Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Klipsch RP system vilka surround hade ni valt och varför ??

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 juli 2017 - 18:12

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Funderat länge och väll att byta ut mina högtalare och fastnat för Klipsch reference premiere serien.

 

Använder 7.2 idag

 

Bestämt mig för Front 280F & Center 450C.

 

Dock bakhögtalarna har jag funderingar är det bättre med 2 Par 250S eller måste man ha en direkt strålande som surround som RP 160M ??



#2

Postad 28 juli 2017 - 18:19

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Beror på hur du kan montera/placera dem samt också om du planerar för Atmos framöver?

/Marcus

#3

Postad 28 juli 2017 - 18:29

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Beror på hur du kan montera/placera dem samt också om du planerar för Atmos framöver?

/Marcus

 

Just idag finns inga planer på atmos men kan säkert ändras i framtiden.

 

Placeringsmässigt går alltid att lösa på något sätt med högtalarstativ eller fästen. :-)

 

Vilken höjd brukar ni montera era surroundburkar är det öronhöjd som alla rekommenderar eller högre upp i takhöjd och mer diskret som biografer.

 

Kul och höra flera åsikter och tankar runt detta. 

 

Edit: För att jag fick mer funderingar och förstår att fler lösningar är tillgängliga.


Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 29 juli 2017 - 23:06.


#4

Postad 29 juli 2017 - 21:33

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
Vad är den stora skillnaden på dipoler och direkt strålande till surround högtalare ?

För grymt sugen på 2 par 250S dipoler och fundera på om det fungerar

#5

Postad 29 juli 2017 - 23:45

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Jag gillar ljudet från dipoler mer. Jag tror igentligen Dolby säger att det ska vara direkt i 5.1 men skillnaden för mig blir en lite mer difus men ändå mer omslutande ljudbild, det sträcker sig lite grand längre liksom. Direkt blir starkare och lättare att placera men gör då också att det inte blir lika mycket "ljudbubbla-känsla" eftersom det blir ett mer konkret ljud från en spesifik riktning.
Jag har satt mina så att en tänkt spridning från diskanten på snedsidan (dipol diskanten) ska kunna gå över mitt huvud och höras även för den som sitter på sidan om mig. Ibland kan det höras som ljudet kommer lite högt upp men om man ska sitta flera så är det det enda man kan göra annars hör man inte ljud från den som är bak den andra personens huvvud.

På riktigt bra inspelningar hörs det inte att dom sitter en bit upp utan det är klockrent. Jag kan svitsja mellan direkt eller dipol på mina och jag kör dipol.

Redigerat av Demon Slayer, 29 juli 2017 - 23:47.


#6

Postad 30 juli 2017 - 09:15

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Generellt väljer man dipoler för att få just ett mer diffust surroundljud, men samtidigt tappar man lite i precision. Man brukar då montera dessa en bit upp(typ 1,8m).

Till Atmos skapar men samma ljudbubbla med fler högtalare men behåller precisionen. Då vill man helst ha direktverkande högtalare(ej diffusa) som helst ska placeras i öronhöjd(eller något över).

Eftersom man väljer helt olika beroende av Atmos eller ej så är det bra att veta vad målet är kring detta innan man köper och monterar.

/Marcus

#7

Postad 19 augusti 2017 - 02:14

joey_truelove
  • joey_truelove
  • Lärjunge

  • 294 inlägg
  • 0

Jag älskar också dipoler. Oftast hamnar surround-talare så nära lyssningsposition, särskilt de som sitter ytterst, att direktstrålande får ett rätt direkt och hårt ljud. Särskilt om surrarna har mycket headroom. Dipoler mjukar upp detta så sweetspot blir större och ljudet luftigare. Atmostfärsljud låter inte alls lika mycket högtalare utan omger en på ett väldigt snyggt sätt.

 

Och det är ju inte så att skärpan i ljudet blir sämre utan bara att ljudkällan inte går att positionera så bra, särskilt i avstånd. Vidare tappar man något i diskant pga lyssningsvinkeln + att om basarna spelar ur fas under 300Hz så kan viss utsläckning ske i det frekvensområdet. 

 

Lucas Film och THX rekommenderar dipoler som surround:er, f.ö. THX brukar ofta ha lite andra rekommendationer än Dolby, DTS och andra vad gäller teknologi och avstånd. 



