Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad är det med vinyl?

104 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 07 december 2017 - 18:40

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0


Nästa steg för mig blir nog Regas Elys2 pu. Finns ju inte många andra märken att välja på med rega då tonarmshöjden inte är justerbar. Synd också att det är mer eller mindre samma pris över hela världen. Hade gärna provat nästa steg, Exact, annars.

 

 

Du kan för en inte allt för stor kostnad modifiera din Rega så att tonarmen blir justerbar i höjdledd. Beror lite på vilken tonarm du har hur svårt det är. Men ingen är jättesvår.



#52

Postad 07 december 2017 - 21:31

barrman
  • barrman
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0

Laddie,
 
här har du en skön "liten" sida att botanisera genom. De har ganska bra priser på Goldring jämfört med i Sverige., speciellt min MM-favvo 1042.  :wub:
 
http://www.analogues...cartridges.html
 
- Dont go crazy out there, it will cost you.  ;)  :)
 
Rega Elys 2 = under 1400kr.
http://www.analogues...-cartridge.html



F***king agree to that!

Kör med Mirres simply black utrustad med extra allt Bl.a. Clearaudio stradivario men här kommer det, njuter mer av svarv no2 som är en brittisk 90-tals svarv med just det goldring 1042!
Med ny nål från nämnda sajt.
1042 är ett litet speciellt djur som jag håller extremt högt finns även de som ratar den rejält men men mina rekommendationer får den oåterkalligt

#53

Postad 07 december 2017 - 21:34

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Undrar om du tyckt likadant om du gjort ett blindtest mellan olika källor med samma musik? Du kanske blev förtrollad av den vackra skivspelaren? ;)

Det lustiga är att jag nog har nästan alla mina LP även som CD, och numera samtliga inlagda på server, så jämförelsen är mycket enkel. Ännu lustigare är att jag, som jag nämnde, omedelbart kan konstatera att LP:n i de flesta fall har tydliga tillkortakommanden, men likafullt gillar något i mig det jag hör. Jo, placeboeffekten borde vara ovanligt stark här, för det är ju så trevligt, men skulle ändå inte tro att det är det detta handlar om.

#54

Postad 07 december 2017 - 22:28

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

  • 724 inlägg
  • 0

Rent tekniskt skulle jag tro en vinylspelare är "sämre" på ett öronvänligt vis. Hela sanningen är inte alltid behaglig och vinylen jämnar ut ungefär som en plasma tv. Har ju två sådana och hoppas aldrig de slutar funka. Vilken modern LCD som helst har överlägsen upplösning, men få är behagliga och förlåtande mot taskigt material.

Det roliga med min nya grammofon är att den kom med en i högsta grad basic pickup, och det låter redan med den otroligt bra. Och så förstår man ju ungefär hur en sån funkar, det gillar jag. Knappt någon fattar väl hur digitaltekniken funkar?

Kul detta. Lite av en nystart i ett 25 årigt intresse. :)
Snarare 30 förresten. Hu vad tiden går.


Hum?? En LCD och en plasma TV har samma upplösning (1080p). Skillnaden är inte upplösningen utan tekniken som gör upplevelsen. Plasma har pixlar som lyser en och en, LCD har bakifrån belysning med lysrör. LED är samma som LCD fast med LED lampor istället.

OLED kan ersätta din plasma när som helst...på ett sätt liknande teknik fast bra mycket bättre bild.

#55

Postad 08 december 2017 - 03:15

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

OLED kan ersätta din plasma när som helst...på ett sätt liknande teknik fast bra mycket bättre bild.


Hmm, nej och ja. Absolut inte när det gäller den mjuka upplevelse plasman bjuder på. Ja gällande pixlar. Vad jag syftar till i egna refenser är det behagliga i betraktningen. Ungefär som det mjuka i vinyl och magnetband jämförande med hårdare ljud i 97% av mediaspelare.

