Trinnov altitude?
126 svar till detta ämne
Trinnov
Postad 07 oktober 2021 - 20:54
Jolt
-
Jolt
-
Beroende
-
-
1 323 inlägg
Lite lustigt att dom släpper ett analogt 16-kanals steg till Altitude-16 precis efter dom gått ut med att man nu kan få 20-kanaler med Altitude16 via digitalt ut.
hade varit mer i tiden att släppa ett 4-kanals steg som passade med Altitude 16/32 "nya 4-kanaler"
Postad 08 oktober 2021 - 07:36
hmarkstrom
-
hmarkstrom
-
Guru
-
-
5 128 inlägg
Jag tänkte samma sak att en 4-kanalare borde vara med men vi får väl se var utvecklingen tar vägen.
Redigerat av hmarkstrom, 08 oktober 2021 - 09:33.
Postad 21 oktober 2021 - 08:31
hmarkstrom
-
hmarkstrom
-
Guru
-
-
5 128 inlägg
Fick ett mail från Trinnov och det stod ingenting om någon uppdatering av Trinnov Altitude och misstänker att de ska få med Ravenna/AES67 också som är ljud över nätverket. Citat från Trinnovs hemsida: "we are pleased to announce that Ravenna/AES67 support will be coming to the Altitude platform in 2021".
Postad 02 december 2021 - 23:09
hmarkstrom
-
hmarkstrom
-
Guru
-
-
5 128 inlägg
Har uppdaterat min Trinnov Altitude 16 och med två s.m.s.l. SU-8 fått liv i de fyra extra kanalerna. Det är organiserade enligt ett mail från Trinnov:
17-18 will be on Spdif coaxial
19-20 will be on Spdif optical
Postad 07 december 2021 - 22:25
hmarkstrom
-
hmarkstrom
-
Guru
-
-
5 128 inlägg
Ifall ni inte fått igång de 4 extra högtalarna sätt Output Connectors till Analog Ext för alla ingångar.
Postad 05 februari 2023 - 23:22
twinor
-
twinor
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Kollade in på Trinnovs monter på ISE 2023 i fredags, Tyvärr fick jag inte tillfälle att komma dit tidigare i veckan och dom körde bara privata demos under den sista timmen så fick inte höra deras nya "Double bass array" teknik.
trinnov ise.jpg 185,54K
0 Antal nerladdningar
"Double bass array" tekniken går ut på att aktivt släcka ut reflekterande basvågor på motsatta sidan av rummet.
https://www.youtube....h?v=Yq-GkvgBKjM
Nu lär väl inte många ha plats eller budget för att klämma in 8 basar både fram och bak på optimala platser över väggarna men Trinnov tyckte att det skulle fungera med mindre antal också med men då kan de så klart bara försöka kompensera på platserna som basarna sitter.
trinnov ise2.jpg 156,76K
0 Antal nerladdningar
Rack till demorummet(13.16.6) med:
Zapatti Signature
madVR Envy
Altitude 32 + 48x extendern
4x Amplitude 16
krix ise.jpg 155,16K
0 Antal nerladdningar
Dom körde det för mig okända Australienska märket Krix till högtalare.
Redigerat av twinor, 06 februari 2023 - 00:35.
Postad 06 februari 2023 - 08:38
hmarkstrom
-
hmarkstrom
-
Guru
-
-
5 128 inlägg
Jag har också sett videon och det är nog en tidig version av deras egen bashantering som Dirac också håller på med Dirac Live Active Room Treatment (DLART). Det är en krånglig teknik där högtalarna i rummet ska följa med ljudvågorna och korrigera för toppar och dalar i ljudet. Där har Trinnov en fördel då deras mikrofon kan mäta högtalarna mycket exakt. Bättre högtalare är ofta stora och därför dyra att frakta runt världen så de finns inte överallt.
