Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till Min hembio - Studentlyan av flamur

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 december 2016 - 14:46

flamur
  • flamur
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Kommentarer till Min hembio - Studentlyan av flamur

#2

Postad 18 december 2016 - 14:46

henkess
  • henkess
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
snyggt!

#3

Postad 18 december 2016 - 15:45

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0
Kul med studentbio :D

Någonting som jag alltid upplevt som hemskt är akustiken i studentlägenheter och det ser lite kalt ut på väggarna ;) Du kan ganska enkelt bygga absorbenter i moduler, som alltså kan stå själva och inte behöver skruvas upp på väggen.

Bygg en ca 15 cm djup ram av mdf eller planhyvlat trä, sätt något stag diagonalt i ett hörn eller två så att den inte viker sig. Fyll med isolering och klä med typ "polarvide" från ikea. Vill du göra det extra enkelt för dig bygger du ramarna i samma mått som isoleringen kommer i. Isoleringen ska ha ganska låg flödesresistivitet för att inte bara absorbera höga frekvenser, och det kan vara lite klurigt att få fram den siffran, men "isover piano" och "paroc uns39z" är bra, till exempel.

Bygg så många som ett paket isolering räcker till och sen kan du dämpa förstareflexer + få lite lägre efterklang i rummet på köpet.

#4

Postad 18 december 2016 - 19:20

flamur
  • flamur
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

snyggt!

Tack så mycket =)



#5

Postad 18 december 2016 - 19:26

flamur
  • flamur
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Kul med studentbio :D

Någonting som jag alltid upplevt som hemskt är akustiken i studentlägenheter och det ser lite kalt ut på väggarna ;) Du kan ganska enkelt bygga absorbenter i moduler, som alltså kan stå själva och inte behöver skruvas upp på väggen.

Bygg en ca 15 cm djup ram av mdf eller planhyvlat trä, sätt något stag diagonalt i ett hörn eller två så att den inte viker sig. Fyll med isolering och klä med typ "polarvide" från ikea. Vill du göra det extra enkelt för dig bygger du ramarna i samma mått som isoleringen kommer i. Isoleringen ska ha ganska låg flödesresistivitet för att inte bara absorbera höga frekvenser, och det kan vara lite klurigt att få fram den siffran, men "isover piano" och "paroc uns39z" är bra, till exempel.

Bygg så många som ett paket isolering räcker till och sen kan du dämpa förstareflexer + få lite lägre efterklang i rummet på köpet.

 

Hehe ja det är kul =) Speciellt eftersom man måste väga vad man lägger pengarna på, så gäller att tänka till lite extra =)

 

Ska sägas att det är en vanlig hyreslägenhet, men jag är student ;) Men det råder samma problem än dock... skulle gissa att dessa pappväggar är sämre än i en normal studentlya faktiskt =)

 

Det där med absorbenter är jag mer än idel öra för att få fler tips om. Finns det någon regel för var i rummet de ska stå/fästas? Det kunde nog bli mitt nästa projekt faktiskt =) Jag är inte så händig av mig så gör det gärna så enkelt som möjligt. Var förslagsvis köps isoleringen? (i samma butik som virket?) =)



#6

Postad 18 december 2016 - 20:39

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Alla ställen i stil med Beijer, byggmax, xl-bygg... har allt du behöver utom tyg. Dom brukar också kunna såga till saker också, men det är lite av ett lotteri om det blir dyrt eller inte (alltså om de tar betalt per kap eller per minut).

 

Det brukar sägas att man ska dämpa förstareflexen. Det är stället på en yta där ljudet bara behöver studsa en gång för att nå lyssnaren. Sidoväggarna brukar vara enklast att göra någonting åt och dessutom viktigast. Bakom högtalaren kan man också dämpa lite för att få till lite bättre ljud i övre basen, men då får man dämpa ganska stor yta.

 

Det kan faktiskt vara en fördel med lite tunnare väggar, om man bara ser till ljudkvalitet. Betong gör bas nästan omöjlig att få till bra :)


Redigerat av Unregisteredb2bcb2c1, 18 december 2016 - 20:42.


#7

Postad 19 december 2016 - 17:42

flamur
  • flamur
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Det brukar sägas att man ska dämpa förstareflexen. Det är stället på en yta där ljudet bara behöver studsa en gång för att nå lyssnaren. Sidoväggarna brukar vara enklast att göra någonting åt och dessutom viktigast. Bakom högtalaren kan man också dämpa lite för att få till lite bättre ljud i övre basen, men då får man dämpa ganska stor yta.


Tack för dina svar! :)

Sidoväggarna (sett från högtalarna) är svåra att dämpa då de är fönster och element mer eller mindre. Men en lite märklig fråga... det kan väl inte skada att få in dämpning där rummet tillåter? Alltså lite sporadiskt där plats ges :) Bakom högtalarna skulle det också gå att dämpa och det skulle kunna bli rätt snyggt faktiskt :) Ska planera lite men stort tack för tipset!

#8

Postad 19 december 2016 - 22:36

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Om du någon gång har haft fest och du känner att ljudnivån blir väldigt hög även om det bara är folk som pratar (och att de inte är aspackade just då) så är det ett tecken på att man behöver med dämpning. Man behöver mycket dämpning  :lol:





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.