Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sluta med vinyl eller inte?

37 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 juni 2017 - 17:16

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Tankarna virrar runt i huvudet och känner mig i behov att bolla eller bara dela med mig av tankarna. Funderat ett tag om att uppgradera min vinylspelare (Rega rp3) eller köpa ny spelare eller helt enkelt utöka vinylsamlingen.

Dock har jag känt mer och mer att mediet vinyl är så underlägset.

Beställt nya skivor som var vinda, en hade en repa. Många av de äldre har hairlines och ska konstant borstas och börjar ledsna på det hela även om jag älskar känslan av att lägga på skivan och slå sig ner i soffan med en kopp kaffe.

Digitalt är bara att starta via mobilen och hifimässigt låter de bättre har inga bekymmer med hårstrån, hairlines dåliga innerpåsar osv.

Hur resonerar och funderar ni andra?

#2

Postad 11 juni 2017 - 19:37

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 678 inlägg
  • 0
Halva grejen med nya vinyler är ju lukten:) :)

#3

Postad 12 juni 2017 - 15:21

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0

Jag är "periodare" när det kommer till att spela vinyl. Ibland kör jag endast streamat, andra tillfällen vill jag ha det där fysiska mediet - skivan och konvolutet - och ritualen med vinyl. Vill inte vara utan vinyl, även om det ibland kan gå veckor innan jag lägger på en skiva.

 

Sedan kan jag hålla med dig om att många skivor idag levereras med diverse skavanker. Vill minnas att det inte var så "förr" då vinyl och kassett var de två enda alternativen. 



#4

Postad 12 juni 2017 - 19:53

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0

Jag är "periodare" när det kommer till att spela vinyl. Ibland kör jag endast streamat, andra tillfällen vill jag ha det där fysiska mediet - skivan och konvolutet - och ritualen med vinyl. Vill inte vara utan vinyl, även om det ibland kan gå veckor innan jag lägger på en skiva.

Sedan kan jag hålla med dig om att många skivor idag levereras med diverse skavanker. Vill minnas att det inte var så "förr" då vinyl och kassett var de två enda alternativen.


Tack för ditt svar. Var så besviken att jag nästan la ut min snurra på blocket. Men tipset till mig själv är alltid sov på saken innan du fattar ett beslut.

Är faktiskt helt inne på din linje, kommer att lugna mig och köpa nya vinyler och blir nog istället köpa skivor jag kan se när lusten faller in. Finns några cd som får slinka ner så länge.

#5

Postad 14 juni 2017 - 11:55

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Tankarna virrar runt i huvudet och känner mig i behov att bolla eller bara dela med mig av tankarna. Funderat ett tag om att uppgradera min vinylspelare (Rega rp3) eller köpa ny spelare eller helt enkelt utöka vinylsamlingen.

Dock har jag känt mer och mer att mediet vinyl är så underlägset.

Beställt nya skivor som var vinda, en hade en repa. Många av de äldre har hairlines och ska konstant borstas och börjar ledsna på det hela även om jag älskar känslan av att lägga på skivan och slå sig ner i soffan med en kopp kaffe.

Digitalt är bara att starta via mobilen och hifimässigt låter de bättre har inga bekymmer med hårstrån, hairlines dåliga innerpåsar osv.

Hur resonerar och funderar ni andra?


Tack för ditt svar. Var så besviken att jag nästan la ut min snurra på blocket. Men tipset till mig själv är alltid sov på saken innan du fattar ett beslut.

Är faktiskt helt inne på din linje, kommer att lugna mig och köpa nya vinyler och blir nog istället köpa skivor jag kan se när lusten faller in. Finns några cd som får slinka ner så länge.


Förstår din frustration. Jag lyssnar själv runt 90% på vinyl och kanske 10% på digitala källor. Vinylmediet har sina nackdelar men så har även det digitala- bara för att det låter helt kliniskt rent så behöver det för det inte automatiskt innebära att det är bättre på något sätt.

