Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Xbox One X

2266 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Microsoft Xbox One X 2017 1TB (Spelkonsoler) 9 8,56 (74) 3 499:-
Microsoft Xbox One X 1TB - Project Scorpio Edition 2017 (Spelkonsoler) 4 9,25 (7) Inga priser
1 relaterade trådar

#851

Postad 16 oktober 2017 - 21:14

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Nu är du ute och cyklar i öknen utan solglasögon och vattendunk  :P

 

"Stabila 30 FPS" sa du ju, jag sa inget om att dubblera bildhastigheten till 60  :) . Däremot när det gäller att hålla en jämnare framerate som inte dippar i 30 (eller 60 om spelet siktar på det på Xbox One) kommer X göra slarvsylta av Xbox One.

 

Så det kommer vara mer skillnad än högre upplösning.



#852

Postad 16 oktober 2017 - 21:18

Unregistered9a1f280a
  • Unregistered9a1f280a
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Har ju varit mer kraft från xbox>360>one och 30fps har ju alltid varit dominerande? Varför skulle dom prioritera stabila 60fps denna generationen när dom inte lhar lyckats med 60fps i 1080p än?

Därför det är samma generation ännu. OCH spelen som släpps ska ju funka på både One, One S och One X. Så jag har då stora förhoppningar på att iallafall spel som kommer från MS egna studios kommer vara 4k@60, visst det är inte många %, men alltid en början.

Anthem kommer ju att köra 4k@60 på X, och troligtvis 900p@60 på One.

Redigerat av Unregistered9a1f280a, 16 oktober 2017 - 21:24.


#853

Postad 16 oktober 2017 - 21:29

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Nu är du ute och cyklar i öknen utan solglasögon och vattendunk :P

"Stabila 30 FPS" sa du ju, jag sa inget om att dubblera bildhastigheten till 60 :) . Däremot när det gäller att hålla en jämnare framerate som inte dippar i 30 (eller 60 om spelet siktar på det på Xbox One) kommer X göra slarvsylta av Xbox One.

Så det kommer vara mer skillnad än högre upplösning.


Okey då 😊 30fps kanske inte kommer vara något problem som det är nu. Bådar ju gott.
Men om det skulle vara det kommer inte freesync hjälpa, utan endast på titlar som siktar på 60fps.
Dom som ligger mellan där kommer väl låsa sig till 30 för det gynnar dom flesta, om inte spelen kan släppa sin egna capping när dom känner av en freesync skärm.

#854

Postad 16 oktober 2017 - 23:26

Agaton
  • Agaton
  • Forumräv

  • 670 inlägg
  • 0

Anthem kommer ju att köra 4k@60 på X, och troligtvis 900p@60 på One.

 

Jag har inte hört något om att det skulle köras i 60 fps på Xbox One X, finns nog inte en chans att det blir så. Dom får nog slakta grafiken en hel den för att uppnå det i så fall. Likt de flesta spel till PS4 Pro så verkar det också vara checkerboard och inte "äkta" 4K som gäller på Anthem till Xbox One X.

 

 

"Digital Foundry confirmed a 3840x2160 resolution, but with a slight catch: The 4K output is paired with artifacting, which indicates checkerboard rendering, a technique that refers to only rendering 50 percent of a scene and interpolating the rest. This is a method used to great effect in titles like Guerrilla Games’ Horizon Zero Dawn to achieve 4K resolution."

 

 

Källa: https://www.polygon....digital-foundry



#855

Postad 16 oktober 2017 - 23:59

New Player
  • New Player
  • Veteran

  • 1 586 inlägg
  • 0
How the Xbox One and Xbox One X will protect your OLED TV from burn-in

https://m.windowscen...ur-oled-tv-burn

#856

Postad 17 oktober 2017 - 06:33

New Player
  • New Player
  • Veteran

  • 1 586 inlägg
  • 0

Nu kan man klicka i att ladda hem 4k automatiskt.

https://www.youtube.com/watch?v=s946FOBDmDk



#857

Postad 17 oktober 2017 - 07:53

Mickys
  • Mickys
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Någon som ej är med i preview fått nya uppdateringen?

Jag hade ej fått den igår kväll



#858

Postad 17 oktober 2017 - 08:17

appel_
  • appel_
  • Forumräv

  • 501 inlägg
  • 0
Den fanns för mig när jag valde att kolla efter nya uppdateringar igår kväll vid nio tiden. 


#859

Postad 17 oktober 2017 - 10:42

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • Mästare

  • 2 759 inlägg
  • 0

Okey då 😊 30fps kanske inte kommer vara något problem som det är nu. Bådar ju gott.
Men om det skulle vara det kommer inte freesync hjälpa, utan endast på titlar som siktar på 60fps.
Dom som ligger mellan där kommer väl låsa sig till 30 för det gynnar dom flesta, om inte spelen kan släppa sin egna capping när dom känner av en freesync skärm.