 

Dock kan man idag ofta även addera dither(brus i olika varianter) i ett antal spelare som påverkar upplevelsen. Vilket underminerar mitt påstående.  :lol: Men plasman liksom CRT-proj typ Barco är skönare att vila ögat på än modernare(säkert bättre på teknikspec) projjar.


Redigerat av PML73, 08 december 2017 - 04:56.


#56

Postad 08 december 2017 - 07:08

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Hmm, nej och ja. Absolut inte när det gäller den mjuka upplevelse plasman bjuder på. Ja gällande pixlar. Vad jag syftar till i egna refenser är det behagliga i betraktningen. Ungefär som det mjuka i vinyl och magnetband jämförande med hårdare ljud i 97% av mediaspelare.

Dock kan man idag ofta även addera dither(brus i olika varianter) i ett antal spelare som påverkar upplevelsen. Vilket underminerar mitt påstående. :lol: Men plasman liksom CRT-proj typ Barco är skönare att vila ögat på än modernare(säkert bättre på teknikspec) projjar.

Exakt. Att en oled är "bättre" ser naturligtvis även jag. Men jag föredrar fortfarande min plasma. :)

#57

Postad 10 december 2017 - 13:15

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 899 inlägg
  • 0

Funderar på uppgradera mm pickupen till en Mc pickup, bör man byta riaa förstärkaren till nåt bättre dyrare riaa.

typ, Heed eller nåt annat.

Har en dynavox riaa med rör

Har ett par stycken lågpris riaa , men jag hör ingen skillnad på dom.

Är det först när det blir dyrare riaa som man hör skillnad på dom.


Redigerat av mr richards, 10 december 2017 - 13:48.


#58

Postad 10 december 2017 - 13:42

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Är det till mediets fördel att det är förlåtande mot sämre material? Jämför man musikvideos som är producerade på BetaCam mot långfilmer LaserDisc så är skillnaden bra mycket mindre än om man jämför mot UHD-BD. Gör detta LaserDisc till ett mer lämpligt medie för gamla musikvideos? :)



#59

Postad 10 december 2017 - 16:55

patternmaster
  • patternmaster
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Funderar på uppgradera mm pickupen till en Mc pickup, bör man byta riaa förstärkaren till nåt bättre dyrare riaa.

typ, Heed eller nåt annat.

Har en dynavox riaa med rör

Har ett par stycken lågpris riaa , men jag hör ingen skillnad på dom.

Är det först när det blir dyrare riaa som man hör skillnad på dom.

Du behöver ju inte byta riaa om du har ett med mc ingång, Man får ju ändå en bra förbättring bara med mc pickupen.

Om du inte har mc ingång kan ju en stepup trafo vara ett bra alternativ. Då kan du ju testa vilken som helst av dina apparater!

Man får nog satsa ganska många tusenlappar om man ska höra verkliga skillnader, och ju dyrare desto bättre!(eller?)

Många här på forumet har förordat Heed fast då har det nog mest handlat om mm varianten.



#60

Postad 10 december 2017 - 17:22

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Jag har gått från riaa instickskort på Arcams alphaserie till Project phonobox mkii till idag Yaqin MS23B. Varje byte gav otrolig förbättring. Till sist bytte jag även ut orginalrören till LPS. Ingen rörkänsla alls i ljudet, kristallklart. Kopior på de gamla ecc803rören med större plattor. Om jag inte missminner mig.

Totalt har jag lagt ut 2lakan på rörriaa. Och den gör ett rasande bra jobb.

Redigerat av PML73, 10 december 2017 - 17:30.


#61

Postad 10 december 2017 - 17:42

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Jag har gått från riaa instickskort på Arcams alphaserie till Project phonobox mkii till idag Yaqin MS23B. Varje byte gav otrolig förbättring. Till sist bytte jag även ut orginalrören till LPS. Ingen rörkänsla alls i ljudet, kristallklart. Kopior på de gamla ecc803rören med större plattor. Om jag inte missminner mig.

Totalt har jag lagt ut 2lakan på rörriaa. Och den gör ett rasande bra jobb.

