Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Playstation 5 - Officiella tråden (spel, hårdvara, mm)

3764 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#351

Postad 18 april 2019 - 10:53

bkam
  • bkam
  • Forumräv

  • 701 inlägg
  • 0

Finns det något rykte om pris med någorlunda tillförlitlighet? 499 dollars kanske om jag får gissa?

 

Hur ser det ut på krysslåde sidan, verkar det som de släpps någorlunda samtidigt och har det släpps lite rykten om vilken som verkar vara starkast denna gång?

 

Håller mig inte uppdaterad alls längre och undrar om någon kan dra en recap över infon som finns just nu. Kanske är fel tråd men finns väl ingen konsolkrigartråd ännu eller finns det ens krysslådekillar här längre som kan hålla diskussionen intressant?

Konsolens pris var inte något som fick följa med i intervjun, men Cerny och Wireds Peter Rubin snackade om detta och Rubin har via Twitter meddelat vad som sades i frågan. Det nämndes aldrig något specifikt pris, men Cerny halvbekräftade att PS5 kommer bli dyrare än vad PS4 var vid release, men att konsolen ändå kommer vara värd sin prislapp.



#352

Postad 18 april 2019 - 12:06

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Hur ser det ut på krysslåde sidan, verkar det som de släpps någorlunda samtidigt och har det släpps lite rykten om vilken som verkar vara starkast denna gång?

Håller mig inte uppdaterad alls längre och undrar om någon kan dra en recap över infon som finns just nu. Kanske är fel tråd men finns väl ingen konsolkrigartråd ännu eller finns det ens krysslådekillar här längre som kan hålla diskussionen intressant?

Finns en tråd för "krysslåde sidan"
https://www.minhembi...44#entry4550324

Redigerat av pacman, 18 april 2019 - 12:07.


#353

Postad 22 april 2019 - 13:46

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Hade varit sjyst med ps5 och gt7 till julen 2020

#354

Postad 22 april 2019 - 20:47

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 0

Tror personligen på att PS5 hamnar runt 12Tflops till slut, det vore något kraftfullare än ett 1080Ti


Teraflops är en teoretisk siffra, och kan inte jämföras mellan olika arkitekturer. Vill minnas att du har skrivit samma sak förut, och fått svar på det.

PS5 kan vara snabbare, eller långsammare. Troligtvis snabbare på raytracing iaf, med tanke på att AMD GCN ska prestera lite bättre än Pascal där.
 

Era frågade en ND-utvecklare igår som sa att det är hårdvarubaserat.


AMD använder GCN-kärnorna till raytracing, så det är ju hårdvarubaserat, men det är det med t ex Pascal med.

Så vitt jag vet kommer AMD inte ha någon hårdvara motsvarande Nvidias Tensor-cores i Navi.
 

SSD hoppas på minst 1TB, 512GB räcker till ca 10 spel om dom inte blir ännu större next gen, lär väl ligga på uppemot 50-80GB då med 4k texturer.


1TB borde vara minimum ja, men en bra SSD kostar fortfarande en slant.

Det kommer med stor sannolikhet att bli enklaste möjliga SSD i PS5, tyvärr, för att hålla priset nere.

Fortfarande väldigt positivt såklart. Laddningstiderna i RDR2 med PS4 Pro var trista, och installationen från skiva var bland det segaste jag har upplevt genom åren, i klass med Windows 95 på diskett. ;)
 

8k blir nog hypat redan på standard ps5.


Det hoppas jag verkligen inte.

Det tillför inget på normalstora TV (upp till minst 65"), och det skulle innebära väldigt stora kompromisser. Det skulle ge spel med betydligt sämre grafik helt enkelt.
 

Vad vi behöver är en expert, var är Radiozo när man väl behöver honom?


PS5 blir Sonys sista konsoll. ;)

Redigerat av Ageve, 22 april 2019 - 20:52.


#355

Postad 22 april 2019 - 21:27

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Jag skrev "hype" vilket betyder att man promoterer något med överdrift av resultat.

Så nej jag har ingen tro personligen på 8k men gissar at det kan nämnas i marknadsföring för ps5 2020.