#8

Postad 23 augusti 2017 - 09:37

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Jag älskar också dipoler. Oftast hamnar surround-talare så nära lyssningsposition, särskilt de som sitter ytterst, att direktstrålande får ett rätt direkt och hårt ljud. Särskilt om surrarna har mycket headroom. Dipoler mjukar upp detta så sweetspot blir större och ljudet luftigare. Atmostfärsljud låter inte alls lika mycket högtalare utan omger en på ett väldigt snyggt sätt.

 

Och det är ju inte så att skärpan i ljudet blir sämre utan bara att ljudkällan inte går att positionera så bra, särskilt i avstånd. Vidare tappar man något i diskant pga lyssningsvinkeln + att om basarna spelar ur fas under 300Hz så kan viss utsläckning ske i det frekvensområdet. 

 

Lucas Film och THX rekommenderar dipoler som surround:er, f.ö. THX brukar ofta ha lite andra rekommendationer än Dolby, DTS och andra vad gäller teknologi och avstånd. 

 

 

Tackar så mycket för infon lär bli Dipoler i slutändan då.

 

Idag tog jag första steget och beställde Klipsch RP-280F & Klipsh RP-450C.

 

Byter från Magnat Quantum 550 Serien och känns som Emotiva Upa-7 ska klara driva dessa okej.

 

Känner jag mig nöjd med nya frontline lär surround burkarna bytas ut till nästa lön



#9

Postad 23 augusti 2017 - 15:33

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

 

Lucas Film och THX rekommenderar dipoler som surround:er, f.ö. THX brukar ofta ha lite andra rekommendationer än Dolby, DTS och andra vad gäller teknologi och avstånd. 

Fast det där är ju rekommendationer som inte längre är lika aktuella eftersom systemen ser lite annorlunda ut idag med 3d-ljudformaten. Jacob har skrivit ett väldigt väl formulerat inlägg här som jag rekommenderar alla att läsa. http://www.component...=16187&p=218269 Framförallt andra halvan berör det som ni frågar om här.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 23 augusti 2017 - 15:34.


#10

Postad 23 augusti 2017 - 20:23

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Fast det där är ju rekommendationer som inte längre är lika aktuella eftersom systemen ser lite annorlunda ut idag med 3d-ljudformaten. Jacob har skrivit ett väldigt väl formulerat inlägg här som jag rekommenderar alla att läsa. http://www.component...=16187&p=218269 Framförallt andra halvan berör det som ni frågar om här.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

Tack för den matnyttiga infon.

 

Är man ute efter Atmos, Auro eller dom nya 3D ljudformaten ska man satsa på direktstrålande och så mycket surroundburkar man kan få plats med.

 

Har man mål på 5 alt 7 kanaler ska man satsa på Dipoler som är mer diffusa och passar bättre till detta ändamål.

 

Då jag själv ej satsar på Atmos eller Auro och massa surround burkar så ska Dipoler var bäst till mitt syfte enligt den infon.


Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 23 augusti 2017 - 20:23.


#11

Postad 23 augusti 2017 - 20:56

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Ja, det är en bra summering. Sen kan det förstås finnas lite personliga preferenser också, men det är en bra riktlinje.

/Marcus

#12

Postad 18 september 2017 - 23:45

Unregisteredfe72a970
  • Unregisteredfe72a970
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Jag funderar på ett paket med 280F, 450C, 115SW, 250S plus 2 stycken atmos 140SA.

 

Alltså 5.1.2, och jag har för mig att då ska surround högtalarna helst vara direkt på sidan av lyssnaren. Och med 7.1.2 får man 2 högtalare bak också. Men skulle det funka att ha 250S som bakhögtalare istället 1,5-2 meter bakom en bit upp från öronhöjd, allt ifrån 145 cm till 180 cm högt beroende på om jag ställer den på en hylla eller sätter upp dom på väggen, vad blir bäst?

 

Eller borde jag tänka om och skaffa 160M istället att ha där bak? Grejen är att alla högtalarna jag nämnde förutom atmos ingår i ett väldigt prisvärt paket jag blivit intresserad av. 

 

Kanske borde skaffa stativ till 250S för att ha direkt på sidan, men det är väldigt svårplacerat just på sidorna än om man har stativ.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.