Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG OLED55B6V / 65B6V

5262 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LG OLED55B6V (TV) 10 9,25 (40) 15 990:-
LG OLED65B6V (TV) 3 9,11 (19) 22 990:-
29 relaterade trådar
LG G6, E6, C6 och B6 UHD HDR OLED 2016 (1586 inlägg) 49 min sedan
Allt om Dolby Vision (21 inlägg) 5 dagar sedan
Väggmontera Tv på gipsvägg 60 cm CC reglar (9 inlägg) 9 dagar sedan
Philips 55POS901F eller LG OLED55B6V (7 inlägg) 11 dagar sedan
Byta ut gammal Panasonic plasma. Har tydligen hänt en del.... (8 inlägg) 14 dagar sedan
65" för PC - Mediakonsumption och sport sändingar? (9 inlägg) 19 dagar sedan
OLED-tv (4473 inlägg) 28 dagar sedan
Ny Tv 55-60" (2 inlägg) 1 mån sedan
Sommarrea eller Black Friday? 55" OLED (5 inlägg) 1 mån sedan
Ljusstark prisvärd 60-65 tums TV? (1 inlägg) 1 mån sedan
LG OLED65B6V Ljust Sträck Över Hela Skärmen !!! Behöver hjälp (5 inlägg) 1 mån sedan
LG OLED55B6V vs Samsung UE60KS7005 vs LG 65UH664v (vs Philips 65PUS7101) (2 inlägg) 2 mån sedan
Välja 55” OLED istället för 65” LED? (36 inlägg) 2 mån sedan
Samsung UE65KS9505 eller LG OLED65B6V (17 inlägg) 3 mån sedan
OLED 4K 65" med HDR eller Led 4K 75" utan HDR? (62 inlägg) 3 mån sedan
TV att köpa idag (11 inlägg) 4 mån sedan
LG OLED65B6V Ljudproblem via HDMI ARC Och Optisk (10 inlägg) 4 mån sedan
LG Oled65b6v IntelNUC "Ogiltig Format" Hjälp !!!!&# (11 inlägg) 4 mån sedan
55" vs 65" OLED vs LCD | 15tusen - PS4 / Netflix (9 inlägg) 4 mån sedan
LG 65B6V för 24790kr eller 65E6V för 29990kr? (10 inlägg) 4 mån sedan
köpa LG OLED55B6V nu eller vänta till höst? (6 inlägg) 5 mån sedan
Samsung UE65KS9005 eller LG OLED65B6V (2 inlägg) 5 mån sedan
Suddig bild LG OLED 65B6V (1 inlägg) 6 mån sedan
LG OLED65B6V eller LG OLED55E6V eller... (6 inlägg) 6 mån sedan
LG oled55B6V " Instabilt nätverk" (5 inlägg) 7 mån sedan
LG OLED eller Sony LCD? (5 inlägg) 8 mån sedan
Ny tv??? (13 inlägg) 8 mån sedan
Panna VT30 sönder. Vilken tv är bra nog att ersätta? (37 inlägg) 10 mån sedan
Ska köpa en OLED, vilken ska jag välja? (8 inlägg) 10 mån sedan

Postad 22 juli 2017 - 18:30

Filmsamlaren1
  • Filmsamlaren1
  • Veteran

• 1 573 inlägg
  • 0

Vill man ha bra bild med standardupplösta signaler är det i ärlighetens namn bara att plocka fram en grade-1 CRT. Jag har själv en i sovrummet för DVD och vissa retrospel, funkar prima för 240p och 480i (likväl 576i)...

Postad 22 juli 2017 - 18:32

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Forumräv

• 977 inlägg
  • 0

Tycker det är lite meningslöst att klaga på panel-tekniken när det är källmaterialet och de som tillhandahåller detta där bristerna främst föreligger. Självfallet finns det utrymme för förbättring och förfining av OLED-teknik och bildbehandling. Men... vi kommer aldrig ifrån att en högkvalitativ bildvisare är krävande på motsvarig kvalitét på materialet den ska återge.

Skit in - Skit ut, så att säga. Det kommer vi aldrig ifrån. 

För mig är det hos producenterna och leverantörerna av materialet där de stora problemen föreligger. Därför är det också dit jag riktar huvudsakliga kritiken. Det betyder självklart inte att man inte kan kräva av exempelvis LG att de fortsätter förfinar sitt. Men - det går inte att trolla!

