Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Multiroom förstärkare

35 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 maj 2017 - 15:02

DulcimeR
  • DulcimeR
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0
Hej,

Har en fråga till er som kan detta ämne bättre än mig.

Jag vill köpa en billig multiroom förstärkare att använda till infällda högtalare i tak, utomhus veranda mm.

Vill ha någonstans mellan 4-8zoner, måste inte ha alla på samma gång utan kan tänka mig att börja med fyra och sedan bygga ut vid behov.

Jag har hittat en multiroom förstärkare som BRL säljer, den heter Dayton MA1240, den har 12kanaler (6 zoner) på vardera 40watt. Kostar 7990kr (går att hitta för ca 6.000kr om man importerar). ( https://www.brl.se/s...o-ma1240a-.html )

Sedan har jag även kikat på thomann.de som säljer musik/pa utrustning. Dom har en multikanalsförstärkare på 4x130watt som kostar 2200kr. ( https://m.thomann.de...arch=1494235298 ) Det är dock XLR in/output på denna vilket egentligen inte har någon betydelse, det kan man ju lösa på många sätt.

Vad säger ni som kan, är det någon avsevärd nackdel med denna från thomann jämfört med Dayton? Den är ju främst för PA bruk, men har det någon betydelse?

Jag är inte ute efter några värstinggrejer, jag vill kunna ha lite bakgrundsmusik i olika rum och kör med största sannolikhet på någon Canton InCeiling variant.

#2

Postad 08 maj 2017 - 16:06

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Själv har jag gramofon(ljudfocus) kopplad till en sådan här förstärkare.
http://www.kungstv.s...miniforstarkare


Ett alternativ är kolla med gröna hus. De säljer musaic.
Med musaic pro mzp får du två högtalare par. Multirum funktion med övriga qualcomm allplay högtalare. Philips hue ljus system.

http://www.musaic.co...novation-award/


Lite förslag bara, för annars är ju dayton förtärkaren från brl populär.

Redigerat av Ochåäö, 08 maj 2017 - 16:09.


#3

Postad 08 maj 2017 - 16:42

DulcimeR
  • DulcimeR
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0

Förslag är alltid bra, tack för detta. :)

 

2x20watt, hur långt kommer jag med det? Det lär ju inte räcka för att driva ett par Canton 880... ?

 

Musaic verkar vara en helhetslösning med inbyggd mottagare och förstärkare, typ SONOS. Finns väl olika varianter dock.

Jag är endast ute efter en multiroom förstärkare, eller flera....

 

Den jag länkade från Thomann för 2200kr har ju hela 4x130watt. Där hade jag ju kunnat lägga till 2 eller fler vid behov.

Hade den fungerat bra tro? Eller finns det någon nackdel att den är för PA bruk?



#4

Postad 08 maj 2017 - 19:35

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Canton 880 med 88.5db i känslighet.
Med 2x20w kommer du kunna spela bra högt så högt så du klarar dig i de flesta lägen. Med 2x40 kommer du kunna spela jobbigt högt och troligen aldrig maxa ut-effekten. Med 2x130w kommer du kunna spela så högt att du inte hör besöket även om personen skriker dig i örat. Men canton högtalarna är bara specade 90w.

Så min röst blir brl's dayton.

Redigerat av Ochåäö, 08 maj 2017 - 19:36.


#5

Postad 08 maj 2017 - 22:02

DulcimeR
  • DulcimeR
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0
Ok... :)

Anledningen till att jag snöat in lite på t.amp är inte effekten egentligen, även om det känns bättre att ha för mycket än för lite. Utan snarare att den bara kostar 2200kr att komma igång med, vill jag sen utöka så kostar det bara 2200kr till. Medans Dayton blir 8000kr plus högtalare i ett svep!

Dessutom gillar jag att T.ampen är rackmonterad då denna förstärkare kommer sitta i ett rackskåp i mediarummet. Även om det givetvis funkar med en hylla och Dayton också. :)

Men jag undrar som sagt om det finns någon nackdel med T.ampen? Är det ett högre bakgrundsbrus i denna?