Ni kan ju säga till när ni hittat en vettig skärm eller tv för jag är sjukt förvirrad med all freesync osv. Kan ni på enkel svenska förklara vad den funktionen gör? :P

#860

Postad 17 oktober 2017 - 11:06

New Player
  • New Player
  • Veteran

  • 1 586 inlägg
  • 0

Man ska väl inte se framedrops lika tydligt med freesync.



#861

Postad 17 oktober 2017 - 11:44

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 2

Nja.. det kommer vara rätt stor skillnad i FPS-stabilitet mellan X och vanliga. Är ju 5 x starkare...

GPUn ja, men CPUn är ju bara lite överklockad, dvs en mycket större flaskhals än förut (jämfört med GPUn).

40-60Hz måste vara en snikversion av Freesync. Varför begränsa det till ett så snävt område?

Kan ni på enkel svenska förklara vad den funktionen gör?

En TV kan ta emot en signal på 24, 30, 50 och 60Hz. Xbox, PS4, PC osv skickar oftast ut en 60Hz signal.

När 30fps ska visas, skickas samma bild två gånger. Det blir en jämn bildhastighet som uppfattas som mindre hackig än t ex 40fps, eftersom 60 inte är delbart med 40 (TVn kommer då att visa en ojämn följd av bilder, om vsync används).

Konsollspel använder ofta adaptiv vsync. När bilden är 30 eller 60fps är det aktiverat, och när det sjunker under det, stängs vsync av.

Utan vsync får man istället screen tearing. Bildrutorna skickas ut oavsett om de har ritats färdigt eller inte, dvs en ny bild kan täcka halva skärmen eller mindre, vilket ger ett ”streck” i skarven mellan den gamla och den nya bilden.

Vid 30fps har datorn/konsollen ca 33 millisekunder på sig att räkna ut allt som ska finnas i nästa bildruta. I 60fps är det bara ca 16ms, vilket ställer mycket större krav på både CPU och GPU.

Med adaptiv synk spelar det ingen roll. Skärmen visar varje bildruta när den är färdig, Istället för att ha en fast frekvens.

Det gör att man helt blir av med problem med stuttering pga ojämn framerate, och man slipper också screen tearing.

Redigerat av Ageve, 17 oktober 2017 - 12:03.


#862

Postad 17 oktober 2017 - 12:50

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Bör också tilläggas att Gsync/Freesync i första hand är avsett för PC-spel med väldigt höga bilduppdateringsfrekvenser. Nyare FPS:ser som går 120-144b/s klarar en speldator i regel inte av med höga grafikinställningar. Med Freesync eller Gsync blir problemen inte alls lika påtagliga och då behöver man inte kompromissa lika mycket med grafiken.

 

Fast det hindrar naturligtvis inte tekniken från att göra stor nytta i spel med lägre bilduppdateringsfrekvenser förstås.



#863

Postad 17 oktober 2017 - 14:08

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

GPUn ja, men CPUn är ju bara lite överklockad, dvs en mycket större flaskhals än förut (jämfört med GPUn).

 

Det spelar ingen roll, den kommer ändå vara överlägsen i FPS-stabilitet vs Xbox One. Och det är klart att ett så mycket starkare grafikkort kommer att hjälpa till med stabiliteten också, spelen måste kunna snurra på Xbox One trots allt så det är basen.

 

Den är inte bara "lite" överklockad för övrigt (om man nu tycker 30+ % är lite), de har ju optimerat den ordentligt.

 

http://www.ticgn.com...customizations/

 

AMD’s Jaguar based CPU part clocked at 2.3 GHz offers more than a 30% boost in comparison to Xbox One’s 1.75 GHz CPU. On top of that Microsoft confirmed CPU performance optimizations revolving around memory latency improvements of the main memory controllers. They also rearranged and enlarged the translation lookaside buffer cache and introduced redesigned and larger Page Descriptor Cache. These customizations offers significant performance boost according to Microsoft. Also, we cannot forget about the DirectX 12 hardware component that may take over some of the CPU tasks like making draw calls. Processing draw calls usually takes up a large portion of the CPU performance. If developers will offload it to the GPU’s Compute Units, the CPU will have more resources to deal with physics, AI, data compression and decompression.  



#864

Postad 17 oktober 2017 - 16:29

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Det mesta av det där finns redan implementerat i vanliga XB1 (och liknande i PS4 och PS4 Pro). Det är ett krav med tanke på att det i grunden bara är två väldigt långsamma lowpower-CPUer.

