Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Spela in på tvn, storlek på USB osv?

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 10 september 2016 - 18:02

danne_king
  • danne_king
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Har köpt en Samsung UE75JU7005 och tänkte testa inspelningsfunktionen.

Som jag fattat så ska man spela in på ett USB-minne som hårddisk men finns det någon minsta gräns för storlek på minnet, och kanske en maxgräns för vad för minne tvn klarar av?

 

Har aldrig testat det här tidigare och har dålig koll men ni som vet mer kanske kan berätta hur det fungerar, oavsett tv :)


Redigerat av danne_king, 10 september 2016 - 18:03.


#2

Postad 10 september 2016 - 18:28

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
vad säger manualen ?

#3

Postad 10 september 2016 - 18:44

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0

 Det finns HDD på 1 Tb som inte kräver extern ström 



#4

Postad 10 september 2016 - 19:34

danne_king
  • danne_king
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

vad säger manualen ?

Hittar inget om det i manualen, bara hur man startar själva inspelningen.

 Det finns HDD på 1 Tb som inte kräver extern ström 

Men kan man använda vad som helst (hårddisk eller usb-minne) så långe den inte behöver extern ström, och utan begränsning?

Spelar inte typen av USB någon roll heller (tex 2.0 eller 3.0) i förhållande till minnet?

 

Sparas det man spelar in så att man kan ha flera program kvar på minnet eller är de bara det senaste som sparas? Ett jätteminne är kanske onödigt om man bara kan spela in ett program.



#5

Postad 10 september 2016 - 22:34

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

  • 518 inlägg
  • 0

Lite allmän information om den inbyggda inspelningsfunktionen i en TV. Jag tror att det jag skriver gäller din TV.

 

Funktionerna är samma som hos riktiga inspelningsboxar. Dock har man ofta bara en digiatal tuner, Vilket begränsar användandet kraftigt. Man kan exempelvis inte spela in en kanal samtidigt som man tittar på en annan.

 

Ja man kan lagra många program på hårddisken. Dock kan man inte flytta hårdisken till någon annan TV. Man använder har begreppet PVR (Personal Video Recorder). Där Personal får ses som att inspelaren bara är kopplat till en och endast en TV.

 

Genom att aktivera Timeshift kan man pausa det program man tittar på. 

 

I övrigt fungerar PWR-funktionerna som man är van med från video-tiden, exempelvis snabbspolning.

 

En USB-hårddisk på 500 GB eller mer är inte fel.

 

Som jag skrev så är nackdelen med inbyggda inspelningfunktioner att man bara kan spela in ett program i taget. 

 

Om man jämför med den vanligaste PWR burken för marknätet: Humax bxr hd+2 så klarar den på grund av att TV-kanalerna ligger i knippen på så kallade muxar att spela in fyra fem olika program samtidigt. Detta kräver dock att programmen ligger på max två muxar. 

 

Den ovannämnda boxen finns ofta på Blocket för en tusenlapp eller något mer. Har man vant sig med en sådan kan man inte klara sig utan.



#6

Postad 11 september 2016 - 10:30

danne_king
  • danne_king
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Lite allmän information om den inbyggda inspelningsfunktionen i en TV. Jag tror att det jag skriver gäller din TV.

 

Funktionerna är samma som hos riktiga inspelningsboxar. Dock har man ofta bara en digiatal tuner, Vilket begränsar användandet kraftigt. Man kan exempelvis inte spela in en kanal samtidigt som man tittar på en annan.

 

Ja man kan lagra många program på hårddisken. Dock kan man inte flytta hårdisken till någon annan TV. Man använder har begreppet PVR (Personal Video Recorder). Där Personal får ses som att inspelaren bara är kopplat till en och endast en TV.

 

Genom att aktivera Timeshift kan man pausa det program man tittar på. 

 

I övrigt fungerar PWR-funktionerna som man är van med från video-tiden, exempelvis snabbspolning.

 

En USB-hårddisk på 500 GB eller mer är inte fel.

 

Som jag skrev så är nackdelen med inbyggda inspelningfunktioner att man bara kan spela in ett program i taget. 

 

Om man jämför med den vanligaste PWR burken för marknätet: Humax bxr hd+2 så klarar den på grund av att TV-kanalerna ligger i knippen på så kallade muxar att spela in fyra fem olika program samtidigt. Detta kräver dock att programmen ligger på max två muxar. 

 

Den ovannämnda boxen finns ofta på Blocket för en tusenlapp eller något mer. Har man vant sig med en sådan kan man inte klara sig utan.

Tack för mycket bra svar!