Man kan få vinylen att låta/bli bättre än vad den gör i det utgångsläge där du befinner dig nu men då kanske du måste investera en slant samt vara villig att lägga ner lite jobb för att få till förbättringarna. T.ex. skulle du, om du har några hundra vinylplattor eller fler, kunna investera i en skivtvätt typ Okki Nokki eller Pro-Ject VC-S- när jag skaffade min skivtvätt för dryga 5 år sen förändrades både mitt sätt att köpa skivor samt hur jag hanterar dem. Idag kan jag inte tänka mig att vara utan min Okki Nokki då den enskilt har bidragit till en av de mest positiva förändringarna när det gäller vinylen hemma hos mig. Det enda jag ångrar med detta köp är att jag inte köpte skivtvätten tidigare...

Sen har du funderat på att byta skivspelare- du har inte funderat något på att byta pickup först för att se om du senare kanske går vidare och byter ut hela skivspelaren?

#6

Postad 15 juni 2017 - 18:48

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Tack Gyro. Det du nämner att digitalt inte alltid är bättre stämmer. Har ibland upptäckt mig själv sittandes pillandes med mobilen (där jag startar musiken digitalt) istället för själv lyssnandet.

Okki-Nokki har varit uppe itankarna förrut. Dock har tankarna att man får en större bunt skivor för samma peng alltid lockat mer.

De största problemen som jag upplever med vinyl så uppkom några nyligen. Nämligen ett företag som inte har dålig förpackning på nya skivor vilket resulterar i att skivan blir vind. Påpekade detta men fick inget svar om retur så antar att jag måste acceptera det då det gått över tiden för retur.

Det andra stora är äldre skivor som har mycket innerspårdist. En del välinspelade skivor kan man spela hela ex brick in the wall med Pink Floyd, medans andra börjar nästa sista låten låta illa och sista längst in brukar inte vara speciellt rolig. Nålen ligger helt stilla på plant underlag vilket gör att antiskaten borde vara rätt.

Hur man kommer förbi innerspårdist vet jag inte och stör mig väldigt mycket

#7

Postad 15 juni 2017 - 22:36

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Kanske kolla upp att vinkeln på pickup är korrekt.

Om den är fel kan det hända att nålen får fel vinkel någonstanns på skivorna.



#8

Postad 16 juni 2017 - 20:50

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0

Kanske kolla upp att vinkeln på pickup är korrekt.
Om den är fel kan det hända att nålen får fel vinkel någonstanns på skivorna.


Nålen var fabriksmonterad och minns att jag kollade mot papperet som följde med. Ska kolla om jag har kvar det, alternativ skriva ut nytt.

#9

Postad 16 juni 2017 - 21:01

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Det är inte så svårt att montera pu utan hjälp. Se till att front på pu går i rakt 90 grader från skivspåret ungefär 30% av skivans yta. Här lämnas utrymme för improvisation. Då innerspåret kommer att dista mer än inledningen, alternativet är att ha rak pu mot spåren längre in och få distortion tidigare på platta, till fördel för renare avslutning. Höjden på armen ställs in när nålens spetts ska gå lite mot, ungefär upp 10-12 grader(för vissa tillverkare). Alltså inte rakt ned utan i liten vinkel mot skivriktningen. Justeras efter välljud och med motvikten. Dels kan man labba med armens fästpunkt, men också höjden skivan ligger på, testa med olika material. :)  

 

Edit: lite rolig och enkel läsning

 

http://www.euphonia-...och-anpassning/


Redigerat av PML73, 16 juni 2017 - 21:07.


#10

Postad 18 juni 2017 - 20:46

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Nålen var fabriksmonterad och minns att jag kollade mot papperet som följde med. Ska kolla om jag har kvar det, alternativ skriva ut nytt.

Kan det möjligen vara så att du har en pickup från Rega också??



#11

Postad 19 juni 2017 - 08:11

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0

Kan det möjligen vara så att du har en pickup från Rega också??


Yes Elys 2.

Det är inte så svårt att montera pu utan hjälp. Se till att front på pu går i rakt 90 grader från skivspåret ungefär 30% av skivans yta. Här lämnas utrymme för improvisation. Då innerspåret kommer att dista mer än inledningen, alternativet är att ha rak pu mot spåren längre in och få distortion tidigare på platta, till fördel för renare avslutning. Höjden på armen ställs in när nålens spetts ska gå lite mot, ungefär upp 10-12 grader(för vissa tillverkare). Alltså inte rakt ned utan i liten vinkel mot skivriktningen. Justeras efter välljud och med motvikten. Dels kan man labba med armens fästpunkt, men också höjden skivan ligger på, testa med olika material. :)

Edit: lite rolig och enkel läsning

http://www.euphonia-...och-anpassning/


Ska läsa länken, såg ut att finnas lite nyttigt i den.