 

Här är ett exempel på att CPUn i XB1X inte räcker till för 60fps:

https://segmentnext....cpu-bottleneck/

 

I spel som har optimerats för Jaguar CPUerna ser man hur en någorlunda bra PC CPU drar ifrån. På XB1 är spelet 30fps. Här är CPU-framerate nästan 300fps trots ultra-inställningar:

 

Bifogad fil  gow4_1070_6700K.png   978,45K   0 Antal nerladdningar

 

Så en överklockning på 30% är lite, med tanke på utgångspunkten, och det är långt ifrån allt som kan beräknas med GPU compute. Fast Microsoft gjorde ju vad de kunde. Det finns inget bättre alternativ för en konsoll APU i dagsläget.


Redigerat av Ageve, 17 oktober 2017 - 17:03.


#865

Postad 17 oktober 2017 - 17:28

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Här är ett exempel på att CPUn i XB1X inte räcker till för 60fps:

 

Här är ett från idag på att det gör det  ;)

 

With the upcoming Xbox patch on October 25th we're excited to finally talk about the enhancements coming to the Xbox One X version of ARK: Survival Evolved.

ARK on the Xbox One X will feature HDR and two graphics modes. The first is a Detailed Graphics version with 1440p resolution and Truesky (which is the equivalent to High quality on the PC) at 30fps. The second is a 1080p mode which equates to the current Xbox One graphics, with improved 60fps. The Xbox One X has increased RAM, 60-70% more RAM compared to the Xbox One, which will help to eliminate out of memory issues. It also means faster loading times and better streaming due to a faster hard-drive and the ability to cache data into RAM (coming November 7th) that will allow faster and better access to repeat files. The Xbox One X will eliminate the host tether in local splitscreen mode and will increase the tether range in non-dedicated mode. Unfortunately we were unable to remove the tether completely due to CPU limitations, but we hope that players will benefit from the increased range.

 

 

Oavsett så gör du samma feltolkning som Skibbe. Jag pratar inte om att höja från 30 till 60, utan att XB1X kommer vara mycket stabilare och dippa mindre vid samma frameratelåsning. Om man tvivlar på det så kommer bevisen komma i mängder framöver, men det borde väl ändå vara självklart?

 

Det mesta av det där finns redan implementerat i vanliga XB1

 

 

Det gör det väl inte? Det står ju specifikt att det är förbättringar.



#866

Postad 17 oktober 2017 - 17:45

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0


Här är ett från idag på att det gör det  ;)

 

ARK: Survival Evolved.

 

:P

 

Om ARK ligger stabilt på 60fps har det verkligen hänt något hos utvecklaren. Sämre optimerat spel får man leta efter (oavsett plattform)  ;)

 

De är bra på att snacka skit däremot. 

 

WCCFTech reports that ARK Survival: Evolved Lead Programmer and Co-Founder Jeremy Stieglitz has expressed how pleased he is with the performance of ARK Survival: Evolved on the PS4 Pro, comparing its performance to a powerful custom-built PC.

 

Verkligheten:

https://www.youtube.com/watch?v=jk8GnaaRkT4

 

 

Det gör det väl inte?

 

 

Also, we cannot forget about the DirectX 12 hardware component that may take over some of the CPU tasks like making draw calls. Processing draw calls usually takes up a large portion of the CPU performance. If developers will offload it to the GPU’s Compute Units, the CPU will have more resources to deal with physics, AI, data compression and decompression.  

 

Detta (och flera av de tekniker som Microsoft har pratat om på sistone) finns redan i XB1 som sagt. Det handlar om optimeringar, inte något som får en dålig CPU att bli bra. Ryzen hade varit en stor uppgradering, men nu är det samma snigel fast i lite trimmad version ;)


Redigerat av Ageve, 17 oktober 2017 - 17:52.


#867

Postad 17 oktober 2017 - 19:59

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 1

Alltså, CPU:n är såklart fortfarande inte bra, men vad är det argumenterar för egentligen? När jag säger att frameraten kommer vara klart stabilare på X vs One så säger du att den inte klarar 60 FPS. De sakerna har inget med varandra att göra.

 

Och det är även klart att den klarar 60 FPS, det beror bara på spelet. Vissa spel kommer att gå från 30 till 60, däremot inte många, som jag skrev i en annan tråd. Men i den här tråden har jag bara pratat om jämnhet och det verkar vara ett svårare koncept att förstå.

 

Sen om man jämför den med en superdator så är det en helt annan femma, men det känns rätt meningslöst.



#868

Postad 17 oktober 2017 - 20:17

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Alltså, CPU:n är såklart fortfarande inte bra, men vad är det argumenterar för egentligen? När jag säger att frameraten kommer vara klart stabilare på X vs One så säger du att den inte klarar 60 FPS. De sakerna har inget med varandra att göra.

