Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Val av ny centerhögtalare! För klart och starkt ljud

49 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
KEF Q600c (Centerhögtalare) 1 8,25 (3) Inga priser
KEF R600c (Centerhögtalare) 4 7,5 (1) Inga priser
Monitor Audio Silver Center (Centerhögtalare) 6 9,17 (5) Inga priser
B&W CM Centre 2 S2 (Centerhögtalare) 1 6,5 (1) Inga priser
5 relaterade trådar

#1

Postad 27 december 2016 - 15:10

erfah
  • erfah
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
Jag är inte speciellt nöjd med min nuvarande center. Har en Swans Diva. Hur som helst har jag kikat lite på Klipsch RP-450C och Monitor Audio Silver. Jag vet att många av er rekommenderar att man kör samma serie eller tillverkare på center, men eftersom inte min center låter likadant i YPAO så tror jag inte riktigt på den teorin, kanske. Så... Tips? Den ska vara för film och spel primärt. Drömmen är såklart cosmonova-ljud, hehe.

#2

Postad 27 december 2016 - 15:30

erfah
  • erfah
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
KEF Q600 kanske? Jag har en Yamaha Rx-a1030 receiver.

#3

Postad 27 december 2016 - 20:08

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Är alla dina högtalare Swans så rekommenderar jag utan tvekan samma märke, fast en större center kanske. Sedan kan ju du ha centern på ett sådant sätt att den inte utnyttjar sina fulla kapacitet. Har du möjligen stuvat den i något fack i en stereobänk eller något sånt?



#4

Postad 27 december 2016 - 20:17

joey_truelove
  • joey_truelove
  • Lärjunge

  • 294 inlägg
  • 0

Hur menar du med att den inte skulle låta likadant i YPAO?



#5

Postad 27 december 2016 - 21:47

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Vilken modell på swans har du? och hur ser resten av riggen ut?


Redigerat av robert293, 27 december 2016 - 21:48.


#6

Postad 27 december 2016 - 22:46

erfah
  • erfah
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
Jag har den här centern: https://www.audiosou...1p-ht_3525.html

Mina frontar är Swans Diva 6.1P

De låter inte samma i ljudkonfig (YPAO) för Yamaha. Det ljudet som hoppar mellan högtalarna för micen att kontrollera högtalaren. Jag kan väl beskriva ljudet som instängt i lådan. Det saknar detaljer och djup. Dynamik alltså. Det är därför jag undrar om de jag nämnt ger mig ett lyft.

#7

Postad 27 december 2016 - 22:52

erfah
  • erfah
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
Centern (C3P) registreras som large i YPAO. Nej den står fritt och har typ 25 cm från väggen.

#8

Postad 28 december 2016 - 05:11

Wecco72
  • Wecco72
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Låter som + och - är fel kopplat... kolla så + och - är rätt på både centern och förstärkaren.

#9

Postad 28 december 2016 - 06:50

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Säkert så står inte centern lika högt som diskanterna på dina andra högtalare. Prova att plocka ut centern och försök jämföra ljudet när centerns diskant är lika högt upp som den andras. Troligtvis har automatiseringen kompenserat för centerns placering och kanske dragit ner diskanten. 



#10

Postad 28 december 2016 - 06:58

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Centern (C3P) registreras som large i YPAO. Nej den står fritt och har typ 25 cm från väggen.

Det bevisar att automatiseringen inte funkade. Få, om ens någon center klarar Large. Large betyder att högtalaren kan återge frekvenser från 20 hertz till 20.000, och rent teoretiskt klarar sig utan subwoofer. Sätt centern på "small", eller så återställer du ljudet och delar frekvenserna själv. Dela alla högtalare på 80 Hertz i förstärkaren om du har en subwoofer och lyssna. 


Redigerat av Unregistered1fef72f3, 28 december 2016 - 07:00.


#11

Postad 28 december 2016 - 09:44

erfah
  • erfah
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
Tack för svaren, ska genast ändra lite. Har ni något tips på gratis konfigprogram? Litar inte riktigt på hörseln i alla lägen. :)

#12

Postad 28 december 2016 - 09:48

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Trebban,

Joho, min pimpade burk klarar av det...


Redigerat av PML73, 28 december 2016 - 12:31.


