Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Prisjakt stärker säkerheten efter läckta mejladresser

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 mars 2017 - 17:36

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

  • 34 inlägg
  • 0



Läs mer


#2

Postad 16 mars 2017 - 20:55

Unregistereda88bead4
  • Unregistereda88bead4
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 2

Det är ju skönt att man får denna information via Sweclockers nyhetsbrev och att prisjakt inte själva mejlar ut detta.



#3

Postad 16 mars 2017 - 21:01

shadek
  • shadek
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Min bror hade exakt samma login/lösen på Spotify och fick alla inställningar ändrade för ett par timmar sedan, inkl alla Spotify Family-inställningar. 

 

Tack så mycket Prisjakt/Hemmabio! Lösenorden är alltså på vift även om ni inte vill medge det!



#4

Postad 16 mars 2017 - 21:50

Lud123
  • Lud123
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Ett råd: Låt inte medarbetare logga in hemma på administratörkonton.



#5

Postad 16 mars 2017 - 23:19

Unregistered083cfc4d
  • Unregistered083cfc4d
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Andra gången detta händer eller hur? Dåligt imho



#6

Postad 17 mars 2017 - 09:30

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

  • 34 inlägg
  • 0
 

Min bror hade exakt samma login/lösen på Spotify och fick alla inställningar ändrade för ett par timmar sedan, inkl alla Spotify Family-inställningar. 

 

Tack så mycket Prisjakt/Hemmabio! Lösenorden är alltså på vift även om ni inte vill medge det!

 
Vi har inte kunnat hitta något som tyder på att inkräktarna kommit över lösenord. Lösenord lagras inte i klartext.
En rekommendation är att kontakta Spotify support kring händelsen. 
 
Vi beklagar återigen det som inträffat!


#7

Postad 17 mars 2017 - 10:20

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

  • 984 inlägg
  • 0

Det är ju skönt att man får denna information via Sweclockers nyhetsbrev och att prisjakt inte själva mejlar ut detta.

 

Jag fick mail om detta av Prisjakt.



#8

Postad 17 mars 2017 - 10:23

Unregistereda88bead4
  • Unregistereda88bead4
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 1

Jag läste på sweclockers att det verkar vara random vilka som fått mail och inte. Frågan är om det enbart är dom användarna som har fått uppgifter läckta som har fått mejl? 

 

Men om nu Prisjakt tycker att man skall byta lösenord för att vara på säkra sidan tycker jag att dom borde mejlat ut till alla användare!



#9

Postad 17 mars 2017 - 10:32

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

  • 984 inlägg
  • 1

Min bror hade exakt samma login/lösen på Spotify och fick alla inställningar ändrade för ett par timmar sedan, inkl alla Spotify Family-inställningar. 

 

Tack så mycket Prisjakt/Hemmabio! Lösenorden är alltså på vift även om ni inte vill medge det!

 

Då kanske det är hög tid att skaffa sig en lösenordshanterar som t.ex. 1Password. Lagra huvudlösenordet till hanteraren och mailen hårt i huvudet och lagra resten i hanteraren. Helt suveränt med krångliga unika lösenord till varje sida.



#10

Postad 17 mars 2017 - 10:41

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

  • 34 inlägg
  • 0

Jag läste på sweclockers att det verkar vara random vilka som fått mail och inte. Frågan är om det enbart är dom användarna som har fått uppgifter läckta som har fått mejl? 

 

Men om nu Prisjakt tycker att man skall byta lösenord för att vara på säkra sidan tycker jag att dom borde mejlat ut till alla användare!

Det stämmer, Prisjakt har mejlat till de användare som är berörda. 
En allmän rekommendation är att byta lösenord vid jämna mellanrum, oavsett vilken tjänst du använder.
 



#11

Postad 17 mars 2017 - 13:38

JohanFoppa
  • JohanFoppa
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Fick mail från PriceSpy om det här, trots att jag inte ens varit inne på er engelska sida förut. Bra jobbat grabbar, bådar gott!



#12

Postad 17 mars 2017 - 14:23

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

  • 34 inlägg
  • 0

Ett fåtal av våra användare vars epost hade läckt kunde vi inte härleda till specifika marknader. Vi skickade därför ut informationen på engelska från vårt andra varumärke PriceSpy.



#13

Postad 17 mars 2017 - 14:39

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

Ett fåtal av våra användare vars epost hade läckt kunde vi inte härleda till specifika marknader. Vi skickade därför ut informationen på engelska från vårt andra varumärke PriceSpy.

varför har ni inte 2 stegs login skulle va mycket säkrare



#14

Postad 17 mars 2017 - 16:44

WayFar
  • WayFar
  • Lärjunge

  • 499 inlägg
  • 1

Riktigt j*vla uruselt! Blir lika j*vla förbannad varje gång som ett företag misslyckas med något så viktigt som att skydda kunders/medlemmars personuppgifter. Detta förklarar förmodligen hur man har kunnat få sin mejl spammad rejält de senaste dagarna, efter att under flera tidigare år enbart fått något enstaka då och då. En sån här incident kan orsaka bekymmer även om inga lösenord har kommit på avvägar. Det är naivt att dämpa oro genom att endast adressera en problemtyp.

 

"Beklagligt", "vidta åtgärder"... På vilket sätt är det en tröst för drabbade? Nu gör ni något som ni skulle ha tagit ansvar för och hanterat FÖRUT så att det här aldrig hade skett. Ni hanterar personuppgifter, och det ska ske på ett sådant sätt att den här typen av misstag inte sker. Det är inget man finner beklagligt i efterhand. Det är inte något som har legat utanför er kontroll. Ni kan tycka att det här är en småsak. Men faktum är att ni bygger er verksamhet på oss och våra behov, och då får man visa oss bättre respekt och ta riktigt ansvar för det man har gjort. Inte bara för vad man gör för att det inte ska återupprepas.