 

Och det är även klart att den klarar 60 FPS, det beror bara på spelet. Vissa spel kommer att gå från 30 till 60, däremot inte många, som jag skrev i en annan tråd. Men i den här tråden har jag bara pratat om jämnhet och det verkar vara ett svårare koncept att förstå.

 

Sen om man jämför den med en superdator så är det en helt annan femma, men det känns rätt meningslöst.

 

Du nämnde ju Ark och 60fps med. Jaja, skit samma...

 

Frameraten blir säkert stabilare i nuvarande spel, som utvecklade för gamla XB1. Men kommande spel lär ju inte direkt kräva mindre av CPUn, och ökningen i hastighet är väldigt marginell jämfört med den mycket snabbare GPUn. Därmed blir den en större flaskhals än i gamla XB1.



#869

Postad 18 oktober 2017 - 01:38

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Du nämnde ju Ark och 60fps med. Jaja, skit samma...

Frameraten blir säkert stabilare i nuvarande spel, som utvecklade för gamla XB1. Men kommande spel lär ju inte direkt kräva mindre av CPUn, och ökningen i hastighet är väldigt marginell jämfört med den mycket snabbare GPUn. Därmed blir den en större flaskhals än i gamla XB1.

Du tänker helt galet. En snabbare CPU är inte en större flaskhals än en långsammare CPU, simple as that.

Kommande spel kommer förövrigt fortsätta utvecklas för gamla One.

#870

Postad 18 oktober 2017 - 19:30

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Du nämnde ju Ark och 60fps med. Jaja, skit samma...

 

Ja men det var för att jag vet att den "klarar" 60 FPS, men det handlade inte om vad jag sa från början, bara en notis.



#871

Postad 18 oktober 2017 - 20:25

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Råkade se på Microsofts hemsida precis att mitt betalkort jag länkat står som "För köp i Sverige" men jag ska ju köpa xboxen ifrån Tyskland, minns inte vad som stog på mitt gamla kort, det funkade ju prima med att köpa ifrån Frankrike 2014.

 

Har ett paypal-konto uppsatt för Tyskland men aldrig använt det.

 

 

Kan inte lägga till samma kort och välja Tyskland, har dock inte testat att ta bort kortet och endast ha det för tyskland.


Redigerat av SKIBBE, 18 oktober 2017 - 20:30.


#872

Postad 19 oktober 2017 - 05:06

Unregistered9a1f280a
  • Unregistered9a1f280a
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Råkade se på Microsofts hemsida precis att mitt betalkort jag länkat står som "För köp i Sverige" men jag ska ju köpa xboxen ifrån Tyskland, minns inte vad som stog på mitt gamla kort, det funkade ju prima med att köpa ifrån Frankrike 2014.

Har ett paypal-konto uppsatt för Tyskland men aldrig använt det.


Kan inte lägga till samma kort och välja Tyskland, har dock inte testat att ta bort kortet och endast ha det för tyskland.


Det spelar NOG inte någon roll. Kollade precis på min sida på MS. Och där är mitt kort reggat för köp i USA (sen den gamla goda tiden när vi använde amerikansk adress för US store). Har endast det kortet reggat och jag kan använda det för köp även i Sverige, iallafall för onlineköp.

#873

Postad 19 oktober 2017 - 09:32

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Det spelar NOG inte någon roll. Kollade precis på min sida på MS. Och där är mitt kort reggat för köp i USA (sen den gamla goda tiden när vi använde amerikansk adress för US store). Har endast det kortet reggat och jag kan använda det för köp även i Sverige, iallafall för onlineköp.

Hoppas det, annars blir det snopet nästa månad :/



#874

Postad 19 oktober 2017 - 16:08

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Du tänker helt galet.

 

Nej, jag tänker inte alls galet.

 

Det är ju väldigt enkelt egentligen, så jag förstår inte riktigt varför ni blir upprörda. Frameraten kommer givetvis att bli mer stabil i nuvarande spel, och de spel i framtiden som kommer att vara helt identiska på XB1 och XB1X, men det var nog inte riktigt det som var tanken med en "ny" konsoll.

 

Med en 5x snabbare GPU är det ganska självklart att dra på med bättre grafik, mer avancerad fysik osv, men för att det ska funka måste CPUn hänga med i svängarna, och den är som sagt bara marginellt snabbare.

 

XB1X är annars bra konstruerad, och Microsoft har som sagt gjort vad de kunde på CPU-sidan. Den kommer såklart att vara klart snabbare än PS4 Pro (av flera anledningar, inte bara GPUn, utan även minnesbandbredd, mängen minne osv).



