Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Playstation 5 - Officiella tråden (spel, hårdvara, mm)

3764 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#801

Postad 24 november 2019 - 09:11

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Visst gick det att komma undan lagligt med hjälp av gråimport eller liknande? Jag funderar starkt på att göra det då jag är less på att staten ska ta alla mina pengar med alla fantastiska skatter :/


Jag köpte min X från tyska microsoft, nemas problemas, Amazon går väl lika bra, enda är att beroende på land kan man behöva köpa en powersladd(eller ta ps4 sladden), psu är väl multivolt eller vad det heter.

#802

Postad 24 november 2019 - 10:47

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Jag köpte min X från tyska microsoft, nemas problemas, Amazon går väl lika bra, enda är att beroende på land kan man behöva köpa en powersladd(eller ta ps4 sladden), psu är väl multivolt eller vad det heter.


Jag snor ditt tips. Även om kronan är låg (men lite starkare än den absoluta botten) så köper jag hellre från utlandet i ren protest. Kostar det samma så demonstrerar jag hellre.

I teorin. Lätt att säga 13 månader innan release. Kryper jag till korset (köpa i Sverige) så blir det väl bara att skämmas i smyg 😅

#803

Postad 25 november 2019 - 13:56

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

  • 737 inlägg
  • 0

Visst gick det att komma undan lagligt med hjälp av gråimport eller liknande? Jag funderar starkt på att göra det då jag är less på att staten ska ta alla mina pengar med alla fantastiska skatter :/

 

faktum är att Kemikalieskatten redan höjts, det gjordes den 1 augusti. Den nya skatten är 160 kr/kg max 440 kr, tidigare var den 120 kr/kg och max 320, så PS5 skulle gå upp med 150 kronor jämfört med den gamla skatten (det är moms på skatten). 

 

Angående att köpa i Tyskland... faktum är att man har funderingar på att det ska bli kemikalieskatt även för företag i andra EU länder. Gissar (men vet inte) att det kan bero på att många företag använder sig av utländska säljare för att komma  runt skatten och det vill man förhindra. Jag hoppas nog att det aldrig blir fallet för hur i h**e ska man kunna kontrollera om ett tyskt företag verkligen tar ut sin svenska Kemikalieskatt? Det är ett helt svenskt påhitt som andra EU länder inte bryr sig det minsta om så de är knappast intresserade av att hjälpa till. 



#804

Postad 26 november 2019 - 15:23

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Var ett tag sen han sa det men Kleegamefan på Era hävdade ganska bestämt att PS5 och NextBox kommer spotta ur sig tvåsiffrigt antal TFloppar.

Låter ju för bra för att vara sant om man ser till energiförbrukningen hos 5700XT (9 TFlops vid fabriksspelsfrekvensen 1.755 Mhz). Visst den är klockad över sweet-spot men om uppgiften stämmer måste det skilja mer mellan konsol-gpu:erna än dagens navi/RDNA 1.

Eller så är det BS. Han verkar rätt säker på sin sak dock. Enl honom är förövrigt nuvarande PS5 dev-kit en smula snabbare än MS dito. Skulle överraska lite om det gäller även om 1 år, känns som om MS lägger lite mer prestige här.

Redigerat av pacman, 26 november 2019 - 15:24.


#805

Postad 27 november 2019 - 11:38

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0
Gissar på att det jämfördes med Polaris/Vega. Det har ju snackats om dubbla GPU-prestandan jämfört med XB1X.

Det blir då motsvarande Vega 64, med 12,6 Tflops (inget prestanda-hopp per tflop som med Vega vs Navi ;) ).

Vanliga RX 5700 med ”bara” 8 Tflops är 5-6% snabbare än Vega 64.

Dvs antingen är inlägget BS baserat på vad folk förväntar sig, eller så bekräftar det ryktena om RX 5700-prestanda, vilket också är rimligt sett till TDP osv.

Är ganska säker på att både MS och Sony kommer att fokusera mer på prestandaskillnaden än flops vid lanseringen. Det låter ju inte så imponerande med 8 vs 6 Tflops...