Postad 22 juli 2017 - 18:36

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Forumräv

• 977 inlägg
  • 0

Vill man ha bra bild med standardupplösta signaler är det i ärlighetens namn bara att plocka fram en grade-1 CRT. Jag har själv en i sovrummet för DVD och vissa retrospel, funkar prima för 240p och 480i (likväl 576i)...

Bra tips!  :) Retro-CRT-style!  ;)

Postad 22 juli 2017 - 18:45

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 2 511 inlägg
  • 0

Det är en väldig skillnad på TV-apparaters SD i fråga om den inbyggda TV-mottagaren och vad som kommer över HDMI i fråga från DVD eller VCD! :D Från externa källor hänger det i mycket högre grad bestäms av spelaren och dess uppskalning.

De flesta torde 2017 sitta med en Blu-rayspelare som åtminstone skalar till 1080p. Då är TV:ns inverkan förhållandevis begränsad. Att då titta på en SD-sändning på den inbyggda mottagaren och försöka gissa sig till hur en uppskalad DVD ser ut kommer inte säga mycket alls.

Detta gäller också de gånger man kör med en extern TV-mottagare som många gör idag. Boxen avgör då i första hand vilken SD-kvalitet man får.

Redigerat av Ringblixt, 22 juli 2017 - 18:45.

Postad 22 juli 2017 - 19:19

joacim
  • joacim
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0

Hej på er

Köpte nyligen en LG OLED55B6V och är supernöjd. Fantastisk bild via HTPCn, PS4 Pro och Netflix etc.

Tycker även bilden är okey via ComHems HD-kaneler som jag spelar upp via CA-modulen.

Men jag har lite problem.

SVT HD funkar bra.

SVT2 HD funkar inte alls (ingen signal säger den)

TV3 HD funkar bra.

TV4 HD ser bra ut men där har jag massa artefakter som kommer fram till och från. Jag hittar ingen logik i när det kommer.

Jag har en (CI+)-modul som är några år gammal. Kan det ha någon påverkan?

Någon som har ett tips?

UPPDATERING. Hittade felet. Det var en Skitantennkabel från Kjell som var problemet. Fick bara 2 till 3 i styrka av 5 möjliga. Bytte till en Supra. Nu har jag 5 av 5 hela tiden.

Redigerat av joacim, 22 juli 2017 - 22:43.

Postad 22 juli 2017 - 19:28

pgu
  • pgu
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Är detta verkligen premium-modell som man kan jämföra med en Ferrari? den återfinns ju på Elgiganten för 13 000, jag trodde inte man hittade premiumsegmentet på Elgigantens reaavdelning, och kanske inte för det priset. Men om man nu ändå ska jämföra med en Ferrari så klarar en sådan att köra i både 130 och 30 utan att vingla över vägen, det blir inte problem för att du håller låg hastighet.

Jag vet inte om det är någon som hävdat att syftet med att köpa en 4ktv är att se lågupplöst tv. Men ibland har man ju inte så mycket att välja på, många kanaler finns över huvud taget inte i HD (ex CNN, flera av TV4-kanalerna m m). Så fram till den dag att alla kanaler går att få i HD är det viktigt för många att SD gå att titta på. Om man är lite äldre filmentusiast har kanske samlat på sig DVD:er m m, kan ju vara trevligt om det går att titta på dem fortfarande. 

Men jag förstår att om man aldrig samlat på sig nåt gammalt material och aldrig kollar på nåt annat än Netflix 4k-serier, så är detta en icke-fråga.

Jag tror de flesta som köper en uhd-tv idag förväntar sig att den gör ett bra jobb med uhd och "vanlig" hd och ett habilt jobb med sd.

Med det sagt så tycker jag att mina digitalboxar (humax/boxer och canal digital) och uhdbd-spelare gör ett bättre jobb med uppskalning från sd till hd/uhd än tv:n (E6). TV:n fixar hd till uhd bra.

Sändningar från teracom/boxer klarar tv:n ganska bra, även sd-material.

Vet du vilken sd-källa säljaren kopplade in?

Interna tunern (dvb-t/t2, dvb-c, dvb-s/s2, analog), sd-signal (576i) via en hdmi-port eller en app (Netflix/YouTube t ex)?