#875

Postad 19 oktober 2017 - 16:33

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0
Det är ju väldigt enkelt egentligen, så jag förstår inte riktigt varför ni blir upprörda

 

 

Jag blev missförstådd, inte upprörd  :D

 

Med en 5x snabbare GPU är det ganska självklart att dra på med bättre grafik, mer avancerad fysik osv, men för att det ska funka måste CPUn hänga med i svängarna

 

 

Om syftet var att dra på med mer avancerad fysik så hade de nog inte konstruerat konsolen med en sådan flaskhals till CPU...

 

Det är en konsol som är till för att spela Xbox One-spel i 4K med resterande kraft till förbättrad grafik/bildkvalitet. Det har de ju gjort klart ett antal gånger.



#876

Postad 19 oktober 2017 - 19:44

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Nej, jag tänker inte alls galet.

Det är ju väldigt enkelt egentligen, så jag förstår inte riktigt varför ni blir upprörda. Frameraten kommer givetvis att bli mer stabil i nuvarande spel, och de spel i framtiden som kommer att vara helt identiska på XB1 och XB1X, men det var nog inte riktigt det som var tanken med en "ny" konsoll.

Med en 5x snabbare GPU är det ganska självklart att dra på med bättre grafik, mer avancerad fysik osv, men för att det ska funka måste CPUn hänga med i svängarna, och den är som sagt bara marginellt snabbare.

XB1X är annars bra konstruerad, och Microsoft har som sagt gjort vad de kunde på CPU-sidan. Den kommer såklart att vara klart snabbare än PS4 Pro (av flera anledningar, inte bara GPUn, utan även minnesbandbredd, mängen minne osv).

Jo du tänker, och därför uttrycker du dig, helt galet.

Upprörda? :D

#877

Postad 19 oktober 2017 - 21:52

Unregistered9a1f280a
  • Unregistered9a1f280a
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0
Det lustiga är att dom verkar peta in Freesynq2, något som endast två skärmar klarar av i dagsläget. Freesynq(1) verkar det inte finnas många skärmar som kryper ner i 20-30Hz över HDMI.

Så Freesynq känns som ett lamt försäljningsargument.

F.ö så är jag riktigt nöjd med mitt köp av Asus VP28UQG. Hoppas den levererar lika bra med One X.

#878

Postad 20 oktober 2017 - 00:56

Chamber
  • Chamber
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0
Ok nu är jag taggad efter att ha sett DigitalFoundrys senaste video. Går inte att bifoga videon av någon anledning så länkar bara.

http://m.youtube.com...h?v=CzPsxUyoe3E

Redigerat av Chamber, 20 oktober 2017 - 22:06.


#879

Postad 20 oktober 2017 - 05:09

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • Mästare

  • 2 759 inlägg
  • 0

Ok nu är jag taggad efter att ha sett DigitalFoundrys senaste video. Går inte att bifoga videon av någon anledning så länkar bara.

https://m.youtube.co...h?v=CzPsxUyoe3E


Ja man kan ju verkligen hoppas de flesta speltillverkarna gör så man har fler val när det gäller grafik osv i spelen. Grymt snygga texturer jämfört med PS4 Pro på flertalet ställen.

#880

Postad 20 oktober 2017 - 08:19

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Jo du tänker, och därför uttrycker du dig, helt galet.

 

Jodå så att. 4K kräver ingenting. Jaguar-CPUn är grym. Bättre än en i7. Nöjda?  :P

 

(jag vet att det inte är det ni menar, men de medvetna missförstånden kan ju gå åt båda hållen ;) )

 

Grymt snygga texturer jämfört med PS4 Pro på flertalet ställen.

 

Ja, fast det där är ju väntade skillnader. Sonys beslut att stanna kvar på 8GB systemminne (GDDR5-delen, för att undvika missförstånd) och ändå försöka nå "nästan 4K" är den största anledningen. Ett annat bra exempel är Rise of the Tomb Raider. Texturkvaliteten på XB1X är som PC men PS4 Pro är knappt bättre än vanliga PS4.

 

Texturer äter minne och bandbredd, men i stort sett ingen CPU-tid.

 

Troligtvis (förhoppningsvis) kommer 8x eller 16x AF att användas i de flesta spel på XB1X. Minnesbandbredden räcker till det, till skillnad från PS4 Pro. Lågupplösta texturer och dålig texturfiltrering är ingen bra kombination. Ju högre upplösning desto tydligare blir det.

 

På tal om missförstånd, så är det många som blandar ihop det totala systemminnet i konsollerna med grafikkortets minne på PC. Därför får man höra uttalanden i stil med "PS4 Pro motsvarar en highend PC med 8GB grafikminne". Nej, det gör den verkligen inte.