#356

Postad 22 april 2019 - 21:34

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

AMD använder GCN-kärnorna till raytracing, så det är ju hårdvarubaserat, men det är det med t ex Pascal med.

Lite svårt att tänka sig raytracing, eller någon annan beräkning heller för den delen, som är enbart mjukvarubaserad iofs... ;)

Vad som avsågs var förstås huruvida det rör sig om [för RTRT] dedikerad hårdvara eller ej.

Så vitt jag vet kommer AMD inte ha någon hårdvara motsvarande Nvidias Tensor-cores i Navi.

Ingen vet nått om vare sig Navi eller PS5-GPU. Det är det som är roligt. :)

#357

Postad 22 april 2019 - 21:44

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlägg
  • 0

Det kommer med stor sannolikhet att bli enklaste möjliga SSD i PS5, tyvärr, för att hålla priset nere

 

Med tanke på vad Cerny skrev om den, i vilket avseende menar du enklaste? Så lite utrymme som möjligt?



#358

Postad 23 april 2019 - 00:39

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0

Snabbaste SSDn skröt väl Sony om, i såna fall över 3500MB/s som är dagens snabbaste.

Verkar iaf som PS5 kommer bli ett monster till konsol oavsett, känns som 4K inte borde bli ett problem nästa generation.

Tänk om 5G nätet även kommer lagom till PS5, kommer ju gå blixtsnabbt att ladda ner och spela spel om man inte har fiber då som jag inte har tyvärr, har bara Radio-fiber 100/100.



#359

Postad 23 april 2019 - 08:28

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 0

Med tanke på vad Cerny skrev om den, i vilket avseende menar du enklaste? Så lite utrymme som möjligt?

 

Både det, och hastigheten.

 

En 1TB NVMe-disk kostar (om man nu ska ha den snabbaste (edit: för hemmabruk)) 2500kr.

 

Om de inte ska sälja konsollen för typ 7000kr så går det inte ihop. Tittar man på nuvarande konsoller använder de typ de långsammaste laptop-diskarna som finns, eftersom de är billiga.

 

De NVMe-diskar som ofta sitter i stationära datorer, t ex Dell, HP osv är långsammare varianter, med billigare chip. Apple kör med de snabbaste varianterna, men de kostar ju en slant.

 

Snabbaste SSDn skröt väl Sony om, i såna fall över 3500MB/s som är dagens snabbaste.

 

...

Tänk om 5G nätet även kommer lagom till PS5, kommer ju gå blixtsnabbt att ladda ner och spela spel om man inte har fiber då som jag inte har tyvärr, har bara Radio-fiber 100/100.

 

Vad som sägs och verkligheten är ofta två olika saker, och när priset ska pressas tas det genvägar. PS3 sålde ju dåligt i början eftersom den kostade 6000kr. Tror inte de vill göra samma misstag igen.

 

Mobilnät för nedladdning av spel på 80GB är tveksamt. De flesta abonnemang har ju en gräns på 30-50GB per månad. Ser man sen på hur instabil hastigheten är i de överbelastade 4G-näten så är nog din anslutning på 100Mbit/s bättre (om hastigheten är konstant då).

 

Sen kommenterar du inte det jag skrev om teraflops. Ska jag tolka det som att du har koll nu?


Redigerat av Ageve, 23 april 2019 - 15:25.


#360

Postad 23 april 2019 - 10:51

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Både det, och hastigheten.

 

En 1TB NVMe-disk kostar (om man nu ska ha den snabbaste) 2500kr.

 

Om de inte ska sälja konsollen för typ 7000kr så går det inte ihop. Tittar man på nuvarande konsoller använder de typ de långsammaste laptop-diskarna som finns, eftersom de är billiga.

 

De NVMe-diskar som ofta sitter i stationära datorer, t ex Dell, HP osv är långsammare varianter, med billigare chip. Apple kör med de snabbaste varianterna, men de kostar ju en slant.

Så du tror Cerny ljuger?

 

Eller ja, det är klart att Sonys SSD-lösning måste vara billig. Men det utesluter ju inte att hastigheten matchar/överstiger vad man kan få på PC, i dag.


Redigerat av pacman, 23 april 2019 - 11:03.