#12

Postad 19 juni 2017 - 16:44

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Som jag fattat det går det knappt att montera regas egna pickuper fel

men de verkar inte vara några högpresterande saker heller.



#13

Postad 19 juni 2017 - 18:06

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0

Som jag fattat det går det knappt att montera regas egna pickuper fel
men de verkar inte vara några högpresterande saker heller.


I mitt fall var den monterad från kartong, nålvåg var det ända som behövdes

#14

Postad 23 juni 2017 - 07:56

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Som jag fattat det går det knappt att montera regas egna pickuper fel
men de verkar inte vara några högpresterande saker heller.

Vad baserar du det påståendet på? Rega Exact t.ex. är en ypperlig MM- pickup som verkligen kan leverera välljud, tar man sen steget till Rega Apheta så är man uppe bland "de stora grabbarna" i MC- världen...

Redigerat av GyroSE, 23 juni 2017 - 07:59.


#15

Postad 23 juni 2017 - 08:04

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Apropå vinyl,

Fick tag på en gammal platta med Py Bäckman där hon sjunger LA Freeway av relativt nyligen avlidne Guy Clark. Härliga tider stundar.

Redigerat av PML73, 23 juni 2017 - 08:04.


#16

Postad 23 juni 2017 - 08:08

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Vad baserar du det påståendet på? Rega Exact t.ex. är en ypperlig MM- pickup som verkligen kan leverera välljud, tar man sen steget till Rega Apheta så är man uppe bland "de stora grabbarna" i MC- världen...

Baserar det på tester jag läst och att andra pickuper i för samma pris presterar bättre enligt testerna. Har dock ingen egen erfarenhet.



#17

Postad 23 juni 2017 - 11:56

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Baserar det på tester jag läst och att andra pickuper i för samma pris presterar bättre enligt testerna. Har dock ingen egen erfarenhet.


Haft några Rega produkter, ej vinyl. Det som jag tycker var dess problem var kvaliteten fast då var det insteg modeller medan ljudet höll bra klass. Har aldrig ägt Rega vinyl. De gånger jag varit och sett på Rega RP8/RP10 har det sett top ut. Den dyra nålen från Rega kostar fläsk och tester skall du ta med en stor nypa salt och peppar.

Redigerat av Buddaz12, 23 juni 2017 - 11:57.


#18

Postad 24 juni 2017 - 06:34

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Baserar det på tester jag läst och att andra pickuper i för samma pris presterar bättre enligt testerna. Har dock ingen egen erfarenhet.

Håller med Buddaz12 ovan; ta alltid tester du läser med en nypa salt- det handlar om att bilda sig en egen uppfattning oavsett vilken audioprodukt (och alla andra produkter också för den delen) du letar efter. En test kan vara till hjälp så att man eventuellt får en fingervisning men man bör alltid testa själv innan man dömer ut något.

Har själv tidigare ägt och använt Rega Exact- hade den under många år och var supernöjd med vad den bidrog med i ljudkedjan. Numera kör jag med MC- pickup men skulle jag välja en MM idag så skulle Exact absolut finnas med bland kandidaterna...

Redigerat av GyroSE, 24 juni 2017 - 06:36.


#19

Postad 24 juni 2017 - 20:05

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Tack Gyro. Det du nämner att digitalt inte alltid är bättre stämmer. Har ibland upptäckt mig själv sittandes pillandes med mobilen (där jag startar musiken digitalt) istället för själv lyssnandet.

Okki-Nokki har varit uppe itankarna förrut. Dock har tankarna att man får en större bunt skivor för samma peng alltid lockat mer.

De största problemen som jag upplever med vinyl så uppkom några nyligen. Nämligen ett företag som inte har dålig förpackning på nya skivor vilket resulterar i att skivan blir vind. Påpekade detta men fick inget svar om retur så antar att jag måste acceptera det då det gått över tiden för retur.