#6

Postad 08 maj 2017 - 22:23

holetaker
  • holetaker
  • Lärjunge

  • 342 inlägg
  • 0

Är man ute efter multiroom så varför inte köra på multiroom via wifi? 

Jag kör Champions multiroomhögtalare som funkar som ett billigare alternativ till Sonos. 

Ljudet är okej, men lämnar lite att önska. Därför kan man komplettera med Muzo Cobblestone som är en multiroom-brygga som du kopplar in i din vanliga ljudanläggning

Alla prylarna hittar du på Ljudfokus.se. 

Champions multiroomhögtalare hittar du även på cdon.se



#7

Postad 09 maj 2017 - 05:53

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Det som gör mig skeptisk till t-ampen är att den bara verkar ha av/på genom en knapp.
Brus är nog inga problem.

Två itc förstärkare är ju nästan samma pris. Hade jag varit du åk till någon butik och lyssna på någon föstärkare på låga watt typ 2*20. Vrid upp volymen och se om det räcker för dig.

#8

Postad 09 maj 2017 - 06:42

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Är man ute efter multiroom så varför inte köra på multiroom via wifi?
Jag kör Champions multiroomhögtalare som funkar som ett billigare alternativ till Sonos.
Ljudet är okej, men lämnar lite att önska. Därför kan man komplettera med Muzo Cobblestone som är en multiroom-brygga som du kopplar in i din vanliga ljudanläggning
Alla prylarna hittar du på Ljudfokus.se.
Champions multiroomhögtalare hittar du även på cdon.se

Linkplay heter väl det systemet. Linkplay och allplay är ju budget multirum system. Eller multifabrikat multirum kanske man ska säga då systemen stöds av fler än ett märke. Själv kör jag allplay med produkter från gramofon samt panasonic och är mycket nöjd. Det ända jag saknar är en förstärkare. Löste det med itc förstärkare och gramofon.

Linkplay har ju en intressant förstärkare för inbyggnads högtalare:

http://www.ljudfokus...-linkplay/7404/

Redigerat av Ochåäö, 09 maj 2017 - 06:42.


#9

Postad 09 maj 2017 - 06:49

DulcimeR
  • DulcimeR
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0
Ochåäö:
T.ampen har bara av/på via knapp ja, men den går även in i standby efter 30min om ingen signal ges om jag inte minns fel. Och startar upp igen vid signal givetvis.

Eller var det någon annan funktion du syfta på som du saknade?

Holetaker:
Ja det är klart det skall köras trådlöst. Men jag kommer köra det via Airplay då det är en funktion som redan i dagsläget används flitigt i hemmet. Så det blir en enkel funktion för oss alla.
Jag kommer köra en AirPort Express till varje ingång på förstärkaren. Alla dessa kommer i sin tur vara inkopplade till nätverket via Ethernet kabel.
Sedan används en server (också inkopplad med Ethernet kabel givetvis) med Airfoil mjukvara installerat. Denna mjukvara kan du styra via app på telefonen och du kan gruppera dina AirPort express enheter, och skicka ut till en eller flera enheter samtidigt.

Således blir det enda som går trådlöst alltså telefonen. Eventuellt kör jag även Spotify på servern och sedan styr man Spotify via telefonen och Spotify connect.

Låter krångligt, men det är jätteenkelt när allt väl är konfigurerat! :)
Och ja, det är en budget lösning! :)

Men jag tänker börja där och se hur det fungerar. Det kostar så lite att testa så som jag tänkt. Fungerar det inte får jag köpa någon mer kompetent mottagare som Sonos eller kanske något av det ni föreslår ovan.