 

I PC-spel når grafikkortets minnesanvändning ibland 6GB när man spelar i 4K på ultra. PS4 Pro har 5.5GB totalt tillgängligt för spel, och då är det hela spelkoden plus den del som motsvarar grafikminnet på PC. Epic fail att jämföra som folk gör med andra ord, men ändå ser man det, om och om igen.

 

PS4 / PS4 Pro kommer nog att fortsätta att sälja bra iofs. De har ju en "liten" fördel. Spelen ;)


Redigerat av Ageve, 20 oktober 2017 - 08:38.


#881

Postad 20 oktober 2017 - 08:22

Chamber
  • Chamber
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0
Ja jag är fortfarande väldigt nöjd med min PS4 Pro men man spelar ju inte bara exklusiva spel. Många intressanta spel som släpps på alla plattformar som jag kommer lira på Xbox One X. :)

#882

Postad 20 oktober 2017 - 10:50

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

(jag vet att det inte är det ni menar, men de medvetna missförstånden kan ju gå åt båda hållen ;) )

Ageve uttrycker sig helt galet men det är inget annat än ett medvetet missförstånd från andra. Väldigt rimligt. :D 



#883

Postad 20 oktober 2017 - 11:27

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • Mästare

  • 2 759 inlägg
  • 0

Ja, fast det där är ju väntade skillnader.


För egen del är det inte så väntat. Tyckte man läste att folk hävdade att skillnaden mellan One X och Pro kommer vara som skillnaden mellan vanliga One och PS4. Av det lilla jag sett känns det ju inte riktigt så.

Tycker f.ö att native 4K känns så jääääävla överskattat då det alltid verkar innebära avkall på grafiken. Tar ju hellre snygga effekter i lägre upplösning varje dag i veckan. Multiplayerpel bör fokus ligga på 60fps då man ändå aldrig står och tittar på texturer.

#884

Postad 20 oktober 2017 - 11:42

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Ageve uttrycker sig helt galet men det är inget annat än ett medvetet missförstånd från andra. Väldigt rimligt. :D

 

Ja jag är korkad. Släpp det nu.

 

För egen del är det inte så väntat. Tyckte man läste att folk hävdade att skillnaden mellan One X och Pro kommer vara som skillnaden mellan vanliga One och PS4. Av det lilla jag sett känns det ju inte riktigt så.

Tycker f.ö att native 4K känns så jääääävla överskattat då det alltid verkar innebära avkall på grafiken. Tar ju hellre snygga effekter i lägre upplösning varje dag i veckan. Multiplayerpel bör fokus ligga på 60fps då man ändå aldrig står och tittar på texturer.

 

Skillnaden mellan XB1X och PS4 Pro är större än mellan de gamla konsollerna.

 

När 4K kräver att man gör avkall på grafiken, så är det såklart inte alltid resultatet blir bättre än 1080p med maxad grafik. GPUn i XB1X är dock tillräckligt kraftfull för 4K30 med ganska höga inställningar.

 

Native 4K är inte överskattat (det ser väldigt bra ut), däremot är fuskmetoder som checkerboarding eller vanlig uppskalning inte helt seriöst, iaf inte om man kallar det för 4K. Som alltid är 1:1 pixelmapping en fördel på en digital display (om man vill ha bra bild).



#885

Postad 20 oktober 2017 - 11:44

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

För egen del är det inte så väntat. Tyckte man läste att folk hävdade att skillnaden mellan One X och Pro kommer vara som skillnaden mellan vanliga One och PS4. Av det lilla jag sett känns det ju inte riktigt så.

Just bättre texturer har lyfts fram flera gånger i denna tråd så du får väl hålla dig till denna tråd först och främst. :)



#886

Postad 20 oktober 2017 - 11:53

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Ta bort S i https så kan du imbedda yt videos här i forumet.


Annan hel random OT rant...

Hitta fan inget ställe istan att sätta in kontanter, gick inte på banken ens??

Redigerat av SKIBBE, 20 oktober 2017 - 11:54.


#887

Postad 20 oktober 2017 - 14:16

New Player
  • New Player
  • Veteran

  • 1 586 inlägg
  • 0
En insättningsautomat letar du. Bara binga brukar finnas nån i varje stad.

Redigerat av New Player, 20 oktober 2017 - 14:17.


#888

Postad 20 oktober 2017 - 14:47

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 1

Troligtvis (förhoppningsvis) kommer 8x eller 16x AF att användas i de flesta spel på XB1X.

 

Alla spel inklusive BC kommer ha 16x AF automatiskt.