Det andra stora är äldre skivor som har mycket innerspårdist. En del välinspelade skivor kan man spela hela ex brick in the wall med Pink Floyd, medans andra börjar nästa sista låten låta illa och sista längst in brukar inte vara speciellt rolig. Nålen ligger helt stilla på plant underlag vilket gör att antiskaten borde vara rätt.

Hur man kommer förbi innerspårdist vet jag inte och stör mig väldigt mycket

 

Graververket går snabbare mot innerspåret i och med att avspelningshastigheten blir lägre ju längre in man kommer på skivan. Teoretiskt sätt kommer alltid innerspåret låta sämre hur bra PU'n och inställningarna än är. Såklart kan det låta mer eller mindre bra/dåligt. Många gånger riktigt illa. Justera PU'n perfekt för innerspåret och många skivor låter fortfarande distat.

 

Jag spelar inte mycket vinyl längre. Nämnda The Wall på remastrad CD låter bättre och utan brus, knaster och dist blir det en helt annan upplevelse. 

 

En del äldre musik låter hemskt på CD så där gäller vinyl såklart. Plus alla gamla LP's man redan har. 



#20

Postad 24 juni 2017 - 20:13

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Finns mycket ny vinyl med rent usel ljud.

Föredrar personligen ofta de äldre pressningarna även om de nya är 180 gram

 

Många nyare pressningar har inget ommpffh. De är platta i ljudbild.

 

Men så finns guldkornen där med..

 

 

Har jämnfört lite vinyl mot Spotify.

Damn vilken skillnad det är.

Spotify är platt och dött i ljud bild.

Vinylen känns mer levande och nyanserad.

 

Jo vinylen knastrar och har en del annat fuffens för sig.

Men hellre det än en död ljudbild.

 

Hairlines är inget jag personligen har ont av. Så länge inte PU hakar sig kan jag ta det mesta. Nypressningar på 180gram tenderar att ha max 3 låtar per sida. Väldans många sidbyten blir det på en lyssningssejour. Av nån anledning har bolagen fått för sig att 180 gram alltid är bättre och vi konsumenter går på det. Vi har iofs inte mycket val.

 

 

 

Mitt tips gå över till andra lösningar om de känns mer relevanta men för guds skull behåll vinylgrejerna. Man vet aldrig om man tycker likadant om 5 år.

 

När jag gick över till cd behöll jag alla min vinyl det är jag oerhört tacksam för idag.

Att sedan vissa skivor har blivit samlarobjekt under tiden har inte direkt gjort ont.


Redigerat av bahama, 24 juni 2017 - 20:27.


#21

Postad 25 juni 2017 - 06:35

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0
Har sett att hairlines har nämnts några gånger ovan. Ser själv inte dessa som något problem då pickupen där den plockar upp informationen från skivspåret inte påverkas nämnvärt av hairlines- ljudmässigt betyder dessa väldigt lite men rent kosmetiskt kan de vara störande. Ett tips när man köper en ny skiva är att man ser till att stoppa skivan i ett innerkonvolut som är mer skonsamt mot själva ytan på skivan. Tyvärr så stoppas skivor som pressas nya idag ofta i innerkonvolut av hårt papper eller papp t.o.m. och det skonar ju inte skivan direkt.

Jo många skivor som pressas idag kan låta lite platt när det digitala har blandats in i sammanhanget men sen finns det många nypressningar där man verkligen har lyckats få till det. Ta t.ex. Pink Floyds eller David Bowies skivkataloger som relativt nyligen har släppts på nypressad vinyl- flera av dessa är riktiga pärlor och står med lätthet upp mot eller t.o.m. är bättre än originalpressningarna från när det begav sig i mitt tycke. Det där är väldigt subjektivt då vi alla söker olika saker när det gäller ljudåtergivningen- den ena kanske söker det där varma, "organiska" ljudet med rejäl punch men som inte bryr sig så mycket om det skulle knastra till någon gång. En annan vill ha en helt tyst vinyl där inget knaster alls hörs och som är mer "CD- lik" när musiken återges. Den tredje kanske vill ha "extra allt" och satsar rakt över på nypressade 45 varvs- audiofilutgåvor för att verkligen få med mer av ljudfrekvenserna på alla ledder. Finns inga rätt eller fel här utan det handlar helt om personliga preferenser som jag ser det.