#361

Postad 23 april 2019 - 11:31

walkiii
  • walkiii
  • Mästare

  • 3 023 inlägg
  • 0

Sony utvecklade väl en egen ssd till ps5. Vet inte vad han sa om den "snabbaste" ssd'n. Men han kanske syftade på snabbaste sata ssd'n.  :rolleyes:

 

Att slänga i en dyr nvme disk är bara onödigt, iaf som det ser ut i dagens läge. En vanlig sata ssd är så pass snabb att en nvme inte gör någon skillnad när det kommer till spel. Det finns dom som påstår att en nvme är mycket snabbare till spel, men det finns inte en enda video som kan påvisa detta, däremot finns det flertalet videos som visar att sata och nvme är lika snabba när det kommer till spel.



#362

Postad 23 april 2019 - 12:44

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlägg
  • 0

Sony utvecklade väl en egen ssd till ps5. Vet inte vad han sa om den "snabbaste" ssd'n.

 

At the moment, Sony won’t cop to exact details about the SSD—who makes it, whether it utilizes the new PCIe 4.0 standard—but Cerny claims that it has a raw bandwidth higher than any SSD available for PCs. That’s not all. “The raw read speed is important,“ Cerny says, “but so are the details of the I/O [input-output] mechanisms and the software stack that we put on top of them. I got a PlayStation 4 Pro and then I put in a SSD that cost as much as the PlayStation 4 Pro—it might be one-third faster." As opposed to 19 times faster for the next-gen console, judging from the fast-travel demo.



#363

Postad 23 april 2019 - 13:53

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 0

Så du tror Cerny ljuger?

 

Eller ja, det är klart att Sonys SSD-lösning måste vara billig. Men det utesluter ju inte att hastigheten matchar/överstiger vad man kan få på PC, i dag.

 

Det beror på vad du menar. Direkta lögner eller överdrifter? Det senare, förmodligen. Sony är ju rädda för PC-spelare, med tanke på hur populära spel som PUBG och Fortnite har blivit på den plattformen. Det är klart att han vill sälja in PS5, och vad är då mer passande än att imponera med en snabb SSD.

 

Är bara lite trött på den extrema hypen inför konsoll-lanseringar. Allt verkar sväljas med hull och hår varje gång. Varför inte ha lite realistiska förväntningar, så att man inte blir besviken?

 

Snabbare än allt som finns till PC, måste även betyda snabbare än Intel Optane 905P. Den pulveriserar allt annat i IOPS vid slumpmässig läsning/skrivning. Laddtider i spel är dock bara marginellt snabbare än t ex Samsung 970 Pro, och det är faktiskt inte jättestor skillnad mot en helt vanlig 860 Evo (SATA) heller. Att köpa en Optane 905P för spel vore med andra ord bortkastade pengar.

 

970 Pro är också lite tveksamt. Kul men inte jättelönt egentligen.

 

https://www.komplett...960gb-hhhl-ssd#

 

Bifogad fil  4K-Sus-Random-Reads-QD1-IOPS.png   250,27K   0 Antal nerladdningar

 

Den kostar 14700kr, men det blir säkert billigare i PS5. ;)


Redigerat av Ageve, 23 april 2019 - 15:27.


#364

Postad 23 april 2019 - 15:55

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlägg
  • 0

Direkta lögner eller överdrifter? Det senare, förmodligen.

 

Hur går du från eventuell överdrift till "enklaste möjliga"? Du tror att det är stor sannolikhet att arkitekten för PS5 uttryckligen skulle nämna att deras bandbredd slår allt som är tillgängligt för PC första gången han demonstrerar den, och sedan när det väl gäller så är det den enklaste möjliga varianten? Hade iofs varit roligt att se backlashen.

 

Visserligen trodde du ju inte på raytracing heller. Men ja det är bra att ha riktigt lågt ställda förväntningar, då blir du desto mer postiivt överraskad.

 

Sony är ju rädda för PC-spelare, med tanke på hur populära spel som PUBG och Fortnite har blivit på den plattformen

 

 

Glöm inte MOBA:s och MMO:s. Snart har Sony inga genrer kvar att tjäna pengar på.



#365

Postad 23 april 2019 - 16:55

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Det blir fint att lira TLUS2 i 4K 60 fps på PS5. Det är iallafall det jag hoppas på.