Håller med. Det är lite av tjusningen att "rulla rör" om man har rörgrejor- bytte själv för snart 2 år sen rör från nyproducerade Electro Harmonix- rör till gamla goda lätt begagnade Telefunken- rör tillverkade 1965 i mitt RIAA. Sicket lyft det blev ljudmässigt!

#62

Postad 10 december 2017 - 18:54

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Jo, att rulla rör är kul, och ganska billigt ändå. Har testat många olika au7, at7 och ax7. Inte alltid bästa gain är till fördel med tanke på brusnivåer osv. Med Sovtek 12AX7-LPS föll allt på plats. Högre gain, renare ljud. Perfekt. Även petat in sådana i min TL Audio 5052 Ivory. Samt några mickstärkare. Skratt

http://www.thetubest...Reviews#ne12ax7

Redigerat av PML73, 10 december 2017 - 18:59.


#63

Postad 10 december 2017 - 19:14

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 899 inlägg
  • 0

Jag bytte originalrören i riaat , tror inte jag hörde nån speciell skillnad.

Mitt riaa tar Mc också  tror jag måste testa med en Mc pickup.



#64

Postad 10 december 2017 - 19:43

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Jo, att rulla rör är kul, och ganska billigt ändå. Har testat många olika au7, at7 och ax7. Inte alltid bästa gain är till fördel med tanke på brusnivåer osv. Med Sovtek 12AX7-LPS föll allt på plats. Högre gain, renare ljud. Perfekt. Även petat in sådana i min TL Audio 5052 Ivory. Samt några mickstärkare. Skratt

http://www.thetubest...Reviews#ne12ax7


Trevligt att du fick så bra resultat med moderna rör- blir ju rena rama fyndet när man köper rör då. För egen del så funkar rör av äldre modell allra bäst ihop med de ARC- prylar som finns i racket- blir inte riktigt lika billigt då tyvärr...
 
 

Jag bytte originalrören i riaat , tror inte jag hörde nån speciell skillnad.
Mitt riaa tar Mc också  tror jag måste testa med en Mc pickup.

Du får lov att testa ett par rör av äldre typ- allt kan verkligen falla på plats om man matchar rätt. Du får läsa på ute på nätet så du får en uppfattning om vad andra upplever som har samma RIAA som du själv- på så sätt får du ganska bra koll på vartåt det pekar.

Redigerat av GyroSE, 10 december 2017 - 20:01.


#65

Postad 12 december 2017 - 11:22

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 899 inlägg
  • 0

Ja mitt minne sviker mig i bland, det var originalröret som satt i riaat.

Ecc 82 var det som satt i, men tog ett rör från cd spelaren advance.

Det hade rör som heter Ecc 803s som jag satt i riaat.

Tyckte det blev lite mer bas, och låter även bra.



#66

Postad 12 december 2017 - 11:57

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Har för mig att ecc82 är ett 12au7-rör. Vilka har lägre gain än 12ax7 vilka bygger på ecc83, 803 design. Kan ha riktigt fel här. Men jag minns det som så. Har för mig att ecc81 är motsvarande 12at7 vilken ligger mellan au och ax i gain. Med detta sagt så har jag inte tagit upp hur rak eller distfri specifik gain är.

Redigerat av PML73, 12 december 2017 - 12:11.


#67

Postad 12 december 2017 - 12:18

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Har liknande erfarenheter, i mitt tycke har både vinyl och magnetband en härlig egenhet rent tekniskt i att mellanregistret företräds så härligt. 

 

Masterband kan ha rätt hög upplösning och liten färgning av ljudet. När man jämför det med A/D-omvandlad fil i 16/44,1 (CD) så är det väldigt liten skillnad, om ens märkbart (om det är korrekt gjort).

 

Vinyl är däremot enkelt att urskilja pga diverse förvrängning. Det spelar dock mindre roll om mastringen är bra. Då låter det naturligtvis mycket bättre än en dåligt mastrad CD. Att vinyl har fått en uppsving beror nog till stor del på just det. 