Sen är det värt att nämna i sammanhanget att det också finns mängder med dåligt mastrade eller inspelade vinylskivor från tiden då hela kedjan vara analog- det finns absolut undantag på båda sidor...

Redigerat av GyroSE, 25 juni 2017 - 06:42.


#22

Postad 25 juni 2017 - 07:38

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Apropå nyreleaser och remastrade skivor. Så köpte jag Pearl Jams Ten Delux Edition.

 

Innehåller 2 skivor på 33varv där första skivan är lämnad så som orginalet släpptes. Den andra skivan har megaproducenten Brendan O´Brien lagt sin hand på och förändringen lät knappast vänta på sig. I mina öron extremt platt och tråkigt, ingen dynamik eller nyanser i musiken. Allt låter mycket mer Nickelback än jag önskar. Här är ett überexempel på varför man INTE ska stoppa handen i kakburken och stöka till något som var så rasande bra från början. Jag har respekt för O´Brien, dock har hans gloria fallerat en del.


Redigerat av PML73, 25 juni 2017 - 07:39.


#23

Postad 25 juni 2017 - 08:54

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0
.

Redigerat av GyroSE, 25 juni 2017 - 08:58.


#24

Postad 25 juni 2017 - 08:58

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0
.

Redigerat av GyroSE, 25 juni 2017 - 09:01.


#25

Postad 25 juni 2017 - 09:01

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Apropå nyreleaser och remastrade skivor. Så köpte jag Pearl Jams Ten Delux Edition.
 
Innehåller 2 skivor på 33varv där första skivan är lämnad så som orginalet släpptes. Den andra skivan har megaproducenten Brendan O´Brien lagt sin hand på och förändringen lät knappast vänta på sig. I mina öron extremt platt och tråkigt, ingen dynamik eller nyanser i musiken. Allt låter mycket mer Nickelback än jag önskar. Här är ett überexempel på varför man INTE ska stoppa handen i kakburken och stöka till något som var så rasande bra från början. Jag har respekt för O´Brien, dock har hans gloria fallerat en del.


Har själv "Ten" på en US originalpressning vilken har funnits med mig sen 90- talet och den funkar än idag för min del. Har lyssnat på den där utgåvan du skriver om och det låter tyvärr skit om den precis som du beskriver det. Däremot så finns det nypressningar av två samtida album som är tydliga exempel på att det visst lönar sig att "stoppa handen i kakburken" bara man vet vad man gör. Nirvanas "Nevermind" fint pressad av ORG Music och senare också av Pallas samt Red Hot Chili Peppers "Blood Sugar Sex Magic" där Bernie Grundman var involverad i processen. Har aldrig hört dessa båda album med bättre ljud än på just dessa pressningar...

#26

Postad 25 juni 2017 - 10:44

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Gyro,

 

där är vi absolut överens. FInns klockrena exempel på fina restaueringar. Och den där Rod Hot plattan är riktigt fin, har den.

 

Men när jag köper nya pressar så är det ofta så att dynamiken tagit slut trots den utsökta utrustningen de har använt. Allt från Otis Redding till Jimi Hendrix har gjort mig besviken. Livet, soulen meningen i musiken går liksom förlorad när man trycker upp och sätter limiter på allt. Trist, men gott nog att handla orginalpress alternativt europress till riktigt låga priser som låter mer dynamiskt och äkta. Nu kan man ju diskutera "äkta" ljud eller alternativ till förbannelse, men för egen del så går äktheten förlorad när det blir för hård komprimerat eller limiter i taknivå och fullt löd överallt. Det liksom förtar möjligheten till att förmedla känslomässiga nyanser. Äh, jag babblar på...  :)  :blush:



#27

Postad 25 juni 2017 - 13:18

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0
PML73,

Kul att du också har den där RHCP- plattan.