#10

Postad 09 maj 2017 - 07:10

DulcimeR
  • DulcimeR
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0
Gramofon och Dayton förstärkaren ni länkade till var ju lite intressanta faktiskt. Men gramofon är ju egentligen samma sak som jag tänkt mig via Airplay som jag beskrev ovan. Bara att det är förpackat i en snyggare låda och en helhetslösning. Slutfunktionen blir densamma, jag behöver ändå en förstärkare till denna (och det är det jag letar efter). Sen kanske den funkar bättre (eller sämre) det vet jag inte. Men du verkar ju nöjd med dina gramofon enheter. Var köper du dessa i Sverige och vad kostar en sådan? Är ljudet helt i sync när du kör i olika rum?

Dayton All Link enheten har ju dock allt integrerat i samma enhet, mottagare och förstärkare. Smidigt!
Men det gör att man blir helt bunden till det systemet, och funkar det inte så får man i slutändan byta både mottagare och förstärkare. Får leta efter lite recensioner på hur den funkar! Det jag är skeptisk till är användargränssnittet. Man öppnar en app där Spotify är länkat i det programmet verkar det som? Hur funkar det?
Är det som så att Spotify faktiskt ligger på enheten, och sedan styrs via appen? För det är ju egentligen rätt bra, då man blir sårbar när Spotify körs genom telefonen och någon ringer tex, eller tappar täckning! :)

#11

Postad 09 maj 2017 - 09:40

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
http://www.ljudfokus...-linkplay/7404/

Har ju både airplay och spotify connect.

#12

Postad 09 maj 2017 - 10:13

DulcimeR
  • DulcimeR
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0

Ja, men du är låst till deras egna applikation för att styra spotify, tror jag. Och det vill jag inte.

 

Hursomhelst, min fråga gällde lämplig förstärkare till multiroom, inte airplay mottagare. Så vi återgår till ämnet...

 

Det jag kollat på är som sagt Dayton och t.amp, och framförallt gällde min fråga varför den ena är bättre än den andra.

Personligen ser jag hellre t.amp som en lösning, men då jag inte kan eller förstår mig på vad skillnaden med PA utrustning gentemot vanlig förstärkare vet jag inte om denna fungerar bra eller om det finns en nackdel att den är just gjord för PA sammanhang?

 

Ochåäö, du sa något om att det som gjorde dig skeptisk till att t.amp bara hade av/på knapp. Kan du utveckla?

 

ITC förstärkaren kan vara ett alternativ, men jag förstår inte varför denna skulle vara bättre än t.amp då jag får 4x130watt för 2200kr i ett komplett rackmonterat chassi istället för 2st små enheter på 2x20watt vardera för 2400kr.

 

Med 130watt har jag ju möjligheten att driva tyngre grejer OM behovet skulle komma framöver. Men 20 watt är jag begränsad även om det skulle räcka bra till canton högtalarna. Kanske monterar jag något mer effektkrävande i vardagsrummet.

 

Förklara gärna.


Redigerat av DulcimeR, 09 maj 2017 - 10:23.


#13

Postad 09 maj 2017 - 16:30

DulcimeR
  • DulcimeR
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0

Efter att ha kollat runt lite på hififorum så verkar många lovorda t.amp som väldigt prisvärd och bra kvalitet för pengarna.

 

Så det lutar mer och mer åt detta märke.

 

Kollade lite mer på thomann.de och just t.amp och hittade då lite fler intressanta produkter från dessa.

 

Om man nu skall nöja sig med 2x20watt så hade dom denna för 670kr:

https://www.thomann....lt_t.amp_328775

10753769_800.jpg10753764_800.jpg

Fördelar: Liten och smidig, enkel anslutning för högtalarkabel med skruvkontakt som går att plugga i och ur när man behöver greja, billig.

Nackdel: Låg effekt.

 

 

 

Vill man ha lite mer effekt så kan man ju satsa på t.amp S75 för 1200kr som har 2x45w 8ohm:

https://www.thomann....lt_t.amp_141140

8685765_800.jpg8685790_800.jpg

Fördelar: Inga fläktar, standard anslutning för högtalarkabel med skruvklämmor (dock bökigt om man behöver dra ur förstärkaren då man behöver skruva loss kablarna), ganska billig.

