Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Suddig bild LG OLED 65B6V

14 svar till detta ämne oled blur
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 januari 2017 - 23:34

MaZk
  • MaZk
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Jag har en 65B6V.

Överlag är bilden och TV'n klockren, MEN när något i bilden rör sig snabbt så blir det som ett område där bilden blir suddig. Ingen jämn oskärpa pga rörelsen, utan....

Ex. Kameran följer en bil och bakgrunden rör sig snabbt. Då blir ett område runt bilen suddigt och pixligt. Det blir extra tydligt om det finns en textruta i bilden.

 

Har testat olika inställningar med "True Motion" och får bäst resultat när det är aktiverat. 

 

Detta fenomen får jag från samtliga källor.

HDMI ansluten box från Canal Digital

HDMI ansluten Apple TV4

Interna appar, typ Netflix, Viasat

 

Någon som har tips och ideér?


Redigerat av MaZk, 22 januari 2017 - 23:56.


#2

Postad 23 januari 2017 - 03:49

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Säkerställ att all form av brusreducering är avstängd. Men det vill jag minnas att den är i ISF lägena.

Annars vet jag inte vad det är du ser; förutom fel som härrör från komprimeringen men det är ju inte tvns fel och nått du borde sett förr. :)

#3

Postad 24 augusti 2017 - 16:02

Unregisterede8212840
  • Unregisterede8212840
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Jag har en 65B6V.

Överlag är bilden och TV'n klockren, MEN när något i bilden rör sig snabbt så blir det som ett område där bilden blir suddig. Ingen jämn oskärpa pga rörelsen, utan....

Ex. Kameran följer en bil och bakgrunden rör sig snabbt. Då blir ett område runt bilen suddigt och pixligt. Det blir extra tydligt om det finns en textruta i bilden.

 

Har testat olika inställningar med "True Motion" och får bäst resultat när det är aktiverat. 

 

Detta fenomen får jag från samtliga källor.

HDMI ansluten box från Canal Digital

HDMI ansluten Apple TV4

Interna appar, typ Netflix, Viasat

 

Någon som har tips och ideér?

Har precis samma problem med min 55B6V. Har du hittat någon lösning på problemet? Jag lämnade in min på Elgiganten, får se vad dom kommer fram till.



#4

Postad 24 augusti 2017 - 17:56

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 0
Det där låter som vanlig ”motion artifacts” som Lg oled lider av när Tru motion är aktiverat?


Brukar bli bättre om det ligger på under 4.

#5

Postad 24 augusti 2017 - 17:59

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

klart det är ett filter som är aktiverat, typ true motion eller liknande, hehe.... lämna tillbaks tv:n för det, jaja



#6

Postad 24 augusti 2017 - 19:10

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

https://www.minhembi...howtopic=328957

https://www.minhembi...howtopic=327188


Redigerat av improwise, 24 augusti 2017 - 19:10.


#7

Postad 24 augusti 2017 - 19:40

Unregisterede8212840
  • Unregisterede8212840
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

klart det är ett filter som är aktiverat, typ true motion eller liknande, hehe.... lämna tillbaks tv:n för det, jaja

Ja, men med "True motion" inaktiverad går det knappt att kolla på TV'n, bilden hackar något fruktansvärt. Har även haft "Real Cinema" aktiverat men det är inte tillräckligt bra tycker jag.



#8

Postad 24 augusti 2017 - 19:43

Unregisterede8212840
  • Unregisterede8212840
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Det där låter som vanlig ”motion artifacts” som Lg oled lider av när Tru motion är aktiverat?


Brukar bli bättre om det ligger på under 4.

Det har jag också märkt, men tycker fortfarande att det är odugligt att en ny TV i den prisklassen inte är bättre. Tror hellre att jag köper en skapligt vass LCD för samma pengar.



#9

Postad 24 augusti 2017 - 20:10

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 0

Ja, men med "True motion" inaktiverad går det knappt att kolla på TV'n, bilden hackar något fruktansvärt. Har även haft "Real Cinema" aktiverat men det är inte tillräckligt bra tycker jag.

Det är så det är. Jag o många ser inga hack du är snarare van av en bild som flyter onaturligt bra;) Sonys oled är bättre. Inte perfekta men mindre artefakter när motion är i ett högre läge.

Finns en hel del trådar om detta generellt i USA/UK. Många kan inte tolerera detta såsom du osv. Själv märker jag inte något hack när TM är av utan det är så det ska vara. Ev har jag TM på 2-3 max. Över det flyter det på ett helt onaturligt sätt. Haha

Redigerat av Unregisteredb7f6d076, 24 augusti 2017 - 20:13.


#10

Postad 24 augusti 2017 - 20:58

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Ja, men med "True motion" inaktiverad går det knappt att kolla på TV'n, bilden hackar något fruktansvärt. Har även haft "Real Cinema" aktiverat men det är inte tillräckligt bra tycker jag.

True Motion avstängd = bilden rör sig så normalt som inspelningen samt sändningskvaliteten tillåter. Vad har du haft för TV innan om du inte märkt av alla fel som interpolering innebär? :)



#11

Postad 25 augusti 2017 - 16:26

Unregisterede8212840
  • Unregisterede8212840
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

True Motion avstängd = bilden rör sig så normalt som inspelningen samt sändningskvaliteten tillåter. Vad har du haft för TV innan om du inte märkt av alla fel som interpolering innebär? :)

Jag hade en Panasonic Neoplasma, sista generationen så det är väl det, jag hade för bra TV innan.



#12

Postad 29 augusti 2017 - 07:44

Unregisterede8212840
  • Unregisterede8212840
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Ok. Nu har jag fått tillbaka TV'n, och det är såklart inget "fel" på TV'n.

 

Jag har nu fabriksåterställt TV'n och gjort allt som innan, med skillnaden i resultat att det faktiskt är helt ok bild. Kanske hade jag ändå missat att ha "Real Cinema" på samtidigt som jag hade "True Motion" avaktiverad, eller något brusfilter eller så. Känns som att jag härjat så mycket med inställningarna så det är svårt att minnas exakt.

 

Nu är det tillräckligt bra för att jag ska kunna leva med det, vilket ändå känns ok. :)

 

Tack för er hjälp!

 



#13

Postad 05 september 2017 - 19:27

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

  • 1 928 inlägg
  • 0

Tips, stäng av allt krimskrams likt brusreducering och truemotion framöver. Förvränger och ger en felaktig bild.

 

Förstår inte varför tillverkarna fortsätter med dessa värdelösa tillägg.

 

//Lorryquai



#14

Postad 06 september 2017 - 08:36

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Tips, stäng av allt krimskrams likt brusreducering och truemotion framöver. Förvränger och ger en felaktig bild.

 

Förstår inte varför tillverkarna fortsätter med dessa värdelösa tillägg.

 

Har man ingen aning om hur bilden ska se ut eller röra sig kommer en TV med interpolering vid en snabb jämförelse att se mycket mjukare och följsam ut i rörelserna jämte en TV som har sin interpolering avstängd. Så det är idag ett måste för tillverkarna att använda så mycket interpolering det går i butiksläge. Annars väljer köparna en annan TV.



#15

Postad 07 september 2017 - 10:11

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Jag längtar efter en monitor utan krimskrams. Jag vill inte ens ha reflektionsfilter. Är det bara en dröm? :) 






Även taggad med oled, blur

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.