Tror att det mycket handlar om att skaffa sig kunskap där man helt enkelt får ta reda på vilka pressningar man ska leta efter- det är halva grejen för mig t.ex.. Det finns nypressningar av nämnda Jimi Hendrix t.ex. som låter fantastiskt, de har med all dynamik och har ett "punchigt" ljud fyllt av liv. Så vet man vad man ska kika efter och har lite tålamod så hittar man rätt till slut.

Det där du beskriver om att "livet" försvinner om en platta remastras på fel sätt har jag ett tydligt exempel på och det är Iron Maidens återutgåvor av deras plattor från 80- talet som släpptes för några år sen. En missad möjlighet som jag ser det, visst de låter rent och kliniskt men det där organiska drivet försvann någonstans på vägen. Har testat några av dem och äger t.o.m. någon men jag väljer ändå att plocka fram ett original om jag ska lyssna då originalpressningarna andas och är levande på ett helt annat sätt. Däremot råder det omvända i mångt och mycket i fallet med Led Zeppelins nyutgåvor som också kom för några år sen, trots att de är digitalt remastrade så fick man till dem otroligt fint ljudmässigt- Led Zeppelin I och III är typexempel på detta i mitt tycke. Varför kikade inte folket på Abbey Road som gjorde Maiden- katalogen på hur man hade gjort Led Zeppelins nyutgåvor? Kunskapen finns uppenbarligen hos dem om man tittar t.ex. på hur de fick till The Beatles monobox men den användes tyvärr inte till fullo när man plockade fram Iron Maiden ur gömmorna.

Redigerat av GyroSE, 25 juni 2017 - 13:21.


#28

Postad 28 juni 2017 - 19:23

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
GyroSe,

Fasen mannen, du får mig att vilja sälja eleven rack för en ny goldring 1042. Skratt.

Skämt åsido. Men jag är helt säker på att kassett och vinyl kommer att passa hedlund i hemmet. Frågan är snarare om frugan är lika inställsam som ljudet.

Redigerat av PML73, 28 juni 2017 - 19:24.


#29

Postad 29 juni 2017 - 19:08

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

GyroSe,

Fasen mannen, du får mig att vilja sälja eleven rack för en ny goldring 1042. Skratt.

Skämt åsido. Men jag är helt säker på att kassett och vinyl kommer att passa hedlund i hemmet. Frågan är snarare om frugan är lika inställsam som ljudet.


Varför tveka- det är bara att köra... ;)

#30

Postad 29 juni 2017 - 19:13

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Skratt, ja attack är bästa försvar.

#31

Postad 02 juli 2017 - 08:29

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Tankarna virrar runt i huvudet och känner mig i behov att bolla eller bara dela med mig av tankarna. Funderat ett tag om att uppgradera min vinylspelare (Rega rp3) eller köpa ny spelare eller helt enkelt utöka vinylsamlingen.

Dock har jag känt mer och mer att mediet vinyl är så underlägset.

Beställt nya skivor som var vinda, en hade en repa. Många av de äldre har hairlines och ska konstant borstas och börjar ledsna på det hela även om jag älskar känslan av att lägga på skivan och slå sig ner i soffan med en kopp kaffe.

Digitalt är bara att starta via mobilen och hifimässigt låter de bättre har inga bekymmer med hårstrån, hairlines dåliga innerpåsar osv.

Hur resonerar och funderar ni andra?


Har du kommit fram till något beslut om hur du vill göra?

#32

Postad 02 juli 2017 - 10:34

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Har följt tråden ä även om jag varit väldigt passiv på att skriva i den och tycker det har kommit en del intressanta åsikter.

Jag har tänkt behålla vinylen men kommer nog inte att satsa på den lika hårt som jag hade ambitioner för. Ex hade jag tänkt beställa In Flames vinylbox fast jag redan hade alla skivorna på cd och det utan att ha någon som helst aning om kvalitén på dem.

Kommer nog låta nån skiva slinka med ibland.

Just nu går tankarna på att uppgradera/förnya på högtalarfronten istället. Det skulle all musik oavsett format vinna på.

#33

Postad 14 juli 2017 - 13:14

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Ett tips kan vara att kolla upp andra pick-uper. Vill minnas mätningar som visade att Rega's pickuper både spårar sådär och ger rätt mycket dist. 



#34

Postad 21 juli 2017 - 07:38

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jag återkommer hela tiden till vinylen, inte bara för ritualen. 