#366

Postad 23 april 2019 - 17:28

walkiii
  • walkiii
  • Mästare

  • 3 023 inlägg
  • 0

En sata ssd med motsvarande prestanda som en 860 evo är mer än tillräckligt när det kommer till spel. Raytracing börjar kännas som ett sätt att sälja enheter, precis som när allt blir märkt med VR-redo. Nu vet vi ju inte hur Navi kommer prestera, men vissa rykten säger ju gtx 1080 prestanda. Och så länge Navi inte har dedikerad hårdvara för rtx, så kommer det inte "fungera". Ingen använder t ex ett 1080ti och lirar med rtx igång, prestandan är ju fruktansvärd. 

 

Utvecklare skulle väl iof kunna göra något minimalt med raytracing, enbart för att kunna säga att spelet har raytracing.

 

Fördelen skulle väl dock vara om spelutvecklare börjar använda sig mer av raytracing, så det kanske kan bli bättre optimerat överlag.



#367

Postad 23 april 2019 - 18:23

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 0

Hur går du från eventuell överdrift till "enklaste möjliga"? Du tror att det är stor sannolikhet att arkitekten för PS5 uttryckligen skulle nämna att deras bandbredd slår allt som är tillgängligt för PC första gången han demonstrerar den, och sedan när det väl gäller så är det den enklaste möjliga varianten? Hade iofs varit roligt att se backlashen.
 
Visserligen trodde du ju inte på raytracing heller. Men ja det är bra att ha riktigt lågt ställda förväntningar, då blir du desto mer postiivt överraskad.


Ja, vem minns inte hypen inför PS4-lanseringen? Det pratades mycket om unified memory och konsolloptimering. EA basunerade ut att PS4 var "years ahead of PC" osv. Sen kom verkligheten ikapp, med t ex Assassin's Creed Unity.

Angående raytracing så antar jag att du gör en märklig tolkning av detta som jag skrev 2018:

Om AMD har liknande funktioner i sin kommande GPU (Navi), kanske vi får se raytracing på konsoll om 2-3 år när PS5 släpps. Inte så sannolikt, men man kan alltid hoppas...

Nu verkar det som att raytracing kommer, fast utan dedikerad hårdvara. Att AMD skulle utveckla något motsvarande Tensor-cores enbart för konsoll är inte direkt sannolikt.

Att Nvidia har RTX-kort för spel, är ju ett direkt resultat av utveckling för enterprise-marknaden, där det används till deep learning osv. Det hade inte varit ekonomiskt försvarbart att lägga allt det för att få snyggare ljus och skuggor i spel. ;)
 

En sata ssd med motsvarande prestanda som en 860 evo är mer än tillräckligt när det kommer till spel. Raytracing börjar kännas som ett sätt att sälja enheter, precis som när allt blir märkt med VR-redo.


Ja, precis. Skillnaden från en billig mekanisk laptop-disk som den i PS4 Pro, till en bra SATA SSD är enorm. Men det finns en gräns där resten av hårdvaran inte kan dra nytta av snabbare lagring. Kör själv med 970 Evo men märker ingen direkt skillnad mot de spel som ligger på en vanlig 860 Evo.

Raytracing kommer troligtvis att användas sparsamt, men det är intressant att det finns med iaf.

edit: Kommer hursomhelst att köpa PS5 så fort den släpps. Är den ett mirakel så är det ju utmärkt. ;)

Redigerat av Ageve, 23 april 2019 - 18:47.


#368

Postad 23 april 2019 - 18:52

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlägg
  • 0

Angående raytracing så antar jag att du gör en märklig tolkning av detta som jag skrev 2018:

Jag letade dock inte upp det, utan det var från minnet  ;)

 

Ja, "Inte så sannolikt" tolkar jag som att du inte tyckte det var troligt.

 

Sen kan det mycket väl vara som walkiii säger ett buzzword precis som 8k. Det används i Quake 2 t.ex., det behöver inte användas till de mest grafiktunga spelen, utan mer att möjligheten finns där för framtiden. Det återstår att se.

 

Att de däremot skulle använda enklast möjliga SSD efter vad han sagt skulle förvåna mig, men vi får se sen om du hade rätt.

