Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad är det med vinyl?

104 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 28 januari 2018 - 07:25

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Lägg märke till att han jämnför 2 st quintet och klubben tar också 900 i skillnad mellan de 2.
 
Tillbaka till huvudfrågan--
Om du funderar på att gå till MC kan du dock behöva ett RIAA om du inte har det innan.
 
Har själv för något år sedan gått från en Ortofon OM-30 till en Ortofon Quintet och separat RIAA
Ångrar absolut ingenting.
Dock blev det ju en ganska kostsam uppgradering.
 
Sedan anser jag personligen att just pickuper är en djungel utan dess like. Ortofon är väl kända för prisvärda pickuper som är lättinställda. Men det finns garanterat de som ger bättre ljud. Dock beror det ju en del på vad man lyssnar på också.  Verkar dock som det med så mycket annat man får vad man betalar för. En dyrare är bättre om man sedan gillar det som är bättre mer än det som egentligen är sämre är en helt annan fråga.
 
Onkyo anses vara riktigt bra förstärkare. Jag gillar inte och har aldrig gillat hur de låter så jag gillar dem inte.

Exakt, Hifiklubben har dessa liggande nära varandra prismässigt och det är lätt värt att kika på Quintet Blue i det här fallet. Dock tror jag att Bronze är "sweetspot" i Quintet- serien, den har bl.a. finare slipad diamant som når än djupare i skivspåret. Fast med Quintet Bronze har vi ett annat prisläge förstås...

Finns flera fina MC- pickuper i de prisklasserna vi diskuterar nu som Denon DL-103 och DL-103R t.ex. men också Benz Micro MC Silver och MC Gold för att nämna några andra. De två sista är ruskigt prisvärda och bär en mycket stor del av sina större syskons ljudsignum. Kan man tänka sig att sträcka budgeten ut till en Ortofon Bronze så skulle jag absolut kika på Benz Micro Ace som definitivt är välljudande- Ace är väldigt prisvärd sett till sammanhanget då den matchar flera av sina mycket dyrare syskon ljudmässigt på mer än en punkt. Känner till ägare av Rega- skivspelare som har varit mycket nöjda med att ha en Benz Micro Ace på tonarmen.

Ett bra RIAA- steg är en förutsättning om man kliver upp i den prisklass som t.ex. Ortofon 2M Bronze och Ortofon Quintet Blue ligger i. Satsar man inte lite mer här så är risken stor att RIAA- steget blir en flaskhals i ljudkedjan, man måste ge en så pass fin pickup förutsättningar att kunna sträcka ut fullt och prestera på topp. Det kostar lite när man tar klivet upp och satsar på ett fint RIAA men man framtidssäkrar samtidigt då man kan leva länge med ett högkvalitativt RIAA- steg.

Redigerat av GyroSE, 28 januari 2018 - 07:41.


#102

Postad 28 januari 2018 - 20:43

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0
Någon som vet nåt eller har detta riaa.
Dynavox tpr-3, Dynavox tillhör ju samma koncern som Vincent, det kan väl inte vara så dåligt.

#103

Postad 29 januari 2018 - 07:37

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Den där förförstärkaren ser inte så dum ut. Har inte haft chansen att lyssna till den men den ger ju utrymme till att rolla och pröva olika rörleverantörer. Min erfarenhet är att det snikas alltid med rör i sådana produkter varför det kan vara en billig väg att gå för att få betydligt bättre resultat med rörbyte. Eventuellt finns även någon skön liten grupp på nätet som även tweakat med likriktare osv. Yaqin är ett annat märke som har några anhängare på forum för förbättring.  :)



#104

Postad 01 februari 2018 - 10:47

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

Tittar på olika riaa fick se vincent oph-8, verkar ju vara väldigt bra.

Beställde en Ortofon 2M BRONZE pickup.


Redigerat av mr richards, 02 februari 2018 - 13:03.


#105

Postad 05 februari 2018 - 19:11

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 1
Ortofon 2M Bronze , den låter så bra.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.