 

T om ett vanligt kassettband, billigaste varianten, utan Dolby osv kan låta bra jämfört med hur musik mastras nuförtiden ;)



#68

Postad 12 december 2017 - 12:23

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Agave,

Håller med dig.

Masterbanden lider inte av bandkomprission som kassettband eller rullband på lägre hastighet. På hög hastighet på rullband ett hörde jag INGEN skillnad på inspelat från CD eller CD rakt in i stärkaren. Eventuellt att basen rullade av något. Har inte gjort mätning dock.

#69

Postad 20 december 2017 - 02:05

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Fick på den nya audio-technica AT-OC9/III på min Denon DP59L för ett par veckor sedan. Det var ett lyckodrag! Den har, rent upplevelsemässigt, renare återgivning än min tidigare referens OM-40. Även knäpp verkar vara lite mindre störande. Den spårar även mycket bra, snabbt inställt så fixar den +16dB på hifi news testskivan. 

Så nu är det jäkligt kul att lyssna på vinyl igen. Till exempel så kom en kompis förbi med några CD skivor bland annat Rammstein - Reise reise. Så vi jämförde den mot min 180 grams nymasterade LP och det var ingen som helst snack. LPn är VÄSENTLIGT bättre i detta fallet. Förståligt, då dessa LPs är nymasterade från grunden från originalmaster och för vinyl (utan massa dynamisk kompression). 



#70

Postad 21 december 2017 - 18:26

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 899 inlägg
  • 0

Är det mc pickup det här audio -technica, häftig pickup.

Det börjar dra i väg prismässigt där.



#71

Postad 21 december 2017 - 22:44

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Ageve,

Masterband är väl 2tumsband. De är grymma i återgivning. Skulle gå så långt som att säga att de är att föredra långt före allt annat. Med reservation för dCs och deras sjukt dyra system.

Redigerat av PML73, 21 december 2017 - 22:44.


#72

Postad 23 december 2017 - 18:18

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Fick på den nya audio-technica AT-OC9/III på min Denon DP59L för ett par veckor sedan. Det var ett lyckodrag! Den har, rent upplevelsemässigt, renare återgivning än min tidigare referens OM-40. Även knäpp verkar vara lite mindre störande. Den spårar även mycket bra, snabbt inställt så fixar den +16dB på hifi news testskivan. 

Så nu är det jäkligt kul att lyssna på vinyl igen. Till exempel så kom en kompis förbi med några CD skivor bland annat Rammstein - Reise reise. Så vi jämförde den mot min 180 grams nymasterade LP och det var ingen som helst snack. LPn är VÄSENTLIGT bättre i detta fallet. Förståligt, då dessa LPs är nymasterade från grunden från originalmaster och för vinyl (utan massa dynamisk kompression).

Kul att höra att vinyl är kul att lyssna på igen. AT-OC9/III är ju en finfin pickup som verkligen får skivorna att sjunga för full hals.

På nypressade vinylskivor upplever jag numera ganska generellt att man har lyckats bättre med mastern än med CD- ditot- undantag finns givetvis men jag upplever dem som ovanliga nuförtiden. Skillnaden är stor bara vi backar bandet 5-7 år bakåt i tiden- då kunde man ofta få tag på nypressad vinyl där man använt samma master som till CD- eller downloadversionen.

God Jul på er förresten.

Redigerat av GyroSE, 23 december 2017 - 18:24.


#73

Postad 26 december 2017 - 18:27

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0
Tycker det är trist isf, att man väljer att lägga den bästa mastern på ett tekniskt undermåligt format.

#74

Postad 26 december 2017 - 18:54

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Upright,

Gällande mastering. Skivbolagen mastrar efter vad de tror hur skivan kommer att återges. En CD kommer med högsta sannolikhet att spelas oftare i en bil än hemma. Då mastrar CD-formatet efter sådan generell ljudbild bilar har. En vinyl mastras efter typen av vinylspelare en köpare tros ha. Och eftersom vinylköpare kontra CD-köpare förmodligen enligt deras egna undersökningar är känsligare för hur dålig kvalitet förstör musik så läggs extrakrut på vinyl som medie kontra CD.