Postad 02 april 2023 - 07:56
hmarkstrom
-
hmarkstrom
-
Guru
-
-
5 128 inlägg
Har nu fått installerat eArc på min Trinnov Altitude 16. Med det HDMI kort jag har i Trinnoven är eARC en on-demand uppdatering, alltså man måste begära av Trinnov att få den. Det står tyvärr ingenting om detta på Trinnovs hemsida. Att den är on-demand beror på att man måste offra en av HDMI ingångarna för att få igång eARC och i mitt fall blev det HDMI 8.
Postad 02 april 2023 - 08:24
DPC
-
DPC
-
Forumräv
-
-
948 inlägg
Trinnov kommer med en stor uppdatering inom kort. Visst mkt ny funktionalitet mm. Fantastiskt att de så framgångsrikt kommer med uppdateringar för befintliga kunder. Jag måste krypa till korset och säga att jag ångrar att jag inte tog steget förra året när jag hade chansen. Visst, det hade varit ett hårt slag mot plånboken men då hade det varit klart sen. Trinnov är verkligen endgame.
Postad 02 april 2023 - 08:39
hmarkstrom
-
hmarkstrom
-
Guru
-
-
5 128 inlägg
Jag har fått mail från Trinnov om uppdateringarna och läst igenom release notes och även anmält mig till deras genomgång av uppdateringarna.
Postad 06 juni 2023 - 21:05
hmarkstrom
-
hmarkstrom
-
Guru
-
-
5 128 inlägg
När jag mätte med nya firmware hittade den alla min subbasar vilket inte de tidigare firmware gjorde. Har köpt en Emotiva XPA-3 Gen3, 3-kanaler för höger, vänster och center som XTZ Cinema M6 är kopplade till och ska göra om mätningen.
Postad 29 augusti 2024 - 20:08
hmarkstrom
-
hmarkstrom
-
Guru
-
-
5 128 inlägg
Nu har jag uppdaterat hårdvaran till min Trinnov Altitude 16. Nytt HDMI kort och tre nya DAC kort. Det med äldre Trinnov Altitude fick även byta nätdelen.
Låter lite bättre och HDMI kortet kan ha HDMI 1.4, 2.0 eller 2.1 till varje ingång. Orsaken till denna finess är enligt Trinnov att viss utrusning inte klarar nyare versioner av HDMI.
Postad 25 oktober 2024 - 12:48
lirsa
-
lirsa
-
Beroende
-
-
1 016 inlägg
Fick min Trinnov kalibrerat med Waveforming i veckan. Jag har varit lite skeptisk eftersom jag inte har en optomal setup för just det, fyra basar alla i sina respektive hörn. Efetrsom mitt rum också är akustiskt avstämt med basfällor så inbillade jag mig att Waveforming kan jag ju ha på ett preset, men köra peret utan som default.
Oj vad fel jag hade. Rätt mycket tweak, men vilken bas vi fick till. Otrolig attack, stuns och tryck. Mycket mycket bättre och mer tilltalande än tidihare kalibrering. Omkalibrering främst för ta bort lite väl mycket absorbenter och dämp, och mer lyfta ljudet lite med diffursering på de platserna.
I mitt fall gjorde waveforming enormt för basen, visst kanske det finns tillfällen då man vill ha köttighet deluxe, introt i Blade Runnder 2049 exemeplvis. Visst blir det lite köttigare utan waveforming, men också förlust av kontroll och tighthet.
Postad 25 oktober 2024 - 13:20
DPC
-
DPC
-
Forumräv
-
-
948 inlägg
Lirsa, för waveforming, finns det typ inte ett "reglage" om hur tight man vill ha basen? Dvs att man kan dra i den spaken efter lite tycke. Så fick jag det förklarat av en insatt.
Kul att det blev bra. Mjukvara och kalibrering är otroligt viktigt.
Postad 25 oktober 2024 - 14:00
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 063 inlägg
Lirsa, för waveforming, finns det typ inte ett "reglage" om hur tight man vill ha basen? Dvs att man kan dra i den spaken efter lite tycke. Så fick jag det förklarat av en insatt.
Kul att det blev bra. Mjukvara och kalibrering är otroligt viktigt.
