Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till Dirac av johan b-lund

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 juni 2017 - 06:42

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Beroende

• 1 435 inlägg
  • 0
Kommentarer till Ny leksak på ingång av johan b-lund

Postad 09 juni 2017 - 06:42

Schonning
  • Schonning
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Spännande! Sätter man Dirac/MiniDSP mellan försteg och slutsteg då för att få rätt effekt?

Postad 09 juni 2017 - 08:50

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Beroende

• 1 435 inlägg
  • 0

Det beror helt o hållet på vilken produkt man väljer o där är ett par förbehåll med för alla lösningar är inte bra.

Bass Management ska helst komma före Dirac annars kan man råka ut för samma trubbel som med Arcams nya serie.

Men har man en NanoAvr så kan man ha BM efteråt.

Nanon går via hdmi så jag kommer att ha dom innan receivern

Postad 12 augusti 2017 - 21:16

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Lärjunge

• 417 inlägg
  • 0
Hur tycker du denna funkar kontra att köra Nanom utan tillägget?

Postad 13 augusti 2017 - 07:35

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Beroende

• 1 435 inlägg
  • 0

Jag har 2 Nanos, den ena är utan Dirac (DL) och den andra är med.

Så Nanon utan DL ligger sist o tar bara Bass management (BM) och i peq:n tar jag ner lite av min megaresonans vid 30hz. Egentligen borde DL klara av den men peq:n var på när jag mätte in  :blush:

BM i Nanon är slår BM i vilken receiver som helst på fingrarna så den stannar!

Jag testade aldrig att dra igång BM i Sonyn som signalen går in, finns ingen mening då den inte klarar av att dela som jag vill. (använder den som digitalt delningsfilter på L/R plus olika brantheter)

Så om man har en Nano bara med BM och vill uppgradera till DL bör man nog fundera lite extra.

Om man bara använder BM rakt av med 12db branthet då borde det fungera att låta receivern ta över.

DL gör saker en Peq inte kan och det är en öronöppnare!!

Om man som jag har olika brantheter på allt då vågar jag inte svara på frågan hur resultatet blir. DL kan reda ut mycket så kanske.

Det bästa du kan göra är att testa med Dirac för Pc, du kan använda trialen i 2v :)

Redigerat av johan b-lund, 13 augusti 2017 - 08:44.

Postad 13 augusti 2017 - 14:28

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Lärjunge

• 417 inlägg
  • 0
Jag är mest intresserad av BM men visst skulle man kunna prova DL via PC också. Dock är inte mitt system klart än så det kanske hinner komma fler produkter framöver. Min tanke är att köra en miniDSP 2x4 med 6 st subbar där två två par sitter parallellkopplade.

Postad 13 augusti 2017 - 15:29

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Beroende

• 1 435 inlägg
  • 0

Förväxla inte Nanon med 2x4 för det är en helt annan produkt, Nanon har bara HDMI in/ut men går att få analogt ut men utan DL

Du kan ställa delningen som vanligt men med en uppsjö av olika val på branthet plus peq:n så klart, oberoende kanal.

Men du kan även ställa delningen från sub mot högtalare helt individuellt och hur många db LFE ska boostas i var kanal.

Med en 2x4 så har du fortfarande BM i receivern och du kan "bara" påverka subens delning uppåt och frekvensgång.

Om du går på 2x4 slå då ett öga på vad du har för volt ut från receivern för standard har 1v i känslighet, HD har 2v och den balanserade har 2/4v om jag minns rätt.

Fel matchning ökar brusnivån sen adderar den även ett kortare delay på signalen men det kan man lösa i receivern.

Redigerat av johan b-lund, 13 augusti 2017 - 15:30.

Postad 13 augusti 2017 - 18:53

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Lärjunge

• 417 inlägg
  • 0

Förväxla inte Nanon med 2x4 för det är en helt annan produkt, Nanon har bara HDMI in/ut men går att få analogt ut men utan DL
Du kan ställa delningen som vanligt men med en uppsjö av olika val på branthet plus peq:n så klart, oberoende kanal.
Men du kan även ställa delningen från sub mot högtalare helt individuellt och hur många db LFE ska boostas i var kanal.

Med en 2x4 så har du fortfarande BM i receivern och du kan "bara" påverka subens delning uppåt och frekvensgång.
Om du går på 2x4 slå då ett öga på vad du har för volt ut från receivern för standard har 1v i känslighet, HD har 2v och den balanserade har 2/4v om jag minns rätt.
Fel matchning ökar brusnivån sen adderar den även ett kortare delay på signalen men det kan man lösa i receivern.