#13

Postad 28 december 2016 - 12:29

erfah
  • erfah
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
Vad menar du med ohm-läge hmarkstrom?

#14

Postad 28 december 2016 - 12:44

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0

Om det nu bara skulle räcka med samma serie från en tillverkare för att det ska låta likadant och ha samma klang, som många säger, så hade ju de minsta stativarna låtit likadant som de största golvarna i en serie? Och det gör de ju inte. Mitt tips är att prova ta ett steg upp en modellserie för centerhögtalaren för att få ännu bättre kvalitet för de kritiska rösterna. Om inte annat så får att få lite perspektiv.

 

Jag har inte varit särskilt nöjd med någon center från olika märken förrän jag köpte en jättemodell från Dali. Rösterna lossnade från lådan och det blev luftigt, så som det är från mina golvare. Sen hjälpte det nog också att jag fixade ett eget stativ till centerhögtalaren så att den blev fristående.

 

https://www.minhembi...c_id=475761.jpg


Redigerat av Frux, 28 december 2016 - 12:44.


#15

Postad 28 december 2016 - 15:28

erfah
  • erfah
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
Frux, vad har du för modell på center?

#16

Postad 28 december 2016 - 21:28

jefe
  • jefe
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Om det nu bara skulle räcka med samma serie från en tillverkare för att det ska låta likadant och ha samma klang, som många säger, så hade ju de minsta stativarna låtit likadant som de största golvarna i en serie? Och det gör de ju inte. Mitt tips är att prova ta ett steg upp en modellserie för centerhögtalaren för att få ännu bättre kvalitet för de kritiska rösterna. Om inte annat så får att få lite perspektiv.

 

Jag har inte varit särskilt nöjd med någon center från olika märken förrän jag köpte en jättemodell från Dali. Rösterna lossnade från lådan och det blev luftigt, så som det är från mina golvare. Sen hjälpte det nog också att jag fixade ett eget stativ till centerhögtalaren så att den blev fristående.

 

https://www.minhembi...c_id=475761.jpg

 

Jag upplevde samma sak när jag införskaffade en Klipsch RC64 till mitt hemmabiosystem.

Matchningen med mina dåvarande B&W DM604 s2 vart helt underbar då centern presterade

lika bra som fronthögtalarna och ljudet kom ut på ett helt annat sätt än min tidigare mindre center.

 

Prova gärna en stor center om det finns möjlighet.



#17

Postad 28 december 2016 - 21:57

PERSSA
  • PERSSA
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Lånar tråden lite.

Tror ni att en canton ergo cm51 skulle passa ihop med mina canton 490? 



#18

Postad 28 december 2016 - 21:58

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0

Frux, vad har du för modell på center?

 

Jag har en Dali Mentor Vokal.

 



#19

Postad 29 december 2016 - 04:46

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Trebban,

Joho, min pimpade burk klarar av det...

 

Klarar av vad? 20 Hertz Lfe? Visst, om du har tolvtumsbasar i. Men hur många såna har du sett till försäljning?



#20

Postad 31 december 2016 - 08:10

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Klarar av vad? 20 Hertz Lfe? Visst, om du har tolvtumsbasar i. Men hur många såna har du sett till försäljning?


Njae, jag trixade lite med en RC-L. Först nu är jag nöjd med resultatet. Fullständigt, oanständigt fantastiskt från center i Large-läge.

Redigerat av PML73, 31 december 2016 - 08:12.


#21

Postad 31 december 2016 - 10:15

erfah
  • erfah
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
Jag upplever trots ändringen från large till small att ljudet är instängt. Inte lika illa som förut, men inte ö.h.t. någon wow-känsla. Vilken är den bästa centern under 10 000? Vill helst lägga hälften av de pengarna.

#22

Postad 31 december 2016 - 10:26

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

innan du lägger pengarna på en ny så måste du testa alla möjliga varianter. Jag kan ge mig den på att YPAO har gjort en "ljudförbättring" på din center. Kan du kolla vilka frekvenser som programmet joxat med? Det skulle inte förvåna mig om yamahan har EQ:at bort, eller tryckt fram vissa frekvenser på centerkanalen när den kalibrerade ljudet hemma hos dig.