Bara egna tankar jag samlat genom åren.

Redigerat av PML73, 26 december 2017 - 18:56.


#75

Postad 28 december 2017 - 22:29

heliac
  • heliac
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0
En sak är i alla fall säker med vinylen...en skiva pressad år 2030 kommer att kunna spelas på en spelare från 1970. Och en skiva från 1970 kan spelas på en spelare från 2030. Däremot står det två nätverksspelare hos mig, bägge med mindre än 10 år på nacken....som är utrangerade pga. att de inte längre stödjer dagens operativ.

#76

Postad 28 december 2017 - 22:40

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

En sak är i alla fall säker med vinylen...en skiva pressad år 2030 kommer att kunna spelas på en spelare från 1970. Och en skiva från 1970 kan spelas på en spelare från 2030. Däremot står det två nätverksspelare hos mig, bägge med mindre än 10 år på nacken....som är utrangerade pga. att de inte längre stödjer dagens operativ.

God poäng. Men det är klart, övergången från stenkakor till vinyl var väl den tidens motsvarande teknikskifte. :)

#77

Postad 29 december 2017 - 06:28

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Apropå stenkakor,

 

en gammal vän jag inte talat med på tio år ringde igår och undrade om jag var intresserad av just stenkakor. Han hade genom ett arv kommit över 7000st...  :lol:  Helt galet och egentligen omöjligt att ta omhand. Jag kommer däremot att försöka ordna för ett hundratal och en spelare till det. Fanns massor av tidig jazz och blues. Dessutom en helt del skön stereoutrustning att gå genom nästa vecka. Få nu se vilket ryck damen får... :(  :lol:



#78

Postad 29 december 2017 - 07:04

heliac
  • heliac
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0

Apropå stenkakor,
 
en gammal vän jag inte talat med på tio år ringde igår och undrade om jag var intresserad av just stenkakor. Han hade genom ett arv kommit över 7000st...  :lol:  Helt galet och egentligen omöjligt att ta omhand. Jag kommer däremot att försöka ordna för ett hundratal och en spelare till det. Fanns massor av tidig jazz och blues. Dessutom en helt del skön stereoutrustning att gå genom nästa vecka. Få nu se vilket ryck damen får... :(  :lol:


Det finns garanterat exemplar i den samlingen som är värda en bra slant.

#79

Postad 29 december 2017 - 07:09

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Apropå stenkakor,

en gammal vän jag inte talat med på tio år ringde igår och undrade om jag var intresserad av just stenkakor. Han hade genom ett arv kommit över 7000st... :lol: Helt galet och egentligen omöjligt att ta omhand. Jag kommer däremot att försöka ordna för ett hundratal och en spelare till det. Fanns massor av tidig jazz och blues. Dessutom en helt del skön stereoutrustning att gå genom nästa vecka. Få nu se vilket ryck damen får... :( :lol:

Måste ju motsvara typ hela utbudet vid den tiden. Fantastiskt! :)

#80

Postad 13 januari 2018 - 00:53

Unregistered1dba639a
  • Unregistered1dba639a
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Är det någon i den här tråden som egentligen ställt sig frågan huruvida musiken man lyssnar på: rock/hårdrock eller lugnare musik passar bättre med en annan pickup, förstärkare, högtalare än det man använder för närvarande och huruvida det skiljer sig beroende på musikurval när det gäller vinylmediet..



#81

Postad 13 januari 2018 - 17:36

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Är det någon i den här tråden som egentligen ställt sig frågan huruvida musiken man lyssnar på: rock/hårdrock eller lugnare musik passar bättre med en annan pickup, förstärkare, högtalare än det man använder för närvarande och huruvida det skiljer sig beroende på musikurval när det gäller vinylmediet..

Har hos mig egentligen alltid funnits med en tanke runt detta när man har valt att stoppa in något nytt i ljudanläggningen. Dock har strävan varit att hitta ett allround- upplägg där den mesta musiken låter bra med grejorna man spelar den via.