 

Sen kom verkligheten ikapp, med t ex Assassin's Creed Unity.

 

 

Att spelutvecklare visar upp snygga spel först och sedan inte lyckas leverera i verkligheten är inget exklusivt för konsollanseringar. Anthem, ahem. Händer i var och vartannat spel. Sen har du de som gör rätt, som infamous på PS4.

 

Men det är naturligt att man blir "hajpad" när utvecklarna får tag i kraftfullare hårdvara efter 7 år på samma. Skillnaden i CPU, första gången SSD, mer minne, ett Teraflopphopp på runt 10 jämfört med PS4. Varför skulle man inte se fram emot det, det kommer att bli en märkbar skillnad.

 

Edit: Runt 6-7 blir det, tänkte på Xbox först.


Redigerat av Zoiler, 23 april 2019 - 18:56.


#369

Postad 23 april 2019 - 19:11

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

 ett Teraflopphopp på runt 10


giphy.gif



#370

Postad 23 april 2019 - 20:47

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 0

Mark Cernys SSD är nog samma som the Cell var för PS 3 när det kommer till kritan.



#371

Postad 23 april 2019 - 21:43

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Läcka säger att ps5 kommer kosta 500 usd. Det låter farligt nära 6000 svenska kronor med alla skatter och avgifter. Dock så känns det väl inte rimligt att ta 6000 för en konsol. 5000 är nog även det en smärtgräns...

3990 så är det vinst igen men det är ju såklart omöjligt med tanke på hårddisken som vi spekulerar på. Såvida Cerny inte har miljoner ess i rockärmen.

Vad tror vi? Vågar vi ändå hoppas på 5000 kr?

#372

Postad 23 april 2019 - 21:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 0

Att de däremot skulle använda enklast möjliga SSD efter vad han sagt skulle förvåna mig, men vi får se sen om du hade rätt.


Japp, time will tell som vanligt.

Vad tror vi? Vågar vi ändå hoppas på 5000 kr?


Inte om den har 1TB SSD. Kanske en 500GB-modell om det kommer.

#373

Postad 23 april 2019 - 22:04

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
1tb är väl minimum? En del spel kommer antagligen vara rätt stora misstänker jag...

#374

Postad 23 april 2019 - 22:11

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Det finns nog faktiskt få spekulativa diskussioner som är så ointressanta som att mäta antalet potentiella flops, om man frågar mig åtminstone...

 

Som Ageve säger så är hypen nästan onödigt hög, ffa om man har i åtanke hur många som har varit missnöjda med prestandan på Ps4 och Xbox One. Min magkänsla säger att det inte finns så mycket som pekar mot att nästa generation kommer att minska gapet mellan konsolmarknaden och alternativen på PC-sidan om man ska utgå ifrån den slutgiltiga spelupplevelsen hos konsumenten.

 

Om Ps5:an får intressanta, exklusiva spel så köper jag gärna en. Annars får det vara. :)



#375

Postad 24 april 2019 - 06:08

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Det finns nog faktiskt få spekulativa diskussioner som är så ointressanta som att mäta antalet potentiella flops, om man frågar mig åtminstone...

Som Ageve säger så är hypen nästan onödigt hög, ffa om man har i åtanke hur många som har varit missnöjda med prestandan på Ps4 och Xbox One. Min magkänsla säger att det inte finns så mycket som pekar mot att nästa generation kommer att minska gapet mellan konsolmarknaden och alternativen på PC-sidan om man ska utgå ifrån den slutgiltiga spelupplevelsen hos konsumenten.

En annan ointressant diskussion är pc-spelare som alltid ska jämföra konsol med sin pc... Finns mkt som är ointressant - om man frågar tillräckligt många. :D

Sen var det väl snarare TB som diskuterades, inte flops. Intressant där är att alla verkar förutsätta en "ren" SSD, hybridlösning helt dött? (jag har alltid trott på hybrid då HDD är för långsamt och SSD haft för hög $/GB - men den sistnämnda kanske förväntas gå ner rejält till nästa år?)

Att hypen är hög är rätt självklart. Det tycks bli ett jättekliv ijmf med den fortfarande relevanta plattformen PS4, whats not to like med det?