 

Jag skulle också återställa förstärkaren till fabriksläge och lyssna hur den låter o-kalibrerad och att du delar centern manuellt i förstärkaren vid 80 hertz. 


Redigerat av Unregistered1fef72f3, 31 december 2016 - 10:28.


#23

Postad 03 januari 2017 - 10:04

erfah
  • erfah
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
Jag har ju valmöjligheter i EQn där jag kan välja YPAO Flat, front, natural och through. Ingen av alternativen får centern att låta mindre instängd. YPAO Manual-läget förstår jag mig inte på. Då behöver jag säkerligen någon ytterligare utrustning. Jag provade också att koppla ur centern och ta ljudet genom frontarna. Problemet var bara att dialogen grötades ut och bakgrundsljudet tog över. Körde då en 5.1-serie på netflix genom Xbox one s.

#24

Postad 03 januari 2017 - 11:00

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
erfah,

Just de där erfarenheterna har jag kvar från sökandet av bättre center. Det handlar inte om hur mätning hit eller dit påverkar volym eller fas. Utom hur själva centerburken låter i sig självt. Lyckades genomföra(trots fru) centerbyten från canton 950, CM51, SC-L hela vägen fram till RC-L. Det tråkiga är att varje steg i ledet gav avsevärt bättre ljud. Så mina rekommendationer är ju större desto bättre. Testa och lyssna.

Redigerat av PML73, 03 januari 2017 - 12:35.


#25

Postad 03 januari 2017 - 17:03

erfah
  • erfah
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
Tack för svar.

Idag har jag lyssnat på Klipsch som tyvärr inte var någon uppenbarelse. Lät väldigt instängt men betydligt klarare ljud än i min.

Ljudkillen på reference rekommenderar Monitor audio silver som de inte hade inne, men nu har jag en fundering kring om KEF är ännu bättre. Jag gillar utseendet på kef, speciellt i valnöt, men hittar bara bra pris på Q-serien. Någon som har en uppfattning?

#26

Postad 03 januari 2017 - 18:22

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Tack för svar.

Idag har jag lyssnat på Klipsch som tyvärr inte var någon uppenbarelse. Lät väldigt instängt men betydligt klarare ljud än i min.

Ljudkillen på reference rekommenderar Monitor audio silver som de inte hade inne, men nu har jag en fundering kring om KEF är ännu bättre. Jag gillar utseendet på kef, speciellt i valnöt, men hittar bara bra pris på Q-serien. Någon som har en uppfattning?

. Vad vill du veta om KEF
Q, R, LS50, Reference, Blade och sist Muon. LS50 är en specialare.

2 center modeller i Q, R och Reference serien där den ena är för de små stativhögtalarna medan den andra för större högtalare.

Q och R serien är rätt så överkomliga i pris medan Reference, Blade och Muon kostar skjortan.

De 3 första har även dedikerad sub och sidosrurrar i sortimentet.

Högtalarna är gjorda som coaxialelement. Diskant/mellanregister/bas sitter i ett enda element på de mindre högtalarna medan de större högtalarna har dedikerad bas.

Ägs utav ett asiatiskt företag.

Soundet genomsyrar alla modeller, skillnaden är finish och renheten ju högre upp man kommer i modellerna. Filosofin hos KEF är att det låter precis som det är tänkt.

Högtalarna har inte direkt någon trög last däremot ger du högtalarna en kvalitetsförstärkare så kommer högtalarna bara bli bättre. Däremot när man kommer upp i Reference serien behövs det riktigt fin förstärkare annars är det pengar rätt i sjön.

Redigerat av Buddaz12, 03 januari 2017 - 18:40.


#27

Postad 03 januari 2017 - 23:36

erfah
  • erfah
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
Jag har en Yamaha Rx-a1030. Ingen aning om den duger. Jag vågar inte köpa Q-serien om den inte är bättre än Monitor Audio Silver. Skulle va intressant om någon hade erfarenhet av båda. Tack för info ovan. Funderar som sagt var på KEF Q600c. R-serien vore ju ännu trevligare men prismässigt... Jag har ju inte fått chansen att lyssna på alla. Frågan är väl vad som ger mest bang for the back.

