Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Min Marantz SR-förstärkare stänger av sig direkt. =(

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 september 2016 - 12:15

MAlgol
  • MAlgol
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Plötsligt en dag så började min Marantz SR7500 stänga av sig direkt efter att jag slår på den. Jag har inte koppla om nå kablar eller ändrat nå så jag vet inte vad det kan va.

 

Någon som har nå leddtrådar? kan det vara en säkring som gått eller nå? Damm?

 

// MAlgol



#2

Postad 12 september 2016 - 17:06

MAlgol
  • MAlgol
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Där verkar allt som det ska. Hittar inga kablar som lossat o ligger mot något.



#3

Postad 12 september 2016 - 18:13

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Låter som beteendet kan orsakas av att receivern upplever att det är något kretsfel och då stänger ner.
Hade samma beteende på min Pioneer Receiver och där var det 14 tuningkondensatorer som behövde bytas.
Orsaken skall ha varit att dessa komponenter gått varma. Värmen får komponenterna att successivt ändra värde och till slut blir det kortis.

 

Vet du med dig att den blivit varm kan det mycket väl vara något liknande.

 

Googla lite så kan det dyka upp lite ledtrådar, när jag gjorde detta för min maskin så framgick det att detta var ett ganska vanligt problem. 

Den skulle ju vara en kall digital konstruktion men inte heller dessa kan packas hur hårt som helst utan att värmen stiger.



#4

Postad 15 september 2016 - 09:17

theelk
  • theelk
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Låter som beteendet kan orsakas av att receivern upplever att det är något kretsfel och då stänger ner.
Hade samma beteende på min Pioneer Receiver och där var det 14 tuningkondensatorer som behövde bytas.
Orsaken skall ha varit att dessa komponenter gått varma. Värmen får komponenterna att successivt ändra värde och till slut blir det kortis.

 

Vet du med dig att den blivit varm kan det mycket väl vara något liknande.

 

Googla lite så kan det dyka upp lite ledtrådar, när jag gjorde detta för min maskin så framgick det att detta var ett ganska vanligt problem. 

Den skulle ju vara en kall digital konstruktion men inte heller dessa kan packas hur hårt som helst utan att värmen stiger.

Jag hade en SR7400 med samma fel. Om du är riktigt snabb kan du antagligen se Error Pow 5 vilket betyder att de är något fel på 5V Lyckades åtgärda  problem med att ta dra isär alla kontaktdon på power sidan. Sedan fungerade apparaten 1 år till innan felet återkom då bestämde jag mig för en uppgradering istället. Det finns massivs av felrapporter på nätet som beskriver detta fel vilket är väldigt vanligt på Marantz förstärkare. PÅ vissa har det varit en temp sensor som gått sönder.



#5

Postad 16 september 2016 - 06:37

MAlgol
  • MAlgol
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Låter som beteendet kan orsakas av att receivern upplever att det är något kretsfel och då stänger ner.
Hade samma beteende på min Pioneer Receiver och där var det 14 tuningkondensatorer som behövde bytas.
Orsaken skall ha varit att dessa komponenter gått varma. Värmen får komponenterna att successivt ändra värde och till slut blir det kortis.

 

Vet du med dig att den blivit varm kan det mycket väl vara något liknande.

 

Googla lite så kan det dyka upp lite ledtrådar, när jag gjorde detta för min maskin så framgick det att detta var ett ganska vanligt problem. 

Den skulle ju vara en kall digital konstruktion men inte heller dessa kan packas hur hårt som helst utan att värmen stiger.

Kan mycket väl tänka mig att den blir varm. Får väll öppna upp den någon dag snart o se vad jag kan se. Tvivlar på att det är något jag kan laga men kan ju kolla iaf.

 

Jag hade en SR7400 med samma fel. Om du är riktigt snabb kan du antagligen se Error Pow 5 vilket betyder att de är något fel på 5V Lyckades åtgärda  problem med att ta dra isär alla kontaktdon på power sidan. Sedan fungerade apparaten 1 år till innan felet återkom då bestämde jag mig för en uppgradering istället. Det finns massivs av felrapporter på nätet som beskriver detta fel vilket är väldigt vanligt på Marantz förstärkare. PÅ vissa har det varit en temp sensor som gått sönder.

Kan inte se något meddelande alls. Men kan ju va att den är för gammal (runt 2006-7)och inte har den funktionen.

 

Jag återkommer!



#6

Postad 05 oktober 2016 - 15:41

MAlgol
  • MAlgol
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Jag har nu öppnat förstärkaren och kollat runt men kan inte se något fel med mitt otränade öga. Inget som har svullat upp eller på något synligt sätt gtt sönder. =/

Illa!



#7

Postad 05 oktober 2016 - 17:14

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Jag har nu öppnat förstärkaren och kollat runt men kan inte se något fel med mitt otränade öga. Inget som har svullat upp eller på något synligt sätt gtt sönder. =/

Illa!

Har du provat näsan, den skall man inte underskatta:-)

Bränd elektronik luktar, inte alltid men ofta.



#8

Postad 06 oktober 2016 - 10:39

MAlgol
  • MAlgol
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Har du provat näsan, den skall man inte underskatta:-)

Bränd elektronik luktar, inte alltid men ofta.

Ingenting tyvärr.



#9

Postad 06 oktober 2016 - 22:12

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 1
Hade samma symptom på min gamla yamaha rx-490(tror den hette så) med briklin golvare efter en nyårsafton i fyllan o villan😜 Då var de ett baselement som var sprängt och förstärkaren hade dina symptom tills jag kopplade ur den trasiga högtalaren👍 Kanske du oxå haft raveparty dagen innan😄



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.