fallet. Men givetvis luras bilderna med verkligheten. Ska se om jag kan få en resa inplanerad till Götet eller Stockholm snart och titta på dom irl!

 

Tackar för input!

 

mudde, angående receivern så har jag redan bestämt mig, hade gjort det förra året redan men valde att lägga pengarna på andra leksaker. :)



#9

Postad 30 april 2016 - 08:54

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 1
Är riktigt nöjd med mina LCR750 tillsammans med Denon X4100. Valde dessa istället för just D500.

#10

Postad 30 april 2016 - 08:56

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0

Jag är nöjd ägare till en uppsättning LCR D500 (kör andra gamla surr). Iofs fick jag ett mycket bra pris då HBB sålde ut mina demoex för 2 tkr/st så då blev det ju extra prisvärt.

Kör i princip ingen tvåkanalsmusik alls utan tittar bara på någon enstaka konsert ibland. Till film tycker jag min uppsättning låter mycket bra! Jag har dock inte jättemycket att jämföra med och börjar misstänka att jag inte har särskilt stora krav då det känns som om svaret på frågan "Är Jamo D500 bra?" ofta är att man ska kolla på något annat.

 

/r



#11

Postad 30 april 2016 - 09:04

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

  • 6 401 inlägg
  • 0

Jag är nöjd ägare till en uppsättning LCR D500 (kör andra gamla surr). Iofs fick jag ett mycket bra pris då HBB sålde ut mina demoex för 2 tkr/st så då blev det ju extra prisvärt.

Kör i princip ingen tvåkanalsmusik alls utan tittar bara på någon enstaka konsert ibland. Till film tycker jag min uppsättning låter mycket bra! Jag har dock inte jättemycket att jämföra med och börjar misstänka att jag inte har särskilt stora krav då det känns som om svaret på frågan "Är Jamo D500 bra?" ofta är att man ska kolla på något annat.

 

/r

Jag har höga krav, och jag är sugen på D500 :) Nä skämt åsido, jag letar alltid efter alternativ, mest för att få mycket info. Men utseendet på dessa plus att dom ska vara bra för film gör mig väldigt sugen! 



#12

Postad 30 april 2016 - 09:09

Unregistered5c451229
  • Unregistered5c451229
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 1
Ännu en här som är nöjd med Jamos d500 högtalare. Har en 7.2 uppsättning. Jämförde mot mk m7 när dessa köptes och föredrog dessa. Mer fysiska eller hur man ska säga.
Hade innan dessa dynaudio excite x14 och innan dess 5.1 från monitor audios silver serie med rx8 i fronten och d500 är överlägset bättre till film än dem.

#13

Postad 30 april 2016 - 11:18

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 1
D500 låter fantastiskt! Jag gillar dom betydligt mer än M7...
Svårt att hitta konkurrenter till dom för samma peng

#14

Postad 30 april 2016 - 12:18

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 1

Sunda tankar, helt klart. AV HBB bilder på M7 så ser dom ärligt talat ut som crap, och man ska ju inte låta utseendet bestämma, men det spelar tyvärr in i detta fallet. Men givetvis luras bilderna med verkligheten. Ska se om jag kan få en resa inplanerad till Götet eller Stockholm snart och titta på dom irl!
 
)

Jag hade kontaktat hembiobutiken(ifall dom ligger närmst) så dom har gott om tid att förbereda inför en demo i samma rum och med samma elektronik så jämförelsen blir så rättvis som möjligt. Av dom förslag du fått i din prisklass så står kanske valet mellan just MK sound M7 och Jamo D500.

När jag själv skulle välja högtalare stod valet till sist mellan Procella P5 och Xtz M6 och jag jämförde dom under samma förutsättningar på The Rock i Lund.

Nu ligger P5 och M6 möjligtvis utanför din budget men vill ändå få fram att båda högtalarna har sina styrkor och svagheter och i efterhand finns det ingen självklar vinnare utan det spelar mycket in på tycke och smak. Därav är det viktigt att man åker på en demo som görs under samma förutsättningar :)

#15

Postad 30 april 2016 - 13:49

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Tyvärr så är inte alltid förberedelserna hos HBB inför ett planerat besök det bästa. Var där för några veckor sedan och kolla projektorer, ringde 1-2 dagar innan och berätta vad jag ville få demat. De skulle göra allt klart inför mitt besök men inte hade dom det när jag väl kom dit. Fick vänta 30 min innan de flyttat ena projen men fick inte möjlighet att dema alla jag ville sida vid sida , var visst för mycket jobb.

#16

Postad 30 april 2016 - 14:55

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

  • 6 401 inlägg
  • 0

Jag hade kontaktat hembiobutiken(ifall dom ligger närmst) så dom har gott om tid att förbereda inför en demo i samma rum och med samma elektronik så jämförelsen blir så rättvis som möjligt. Av dom förslag du fått i din prisklass så står kanske valet mellan just MK sound M7 och Jamo D500.

När jag själv skulle välja högtalare stod valet till sist mellan Procella P5 och Xtz M6 och jag jämförde dom under samma förutsättningar på The Rock i Lund.

Nu ligger P5 och M6 möjligtvis utanför din budget men vill ändå få fram att båda högtalarna har sina styrkor och svagheter och i efterhand finns det ingen självklar vinnare utan det spelar mycket in på tycke och smak. Därav är det viktigt att man åker på en demo som görs under samma förutsättningar :)

Ska kolla med HBB om lite demo. Och då gärna under samma förutsättningar för högtalarna.

 

Kloka tankegånger, tackar för att du delar med dig! :)

 

Dessutom kul att höra från dom som är nöjda med sina D500:or med!