#28

Postad 04 januari 2017 - 05:08

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Jag har en Yamaha Rx-a1030. Ingen aning om den duger. Jag vågar inte köpa Q-serien om den inte är bättre än Monitor Audio Silver. Skulle va intressant om någon hade erfarenhet av båda. Tack för info ovan. Funderar som sagt var på KEF Q600c. R-serien vore ju ännu trevligare men prismässigt... Jag har ju inte fått chansen att lyssna på alla. Frågan är väl vad som ger mest bang for the back.

Bara hört lite kort på MA i butik och tyckte det vara nja. KEF R serie är dyr i relation till andra producenter som har blilligare alternativ. Har KEF R200c och den återger allt tal perfekt väldigt rent.

Förstår bara inte vad som menas med starkt ljud. Centern återger mest bara tal ljud.

#29

Postad 04 januari 2017 - 06:38

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Ja smaken är som baken, personligen skulle jag välja Kef före Monitor Audio. De kostar inledningsvis kanske lite mer, men i mina öron håller ihop ljudbilden bättre. Och gällande center så finns så mycket musik i flerkanal att för egen del så motiveras storleken direkt. För att inte tala om hur bra fejkat flerkanal faktiskt kan låta med en vettig center.  :)


Redigerat av PML73, 04 januari 2017 - 06:39.


#30

Postad 04 januari 2017 - 09:10

erfah
  • erfah
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
Jag kom just på att jag jämförde Monitor Audio stativare med B&W i samma prisklass. Minns att B&W var mer imponerande då. Vad tror ni om CM 2 S2? Hur står den sig mot KEF?

#31

Postad 04 januari 2017 - 09:15

erfah
  • erfah
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
Vissa berättarröster är väldigt basiga. T.ex. I transformers. Jag vill att ljudet mer ska omsluta, kännas som om det är inne i huvudet och inte någonstans där borta i en låda, samtidigt som klarhet är väsentligt.

Redigerat av erfah, 04 januari 2017 - 09:15.


#32

Postad 04 januari 2017 - 09:40

erfah
  • erfah
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0

Alltså anledningen till att jag suktar lite efter B&W plötsligt är på grund av att de liknar mina frontar en del... http://www.soundsgoo...om/swans_61.htm



#33

Postad 04 januari 2017 - 10:14

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Alltså anledningen till att jag suktar lite efter B&W plötsligt är på grund av att de liknar mina frontar en del... http://www.soundsgoo...om/swans_61.htm

Tycker du skall lyssna dig fram. För egen del har jag bara gillat B&W CM10 fast då är man uppe i en prisklass där det finns många andra fina alternativ.

Redigerat av Buddaz12, 04 januari 2017 - 10:16.


#34

Postad 01 juni 2017 - 06:47

erfah
  • erfah
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0

Jag köpte kef Q600c för halva priset på Amazon.de. Jävligt nöjd måste jag säga. Upplösningen är mycket bättre i ljudet och nu har jag även kört crossover på den vid 60 hz till min sub. Början av Mad Max är helt galen, sattsäga. ;)

Nu väntar beslutet att byta ut mina Swans Diva 6.1 frontar. Men det är en annan diskussion.



#35

Postad 01 juni 2017 - 07:18

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Jag köpte kef Q600c för halva priset på Amazon.de. Jävligt nöjd måste jag säga. Upplösningen är mycket bättre i ljudet och nu har jag även kört crossover på den vid 60 hz till min sub. Början av Mad Max är helt galen, sattsäga. ;)

Nu väntar beslutet att byta ut mina Swans Diva 6.1 frontar. Men det är en annan diskussion.

Då är det bara köra på och byta frontarna mot KEF Q-serien också. Kör själv KEF sen många år tillbaka och är otroligt nöjd.



#36

Postad 01 juni 2017 - 08:04

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Låter ju helt underbart. Grattis till framgång i hifidjungeln.

#37

Postad 01 juni 2017 - 08:09

erfah
  • erfah
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
Tack! Jo, jag tänkte även tipsa om att skaffa bas shaker till soffan. Så himla ball känsla när det dunkar till i soffan då det exploderar! Jag har baspump 3 och delat bassignalen till en liten extern förstärkare.