Nackdel: Medel effektugång

 

 

 

t.amp 130 för 2200kr med 4x130w

https://www.thomann....lt_t.amp_348232

9384094_800.jpg9384064_800.jpg

 

Fördelar: 4 utgångar på samma enhet (dyrare om den går sönder och behöver bytas ut dock), bra effekt, kontakter för in och utgångar (dock xlr vilket inte är optimalt, men går att lösa på lite olika sätt ändå), bra pris i förhållande till pris.

Nackdel: Fläktar (som egentligen inte spelar någon roll då det sitter i ett mediarum i tvättstugan, men ändå.) 


Redigerat av DulcimeR, 09 maj 2017 - 16:34.


#14

Postad 09 maj 2017 - 17:43

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Att jag var skeptisk till t.amp var kunde inte läa mig till om den har auto av/på.
Jag hade inte viljat ha en förstärkare påslagen hela tiden. Vill att den går i standby när den inte används.

Kan du hitta att den har auto av/på och du löser xlr övergången. Du behöver du nog inte vara orolig för ljudkvalitet och brus, som jag nämt tidigare. Så gillar du den ta den.

Tittade själv på den minsta t.amp innan itc förstärkaren. Valde itc pga tonkontrollerna.

Angående effekt så klarar du dig på 20w per högtalare i de flesta lägen. Jag har en denon på 2x22w som jag maxat vid fest. Så vill ha lite extra så ta och gå upp lite då. Men 2x130w känns lite mycket till användandet. Skulle du driva en sub som ska spela riktigt djup bas hade det varit annat.

Sedan spotify connect är spotify själv som tagit fram. Finns i spotify. Fungerar där på samma sätt som airplay. Är spotify inbyggt i någon annan app eller program ja då är det inte spotify connect.

Redigerat av Ochåäö, 09 maj 2017 - 20:48.


#15

Postad 10 maj 2017 - 08:25

DulcimeR
  • DulcimeR
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0

Finns det någon nackdel med för mycket effekt ?

 

Auto av/på har iaf t.amp 130, dom andra två vet jag inte... får kolla det!



#16

Postad 10 maj 2017 - 08:43

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Finns det någon nackdel med för mycket effekt ?

Auto av/på har iaf t.amp 130, dom andra två vet jag inte... får kolla det!

Nej. ingen nackdel igentligen. Så fixar du xlr övergången så kör på den. Som du säger den är billig.

Jag hade dock köpt en produkt som var klar att använda med de funktioner jag vill ha. Och levt med mindre watt. Har två förstärkare hemma. Pro-ject stereo box 2*20w och denon rcd-m33 på 2*22w. Innan hade jag en på 2*80w. Och jag saknar inte den effekten. Men jag har sällan fest och spelar party högt.

Redigerat av Ochåäö, 10 maj 2017 - 09:00.


#17

Postad 10 maj 2017 - 09:13

Prism
  • Prism
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0
Jag tycker t.amp 130 verkar vara mest intresssant. Jag kör själv idag på ett gäng Brik förstärkare från Kjell&Co såg dock att dom har slutat att säljas. En fundering är T.amp 130 en digital eller analog förstärkare?

#18

Postad 10 maj 2017 - 09:49

DulcimeR
  • DulcimeR
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0

Den bör väl vara analog då det inte är några digitala ingångar ?

 

Här finns en manual för t.amp e130 om ni vill kolla mer detaljer:

https://www.manualsl...he t.amp E4-130



#19

Postad 10 maj 2017 - 10:19

DulcimeR
  • DulcimeR
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0

Ochåäö: 

Jag förstår hur du tänker, vettigt resonemang. Och absolut, jag behöver inte 130w per kanal för takhögtalare som till 99% kommer spela lite dov bakgrundsmusik i huset. Men funkar det hyggligt, och man kan komplettera med en dold subbas i vardagsrummet någonstans så kanske det duger bra även dom ggr man har fest. Även om jag inte öser på utav he***e i den bemärkelsen vid fest heller dock.... 