Redigerat av Ageve, 27 november 2019 - 11:47.


#806

Postad 27 november 2019 - 12:57

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Gissar på att det jämfördes med Polaris/Vega.

 

Kleegamefan:

They both use Navi-based GPUs and are more powerful and feature rich than a 5700xt

No GCN Teraflop conversion qualifiers needed

Japp, upp till var och en att tro på. :)


Redigerat av pacman, 27 november 2019 - 13:44.


#807

Postad 27 november 2019 - 13:57

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0
Hm, jo har sett de som påstår 14 Navi-Tflops och liknande med.

5700 XT har 10 Tflops, och TDP på 225W, dvs redan för högt för att kunna kylas ihop med en 8-kärnors Ryzen, i en liten plastlåda som folk kommer att stänga in i TV-bänken.

GPUn i XB1X har TDP på 150w enligt Techpowerup, och hela konsolen drar runt 170w vid full belastning. Bara relevant för värmeutveckling då, inte prestanda.

#808

Postad 27 november 2019 - 18:04

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Vad händer om Sony skulle satsa på bättre kylning då? Visst är xboxX vätskekyld? Antingen att man gör en sån lösning eller tjockar upp massa kylflänsar och två fläktar på det tänker jag skulle vara bra för kylningen.

Jag hoppas verkligen att det blir extern powerbrick, det skulle hjälpa en del mot värmen :)

#809

Postad 27 november 2019 - 18:06

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
X är inte vätskekyld i den bemärkelsen, är väl heatpipes? men en extern brick är ju fet nej, första xboxen med en tegelsten som hade egen fläkt och inte fick plats i tvbänken ens. Inget jag längtar tillbaka till iaf.

#810

Postad 27 november 2019 - 21:24

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Liquid cooled vaccum chamber står det på något ställe, jag har nog för dålig koll för att veta att det inte är vätskekylt :)

Jodå, en fet jädrans brick ska det vara! 😂

#811

Postad 27 november 2019 - 22:13

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 1
XB1X har vapour chamber. Kopparbiten som ligger an mot APUn är ihålig och innehåller en vätska som förångas och kondenseras om vartannat. Fördelen med det är att värmen sprids bättre och jämnare till kylflänsen ovanpå. Det används på en del grafikkort med.

PS4 Pro har en annan lösning, inbyggd dammsugare. Det låter iaf så i RDR2. ;)

Redigerat av Ageve, 27 november 2019 - 22:20.


#812

Postad 27 november 2019 - 23:10

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0

PS4 Pro har en annan lösning, inbyggd dammsugare. Det låter iaf så i RDR2. ;)


Tänk vilken dröm det vore om ps4pro varit lika tyst som en dammsugare.

#813

Postad 28 november 2019 - 08:46

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Hm, jo har sett de som påstår 14 Navi-Tflops och liknande med.

Skillnad på att en random snubbe häver ur sig en hitte-på siffra och vad en verifierad Era medlem säger sig fått direkt från en utvecklare. Kan förstås vars BS ändå men, men...
 

5700 XT har 10 Tflops, och TDP på 225W, dvs redan för högt för att kunna kylas ihop med en 8-kärnors Ryzen, i en liten plastlåda som folk kommer att stänga in i TV-bänken.

Ja, exakt det jag sa i förra inlägget iofs.
 

GPUn i XB1X har TDP på 150w enligt Techpowerup, och hela konsolen drar runt 170w vid full belastning. Bara relevant för värmeutveckling då, inte prestanda.

MS gjorde helt klart nått rätt med OneX. Beräkningskraft som ett RX580 (208W peak), typ, men hela konsolen drar ändå inte mer än ett ensamt RX570 (178W peak).


Redigerat av pacman, 28 november 2019 - 08:57.


#814

Postad 28 november 2019 - 09:42

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Skillnad på att en random snubbe häver ur sig en hitte-på siffra och vad en verifierad Era medlem säger sig fått direkt från en utvecklare. Kan förstås vars BS ändå men, men...