#82

Postad 13 januari 2018 - 18:28

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Är det någon i den här tråden som egentligen ställt sig frågan huruvida musiken man lyssnar på: rock/hårdrock eller lugnare musik passar bättre med en annan pickup, förstärkare, högtalare än det man använder för närvarande och huruvida det skiljer sig beroende på musikurval när det gäller vinylmediet..


För egen del har det precis som för Gyros inlägg ovan handlat om viss kompromiss i alla led vid utveckling av nya delar i systemet. Ibland prismässigt ibland storleksmässigt. Så få gånger som möjligt ljudmässigt. Gällande källa, dvs pu, kassett, CD, mediaspelare osv så har jag alltid strävat efter så hög nivå som möjligt. Det svåra i livet har varit urval av godkända högtalare i hemmet. Så att säga att kunna stanna i en parrelationrelation m fru tillsammans med nya stora högtalare. Har ett par jättar som inte kommit in än. Men de får flytta in när vi köper hus i framtiden. Tålamod är en dygd i denna föga rättvisa hifivärld.

#83

Postad 17 januari 2018 - 06:59

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Är det någon i den här tråden som egentligen ställt sig frågan huruvida musiken man lyssnar på: rock/hårdrock eller lugnare musik passar bättre med en annan pickup, förstärkare, högtalare än det man använder för närvarande och huruvida det skiljer sig beroende på musikurval när det gäller vinylmediet..

Egentligen inte. Någon enskild parameter kan ju då förvisso framhävas eller dämpas på ett positivt sätt. Men jag tror nog jag strävar efter en återgivning som funkar med all musik jag vill kunna spela. En kompromiss kanske, eller helt enkelt hyfsat neutralt.

#84

Postad 17 januari 2018 - 14:35

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Har aldrig hört talas om att man valde pick-up efter musikval. En bra pickup spelar nog bra på all musik.



#85

Postad 17 januari 2018 - 14:41

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Har aldrig hört talas om att man valde pick-up efter musikval. En bra pickup spelar nog bra på all musik.

Nej, däremot att välja högtalare efter musiksmak är en annan femma. Känns fel att börja färga signalen direkt från början.



#86

Postad 23 januari 2018 - 07:14

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Kan säkert vara så att någon hittat en pickup som, precis som med en begränsad högtalare, verkligen briljerar under vissa omständigheter. För egen del vill jag nog inte begränsa mig till tex. en viss typ av musik med högtalarna heller. Men jag förstår absolut dem som tex. väljer en väldigt bra stativhögtalare framför en mer "allround" golvare. Har själv haft ett par sådana och visst var de fantastiska inom sitt begränsade område.

Från det ena till det andra; Såg att min förmonterade pickup inte alls satt "parallellt". Fixade till det där och tyckte det lät markant bättre sedan. Kan det verkligen stämma. Beror det på att nålen är elipsformad?
Kul hursomhelst att det lönar sig med lite kärlek och omsorg. :)

#87

Postad 23 januari 2018 - 08:38

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Laddie,

Gällande din pu så har det att göra med att nålarmens sidorörelse ska ske så i balans med magneterna. Vinylbutiken på Östermalm har sådan vinylskiva där alla inställningar görs efter spåren. Ett riktigt fint verktyg. Samt den där hudgelén som rensar nålspetsen från avlagringar och andra rester.

Bifogad fil(er)


Redigerat av PML73, 23 januari 2018 - 08:49.


#88

Postad 23 januari 2018 - 09:41

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Kan säkert vara så att någon hittat en pickup som, precis som med en begränsad högtalare, verkligen briljerar under vissa omständigheter. För egen del vill jag nog inte begränsa mig till tex. en viss typ av musik med högtalarna heller. Men jag förstår absolut dem som tex. väljer en väldigt bra stativhögtalare framför en mer "allround" golvare. Har själv haft ett par sådana och visst var de fantastiska inom sitt begränsade område.