 

Vill man ösa på får man gå in i tvrummet där den stora anläggningen står. :)

 

Det jag ser som fördel är dock att den är rackmonterad och passar bra i min installation.

 

Men ja, jag hade hellre sett att anslutningarna baktill hade varit mer anpassade till vanliga högtalarkablar än xlr. 

 

Där är ju t.amp S75 lite bättre, där är det "bara" ingångarna som är XLR. Utgångarna är ju vanliga högtalaranslutningar med skruvplint. Denna har dessutom peak indikator på framsidan, vilket kan vara käckt.. 

 

XLR ingångar från airport express 3.5mm finns det ju sådana här kablar som blir perfekt.

31Ue2w24qQL.jpg

 

 

Så då blir följdfrågan, finns det någon fördel/nackdel mellan t.amp e130 och S-75?

Här är manual till S75 också... :

https://www.manualsl...-75.html#manual

 

Och om jag skulle vilja ansluta en subbas, går det? Det finns ju ingen lågnivåutgång.... men det går väl att köra högnivåutgång (högtalaranslutning) till en subbas med aktivt förstärkare/delningsfilter inbyggd. ? Det har väl i princip alla subbasar...  ?


Redigerat av DulcimeR, 10 maj 2017 - 10:31.


#20

Postad 10 maj 2017 - 11:09

holetaker
  • holetaker
  • Lärjunge

  • 342 inlägg
  • 0

Ja, men du är låst till deras egna applikation för att styra spotify, tror jag. Och det vill jag inte.

 

Hursomhelst, min fråga gällde lämplig förstärkare till multiroom, inte airplay mottagare. 

 

Förklara gärna.

I deras applikation kan du köra egen musik som du har på server eller på telefon/surfplattan som styr för tillfället. Du kan även köra Tune-in eller iHeartradio och där välja vilken webradiokanal du vill. Detta gör du i appen.

Spotify styr du direkt i Spotifys egna program, och där används spotify connect. 

Dock får du gå in i champions app för att styra vilka högtalare som ska användas till vad. 

Med Muzo Cobblestone ansluter du sedan valfri förstärkare som blir en del i multiroomsystemet. 

På detta sätt är du inte låst till en viss tillverkares grejer, utan kan använda vad du vill. 

Jag tror du kan ansluta upp till sju olika enheter.

Du kan även installera appen på flera enheter så fler kan styra.  

 

Jag själv har tre stycken champion multiroomhögtalare och ljudet är helt ok för att ha som bakgrundsmusik, men har beställt en muzo för att kunna koppla in partyanläggningen. 

En av mina championhögtalare är dessutom med batteri och lirar lätt 8 timmar utan nätsladden. Perfekt att bära med sig i trädgården eller till garaget. 

 

Ville bara förklara hur det funkar innan du stänger dörren helt ;)


Redigerat av holetaker, 10 maj 2017 - 11:10.


#21

Postad 10 maj 2017 - 11:15

DulcimeR
  • DulcimeR
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0

Ok, jag förstår... då var det lite bättre än vad jag trodde iaf. Tack för att du förklarade! :)

 

Dock skall jag ha inbyggnadshögtalare i tak så några championhögtalare blir det inte oavsett. :)



#22

Postad 10 maj 2017 - 11:24

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Kanske är något till suben.


http://cdon.se/hemel...4a5&fo_s=gplase

#23

Postad 10 maj 2017 - 12:21

DulcimeR
  • DulcimeR
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0
Tackar för tipset!

Jag har dock förberett för både takhögtalare i alla rum och även subbas på sina ställen, bla vardagsrummet. Så det går tomrör i alla väggar/tak till dessa från mediarummet. Så jag drar enkelt kablage därifrån till den tänkta subbasen.

#24

Postad 10 maj 2017 - 16:17

holetaker
  • holetaker
  • Lärjunge

  • 342 inlägg
  • 0

Ok, jag förstår... då var det lite bättre än vad jag trodde iaf. Tack för att du förklarade! :)

 

Dock skall jag ha inbyggnadshögtalare i tak så några championhögtalare blir det inte oavsett. :)

Nä, det förstår jag. Men det är där du kan ha nytta av Muzo Cobblestone. Den ansluter till wifi samt valfri förstärkare med 3.5 mm plugg. 