 

Jag har skrivit om detta i över ett decennium, men blir inte klarare över ett tydligt svar. Vinyl skapar för mig en närvaro, och en speciell karaktär över mellanregister och bas som jag inte fått med det rent digitala mediet. Jag har en Hegel DAC HD11 som jag älskar, och med högupplöst material låter allt perfekt, men får inte samma liv som med vinylen. Jag tror att det är de mindre avvikelserna i mediet, imperfektionen som ger en närvarokänsla. När jag under åren moddat min P3-24 så jag jag prövat mig fram när jag byggt på den, och idag beter den sin mer som ett instrument snarare än en spelare. Min skivspelare "spelar" musik precis som ett känsligt instrument, och varje del har haft en påverkan: RIAA, puppa, VTA-justering mm. Det går att få fram ett speciellt sound genom en skivspelare, beroende på vilken platta man köper och andra tillbehör. När man väl sätter en kombo som man gillar så blir det sedan svårslaget. 


Redigerat av Glidtassen, 21 juli 2017 - 07:39.


#35

Postad 13 januari 2018 - 01:09

Unregistered1dba639a
  • Unregistered1dba639a
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Till Satswear: Jag tycker att du ska lägga ner lyssnandet av vinyl om det är så besvärligt med lite borstande av damm och hairlines osv. Dessutom visar du ju med ditt inlägg att du inte har någon vidare lyssningskänsla till mediet ifråga och säkerligen har du inte ens brytt dig om frågan om du kan uppgradera nånting, prova annan pickup, förstärkare osv, nej vinylmediet är nog inget för dig!



#36

Postad 13 januari 2018 - 21:39

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jag har en fantastisk Hegel H160 med suverän inbyggd dac. Jag konverterar FLAC till Apple Lossless eftersom jag lägger musiken på min MacBook Pro.

Lägenheten skulle inte vara densamma utan min Rega P3-24. Jag tror på att man kan modda sin spelare med: RIAA, puppa, inställningar så man blir nöjd. 

Men att hitta rätt kombos brukar bli kostsamt, men när man landar rätt så kan det vara värt mödan. För mig har jag tagit fram en kombo som jag trivs med. 

 

Jag har alltid upplevt att jag får "mer kött på benen i musiklyssning med min Rega", men som sagt- det är högst personligt :)



#37

Postad 14 januari 2018 - 08:59

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Hade glömt denna tråd faktiskt. Tänkte komma lite med vad som hänt senaste tiden och det är inte mycket.

Hade seriösa planer på köpa nya högtalare men efter en del lyssningsvänligt och prövande hemma så beslutades det att läggas på is. Mitt rum är ovanligt att möblera och har en del akustikfix att göra innan det lönar sig med större uppdateringar.

Med ovanstående så har även uppdateringar på vinylen stått stilla, men tankarna på att överge den är borta.

Jag gillar äldre skivor på vinyl och nyare på cd/digitalt så beroende på humör så används den till och från. Beställt nån box remastrade för vinyl så snurran kommer stanna.

#38

Postad 15 januari 2018 - 08:37

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

men får inte samma liv som med vinylen. Jag tror att det är de mindre avvikelserna i mediet, imperfektionen som ger en närvarokänsla.

Det är nog mer än repor i skivorna som gör skillnaden ;)
Du kopierar ju en energi.
Hur vet man att all energi följer med som 1or och 0or?
Tippar på att det finns en bakomvarande energi i vinylen som inte går att mäta som tappas bort i överföringen.
Sen är väl vinylen som en högtalare i sig.
Hur kopierar man en sån digitalt ?

vinyl till digitalt kan väl liknas som skillnaden mellan en glödlampa och en led lampa.
glödlampan innehåller ljus som vi normalt inte ser men som ändå påverkar hur ljuset ser ut jämfört med det mer bantade och kalla ljuset från en led.
båda kan dock se identiska ut om man mäter upp vitbalansen.
Den högre energin från glödlampan gör att färger ser mer levande ut.
som sagts förut
konvertera det till ljudtermer så är det nog nåt liknande fuffens här :)

Redigerat av sune bejas, 15 januari 2018 - 08:46.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.