Postad 22 juli 2017 - 19:38

Filmsamlaren1
  • Filmsamlaren1
  • Veteran

• 1 573 inlägg
  • 0

Det är en väldig skillnad på TV-apparaters SD i fråga om den inbyggda TV-mottagaren och vad som kommer över HDMI i fråga från DVD eller VCD! :D

Eller om du t.ex. använder en Sega Saturn genom en XRGB-Mini som skalar upp bilden från 240p (i RGB) till 1200p och kapar 60 pixlar i över- respektive  underkant för att sedan skicka ut bilden i 1080p via HDMI. Den förlorade bildinformationen gör att det man ser motsvarar i princip vad som syns på en traditionell CRT. På en OLED, däribland B6:an, så blir bilden fantastisk och pixelperfekt.

Postad 22 juli 2017 - 19:44

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Hoppas att SD ser värre och värre ut för varje tv som kommer så att folk förstår att dom inte ska kolla på den skiten. Borde inte finnas någon idag som jobbar med att förbättra en SD-sändning. Då tycker jag synd om dom :)

720 är väl snart helt ute ur leken också?

Postad 22 juli 2017 - 20:13

LuXOD
  • LuXOD
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Hoppas att SD ser värre och värre ut för varje tv som kommer så att folk förstår att dom inte ska kolla på den skiten. Borde inte finnas någon idag som jobbar med att förbättra en SD-sändning. Då tycker jag synd om dom :)

720 är väl snart helt ute ur leken också?

Håller med till 110%!

Det måste sluta daltas med folk som vägrar komma in i gamet! Bort med allt under fullHD, fokusera mer på UHD och få ner det till humana priser.

Postad 22 juli 2017 - 20:16

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0

Det är väll bara SVT i sverige som någonsin kört 720p som TV-kanal vad jag vet? 

De få gånger jag kollar på SD orkar jag inte bry mig om hur det ser ut man får stå ut med att det ser för jävligt ut, vilket det gör med vilken TV som helst. 

Postad 22 juli 2017 - 20:20

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 1 764 inlägg
  • 0

Fortfarande är programmet viktigare än bilden. 

Postad Idag, 11:20

Yocke
  • Yocke
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Är detta verkligen premium-modell som man kan jämföra med en Ferrari? den återfinns ju på Elgiganten för 13 000, jag trodde inte man hittade premiumsegmentet på Elgigantens reaavdelning, och kanske inte för det priset. Men om man nu ändå ska jämföra med en Ferrari så klarar en sådan att köra i både 130 och 30 utan att vingla över vägen, det blir inte problem för att du håller låg hastighet.

Jag vet inte om det är någon som hävdat att syftet med att köpa en 4ktv är att se lågupplöst tv. Men ibland har man ju inte så mycket att välja på, många kanaler finns över huvud taget inte i HD (ex CNN, flera av TV4-kanalerna m m). Så fram till den dag att alla kanaler går att få i HD är det viktigt för många att SD gå att titta på. Om man är lite äldre filmentusiast har kanske samlat på sig DVD:er m m, kan ju vara trevligt om det går att titta på dem fortfarande. 

Men jag förstår att om man aldrig samlat på sig nåt gammalt material och aldrig kollar på nåt annat än Netflix 4k-serier, så är detta en icke-fråga.

Det är ju inte ens en bra jämförelse. Ska du jämföra kan du ju iaf dra paralellerna mellan att köra en Ferrari på en nyasfalterad väg, eller på en gropig grusväg.

Postad Idag, 16:14

sune bejas
  • sune bejas
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Upplever 6:orna som en smula "grovkorniga" i hur de renderar bilden och det påverkar förstås såväl SD som HD/UHD.

inte med SDR och 8bit
Där finns det knappt nåt dithering brus.
Med rätt inställningar så fixar B6an en lika bra bild med sunkiga SD sändningar som en 9G Kuro.
Helt ok med andra ord

vart kollade du på en B6a ?
och vilka inställningar användes ?

Problemet med brus kommer med 10bits källor och UHD.
Det beror nog på att B6an bara har 8bits precision nära svart.
Dithering bruset vid 10bit video är väl ett sätt att maska problemet.

4 användare läser detta ämne

2 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

tjomm, molgans
Prisjakt © 2000 - 2017 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.