#25

Postad 10 maj 2017 - 17:30

DulcimeR
  • DulcimeR
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0

Jag förstår, jag har dock 6st airport express liggandes hemma som jag tänkt använda till detta. MEN, det kanske kan finnas anledning att kika på någonting annat... Cobblestone som du nämner tex.

 

Använder du den själv till multiroom? Hur bra fungerar synkningen med ljudet? Jag kollade lite på gränssnittet för att styra stenen, och det jag inte gillade var hur man fick igång ljudet på flera enheter samtidigt.... man skall dra och släppa dom rum man vill spela ovanpå varandra, verkade vara lite pilligt och inte jättesmidigt. Hur upplever du det? Dessutom hade det varit fint om man kunde välja att gruppera enheter. Så att man med ETT klick kan få alla att spela samma musik tex.

 

Kanske inte ett stort problem om man bara använder två enheter. Men om man som jag skall ha 6-8st, då blir det genast lite bökigt om man skall spela på alla samtidigt och behöva dra först den ena till den andra, sedan när dom länkat klart så drar man den tredje till föregående... osv osv... 

 

Men det kanske inte är så det funkar?

 

Att man kan köra spotify connect på varje enhet är ju mycket bra, då blir tillförlitligheten bättre och man kan spela olika musik i olika rum samtidigt och man har bra överblick i vad som spelas på alla enheter i appen....

 

Inte helt ointressant, bara multiroom lösningen hade blivit lite smidigare!



#26

Postad 10 maj 2017 - 19:06

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Jag har ju allplay. Tex gramofon 590kr från ljudfocus.
Är mycket smidigt system samt stabilt. Perfekt synkat ljud. inga avbrott.

Jag utgår från panasonic appen. Där grupperar du vilka zoner som ska spela upp musiken. Efter det går du till tex spotify då ligger den grupperade gruppen som valbar uppspelningenhet i spotify. Musiken i spotify spelas upp i alla zoner i den grupperade gruppen. Har du då tex inte lagt in en zon i gruppen(tex ett barnrum) då kan du välja spela upp annan musik där.

Gruppen ligger kvar i spotify sålänge du inte ändrar den i huvud appen(i mitt fall panasonic).

Tror muzo gobblestone fungerar på samma sätt.

Kanske ska tillägga att du inte går ut ur panasonic appen och sedan in i spotify. Finns direkt länk till spotify i panasonic appen. Bara välja där så kommer du direkt till spotify.

Jag har lagt in spotify, allplay radio samt bubbleupnp(musiken från min nas) som direkt länk i panasonic appen. Allplay jukebox fungerar på samma sätt som panasonic appen bara det att jag har flest allplay produkter från panasonic.

Redigerat av Ochåäö, 11 maj 2017 - 07:36.


#27

Postad 11 maj 2017 - 09:53

holetaker
  • holetaker
  • Lärjunge

  • 342 inlägg
  • 0

Jag förstår, jag har dock 6st airport express liggandes hemma som jag tänkt använda till detta. MEN, det kanske kan finnas anledning att kika på någonting annat... Cobblestone som du nämner tex.

 

Använder du den själv till multiroom? Hur bra fungerar synkningen med ljudet? Jag kollade lite på gränssnittet för att styra stenen, och det jag inte gillade var hur man fick igång ljudet på flera enheter samtidigt.... man skall dra och släppa dom rum man vill spela ovanpå varandra, verkade vara lite pilligt och inte jättesmidigt. Hur upplever du det? Dessutom hade det varit fint om man kunde välja att gruppera enheter. Så att man med ETT klick kan få alla att spela samma musik tex.