Bra övergripande förklaring, hade inte så stor koll om detta. När det blir dags att köpa så går jag nog fråga om mer hjälp här på forumet.

Postad 13 augusti 2017 - 20:32

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Beroende

• 1 435 inlägg
  • 0

:)

Bara hojta.

Postad 14 augusti 2017 - 07:10

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Lärjunge

• 417 inlägg
  • 0

Jag har 2 Nanos, den ena är utan Dirac (DL) och den andra är med.

Så Nanon utan DL ligger sist o tar bara Bass management (BM) och i peq:n tar jag ner lite av min megaresonans vid 30hz. Egentligen borde DL klara av den men peq:n var på när jag mätte in :blush:

Så du kopplar dina två nanos i serie mellan källan och receiver/försteget?

Redigerat av niklasmagnus, 14 augusti 2017 - 07:10.

Postad 14 augusti 2017 - 14:29

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Beroende

• 1 435 inlägg
  • 0

Precis :)

Postad 14 augusti 2017 - 14:37

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Lärjunge

• 417 inlägg
  • 0
Aha :)
Har läst på lite på miniDSPs hemsida, har du testat MSO Software (Multi-Sub Optimizer)?
Verkar vara smidigt för att få fram parametrar då man har flera subbar i systemet? Eller kanske inte funkar med nanon?

https://www.minidsp....izer#appendix-a

http://andyc.diy-aud...g.org/mso/html/

Redigerat av niklasmagnus, 14 augusti 2017 - 20:08.

Postad 14 augusti 2017 - 19:28

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Beroende

• 1 435 inlägg
  • 0

Aha :)
Har lägg på lite på miniDSPs hemsida, har du testat MSO Software (Multi-Sub Optimizer)?
Verkar vara smidigt för att få fram parametrar då man har flera subbar i systemet? Eller kanske inte funkar med nanon?

https://www.minidsp....izer#appendix-a

http://andyc.diy-aud...g.org/mso/html/

Sub optimizer är helt ny för mig.

Nanon är på 8 kanaler o med dom kan man göra som man själv vill.

Postad 14 augusti 2017 - 20:09

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Lärjunge

• 417 inlägg
  • 0
Ok, tummen upp :)

Postad 18 september 2017 - 21:43

Bubben141
  • Bubben141
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Kul att se lite mätningar.
Vad jag skulle vilja se är en före/efter-mätning på en position som ligger utanför mätzoonen. Med detta system ska man väl placera mätpunkterna i en ganska tät yta inom sweetspot, vilket gör att om man har flera sitteader så kan resultatet bli värre i teorin än vad det var innan?
Det skulle vara kul att se om så är fallet i praktiken. Hoppas du förstår hur jag menar.

Postad 18 september 2017 - 22:00

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Beroende

• 1 435 inlägg
  • 0

Mätningar är alltid kul :)

Där är en massa grejer jag vill testa men inte har hunnit.

(när jag är ensam hemma, familjen ogillar svep konstigt nog)

Dels det du nämner men även inom den inmätta ytan men bredvid sweet spot.

Jag har 4 programplatser o nästa grej blir att mäta in en mindre yta o med mick pekandes framåt för stereo.

Där vill jag verkligen se vad som händer bredvid inmätt yta.

Jag försöker också hitta en röd tråd när det kommer till impuls o vad man upplever själv.

Innan brydde jag mig inte så mycket om impuls men ju mer jag testar med Dirac ju mer ser jag viktigheten av ett bra impulssvar.

Postad 19 september 2017 - 21:51

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Roligt och lärorikt med mätningar! Hade hittills tänkt börja med en Antimode baserat på mina akustikkunskaper men jag blir mer och mer sugen på Minidsp med Dirac

Postad 20 september 2017 - 05:47

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Beroende

• 1 435 inlägg
  • 0

Om du har en mick med kalibreringsfil så är det bara att dra ner trialversionen från Dirac :)

Postad 22 september 2017 - 21:38

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Om du har en mick med kalibreringsfil så är det bara att dra ner trialversionen från Dirac :)

Faktiskt ett riktigt bra tips som jag absolut ska prova! Har tyvärr inte lyckats få min XTZ RA mic att fungera med REW trots att XTZ numera erbjuder en kalibreringsfil så det blir intressant att testa hur den kommer överens med Dirac programvaran. Tack!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2017 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.