Jag har inte använt mig av någon inspelningsfunktion sen VHS-tiden så för mig är det helt nytt :)

Jag nöjer mig nog (just nu) med att bara kunna spela in ett program i taget. Vill mest kunna se program utan att behöva se all reklam så om ja kan spola förbi det är jag nöjd. Sen vill ja inte ha någon extern box då det känns onödigt då jag har digitalkortet i tvn just för att slippa en dekoder. Missar ja nåt program så finns ju playtjänserna för de flesta program.

 

Visst ska minnet man använder vara formaterat i något speciellt format?

Och kan  man spela in även när tvn är avstängd (annars tappar man ju grejen med hela inspelningsmöjligheten)? :)

Funderade på storlek av minne då ja inte vet hur stor plats programmen tar och att ha ett rejält minne skadar ju inte så länge det inte är för stort för tvn att hantera. Kommer man tex någonstans med dom lite mindre på tex 16GB?

Om tvn har 2.0 usb-port, måste då minnet också vara 2.0 eller funkar det att köra 3.0?


Redigerat av danne_king, 11 september 2016 - 10:32.


#7

Postad 11 september 2016 - 19:00

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

  • 518 inlägg
  • 0

Formateringen sker med hjälp av TV-n. Man använder inget standardformat. Jag tror inte att man kan ha flera minnen igång och växla mellan. Testa gärna.

 

Ja TV-n kan ligga i viloläge och ändå spela in.

 

16 GB motsvara någon timmes inspelning. Skall du ha någon verklig användning av minnet bör du skaffa en extern snurredisk med USB-anslutning.

 

Fungerar utmärkt med USB 3.0. En USB 3.0 är bakåtkompatibel mot 2.0. TV beordrar den yttre enheten att arbeta i 2.0 mod.



#8

Postad 13 september 2016 - 19:20

danne_king
  • danne_king
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Grejade ett USB på 2 TB (stort och bra) och det fungerade utmärkt. Inspelningsfunktionen var ganska enkel att förstå sig på också.

Testade på olika sätt, med tvn på och avstängd. Även Timeshift för att kunna pausa program var kanon. Dom här funktionerna lär man ju använda :)

Det ända ja reagerade lite på var att de inspelade verkade få lite sämre bildkvalite... eller så inbillade jag mig bara.



#9

Postad 13 september 2016 - 20:21

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

  • 518 inlägg
  • 0

Borde bara vara inbillning. Det är en av fördelarna med digital lagring. Bilden skall bli exakt som originalet. Man kan se det hur många gånger som helst, utan försämring av bilden. Om detta inte stämmer så är något galet. Du spelar väl in HD-kanaler där det går?

 

2 TB låter riktigt stort, men vi fyller lätt våra tre PVR-er med 500 GB vardera. Problemet blir väl att hitta bland allt inspelat material.  Mvh Tor.



#10

Postad 13 september 2016 - 21:29

danne_king
  • danne_king
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Borde bara vara inbillning. Det är en av fördelarna med digital lagring. Bilden skall bli exakt som originalet. Man kan se det hur många gånger som helst, utan försämring av bilden. Om detta inte stämmer så är något galet. Du spelar väl in HD-kanaler där det går?

 

2 TB låter riktigt stort, men vi fyller lätt våra tre PVR-er med 500 GB vardera. Problemet blir väl att hitta bland allt inspelat material.  Mvh Tor.

Ja har inte ändrat nåt så antar att den spelar in i HD när de är HD-kanaler. Testade bla med TV4 och de ska ju vara i HD. De är ju klart bättre än när ja senast spelade in ett tv-program i alla fall, då på VHS haha :)

Blir de många program kanske de blir svårt att hitta rätt, men den verkar ju döpa filerna efter programmen (om ja såg rätt) så de bör ju i så fall bara vara att välja kategori efter namn. (måste kolla om det är så)

2 TB är nog lite onödigt stort för mig men de var vad ja kom över genom en kompis :) Lär radera sånt man sett.

 

 

EDIT: 15 min efter att jag skrev skulle jag visa inspelningsfunktionen för tjejen och då funkade de inte. Fick någon text om att enheten skulle kontrolleras. Tog ur och satt i minnet några gånger men fungerade inte i alla fall.

Idag har jag testat minnet i datorn och efter en formatering fungerar de igen, både på datorn och tvn. Får se hur länge det funkar på tvn nu. Surt om det är nåt strul och inte kan fungera problemfritt...


Redigerat av danne_king, 14 september 2016 - 10:47.


#11

Postad 17 september 2016 - 16:37

danne_king
  • danne_king
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Mitt USB lägger av efter ett tag. Får upp att enheten måste kontrolleras.