 

Kanske inte ett stort problem om man bara använder två enheter. Men om man som jag skall ha 6-8st, då blir det genast lite bökigt om man skall spela på alla samtidigt och behöva dra först den ena till den andra, sedan när dom länkat klart så drar man den tredje till föregående... osv osv... 

 

Men det kanske inte är så det funkar?

 

Att man kan köra spotify connect på varje enhet är ju mycket bra, då blir tillförlitligheten bättre och man kan spela olika musik i olika rum samtidigt och man har bra överblick i vad som spelas på alla enheter i appen....

 

Inte helt ointressant, bara multiroom lösningen hade blivit lite smidigare!

Nu kör jag tre enheter och jag kör de i samma grupp, så för mig är det inget problem. Jag har provat att köra annan musik i en högtalare, men iom att dom alla står på nedervåningen så blir det bara grötigt. 

Hade jag haft fler enheter så hade det varit lättare att gruppera dom för att testa. 

Dom synkar ljudet jäkligt bra. Fast en gång så sket sig synkningen, men då var det bara att starta om. 

Jag gillar enkelheten med att ha det via wifi för att slippa dra kabel överallt. 

Hade jag haft råd hade jag dock valt sonos, alla dagar i veckan. Ljudet är helt enkelt bättre.

Fast smakar det så kostar det oxå.

En muzo cobblestone kostar 590, medan sonos connect kostar 3690 och gör samma sak

Då kan jag leva med att det är lite "sämre".

Obs, jag har dock inte provat muzo cobblestone än, men enligt ljudfokus och tillverkarna av championhögtalarna så ska det funka ihop.

 

Edit: Man kan max köra sju enheter i detta systemet, så ska du ha fler så vetefan om det funkar


Redigerat av holetaker, 11 maj 2017 - 09:54.


#28

Postad 11 maj 2017 - 11:55

DulcimeR
  • DulcimeR
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0
Jag har en förhoppning om att det ändå blir ok ljud med canton 880 i taken och T.amp förstärkare. Eventuellt komplettera med en subbas....

Att det skall vara trådlöst är givet. AirPort express duger helt klart till ändamålet och har en ok ljudkvalitet.

Det är synkningen och att köra flera AirPort express samtidigt som eventuellt kan bli ett problem. Men jag kommer testa denna variant först. Funkar det inte så skall jag kolla närmare på gramofon och cobblestone!

#29

Postad 11 maj 2017 - 12:24

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Ljudet kommer antagligen bli bra. Allplay(tex gramofon) kan ha upp till 10 zoner mot linkplay(tex gobblestone) som kan ha 6 zoner.

#30

Postad 11 maj 2017 - 13:16

DulcimeR
  • DulcimeR
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0

 
Så då blir följdfrågan, finns det någon fördel/nackdel mellan t.amp e130 och S-75?
Här är manual till S75 också... :
https://www.manualsl...-75.html#manual
 
Och om jag skulle vilja ansluta en subbas, går det? Det finns ju ingen lågnivåutgång.... men det går väl att köra högnivåutgång (högtalaranslutning) till en subbas med aktivt förstärkare/delningsfilter inbyggd. ? Det har väl i princip alla subbasar...  ?


Citerar mig själv......

Om vi återgår till förstärkarval, vilken av ovanstående hade ni valt och varför? Och går det att koppla en aktiv subbas till båda ovanstående utan problem?

T.amp E130 https://www.thomann....lt_t.amp_348232
T.amp S-75 https://www.thomann....lt_t.amp_141140

#31

Postad 11 maj 2017 - 14:16

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Mellan förstärkare och passiv bas behövs delningsfilter.

http://www.hifikit.s...sfilter/spb1201

#32

Postad 11 maj 2017 - 14:59

DulcimeR
  • DulcimeR
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0

Kommer ha aktiv bas...



#33

Postad 15 maj 2017 - 07:35

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
I multirum system är det nog enklast att suben är en egen zon.

Så hade jag det ett tag. En gramofon kopplad direkt in i en aktiv sub.