 

Här är en annan "välkänd" läcka, Komachi.

 

https://uk.pcmag.com...-rtx-2070-super

 

Engineering samples of the PS5's Navi-based GPU apparently run at 2GHz and achieve 9.2 teraflops of performance

...

if the PS5 GPU does end up running at 2GHz it will equate to 9.2 teraflops of performance on RDNA, or the equivalent of 14 teraflops on GCN.

 

Så siffran 14 som jag nämnde innan är inte ny, men då som sagt motsvarande Polaris/Vega. Sen har det säkert feltolkats av många, som vanligt.

 

MS gjorde helt klart nått rätt med OneX. Beräkningskraft som ett RX580 (208W peak), typ, men hela konsolen drar ändå inte mer än ett ensamt RX570 (178W peak).

 

Ja, prestandan är likvärdig, men OneX har fler beräkningsenheter och lägre klockfrekvens. Troligtvis lite effektivare, men inga stora skillnader.

 

https://www.reddit.c...by_rx_580_8_gb/

 

MSI Gaming X RX 580 8G;

When mining, 130W. When gaming undervolted, right around 140W. When gaming OC'd ...190W. It gets hot.

 

Låter inte helt orimligt, och det är ju inte säkert att GPUn belastas 100% hela tiden i de speltester där en hel XB1X drar 170W.

 

edit: Angående Kleegamefan, så är det väl detta inlägget:

https://www.resetera...6#post-26645969

 

Both PS5/Scarlett have double digit performance (I.e. over 10.0TF)

 

10.1 är ju mer än 10.0 ;) , och 5700 XT har ~9.8 enligt Techpowerup.

 

Det är ju inte helt orimligt, men kommer att kräva rejäl kylning. Med tanke på hur mycket PS4 Pro låter, med mycket lägre TDP, så ja... om det blir så, då har vi en ny hårfön.

 

14 Navi-Tflops som en del påstår (inte du då), det är orimligt.


Redigerat av Ageve, 28 november 2019 - 10:38.


#815

Postad 28 november 2019 - 11:18

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Spänningen är oliiiiidlig! Vågar vi förvänta oss 4k/60 nextgen? Det har ju iaf tidigare pratats en hel del om ännu högre fps. Bland annat har 120hz har nämnts för ps5 (60 per öga för oss konspirationsteorier).

60fps vill jag verkligen ha då jag börjat se skillnad mellan 30 och 60 nu.

#816

Postad 28 november 2019 - 11:43

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Här är en annan "välkänd" läcka, Komachi.

https://uk.pcmag.com...-rtx-2070-super

Engineering samples of the PS5's Navi-based GPU apparently run at 2GHz and achieve 9.2 teraflops of performance
...
if the PS5 GPU does end up running at 2GHz it will equate to 9.2 teraflops of performance on RDNA, or the equivalent of 14 teraflops on GCN.

Så siffran 14 som jag nämnde innan är inte ny, men då som sagt motsvarande Polaris/Vega. Sen har det säkert feltolkats av många, som vanligt.

Njae, du nämde "14 Navi-Tflops", det har ingen med minsta trovärdighet hävt ur sig.

Ang. RX580 så hämtad jag peak-effekt uppgifterna från Techpowerup. Tyckte det var lämpligt eftersom du hittat OneX siffror där.

edit: Angående Kleegamefan, så är det väl detta inlägget:
https://www.resetera...6#post-26645969

Both PS5/Scarlett have double digit performance (I.e. over 10.0TF)

10.1 är ju mer än 10.0 ;) , och 5700 XT har ~9.8 enligt Techpowerup.

Det är ju inte helt orimligt, men kommer att kräva rejäl kylning. Med tanke på hur mycket PS4 Pro låter, med mycket lägre TDP, så ja... om det blir så, då har vi en ny hårfön.

Okej, här ändrar vi oss friskt. ;)

5700 XT har 10 Tflops, och TDP på 225W, dvs redan för högt för att kunna kylas ihop med en 8-kärnors Ryzen, i en liten plastlåda som folk kommer att stänga in i TV-bänken.