#38

Postad 01 juni 2017 - 14:12

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Jag köpte kef Q600c för halva priset på Amazon.de. Jävligt nöjd måste jag säga. Upplösningen är mycket bättre i ljudet och nu har jag även kört crossover på den vid 60 hz till min sub. Början av Mad Max är helt galen, sattsäga. ;)
Nu väntar beslutet att byta ut mina Swans Diva 6.1 frontar. Men det är en annan diskussion.

Om du har is i magen så fråga din närmaste återförsäljare när de får in nya Q serien annars beställer du gamla till bra pris. Det som är nytt i nya Q är bättre uppbyggnad i elementen. Diskant och bas har fått en uppfräschning plus kabinettet.

Jag kör centern i R serien och det låter otroligt rent och precist. Kör även med KEF senaste lurar och dem låter underbart. Är KEF fan själv och Blade2 är min drömhögtalare.

Redigerat av Buddaz12, 01 juni 2017 - 14:15.


#39

Postad 01 juni 2017 - 21:06

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0
Jag köpte en JBL235C

betydligt bättre än tractrix

#40

Postad 02 juni 2017 - 08:18

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Man vill ju helst inte blanda kompressionsdiskant med waveguide med andra högtalare som har softdome. Så väljer du Klipsch eller JBL som center bör du även titta på det som övriga högtalare, enligt mig. Låter ju helt olika.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#41

Postad 02 juni 2017 - 09:45

erfah
  • erfah
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
Jag har ju soft dome på mina frontar kombinerat med min kef center. Den enda gången jag tänker på att de låter olika är om jag kör musik ur alla kanaler, men det är ju som att svära i kyrkan. Viktigast för mig är klarhet, upplösning och ljudtryck, inte att högtalarna låter likadant. De har ju olika kanaler. Men jag är riktigt sugen på Klipsch. Utseendet är dock kanske inte det bästa...

#42

Postad 02 juni 2017 - 10:04

The Rock Hemmabio
  • The Rock Hemmabio
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Viktigast för mig är klarhet, upplösning och ljudtryck, inte att högtalarna låter likadant. De har ju olika kanaler. 

Till film ska man egentligen inte se på det som att det är någon skillnad mellan de tre fronthögtalarna. De tre högtalarna ska tillsammans ge ljudet som kommer från bilden. Om något panorerar eller om någon pratar och samtidigt går så ska det ju låta likadant över hela duken. Det är därför man, i princip, alltid bygger med tre identiska högtalare bakom duk när man gör optimala biorum eller bygger riktiga biografer. Har man en gång vant sig vid detta är det svårt att kompromissa bort det.

 

Att då dessutom välja en högtalare i mitten som låter helt olikt de andra två ger förstås en större kompromiss. Prova själv att byta ut tex den högra högtalaren mot din center och lyssna om du får en obalans. Det är ju precis samma sak du gör när du sätter högtalaren i mitten för film.

 

Sen hur mycket var och en upplever kompromisserna är förstås olika.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#43

Postad 02 juni 2017 - 10:56

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Jag har ju soft dome på mina frontar kombinerat med min kef center. Den enda gången jag tänker på att de låter olika är om jag kör musik ur alla kanaler, men det är ju som att svära i kyrkan. Viktigast för mig är klarhet, upplösning och ljudtryck, inte att högtalarna låter likadant. De har ju olika kanaler. Men jag är riktigt sugen på Klipsch. Utseendet är dock kanske inte det bästa...

Klipsch till KEF coax tror jag kan bli väldigt fel. Klipsch är skrikigare i diskanten än KEF. Bättre du då kombinerar med något mildare om du nu är inne på olika märken för front.

#44

Postad 02 juni 2017 - 11:08

erfah
  • erfah
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0

Klipsch till KEF coax tror jag kan bli väldigt fel. Klipsch är skrikigare i diskanten än KEF. Bättre du då kombinerar med något mildare om du nu är inne på olika märken för front.

Tack för input!
Jag är ju ute efter något som går djupt och ger rejält med punch.



#45

Postad 02 juni 2017 - 12:45

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Tack för input!
Jag är ju ute efter något som går djupt och ger rejält med punch.