Angående förstärkate så hade hag tagit 75an. 2st bygger nästan som 130 på höjden. Blir samma pris. 75 har vanlig högtalar anslutning. Går förstärkaren sönder förlorar du 1zon inte 2 som det blir om du väljer 130.

Redigerat av Ochåäö, 15 maj 2017 - 18:54.


#34

Postad 16 maj 2017 - 12:59

DulcimeR
  • DulcimeR
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0

Bra ide, det är ju en smidig lösning....

 

Ja så tänkte jag med.... faktum är att jag är dock lite osäker på om 75'an har något auto läge. Hittar faktiskt ingenting om detta när jag läser manualen. E-130 har det däremot!

 

Nu när jag snurrat runt och läst lite, så hittar jag många som har byggt sina multiroom lösningar med hjälp av Raspberry Pi och Pi-DigiAMP+. Då får man en smidig liten enhet som ger 2x35w för 1000kr. Så 6-8st sådana som man bygger in i ett rack chassi så har man ett helt komplett system med mottagare, förstärkare mm i en smidig låda. Kul projekt att bygga själv dessutom.

https://www.hifiberr...-and-hifiberry/

 

Folk verkar väldigt nöjda med denna lösning. Verkar gå att få i bra synk och enkelt att sköta via applikation.

 

Men, givetvis mycket mycket bökigare lösning....

 

#35

Postad 16 maj 2017 - 13:32

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Nu finns det ju billiga system att köpa som är gjorda för multirum. Så har lite svårt att se varför man ska fixa ihop något eget.
Hade inte viljat bygga ett multirum system med mycket extra lösningar som kräver funderingar på hur det ska lösas.

1.Välj ett system som är gjort för multirum.

2. Förstärkare: 2 alternativ.
1:a Köp allt i ett typ sonos amp. Känns det dyrt titta på dayton förstärkare som länkats till tidigare.
2:a alternativet. En multirum mottagare till en förstärkare med auto av/på. Vissa slutsteg med auto på/av kan slås av vid låg volym kan vara bra att veta. Bättre är en multirum mottagare med trigger ut. Finns många slutstegs allternativ med trigger in.

3. Sub kopplar man som egen zon och grupperar den i den zon du ska ha musik i. Har inte suben inbyggd multirum får du köpa en mottagare till den också.

Jag har musik i 4 zoner. Utgifter ligger runt 5500kr.
Det är enkelt och stabilt system.

Om inte 75:an har auto av/på då är inte den något.

Redigerat av Ochåäö, 16 maj 2017 - 13:34.


#36

Postad 17 juni 2019 - 23:46

piglet55
  • piglet55
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

 

Ja så tänkte jag med.... faktum är att jag är dock lite osäker på om 75'an har något auto läge. Hittar faktiskt ingenting om detta när jag läser manualen. E-130 har det däremot!

 

 

Jodå enligt manualen sid 12 och 17+18 så har även S75 auto-off läge. 

 

Jag blev lite intresserad när jag hittade denna tråd och tänkte kolla om det blev något köp för dig. 

 

 

Jag har en Marantz SR7010 och 3 zoner med takhögtalare hemma (Altan, kök, vardagsrum) samt utdraget 5.1 ljud till tv-rummet. Samtliga högtalare är dragna till mitt teknikrum.

 

Då recivern står på en hylla i ett 19" Rack så skulle det ju vara sweet att kunna använda S-75

 

Tanken för takhögtalarna är att kunna spela lite radio, spotify som bakgrund/skval. 

 

Jag tänkte mig så här:

 

Zon 1 (Main) är kopplad till tv-rummet och 5.1 ljudet. 

Zon 2 -> Pre Out -> S-75 > Kanal 1 Vardagsrum + Kanal 2 Kök.  

Zon 3 Altan

 

Jag inser att jag inte kommer kunna styra vardagsrum och Kök individuellt från Marantz app/fjärrkontrllen. Men kommer jag kunna justera ljudet på dessa två zoner utan att ändra fysiskt på S-75?

 

Tänker jag rätt och detta kommer att fungera ? Eller är det något jag missar. 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.