Redigerat av pacman, 28 november 2019 - 12:36.


#817

Postad 28 november 2019 - 12:02

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

14 Navi-Teraflops har nämnts av många, och det skämtas bland annat om det i samma tråd som Kleegamefan skriver i.

 

Jag skrev "Hm, jo har sett de som påstår 14 Navi-Tflops och liknande med." följt av motargument, som ett exempel på att man inte ska tro alla rykten.

 

Frågor på det?

 

Sen har jag inte ändrat mig ett dugg.

 

Om runt (eller strax över?) 10 Tflops stämmer, så kommer resultatet inte att bli bra, om PS5 ska vara lika liten som PS4 Pro. Den låter ju redan som om den är redo att dö ibland. 

 

Det jag menade var att dessa siffror inte är helt otänkbara, dvs det skulle fungera i en större konsol med rejäl kylning, medans 14 och liknande fantasier är helt otänkbart.


Redigerat av Ageve, 28 november 2019 - 12:08.


#818

Postad 28 november 2019 - 12:08

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Spänningen är oliiiiidlig! Vågar vi förvänta oss 4k/60 nextgen? Det har ju iaf tidigare pratats en hel del om ännu högre fps. Bland annat har 120hz har nämnts för ps5 (60 per öga för oss konspirationsteorier).

60fps vill jag verkligen ha då jag börjat se skillnad mellan 30 och 60 nu.

Hela idén om att ge en viss hårdvara ett visst "upplösning/frekvens"-epitet är ett grovt feltänk från första början som borde dö fortare än fort. ;)

 

Däremot kan man, som du typ gör, fråga sig om 60 fps kommer bli vanligare än vad det är idag. Personligen tror jag det kommer bli vanligare. Inte minst för att this-gen fortfarande är rätt vital så strategin "60 fps på next-gen och 30 fps på this-gen" kommer nog inte bli helt ovanlig. Med tanke på diskussion i Scarlet tråd så är det kanske nått för MS iaf. :) Att CPU:n är rejält biffigare än förra gången hjälper oxå till, svårare att skylla på den iaf. 

 

120 Hz har funnits på tv förr men jag tror det är först nu (i och med hdmi v2.1) som det kommer användas i marknadsföring. och konsolspelen brukar försöka hänga med tv-apparternas kapacitet och vad som är "hett" där så jag tror det kommer bli en "thing", om än i begränsad skala. Har inte GT7 ett 120 Hz läge så blir jag besviken, t.ex.

 

Jag tror "fake 4K" (som checkerboard odyl eller bara skalning med, för den delen) kommer bli väldigt vanligt. Användningsområdet (säg 65" på 3m, vissa har mer krävande setuper men många har mindre diton) lämpar sig rätt bra för det. Det lönar sig att lägga energi på annat än att rendera så många pixlar som möjligt.



#819

Postad 28 november 2019 - 12:31

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Frågor på det?

Japp. Av vilken anledning kände du att det fanns ett behov av att påpeka att man inte ska tro på alla rykten?

 

Speciellt eftersom det ryktet som diskuteras är, enl dig själv, "inte helt orimligt".

 

Sen har jag inte ändrat mig ett dugg.

Jodå, du har ändrat lådan. :D

Ärligt talat, läs det jag citerade så borde du inse att du är i bästa fall otydlig.



#820

Postad 28 november 2019 - 14:00

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Japp. Av vilken anledning kände du att det fanns ett behov av att påpeka att man inte ska tro på alla rykten?

 

Speciellt eftersom det ryktet som diskuteras är, enl dig själv, "inte helt orimligt".

 

För att det cirkulerar många märkliga rykten inför konsolsläpp såklart. Allt bör tas med en nypa salt innan det är bekräftat från Sony.

 

Att det inte är "helt orimligt" måste ju inte betyda att det är korrekt heller.

 

Läste vidare lite i den tråden, och Kleegamefan skriver även att infon gäller devkit. Kanske inte så relevant för PS5 iofs, för GPU-specen i PS4 devkit och retail är väl ungefär den samma?