Från det ena till det andra; Såg att min förmonterade pickup inte alls satt "parallellt". Fixade till det där och tyckte det lät markant bättre sedan. Kan det verkligen stämma. Beror det på att nålen är elipsformad?
Kul hursomhelst att det lönar sig med lite kärlek och omsorg. :)

Vilken protractor använde du dig av när du finlirade med pickupen? Handlar ju om ett precisionsverktyg som måste vara noggrant injusterat för att man ska få ut max- en bra protractor är då den bästa vännen man kan ha.

Redigerat av GyroSE, 23 januari 2018 - 09:43.


#89

Postad 23 januari 2018 - 13:18

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Laddie,

Gällande din pu så har det att göra med att nålarmens sidorörelse ska ske så i balans med magneterna. Vinylbutiken på Östermalm har sådan vinylskiva där alla inställningar görs efter spåren. Ett riktigt fint verktyg. Samt den där hudgelén som rensar nålspetsen från avlagringar och andra rester.

Aha, skall kolla närmare på detta. Tackar ödmjukast för tipset. Kanske ännu mer att hämta ur min i sammanhanget modesta PU.



#90

Postad 23 januari 2018 - 13:21

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Vilken protractor använde du dig av när du finlirade med pickupen? Handlar ju om ett precisionsverktyg som måste vara noggrant injusterat för att man ska få ut max- en bra protractor är då den bästa vännen man kan ha.

Nu vet jag ju inte alls vad en "protractor" är för något, men jag använde bara det medföljande pappersarket med linjer och en punkt att ställa nålen på. Finns som sagt kanske mer att hämta här när man börjar förstå vad man sysslar med. :)



#91

Postad 23 januari 2018 - 13:43

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Nu vet jag ju inte alls vad en "protractor" är för något, men jag använde bara det medföljande pappersarket med linjer och en punkt att ställa nålen på. Finns som sagt kanske mer att hämta här när man börjar förstå vad man sysslar med. :)

Just det där som är en protractor, d.v.s en mall efter vilken du justerar in pickupen. Om du lånar hem eller eventuellt t.o.m. lägger en liten slant på en än mer seriös protractor så kommer din pickup bli ännu bättre justerad med mer välljud som följd. Otroligt viktigt att pickisen är rätt injusterad vad det gäller ljudåtergivningen men det är även viktigt för att minska slitaget på pickupnål och skivor. Lägger man lite energi på att ställa in grejorna ordentligt så ger det massor tillbaka.

Redigerat av GyroSE, 23 januari 2018 - 14:09.


#92

Postad 23 januari 2018 - 13:57

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Laddie,

Har för mig att Hifi-News skivan även innehåller en protractor. Den har spår som exemplifierar de flesta kända fel en pu kan monteras på. Och givetvis spår som visar när saker sitter rätt. Hittar dock inte skivan idag. Är hemma och vabbar.

Redigerat av PML73, 23 januari 2018 - 13:59.


#93

Postad 26 januari 2018 - 15:44

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Du kan för en inte allt för stor kostnad modifiera din Rega så att tonarmen blir justerbar i höjdledd. Beror lite på vilken tonarm du har hur svårt det är. Men ingen är jättesvår.

Hade ju helt missat detta inlägget.

 

Är det så blir jag glad. Tänker ju att jag vill ha Elys2, men finns någon MC för ungefär samma pengar som är bättre, är det ju toppen om man inte är begränsad till pickuper av en specifik höjd.

 

Tack för det Bahama



#94

Postad 27 januari 2018 - 07:15

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 899 inlägg
  • 0

Tycker det är nåt magiskt med vinyl.

Steget upp från ortofon 2m blue , vad ska man satsa på för pickup.

Skulle vara intressant att testa MC pickup, undrar om ortofon quintet red är bättre än 2m blue.

Eller ska man satsa på ortofon 2 m Bronze.



#95

Postad 27 januari 2018 - 10:03

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Tycker det är nåt magiskt med vinyl.

Steget upp från ortofon 2m blue , vad ska man satsa på för pickup.

Skulle vara intressant att testa MC pickup, undrar om ortofon quintet red är bättre än 2m blue.