Då är det bättre du köper 2 sub och ett par små 6.,5 eller 5 tums stativare. Klipschen tycker jag inte direkt går djupt utan i man öron är diskanten allt för jobbig. Basen i större och dyrare högtalare är mer precis än djup. Jag är inne på samma spår som Marcus att det är bättre du kör på lika högtalare fram. Ljudet blir mer sömlöst och håller samman.

#46

Postad 04 juni 2017 - 07:13

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Jag har aldrig förstått varför man skulle vilja ha olika högtalare. Man har ju inte det när det gäller stereo. Varför skulle man det med hembio?



#47

Postad 04 juni 2017 - 09:02

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Att använda olika högtalare kan ha med möjlighet/begränsad tillgång på yta alternativt "totalitärt styre i hemkommunen" att göra. I vilket fall som helst så lider ljudklangen. Om man inte kan få in likadana på alla platser så är det vanskligt att peta in högtalare utanför samma produktserie, vilka inte utvecklats tillsammans. Alla ljud som cirkulerar kommer att låta helt olikt beroende på vilken typ av högtalare som återger ljudet.

Viktigast är dock att användare trivs med resultatet. Pröva själv är alltid bästa devis.

Redigerat av PML73, 04 juni 2017 - 09:18.


#48

Postad 04 juni 2017 - 10:20

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Att använda olika högtalare kan ha med möjlighet/begränsad tillgång på yta alternativt "totalitärt styre i hemkommunen" att göra. I vilket fall som helst så lider ljudklangen. Om man inte kan få in likadana på alla platser så är det vanskligt att peta in högtalare utanför samma produktserie, vilka inte utvecklats tillsammans. Alla ljud som cirkulerar kommer att låta helt olikt beroende på vilken typ av högtalare som återger ljudet.

Viktigast är dock att användare trivs med resultatet. Pröva själv är alltid bästa devis.

Även i samma serie låter det ju oftast olika, t.ex surround hamnar gärna högt upp i något hörn och får därmed starkare bas osv, men de flesta receivers dessa dagar justerar ju bort det när man kör den automatiska kalibreringen, vilken jag skulle påstå nog tar bort det mest av olika karaktär mellan olika högtalare också.

 

Själv hade jag dock kört samma serie så långt som möjligt ändå, för att det helt enkelt känns bättre :)



#49

Postad 04 juni 2017 - 10:45

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jag tror de handlar lika mycket om "känslan" att ha samma serie som att de låter exakt likadant, för som avanstående säger, så låter samma serie olika ändå pga av olika lådstorlekar/konstruktioner och olika filter. 

 

Dock måste jag tillägga, jag tycker Centern är den viktigaste högtalaren i ett 5.1 system där man drar nytta av detta, centern används mest, och även centern bör ha samma element(mellanregister) som L+R har, annars känns centern vek.

 

Jag har aldrig förstått en center med 2x4" mellanregister och frontare med 2x6.5-8", eller ännu värre, en center med 1x 6.5" och frontare med 2x6.5", man missar dynamik då i mitten.



#50

Postad 04 juni 2017 - 12:19

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Även i samma serie låter det ju oftast olika, t.ex surround hamnar gärna högt upp i något hörn och får därmed starkare bas osv, men de flesta receivers dessa dagar justerar ju bort det när man kör den automatiska kalibreringen, vilken jag skulle påstå nog tar bort det mest av olika karaktär mellan olika högtalare också.

Du just det jag sade i första stycket jag skrev. Olika högtalare låter olika oavsett serie. Men ofta sitter likadan diskant och vettigt anpassade mellanregister. Detta har betydelse gällande ljudklang. Personligen tycker jag att fem likadana högtalare är bäst för film eller musik. Annars blir t ex centern och surrkanalerna hårt pressade när jag önskar högre volym.

Receivern kan inte påverka högtalarnas spridning, däremot försöka parera rummets klangkaraktär tillsammans med lite dB, EQ och fasförskjutning. Det har du rätt i. Vilket då blir att om olika design ger olika spridning så låter de helt enkelt olika i alla fall. Det finns inte perfekt spridning som passar alla utan där väljer ju vi köpare den som vi uppskattar mest. Eller frugan i andra lägen... *s*


Redigerat av PML73, 05 juni 2017 - 07:31.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.