Redigerat av pacman, 24 april 2019 - 08:59.


#376

Postad 24 april 2019 - 06:37

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 1

PS3 kostade väl 6k vilket motsvarar ca 7k när PS5 släpps.

6k för en konsol 2020 är högst rimligt om man inte vill ha något väldigt simpelt.

Jag skulle dessutom tro att genomsnittsinkomsten för konsolköpare stigit kraftigt sedan 2006. Hur många mellan 40 och 50 köpte PS3 till sig själva när det begav sig? Nu är det många köpstarka vuxna som köper både åt sig själva och åt barnen. Att spela har blivit en sak även  för gubbar i medelåldern som vuxit upp med spelande sedan Nintendos Game&Watch.


Redigerat av hassesolo, 24 april 2019 - 06:41.


#377

Postad 24 april 2019 - 06:58

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Jag tror att det är siffran som svider. 6000 kr. Ser man till vad man får för tv för 6000 så kommer folk att se 55" 4K HDR från samsung. Det är det här jag tror gör det svårt att sälja en konsol för den siffran. Däremot så håller jag absolut med i det övriga resonemanget, dvs att den del som växt upp med konsoler kan välja att prioritera summan så att säga. Jag skulle själv gärna betala 6000 för en bra konsol, problemet som jag ser det är att jag *tror* att för få vill göra detsamma. Ps3 sålde ju inte direkt lysande när den kom ut, och en av de bidragande orsakerna var nog just priset tänker jag.



#378

Postad 24 april 2019 - 07:03

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

PS3 kostade väl 6k vilket motsvarar ca 7k när PS5 släpps.
6k för en konsol 2020 är högst rimligt om man inte vill ha något väldigt simpelt.
Jag skulle dessutom tro att genomsnittsinkomsten för konsolköpare stigit kraftigt sedan 2006. Hur många mellan 40 och 50 köpte PS3 till sig själva när det begav sig? Nu är det många köpstarka vuxna som köper både åt sig själva och åt barnen. Att spela har blivit en sak även för gubbar i medelåldern som vuxit upp med spelande sedan Nintendos Game&Watch.

Nu är iofs inte PS3 nått lämpligt riktmärke eftersom det är Sonys största flopp.

Tror dock att om $399 ansågs ok år 2013 så funkar i sig $499 år 2020 (PS5 och PS+ Premium för X antal $/månad funkar ju som komplement om inte annat).

Men. Det beror på vad konkurrenterna gör och de är dessutom mycket, mycket starkare nu än 2013. Svår balansgång det där.

#379

Postad 24 april 2019 - 07:45

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0

Bara för att man är köpstark så behöver det inte heller betyda att man vill spendera för mycket pengar för den delen. Jag hade tyckt 7 lök var bra om jag får bättre hårdvara för det fast jag tror fortfarande att det är lite mycket för många om vi kollar över hela världen...

 

Det är lite lustigt att lägga 9-10 tusen på en mobil varje till vartannat år är det inte många som höjer på ögonen för men att köpa en konsol för 7 vart 5 år är för mycket. 

 

Sedan att hypen är i taket som vissa tycker, de kan inte prata om någon hype här inne i alla fall för det läser jag inte av ännu av kommentarerna i detta forum.....


Redigerat av Johan_i_burken, 24 april 2019 - 07:45.


#380

Postad 24 april 2019 - 08:01

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

6k vid lansering är rimligt och sen sänkning till 5 k efter ett år.



#381

Postad 24 april 2019 - 08:19

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 0
Beror helt på vad den presterar. Men hårdvarupriserna överlag har ju gått upp brutalt senaste åren. Är Sony immun mot världsmarknaden?

#382

Postad 24 april 2019 - 09:10

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 2

Jag tycker också att det är kostigt att inte kunna lägga 6k på en konsol. Jag fattar grejjen med at siffran i sig låter hög och det är nog mest psykologiskt, men om man ska köpa ett grafikkort idag som knappt klarar witcher 3 i 1440p med mycket detaljer så kostar det 4000,- bara för grafikkortet. Det måste finnas massor med familjer där man överväger pc eller konsol och barnen inte är stora nog att välja själva och en snabb uträkning visar att en PS5 blir mycket billigare. Min ok mini-pc som klarar lite minecraft/guild wars osv som jag byggde til barnen kostade över 8k för bara pcn, så tilkommer skärm/ljud/input osv. Priser på en relativt stilla pc med ett 2060 och g-sync skärm är svårt att hamna under 20k.