Redan när tvn startas kommer de upp att Timeshift inte fungerar tills enheten kontrollerats.

Trist :(



#12

Postad 21 september 2016 - 15:06

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

 Testade bla med TV4 och de ska ju vara i HD.

TV4 är inte HD. Om det inte är TV 4 HD du menar?



#13

Postad 30 oktober 2016 - 16:42

dtm
  • dtm
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0
Kan du alltså spela in ett program och samtidigt titta på en annan kanal?

Tråkigt att det verkar så instabilt med inspelningen

#14

Postad 30 oktober 2016 - 17:57

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

  • 518 inlägg
  • 0

Vanligtvis har TV-apparaterna bara en digitalmottagare. Vilket i normalfallet betyder att man måste titta på samma program som man spelar in. Möjligen kan man titta på inspelat material samtidigt som man spelar in. Lite exklusivare apparater har dock ofta två mottagare.

 

Ofta har boxar två digitalmottagare varvid man kan spela in flera kanaler samtidigt, eller titta på en samt spela in en annan kanal.

 

Vissa boxar kan på grund av att flera kanaler distribueras på samma bärvåg (i samma mux) spela in 4 - 5 kanaler samtidigt. 



#15

Postad 31 oktober 2016 - 06:29

dtm
  • dtm
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Vanligtvis har TV-apparaterna bara en digitalmottagare. Vilket i normalfallet betyder att man måste titta på samma program som man spelar in. Möjligen kan man titta på inspelat material samtidigt som man spelar in. Lite exklusivare apparater har dock ofta två mottagare.

Ofta har boxar två digitalmottagare varvid man kan spela in flera kanaler samtidigt, eller titta på en samt spela in en annan kanal.

Vissa boxar kan på grund av att flera kanaler distribueras på samma bärvåg (i samma mux) spela in 4 - 5 kanaler samtidigt.


Tack. Kikat på några +15.000kr Sony och Samsung och de verkar ha dubbla. Antar det behövs Ca-modul för att få in Boxer nätet.

#16

Postad 31 oktober 2016 - 09:32

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

  • 518 inlägg
  • 0

För att kunna spela in kodade kanaler oberoende vilken av mottagarna som användes så krävs två CA-moduler samt två kort.

 

En inspelningsbox (PWR) kräver inga CA-moduler samt bara ett kort.

 

Jag har båda typerna av system och upplever boxen betydligt mera användarvänlig. Det händer dock att det blir inspelningskonflikter var vid jag använder TV-mottagaren för tittande eller inspelning.



#17

Postad 31 oktober 2016 - 12:57

dtm
  • dtm
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

För att kunna spela in kodade kanaler oberoende vilken av mottagarna som användes så krävs två CA-moduler samt två kort.

 

En inspelningsbox (PWR) kräver inga CA-moduler samt bara ett kort.

 

Jag har båda typerna av system och upplever boxen betydligt mera användarvänlig. Det händer dock att det blir inspelningskonflikter var vid jag använder TV-mottagaren för tittande eller inspelning.

 

:( Va synd. Trodde jag kunde skrota min inspelningsbara Boxerbox och bara köra via TVn gällande inspelningar samt TV tittande. Den kräver ju bara ett kort samt jag kan spela in en kanal och titta på en annan samtidigt. Men det är väl ingen katastrof. Hade varit skönt att bli av med den bara när man skaffar en supermodern ny TV.



#18

Postad 31 oktober 2016 - 13:00

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

:( Va synd. Trodde jag kunde skrota min inspelningsbara Boxerbox och bara köra via TVn gällande inspelningar samt TV tittande. Den kräver ju bara ett kort samt jag kan spela in en kanal och titta på en annan samtidigt. Men det är väl ingen katastrof. Hade varit skönt att bli av med den bara när man skaffar en supermodern ny TV.

I princip så borde det gå att titta på den analoga signalen och spela in den digitala, om man har kabel-tv.



#19

Postad 31 oktober 2016 - 15:15

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

  • 518 inlägg
  • 0

I princip så borde det gå att titta på den analoga signalen och spela in den digitala, om man har kabel-tv.

 

Tvivlar på att någon har implementerat detta, även om det tekniskt skulle kunna gå.

 

Hos mig fungerar det att titta på inspelat och från extern källa, samtidigt som man spelar in.



#20

Postad 27 januari 2018 - 18:51

swag
  • swag
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0

går det även att spela in när man får kanalerna genom fiber ? ska försöka spela in på min Sony a1 kopplat in en hd





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.