 

Läser man era användarvillkor så finns det inget där som på något sätt friskriver er från ansvar. Våra personuppgifter (ja, en mailadress är en personuppgift!) har "lämnats ut" utan vårt medgivande. Hur utlämnandet har skett, avsiktligt eller oavsiktligt, gör ingen skillnad. Ni är personuppgiftsansvariga och borde inse att det med det följer ett ansvar enligt svensk lag:

"Den personuppgiftsansvarige ska se till att behandlingen av personuppgifter är laglig enligt personuppgiftslagen och har till exempel ansvaret för informationssäkerheten och att de registrerade får den information de har rätt till. Personuppgiftsansvaret är straff- och skadeståndssanktionerat."

http://www.datainspe...giftsansvaret1/

 

Frågor till Prisjakt:

1.a Har ni gjort en anmälan om personuppgiftsincident till Datainspektionen?

1.b Om ja; gjordes den anmälan i förra veckan (dvs inom 72h efter upptäckt)?

http://www.datainspe...iftsincidenter/

2.a Kommer ni kompensera era kunder/medlemmar för att ni har brustit i ert ansvar?

2.b Om ja; på vilket sätt har ni för avsikt att göra detta?


Redigerat av WayFar, 17 mars 2017 - 16:45.


#15

Postad 17 mars 2017 - 18:45

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Är det därför som jag för ett par månader sedan plötsligt började få ca 5-6 sexinviter per dag från Sheila, Paula, m.fl?  B)



#16

Postad 17 mars 2017 - 18:47

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 1

Är det därför som jag för ett par månader sedan plötsligt började få ca 5-6 sexinviter per dag från Sheila, Paula, m.fl?  B)

varför har du inte svarat på dem då? haha eller har du?



#17

Postad 17 mars 2017 - 19:47

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 1

varför har du inte svarat på dem då? haha eller har du?

:rolleyes:



#18

Postad 18 mars 2017 - 01:45

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 1

varför har du inte svarat på dem då? haha eller har du?

 

Var ju därför dom var tvungna att hacka Prisjakt för att försöka få kontakt ju :D



#19

Postad 18 mars 2017 - 11:48

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

ja man  han  kanske inte tog  tillfället i akt vem vet kan kanske får tillbaka sin info som lösen konto osv



#20

Postad 18 mars 2017 - 12:45

Unregisteredd3e6445d
  • Unregisteredd3e6445d
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

Jaha, då var det dags igen då för ännu ett dataintrång. Jag fick också reda på det här nyheten via Sweclockers, otroligt dåligt att inte meddela viktiga saker som dataintrång via mejl.

 

Byter alltid lösenord när jag får höra om såna här saker men att även mejladressen är läckt känns inget vidare, får en del spam redan nu är risken att det kommer ökar ännu mer efter detta.



#21

Postad 18 mars 2017 - 13:17

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

Jaha, då var det dags igen då för ännu ett dataintrång. Jag fick också reda på det här nyheten via Sweclockers, otroligt dåligt att inte meddela viktiga saker som dataintrång via mejl.

 

Byter alltid lösenord när jag får höra om såna här saker men att även mejladressen är läckt känns inget vidare, får en del spam redan nu är risken att det kommer ökar ännu mer efter detta.

har du inte fått mail så är du inte drabbad men byt lösen endå



#22

Postad 18 mars 2017 - 13:31

Unregisteredd3e6445d
  • Unregisteredd3e6445d
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 1

har du inte fått mail så är du inte drabbad men byt lösen endå

Jag bytte lösenord men märkte att jag får inget mejl att lösenordet är ändrat, så hade jag varit drabbad hade jag troligen inte upptäckt det lika snabbt. Många andra hemsidor får man man mejl direkt efter att man bytt lösenord.



#23

Postad 19 mars 2017 - 11:04

markusparkus
  • markusparkus
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

 

 
 
Vi har inte kunnat hitta något som tyder på att inkräktarna kommit över lösenord. Lösenord lagras inte i klartext.
En rekommendation är att kontakta Spotify support kring händelsen. 
 
Vi beklagar återigen det som inträffat!

 

Har hashade eller krypterade lösenord läckt?



#24

Postad 20 mars 2017 - 17:04

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

  • 34 inlägg
  • 0

Vi vill återigen betona att det inte finns något som tyder på att lösenord eller lösenordshash har kommit i orätta händer.
Vi vill också poängtera att alla användare som är berörda av datastölden har fått mejl av oss, medan vi inte har mejlat de som inte berörs. Efter att vi mejlade började flera medier, inklusive Sweclockers, att rapportera om det inträffade.



#25

Postad 21 mars 2017 - 20:59

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Använd slaskemailadresser för olika forum och ett lösenordsprogram tex 1password så är dessa oundvikliga intrång inget större problem.

 

Skulle personligen aldrig använda min primära email eller ngt lösenord som jag är orolig ska komma ut.



#26

Postad 23 mars 2017 - 14:23

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • Lärjunge

  • 370 inlägg
  • 0

Timmarna innan(dagen innan) prisjakt går ut med att deras användarinformation är på vift så blir de tjänster jag har samma lösenord ord på kapade... Jag har inte fått någon mail om det. Till prisjakt/minhembio, ja ni har säkert lösenorden krypterade ... men på vilken nivå då skulle jag undra??? Tydligen så orkade den som kom över lösenorden knäcka dem!!!





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.