#383

Postad 24 april 2019 - 15:26

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 1

Hade kunnat tänka mig att betala 7-8000kr för en riktigt bra konsoll, men det verkar inte gå hem bland folk i allmänhet. Telefoner är ett bra exempel på motsatsen som sagt. Där får det kosta i stort sett vad som helst.

 

Men hårdvarupriserna överlag har ju gått upp brutalt senaste åren. Är Sony immun mot världsmarknaden?

 

Japp, tydligen. Världens snabbaste, och billigaste SSD. ;)

 

Skämt och sido, de SSD som sitter i Dell, HP mfl har oftast nästan samma läshastighet som "riktiga" modeller, medans skrivhastigheten är mycket sämre. Om Sony nöjer sig med bra läshastighet kan de säkert komma billigare undan.

 

edit: Angående priset, glöm inte bort den finfina elektronikskatten. Den ska väl dessutom höjas snart, så att ännu fler beställer utomlands.


Redigerat av Ageve, 24 april 2019 - 15:35.


#384

Postad 24 april 2019 - 16:08

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlägg
  • 0
Sedan att hypen är i taket som vissa tycker, de kan inte prata om någon hype här inne i alla fall för det läser jag inte av ännu av kommentarerna i detta forum.....

 

Svår retorik att bemöta. Hajpen är extremt hög (någonstans) och detta är onödigt eftersom "många" har varit missnöjda med prestandan i PS4 och Xbox One. Var och en kan nog själv bestämma hur hajpad man vill vara, så får man bli besviken eller nöjd efteråt. De som har blivit besvikna tidigare kanske vet om detta och lärt sig av sina misstag.

 

Vad gäller priset så lär vi nog få betala mer nu än 2013. Känns som de flesta vore okej med $399. Tänker man på att en PS4 Pro kostar 4 200 idag så... kommer vi undan med 6 000 för PS5? Annars kan man alltid skaffa två jobb.



#385

Postad 25 april 2019 - 07:26

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Lite av min tanke, spelar inte så fasansfullt mycket och att en konsol ska kosta 6-7kkr känns som mycket pengar. Lägger inte så mycket på telefon heller.

Spelar mest onlinespel typ bf och det som jag tycker är absolut värst är ju sämre internet du har destomer ska alla andra bestraffas.

Skyr det som pesten och flera ggr övervägd gå över till pc trotts betydligt högre pris pga detta.

Vi ska betala högt pris för en bra maskin men de lagkomplisationen ska bromsa allt.

#386

Postad 25 april 2019 - 08:18

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Vill man ha en billigare konsol så kan man ju köpa någon av denna generations konsoler som kommer att funka bra i många år framöver.

Vill man ha ett stort hopp i prestanda måste det få kosta lite, annars går det inte att genomföra.



#387

Postad 25 april 2019 - 11:04

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

  • 3 103 inlägg
  • 0

Som sagt, har inga problem att betala mellan 7-8000 kr för värstingmodellen.

 

Senaste telefon jag köpte gick på ca 1200 kr. :D


Redigerat av Zerox_no1, 25 april 2019 - 11:05.


#388

Postad 25 april 2019 - 11:24

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Betala 6000-7000 för ps5 vore inte så farligt om den verkligen leverar. Kan man lägga samma summa på en telefon var 2e år, och köpa högtalare för 20-50k vart 10e år så ska inte konsolen vara något problem att köpa

Redigerat av Andreas3200, 25 april 2019 - 11:25.


#389

Postad 26 april 2019 - 11:22

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Snart dags för Sonys årsrapport förövrigt. Finns det inga hintar om PS5 där så är nog 2020 Q1-release eller tidigare nog uteslutet.