 

Sonys beslut att stanna kvar på 8GB systemminne (GDDR5-delen, för att undvika missförstånd) och ändå försöka nå "nästan 4K" är den största anledningen

 

 

Ja deras beslut att lansera ett år "för tidigt" är problemet. Men men, de får stå ut med MS jämförelser i 2,5-3 år nu innan de släpper sin nya.

 

Och som jag sagt tidigare blir det intressant att se vad MS kommer ha för taktik då. Det känns fördelaktigt i långa loppet att behålla ett års skillnad och släppa en kraftfullare konsol istället för att vara först. Nu när de har en ledare som fattar att vi främst vill spela på en konsol och inte titta på TV på den så kan de göra rätt från början.



#889

Postad 20 oktober 2017 - 15:26

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

  • 2 241 inlägg
  • 0

Är det bäst att beställa ifrån MS Tyskland eller England? Växelkursmässigt verkar Tyskland vara marginellt tacksammare och jag antar strömkabeln är att föredra därifrån också?



#890

Postad 20 oktober 2017 - 15:35

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • Mästare

  • 2 759 inlägg
  • 0

Är det bäst att beställa ifrån MS Tyskland eller England? Växelkursmässigt verkar Tyskland vara marginellt tacksammare och jag antar strömkabeln är att föredra därifrån också?


Är det 449£ vs 499€ du tänker på så är det marginell fördel till euron. Vi snackar troligvis under 30:- för tillfället. Valutan kan väl dock svänga ett par ören hit och dit.
Men ja, köper du från England får du också köpa en ny strömsladd.

Just bättre texturer har lyfts fram flera gånger i denna tråd så du får väl hålla dig till denna tråd först och främst. :)


Ja, man har väl tyvärr råkat läsa emellanåt bland nyheterna i dagiset kallat gamereactor.

#891

Postad 20 oktober 2017 - 15:42

Lt Worf
  • Lt Worf
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Vill inte slå smolk i bägaren för er som beställt utomlands, men det är så att det är skatten (moms) i det land man bor i (EU) som gäller och inte i det land man beställer från (tyskland har lägre skatt/moms än vi har). Kommer ihåg att när jag beställde från MS Frankrike när XB1 släpptes så fick jag en momsfaktura som var högre än det belopp som jag fick när jag la beställningen hos MS Frankrike... Kanske har ändrats sedan dess, men kan vara värt å veta och att dessutom att eventuellt andra skatter som bara finns i Sverige kan gälla och måste läggas på de ordrar som gjorts i ett annat land än Sverige...

 

Som sagt vill inte vara den som är den men... det kan vara så att det kan bli dyrare än man tror att beställa från ett annat land...

 

Flame on...   :rolleyes:



#892

Postad 20 oktober 2017 - 18:02

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Ja deras beslut att lansera ett år "för tidigt" är problemet. Men men, de får stå ut med MS jämförelser i 2,5-3 år nu innan de släpper sin nya.

Och som jag sagt tidigare blir det intressant att se vad MS kommer ha för taktik då. Det känns fördelaktigt i långa loppet att behålla ett års skillnad och släppa en kraftfullare konsol istället för att vara först. Nu när de har en ledare som fattar att vi främst vill spela på en konsol och inte titta på TV på den så kan de göra rätt från början.

Beslutet att nöja sig med 8GB har knappast något med tidpunkten att göra. Det är inte så att GDDR5-minnen (och tillhörande databuss) blivit magiskt mkt billigare under året. Snarare olika tekniska krav/syften.

Överlag verkar Sony obrydda än så länge. De har billig hårdvara och de har inte gjort ett jota åt priserna så Pro är troligtvis en bra affär för dem.

#893

Postad 20 oktober 2017 - 18:29

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Beslutet att nöja sig med 8GB har knappast något med tidpunkten att göra.

 

Nu syftade jag förvisso inte på minnet enbart, utan på hela maskinen och tajmingen.

 

Men det är klart de framstår som obrydda, att framstå som att de har panik gynnar ju inte dem. Inte för att de har någon anledning att ha panik, men som sagt tidigare, det är inte positivt för dem att de ligger tekniskt efter i några år om någon nu tror det.

 

Skulle det vara såna här jämförelser varje gång så kommer det inte gå obemärkt förbi. För att inte tala om laddningstiderna där X förmodligen borde ha en rätt stor fördel.

 

Men mer intressant blir i det långa loppet. MS är överlägset mycket rikare än Sony och kan om de vill ha ett kraftövertag varje gång, speciellt nu när alla tillverkarna använder PC-delar och inte gör några specialsåser. Om X går bra och de fortsätter med samma ideologi som de haft sedan Spencer tillträdde så är det nästa generation jag skulle börja oroa mig för om jag vore Sony.