Det finns fem nivåer av hur tajt och kontrollerat man vill att basen ska vara med waveforming. Men även i det minst kontrollerade läget så är waveforming aktivt och ger en annan karaktär och kontroll än om man kör utan.
I de två fall där jag har kalibrerat waveforming(Lirsa är en av dem) så har jag föredragit att ha det på high eller max, dvs med stark kontroll. Men oavsett läge så blir det "köttigare", sladdrigare och mer bullrig bas om man slår av det och om man gillar det så får man helt enkelt slå av waveformingen. Är ju enkelt att göra olika presets i Altitude så bara att välja vilket man föredrar. Hos Lirsa blev basen stenhård och otroligt tajt men ändå väldigt fyllig och djup med Waveforming. Så har svårt att se att man skulle vilja köra utan särskilt ofta när man har lyssnat in sig med det.
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Redigerat av Marcus_TheRock, 25 oktober 2024 - 14:04.
Postad 25 oktober 2024 - 14:41
DPC
-
DPC
-
Forumräv
-
-
948 inlägg
Var mest ett inlägg i debatten att funktionen som påslagen är aktiv och variabel. Det borde då kunna finnas ett läge som passar alla preferenser från " relativt hämta handuken till torr som ett sandpapper". Nu låter det som att just denna konfig passade fint åt det torrare hållet, och är basen ändå fyllig så låter det helt rätt. Är också intressant att det blev så bra även med en nära "minimal" setup för WF. Är ju lovande för de som inte tapetserar främre och bakre vägg med subbar i bredd och höjd.
Skönt att det finns saker kvar att göra hemma. Har iofs inte tvekat
Redigerat av DPC, 25 oktober 2024 - 14:45.
Postad 25 oktober 2024 - 14:42
Bioboden
-
Bioboden
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Lirsa, hur kalibrerade du basarna i Trinnov innan waveforming?
Var och en för sig eller som array med active crossover?
Postad 25 oktober 2024 - 15:37
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 063 inlägg
Lirsa, hur kalibrerade du basarna i Trinnov innan waveforming?
Var och en för sig eller som array med active crossover?
Eftersom jag har gjort kalibreringen så är det väl bäst jag tar den bollen. Eftersom Lirsa har en ganska stor och gedigen basfälla i sin baffelvägg så har vi ganska bra styr på djupbasen i rummet redan innan waveforming. Bäst resultat fick vi med att styra så att varje högtalare är kopplad till närmaste subwoofer i bass-management för att därmed få en riktningsverkan på basljudens placeringar. I LFE-kanalen så jobbar förstås alla basarna samtidigt.
Med waveforming så tappar vi den riktningsplaceringen eftersom alla basar då bildar en virtuell enhet. Så det är en liten nackdel, men fördelarna med att basen blev så mycket tajtare och mer kontrollerad överväger detta, tyckte jag.
Postad 25 oktober 2024 - 15:43
Anton
-
Anton
-
Forumräv
-
-
834 inlägg
Det här är riktigt intressant och otroligt kul att det gör så stor skillnad med icke optimala placeringar.
Kul med lite svenska erfarenheter dessutom.
Postad 28 oktober 2024 - 10:20
hmarkstrom
-
hmarkstrom
-
Guru
-
-
5 128 inlägg
Man måste ha minst 4 subbasar för att få Waveforming att fungera. Tyvärr rymmer jag inte 4 subbasar. Men min Trinnov Altitude 16 hanterar de subbasar jag har bättre nu än tidigare. Tidigare ansåg den att en av subbasarna registrerade för dåliga värden och uteslöt den men idag hittar den båda subbasarna utan problem.
Jag har därför gjort en mätning från tre olika platser och fick den rakaste linjen på frekvensgången någonsin efter det.
Redigerat av hmarkstrom, 28 oktober 2024 - 10:29.
Postad 28 oktober 2024 - 12:26
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3 110 inlägg
Jag har inte gått på djupet på vad Waveform gör/kan.