Där kom den.
Bifogad fil  sony19.PNG   79,23K   1 Antal nerladdningar

"Increase in development expenses for the next generation console"

Men! De förväntar sig ändå 280 bYen i vinst (deras näst bästa år någonsin). Det låter INTE som ett år med generationsskifte. Det är inte kört (de nämner ju PS5 trots allt) men nu fick nog "efter mars 2020" lägre odds igen. :D

edit: Haha, jo det är kört.
Sony: No next-gen PlayStation launch over next 12 months (vad som avses är mars 2019-mars 2020)

Annat noterbart:
"Decrease in contribution from highly-profitable first-party software titles" - Hmm, inte ens TLOU 2?
"PS4 hardware cost reduction" - Ny PS4 i höst?

Redigerat av pacman, 26 april 2019 - 13:01.


#390

Postad 26 april 2019 - 13:22

walkiii
  • walkiii
  • Mästare

  • 3 023 inlägg
  • 1

Läste precis att "ps5" inte kommer släppas före April 2020. Personligen tror jag att den kommer November 2020.



#391

Postad 26 april 2019 - 13:48

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 1

Nov 2020 låter högst sannolikt.



#392

Postad 26 april 2019 - 14:27

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0

Köpte en Intel 660p 1TB SSD nyss, undra om PS5ans är snabbare än den jag köpte på 1800MB/s.

Tveksamt om PS5an kommer köra via PCI-E gränssnitt eller om det blir en vanlig SATA SSD som verkar ligga på 550MB/s.



#393

Postad 26 april 2019 - 14:45

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0
Tror den kommer till våren ändå. Sony tar det på klarna kampanj, "betala i augusti"

Ah såg nu, kört! Jaha...

Redigerat av UprightCitizen, 26 april 2019 - 14:46.


#394

Postad 26 april 2019 - 14:57

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Tveksamt om PS5an kommer köra via PCI-E gränssnitt eller om det blir en vanlig SATA SSD som verkar ligga på 550MB/s.

Lite svårt för Cerny att hävda "it has a raw bandwidth higher than any SSD available for PCs" om så vore fallet, eller hur?


Ah såg nu, kört! Jaha...

Nåja, #TEAM_APRIL_2020 är inte körda än. ;)



#395

Postad 26 april 2019 - 15:08

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 0

Köpte en Intel 660p 1TB SSD nyss, undra om PS5ans är snabbare än den jag köpte på 1800MB/s.

Tveksamt om PS5an kommer köra via PCI-E gränssnitt eller om det blir en vanlig SATA SSD som verkar ligga på 550MB/s.

 

660p använder minneschip med den nya, billigare QLC-tekniken, precis som Samsung 860 QVO. Billigare att tillverka, men sämre hållbarhet och långsammare accesstid. Det blir garanterat den typen av chip i PS5 pga priset.

 

Samsung 860 Evo (och såklart den betydligt snabbare 970 Evo) har TLC-chip (dyrare och bättre), medans 970 Pro har MLC. Bäst, och dyrast.

 

Det kanske är därför det är lång tid kvar till lanseringen. Sony väntar på att SSD ska bli ännu billigare. ;)



#396

Postad 26 april 2019 - 15:09

karlnr9
  • karlnr9
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
Som inbiten gamer, men helt förlorad vad det gäller de tekniska bitarna som diskuteras här i tråden; vad tror och hoppas ni blir dom "bästa förbättringarna" på PS5:an i förhållande till 4:an? Är det grafiken, laddningstider eller liknande?

Kan tillägga att även om det svider så kan jag vara beredd att lägga 6-7000 på den nya konsolen. Man får ju sätta det i paritet med hur mycket man använder en inköpt vara helt enkelt. Och då blir det troligtvis inte så dyrt ändå.

#397

Postad 26 april 2019 - 15:16

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0

Är det grafiken, laddningstider eller liknande?

Ja

#398

Postad 26 april 2019 - 16:21

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlägg
  • 0

Ja

 

+ fysik



#399

Postad 26 april 2019 - 17:03

karlnr9
  • karlnr9
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

+ fysik


På vilket sätt?

#400

Postad 26 april 2019 - 17:56

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlägg
  • 0

På vilket sätt?

 

Dagens världar är ganska statiska. Men med så mycket mer CPU-kraft bör man kunna satsa mer på förstörelse och interaktivitet, t.ex. Eller vindpåverkan, vågor, vattenflöde och sånt. Allt som har med fysikberäkningar att göra.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.