#894

Postad 20 oktober 2017 - 19:01

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Nu syftade jag förvisso inte på minnet enbart, utan på hela maskinen och tajmingen.

Men det är klart de framstår som obrydda, att framstå som att de har panik gynnar ju inte dem. Inte för att de har någon anledning att ha panik, men som sagt tidigare, det är inte positivt för dem att de ligger tekniskt efter i några år om någon nu tror det.

Skulle det vara såna här jämförelser varje gång så kommer det inte gå obemärkt förbi. För att inte tala om laddningstiderna där X förmodligen borde ha en rätt stor fördel.

Men mer intressant blir i det långa loppet. MS är överlägset mycket rikare än Sony och kan om de vill ha ett kraftövertag varje gång, speciellt nu när alla tillverkarna använder PC-delar och inte gör några specialsåser. Om X går bra och de fortsätter med samma ideologi som de haft sedan Spencer tillträdde så är det nästa generation jag skulle börja oroa mig för om jag vore Sony.

Där Sony klantat sig är att de inte dragit nån större nytta av 1 års försprång. Va tusan, MS har åstadkommit mer PR och deras maskin är inte ens släppt än (på tal om desperation...). :D

Andra stycket är lite märkligt, det är inte alls självklart att de framstår som obrydda. En prissänkning nu hade tveklöst tolkats som om en direkt reaktion.

Det där med att MS är rikare har det tjatas om i 20 år nu... Men faktum är att även Xbox-divisionen säkert är ålagda att följa vissa ekonomiska ramar ändå. Vittnar "499" om, om inte annat.

Ang nästa generation så är det lite tidigt att sia än men ja, med Spencer vid rodret kan Sony inte leva på MS klantighet så nästa gång blir det knappast en walk-over prommenad... Ansträngning kommer krävas, vilket gynnar alla. Tack för det Spencer. :)

Redigerat av pacman, 20 oktober 2017 - 19:06.


#895

Postad 20 oktober 2017 - 21:58

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

  • 3 103 inlägg
  • 0

B)

https://www.youtube.com/watch?v=l7lT2eQrNbA



#896

Postad 21 oktober 2017 - 06:18

Rossifumi
  • Rossifumi
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 1

Vill inte slå smolk i bägaren för er som beställt utomlands, men det är så att det är skatten (moms) i det land man bor i (EU) som gäller och inte i det land man beställer från (tyskland har lägre skatt/moms än vi har). Kommer ihåg att när jag beställde från MS Frankrike när XB1 släpptes så fick jag en momsfaktura som var högre än det belopp som jag fick när jag la beställningen hos MS Frankrike... Kanske har ändrats sedan dess, men kan vara värt å veta och att dessutom att eventuellt andra skatter som bara finns i Sverige kan gälla och måste läggas på de ordrar som gjorts i ett annat land än Sverige...

Som sagt vill inte vara den som är den men... det kan vara så att det kan bli dyrare än man tror att beställa från ett annat land...

Flame on... :rolleyes:

Nope. Inom EU betalar man moms i landet man köper produkten ifrån och således inte svensk moms. Inga andra skatter tillkommer heller.

Redigerat av Rossifumi, 21 oktober 2017 - 06:19.


#897

Postad 21 oktober 2017 - 08:35

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

  • 1 201 inlägg
  • 0

Någon som testat mus och "tgb" på konsol? 

https://www.amazon.c...s/dp/B075HBSH7M 



#898

Postad 21 oktober 2017 - 08:47

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

  • 2 231 inlägg
  • 2

Nope. Inom EU betalar man moms i landet man köper produkten ifrån och således inte svensk moms. Inga andra skatter tillkommer heller.


Ja, momsen betalas i det landet. Men om det landet har en total försäljning som överstiger x kr till Sverige under ett år så har jag för mig att man då tar ut svensk moms från det landet.

#899

Postad 21 oktober 2017 - 10:52

Agaton
  • Agaton
  • Forumräv

  • 670 inlägg
  • 0

Ja, momsen betalas i det landet. Men om det landet har en total försäljning som överstiger x kr till Sverige under ett år så har jag för mig att man då tar ut svensk moms från det landet.

 

Korrekt! Lägger du en order på t ex engelska Amazon så läggs moms på så det motsvarar svensk moms vid slutföring av order. Tråkigt, men värt att beställa ibland i alla fall. Rör sig ju inte heller om enorma summor blev väl i snitt runt £1 (11:-?) extra per vara när jag beställde sist.



#900

Postad 21 oktober 2017 - 10:59

Chamber
  • Chamber
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0
Så om jag beställer från Microsoft Tyskland för 4789 kr lär det väl inte överstiga 5000 iaf med valutaväxling och moms eller vad tror ni? Annars är det lika bra att beställa från Sverige.



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.