Men bilderna säger Double bass array, och det gillar vi
Postad 29 oktober 2024 - 09:39
lirsa
-
lirsa
-
Beroende
-
-
1 016 inlägg
Jag har inte gått på djupet på vad Waveform gör/kan.
Men bilderna säger Double bass array, och det gillar vi
Nja, Waveform släcker ut basfrekvens och symmetriskt "bygger" en virtuell bas för hela setupen. Vid flera raders sitplatser och risers är det mer nädvndigt att följa white paper. Det är som är kul är att jag akutstisk byggde mitt rum "rätt" men utifrån Waveforming placeradees basarna "fel". Men ändå kan man se ett riktigt riktigt bra resultat.
Postad 29 oktober 2024 - 10:14
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3 110 inlägg
Nja, Waveform släcker ut basfrekvens och symmetriskt "bygger" en virtuell bas för hela setupen. Vid flera raders sitplatser och risers är det mer nädvndigt att följa white paper. Det är som är kul är att jag akutstisk byggde mitt rum "rätt" men utifrån Waveforming placeradees basarna "fel". Men ändå kan man se ett riktigt riktigt bra resultat.
Det är precis vad DBA gör med enbart placering och korrekt fas.
Postad 29 oktober 2024 - 11:45
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 063 inlägg
Det är precis vad DBA gör med enbart placering och korrekt fas.
Yes, Waveform använder precis samma utgångspunkt men tar med hjälp av väldigt många mätpunkter ihop med Trinnovs mjukvara hänsyn till rummets form, möbler och sittplatsernas placering. Men i grunden använder de exakt samma princip.
Postad 29 oktober 2024 - 12:00
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3 110 inlägg
Yes, Waveform använder precis samma utgångspunkt men tar med hjälp av väldigt många mätpunkter ihop med Trinnovs mjukvara hänsyn till rummets form, möbler och sittplatsernas placering. Men i grunden använder de exakt samma princip.
Jag hade inte förväntat mig något annat från Trinnov, att "bara" köra DBA duger inte.
Är hur kul som helst att dom utvecklar konstant
Sen kan man sia om hur mycket möbler och annat verkligen påverkar med så långa vågformer det nu handlar om.
Postad 29 oktober 2024 - 14:14
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 063 inlägg
Sen kan man sia om hur mycket möbler och annat verkligen påverkar med så långa vågformer det nu handlar om.
Olika form på rum, olika takhöjd, podier till sittplatser och hur många rader av sittplatser samt då hur allt förhåller sig till varandra spelar mer eller mindre roll ändå. Sen så gör ju mjukvaran och alla mätpunkter också att det fungerar med mindre idealiska layouter av subwoofers och dess placeringar, vilket är en väldigt stor fördel då många befintliga anläggningar kan dra nytta av detta i olika nivåer.
Redigerat av Marcus_TheRock, 29 oktober 2024 - 14:14.
Postad 29 oktober 2024 - 14:28
DPC
-
DPC
-
Forumräv
-
-
948 inlägg
Hur man än vrider på det så är Trinnov en silver bullet. Jag försöker intala mig att jag inte "behöver" den och dess funktionalitet som man kan göra nästan allt med. Men det går inte heller att ducka för att ex WF, nu när den också ger ett fint resultat i ett icke optimalt fall gör ngt riktigt bra. Plus att så fort man får för sig att vilja köra aktiv delning eller flytta bas från ngn specifik kanal till en specifik bas eller ngt annat så finns möjligheten här. Plus allt annat som peq osv som jag saknar idag. Men jag upplever tröskeln som rätt stor innan man som konsument klarar av att använda den på någorlunda nivå.
Ngn gång hoppas jag se den hemma.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Sub 1 av 3: JTR RS1
mange87a
2024-11-26 09:15:27
-
Valet av projektor
DPC
2024-11-26 08:44:19
-
HDR närbild
DPC
2024-11-26 08:40:29
-
Exempelbild HDR
DPC
2024-11-26 08:30:43
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|