 

Retail XB1X däremot har 4 CUs bortkopplade jämfört med devkittet.

 

Jodå, du har ändrat lådan.  :D

Ärligt talat, läs det jag citerade så borde du inse att du är i bästa fall otydlig.

 

Det du skrev om tvåsiffrigt var ju inte direkt glasklart heller. Det hade varit enklare om du tog med detaljen, (over 10.0). Annars är det lätt att tro att du hade gått på ryktet om 14.

 

Rätt meningslös diskussion, men det finns iofs ingen intressant ny info.  :rolleyes:



#821

Postad 28 november 2019 - 15:32

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Japp men vi roar oss så gott vi kan under tiden. :)

 

Diskussionen har dock fått mig att ändra mig en smula. Jag skrev tidigare att tvåsiffrigt TFlops, dvs lite bättre än 5700XT(FC), låter som lite för bra att vara sant. Trodde förut på 5700-ish max. Nu tror (vilket är vad allt handlar) jag dock att det är det både Sony och MS siktar på.

 

Det är förvisso steget mer kostsamt (både i $ och i W) än vad MS gjorde med One X men jag tror ingen kommer snåla här. MS har med One X verkligen lyft nivån för vad man kan förvänta sig av konsolhårdvara (medans Pro var mer halvhjärtad) och i och med det är nästa steg bara framåt/bättre om man inte ska bli frånåkt av konkurrenten. 

 

Finns även viss hjälp på traven från TSMC, konsolerna lär kunna nyttja N7P tillverkningsprocess. Vad jag vet så är Navi10 N7:

TSMC’s N7P uses the same design rules as the company’s N7, but features front-end-of-line (FEOL) and middle-end-of-line (MOL) optimizations that enable to either boost performance by 7% at the same power, or lower power consumption by 10% at the same clocks. 

Många bäckar små så...

 

Det finns annan intressant info dock. Det har uppdagats att Sony kommer massproducera ReRAM minnen under 2020. Vad de ska ha det till vet förstås ingen men det skulle (om nu inte $ sätter stopp) kunna funka som cache-minne åt PS5 SSD...inte helt olikt Intel Optane. Vore iaf kul om 2013 års "8 GB GDDR5!"-moment återuppstår som ett "ReRAM!!"-moment. :D

The ReRAM is targeted at "storage-class memories (SCMs)," non-volatile memories that feature a higher speed than NAND flash memory and fill the gap between DRAM and NAND flash memory.

 

https://tech.nikkeib...15mk/092703022/


Redigerat av pacman, 28 november 2019 - 15:45.


#822

Postad 30 november 2019 - 18:50

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
ps5_leak_ds5.jpg

#823

Postad 30 november 2019 - 19:20

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 0

Feta boxar!



#824

Postad 30 november 2019 - 21:03

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Kan man stacka dom!

Redigerat av Demon Slayer, 30 november 2019 - 21:03.


#825

Postad 01 december 2019 - 01:04

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0
Ännu större än PS4-devkiten i bakgrunden.

Hoppas på att de behåller designen, inte för att den ser bra ut då, men för storleken, och ventilationen både i mitten och på sidorna, som lär krävas om ~10 Tflops-ryktet stämmer.

Fast man ska nog inte hoppas för mycket. Så här ser PS4 devkit ut inuti. Mycket rejälare kylning än i den färdiga konsolen.
 
http://youtu.be/-r6gRzrAETY

Redigerat av Ageve, 01 december 2019 - 03:51.


#826

Postad 01 december 2019 - 11:32

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Det intressanta är som sagt att den har en design i huvudtaget, vilket OG PS4 devkit saknar (typ).

PS4 Pro dev-kit, underst i stapeln, är iofs lite stylad men ändå mest "bara en låda".

#827

Postad 02 december 2019 - 09:44

izikiel
  • izikiel
  • Veteran

  • 2 254 inlägg
  • 0

så ett V för 5 då? :D



#828

Postad 04 december 2019 - 02:35

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 1

Det verkar allt mer troligt att Bluepoints spel är en remake av Demons Souls. Hoppas verkligen det.