#17

Postad 30 april 2016 - 15:30

mudde
  • mudde
  • Lärjunge

  • 397 inlägg
  • 0

Sunda tankar, helt klart. AV HBB bilder på M7 så ser dom ärligt talat ut som crap, och man ska ju inte låta utseendet bestämma, men det spelar tyvärr in i detta fallet. Men givetvis luras bilderna med verkligheten. Ska se om jag kan få en resa inplanerad till Götet eller Stockholm snart och titta på dom irl!

 

Tackar för input!

 

mudde, angående receivern så har jag redan bestämt mig, hade gjort det förra året redan men valde att lägga pengarna på andra leksaker. :)

 

Du kommer knappast bli besviken på receivern du valt!  Det är en fantastisk sak. Tänkte bara om budgeten var lite tight skulle jag hellre nalla lite där än att spara för mycket på högtalarna.

 

Håller som sagt med att MK M-serien inte är så snygga på bild.  LCR750, som jag har, ser ungefär likadana ut i verkligheten också medan M-serien i mina ögon var klart snyggare i verkligheten med snyggt avfasade hörn och bra finish.  MK, likt några andra företag (som BK electronics) borde se över vem de tar in som produktfotograf :)

De är också riktigt kompakta vilket, för högtalare, ofta uppskattas av fruar. D500 är mycket större.

 

Men se till att få till provlyssningen innan köp.  Jag hade D500 som ett av toppalternativen innan köp, men de var lite av en besvikelse för mig och så som de var uppställda.  Många andra är mycket nöjda med sina D500 så jag tror helt klart de har potential i rätt rum.


Redigerat av mudde, 30 april 2016 - 15:32.


#18

Postad 30 april 2016 - 15:38

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

  • 6 401 inlägg
  • 0

Nja, budgeten är inte så tight, det är mer att jag fastnade för D500 rent visuellt och dom blev godkända här hemma. Att dom är större än MK har jag med förstått, trots dom dåliga bilderna :) Men jag ska försöka lyssna på båda och ha ett öppet sinne.

Jag har inte speciellt bråttom med att bestämma mig heller, jag vill gärna bli av med mina gamla högtalare då man inte har hur mycket plats som helst och jag vill inte ha dom  i förrådet.



#19

Postad 01 maj 2016 - 08:25

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 1
Försök få lyssnat på M6 också om du fått ok på designen ;-).
Dom har lite bättre spridning/bubbla IMO, lite bättre möjligheter till högre SPL.
Men jag hade valt d500 alla dagar i veckan där också om man väger in priset, skillnaderna är inte särskilt stora i mina öron även om m6 är bättre

#20

Postad 01 maj 2016 - 08:30

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 1

Tyvärr så är inte alltid förberedelserna hos HBB inför ett planerat besök det bästa. Var där för några veckor sedan och kolla projektorer, ringde 1-2 dagar innan och berätta vad jag ville få demat. De skulle göra allt klart inför mitt besök men inte hade dom det när jag väl kom dit. Fick vänta 30 min innan de flyttat ena projen men fick inte möjlighet att dema alla jag ville sida vid sida , var visst för mycket jobb.

Där måste jag säga att killarna på The Rock gör ett väldigt bra jobb och är alltid väldigt tillmötesgående och verkligen tar sig tiden att dema/visa dom produkter man är intresserad av.

Nja, budgeten är inte så tight, det är mer att jag fastnade för D500 rent visuellt och dom blev godkända här hemma. Att dom är större än MK har jag med förstått, trots dom dåliga bilderna :) Men jag ska försöka lyssna på båda och ha ett öppet sinne.
Jag har inte speciellt bråttom med att bestämma mig heller, jag vill gärna bli av med mina gamla högtalare då man inte har hur mycket plats som helst och jag vill inte ha dom i förrådet.

Ifall inte budgeten är tight så tycker jag även att du bör ta och lyssna på Xtz M6 och Procella P5 :)

Redigerat av MikeVKR, 01 maj 2016 - 08:30.


#21

Postad 01 maj 2016 - 11:23

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

Där måste jag säga att killarna på The Rock gör ett väldigt bra jobb och är alltid väldigt tillmötesgående och verkligen tar sig tiden att dema/visa dom produkter man är intresserad av.
Ifall inte budgeten är tight så tycker jag även att du bör ta och lyssna på Xtz M6 och Procella P5 :)


Kul, skulle gärna besöka The Rock då de verkar väldigt duktiga, lite långt bort bara.

#22

Postad 17 maj 2016 - 06:58

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

  • 6 401 inlägg
  • 0

Det blev Jamo D500 paket. Hittade på blocket en trevlig herre som sålde det för 8000 kr. För dom pengarna var det svårt att motivera något alternativ. :) Tyvärr har jag inte fått upp dom än, utan dom ligger och väntar på mig hemma nu!



#23

Postad 23 juni 2016 - 10:25

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

  • 1 555 inlägg
  • 0

Det blev Jamo D500 paket. Hittade på blocket en trevlig herre som sålde det för 8000 kr. För dom pengarna var det svårt att motivera något alternativ. :) Tyvärr har jag inte fått upp dom än, utan dom ligger och väntar på mig hemma nu!

Hur gick det? Intryck?  :huh:  Funderar också på D500 till gillestugan då jag inte vill ha några högtalare på golvet, förutom de dubbla 15" subbarna då...  B)



#24

Postad 21 oktober 2016 - 13:45

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

  • 6 401 inlägg
  • 0

Jag är extremt nöjd! Köpte dessutom en Denon 4200 och tycker det bra väldigt bra ihop! Dock har jag ingen bas från Jamo. Har för tillfälligt en XTZ Cinema.






Även taggad med D500, jamo

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.