Eller ska man satsa på ortofon 2 m Bronze.

 

Jag hade svårt att uppskatta 2m Blue, tyckte den var skrikig. För att hårddra det hela; hade nog varig omöjlig uppgift att para denna pu med Klipschhögtalare. Andra har dock gillat den. Min nästa pu blir högst sannoligt en Goldring 2300. Samma hus som 2400 och 2500 men flera tusenlappar billigare. Så när jag önskar uppgradera så byter jag bara nålen.  :)  ;)

 

http://www.analogues...placements.html


Redigerat av PML73, 27 januari 2018 - 10:04.


#96

Postad 27 januari 2018 - 11:16

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 1

Tycker det är nåt magiskt med vinyl.
Steget upp från ortofon 2m blue , vad ska man satsa på för pickup.
Skulle vara intressant att testa MC pickup, undrar om ortofon quintet red är bättre än 2m blue.
Eller ska man satsa på ortofon 2 m Bronze.

Om du lägger ytterligare 900 kr upp från Ortofon Quintet Red så har du en Quintet Blue som i mina öron är ett rejält steg upp ljudmässigt...skulle absolut överväga detta om du ändå går i uppgraderingstankar och kan tänka dig att ta steget upp till en MC- pickup från Ortofon.

#97

Postad 27 januari 2018 - 14:37

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 899 inlägg
  • 0

Intressant  GyroSE så quintet blue är den även  lite bättre än 2m bronze.

Tack för svaren  PML73 och GyroSE.


Redigerat av mr richards, 27 januari 2018 - 15:00.


#98

Postad 27 januari 2018 - 15:48

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Om du lägger ytterligare 900 kr upp från Ortofon Quintet Red så har du en Quintet Blue som i mina öron är ett rejält steg upp ljudmässigt...skulle absolut överväga detta om du ändå går i uppgraderingstankar och kan tänka dig att ta steget upp till en MC- pickup från Ortofon.

 

Var finner du att det är bara 900kr i skillnad?  :)



#99

Postad 27 januari 2018 - 16:03

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Var finner du att det är bara 900kr i skillnad?  :)

Lägg märke till att han jämnför 2 st quintet och klubben tar också 900 i skillnad mellan de 2.

 

Tillbaka till huvudfrågan--

Om du funderar på att gå till MC kan du dock behöva ett RIAA om du inte har det innan.

 

Har själv för något år sedan gått från en Ortofon OM-30 till en Ortofon Quintet och separat RIAA

Ångrar absolut ingenting.

Dock blev det ju en ganska kostsam uppgradering.

 

Sedan anser jag personligen att just pickuper är en djungel utan dess like. Ortofon är väl kända för prisvärda pickuper som är lättinställda. Men det finns garanterat de som ger bättre ljud. Dock beror det ju en del på vad man lyssnar på också.  Verkar dock som det med så mycket annat man får vad man betalar för. En dyrare är bättre om man sedan gillar det som är bättre mer än det som egentligen är sämre är en helt annan fråga.

 

Onkyo anses vara riktigt bra förstärkare. Jag gillar inte och har aldrig gillat hur de låter så jag gillar dem inte.



#100

Postad 27 januari 2018 - 16:13

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Hade ju helt missat detta inlägget.

 

Är det så blir jag glad. Tänker ju att jag vill ha Elys2, men finns någon MC för ungefär samma pengar som är bättre, är det ju toppen om man inte är begränsad till pickuper av en specifik höjd.

 

Tack för det Bahama

 

NP

 

Vad du behöver är en VTA

 

Finns lite olika för Rega (och även för andra)

http://www.analogues...a-adjuster.html

Detta är ett exempel som passar till deras rb 250,300 och 600 tonarmar.

 

Det är inte den bästa men fungerar.

De bättre är enklare att justera. Men till vissa tonarmar finns inte de alternativen.

 

Jag har en sådan som jag länkade till och behövde också en annan mutter på undersidan än den som sitter orginal. Den finns också på sidan i länken.

Botanisera där . Det finns massor med roliga uppdateringar. :)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.