#829

Postad 04 december 2019 - 09:22

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Praise the sun!



#830

Postad 04 december 2019 - 14:33

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0
Resident evil 3 bilder blev läckta på psstore frågan är kommer det komma ut till ps4 eller kommande ps5. Hur som helst är jag taggad för det spelet när det kommer. Blir någon gång 2020
Game awards 2019 är den 12 december, har vi tur kan vi få en titt på det där

Redigerat av Andreas3200, 04 december 2019 - 14:35.


#831

Postad 04 december 2019 - 15:30

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Resident evil 3 bilder blev läckta på psstore frågan är kommer det komma ut till ps4 eller kommande ps5. Hur som helst är jag taggad för det spelet när det kommer. Blir någon gång 2020
Game awards 2019 är den 12 december, har vi tur kan vi få en titt på det där

 

PS4, och det visas förmodligen på Game Awards.

 

Edit: Det gör det tydligen inte.

 

“There are no plans (never were) to do anything with Resident Evil 3 at the show,” Keighley said. “A lot of these ‘leaks’ are completely wrong. Nothing about our show has leaked as of this writing.”


Redigerat av Zoiler, 05 december 2019 - 23:26.


#832

Postad 07 december 2019 - 12:13

merry
  • merry
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0

Blev det en miss med släpp 2020 istället för 2021 nu?
https://www.sweclock...anseras-ar-2021



#833

Postad 07 december 2019 - 14:54

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Blev det en miss med släpp 2020 istället för 2021 nu?
https://www.sweclock...anseras-ar-2021

Huh?

#834

Postad 07 december 2019 - 19:26

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Planen har varit holiday 2020, ingen har sagt något om 2021.

#835

Postad 07 december 2019 - 19:44

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Blev det en miss med släpp 2020 istället för 2021 nu?
https://www.sweclock...anseras-ar-2021

Har aldrig vart snakk om 5nm. 7 (special) är hetaste ryktet.



#836

Postad 07 december 2019 - 20:18

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Skulle tro han menar att de kunde ha väntat på 5nm eftersom det har gått snabbare än beräknat... fast då får man vänta ännu mer.

 

Blir väl uppgraderingar några år efteråt likt X/Pro, går inte att skjuta upp det och invänta ny teknik för evigt.



#837

Postad 07 december 2019 - 20:48

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Nej man kan ju alltid vänta på nästa hopp och således aldrig bli färdig. Man måste också beräkna in testing som kan ta en god stund.

Vet vi hur mycket snabbare utbecklingskittena är? Håller dom til en promodell?

Redigerat av Demon Slayer, 07 december 2019 - 20:49.


#838

Postad 08 december 2019 - 06:19

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Skulle tro han menar att de kunde ha väntat på 5nm eftersom det har gått snabbare än beräknat... fast då får man vänta ännu mer.

Blir väl uppgraderingar några år efteråt likt X/Pro, går inte att skjuta upp det och invänta ny teknik för evigt.

Aha.

Även basmodellen drar nytta av mindre node. Lägre energiförbrukning och (ev.) lägre tillverkningskostnad. Speciellt om man tagit i lite med lauchmodellen... PS3 mådde t.ex. väldigt bra av ett snabbt hopp i tillverkningsnod.

Kan förövrigt vara så att "konsol-mässig" mognad och produktion för 5nm dröjer till 2022. 7 nm EUV kommer till 2020 men det är inte alls säkert konsolerna kommer använda det (utan 7 nm DUV istället)

Så näe, inget misstag.

Redigerat av pacman, 08 december 2019 - 06:20.


#839

Postad 08 december 2019 - 13:10

merry
  • merry
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0

Ja jag tänkte sett till artikeln så dom fördelarna som kommer med 5nm och endast 1 år bort så skulle man vänta in dom, det är ju endå en ny gen som kommer och inte en ''pro'' men visst, så kan man ju alltid se det och 2021 så är väl dilemmat detsamma. Om nextgen kör zen 2 istället för zen 3 (euv) så kommer man väl att i vanlig ordning gapa efter mer. 



#840

Postad 08 december 2019 - 17:38

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Vet vi hur mycket snabbare utbecklingskittena är? Håller dom til en promodell?


Nope, specen som det ryktas om gäller devkit, men det kan ju skilja mot retail-konsolerna.

Skrev det förut, men PS4 devkit har samma APU och minne osv som retail-modellen.

XB1X devkit däremot, är kraftfullare, med 4 extra compute units i GPUn (ej bortkopplade dvs), 24GB minne istället för 12, och 1TB SSD (+den vanliga snigeldisken då).

#841

Postad 13 december 2019 - 09:29

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Godfall är första bekräftade PS5 titeln. Kommer vid launch.

https://www.playstat...-lee-interview/

KEITH LEE: The exceptionally powerful SSD on the PlayStation 5 offers a new level of detail for each individual object as well as seamless loading of our expansiveness world. Our combat is kinesthetic in nature, so the new controller’s “adaptive triggers” and haptic feedback will make moment-to-moment combat feel exhilarating and visceral.

 

https://youtu.be/5vX-257ns6g

Tjaa, man ramla väl av stolen ungefär lika mkt som man gjorde av Knack. :D


Redigerat av pacman, 13 december 2019 - 09:34.


#842

Postad 13 december 2019 - 09:53

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Tjaa, man ramla väl av stolen ungefär lika mkt som man gjorde av Knack. :D

 

ezgif.com-resize.gif

 

Inte direkt nej, men miniminivån för nextgenspel ser ju bra ut i alla fall.

 

Dagens miniminivå är ju Fast and the Furious  :D


Redigerat av Zoiler, 13 december 2019 - 09:54.


#843

Postad 13 december 2019 - 13:08

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Ms presentation av nya boxen tror jag var en riktig fullträff. Designen var makalöst snygg.

Dröjer det verkligen till q1 innan Sony gör sin reveal? Helsefyr.

Å andra sidan så är vi snart vid q1. Kan inte vänta längre, februari/mars måste Sony ha något riktigt riktigt bra att komma med!

#844

Postad 13 december 2019 - 15:42

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Skojjar du? Menar du den svarta lådan? Om inte, kan du posta en bild här?

#845

Postad 13 december 2019 - 16:15

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0



Denna. Om det blir en imagefil. Seriöst, fet design!

Bifogad fil(er)


Redigerat av Zartok, 13 december 2019 - 16:18.


#846

Postad 13 december 2019 - 16:57

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 170 inlägg
  • 0
Ser ut som en askkopp man kan hitta utomhus. 🤔


Time to blow some smoke up the USB port. :)

Redigerat av boombaaz, 13 december 2019 - 16:59.


#847

Postad 13 december 2019 - 17:06

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Utseendet är tämligen ointressant ur ett estetiskt perspektiv. I värsta fall kan man ju dölja den. Är den tyst och funktionell så är det bra. Det är betydligt svårare att dölja oväsen från en fläkt.



#848

Postad 13 december 2019 - 17:22

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Jag gillar vanligtvis när man bryter det som er normal design men i detta tillfälle känns det idiotiskt. Den ska ju passa in i en mediamöbel helst och även om den kan ligga ned (som den kan) så blir den otymplig och....dum. jag är glad detta inte är ps5.

Tycker också den ser tråkig ut. Tyvärr. Kan hända jag ångrar mig om jag ser den irl då det är svårt att förstå hur stor/liten den är på en bild.
Dessutom kan man ju börja gilla saker om dom presterar över förväntan....

#849

Postad 13 december 2019 - 19:49

JSan
  • JSan
  • Forumräv

  • 732 inlägg
  • 0
Ser ut som om även om den ligger ner blir den lika hög som en handkontroll är bred på ett ungefär enligt bilden.

#850

Postad 13 december 2019 - 20:29

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Eller så diskuterar ni XSX i XSX tråden, bara en tanke. :rolleyes:



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.