Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ slepper Edge seriens første forsterker..

464 svar till detta ämne Edge
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 mars 2021 - 15:23

Anton
  • Anton
  • Forumräv

• 590 inlägg
  • 0
XTZ säljer och ansvarar för sina produkter oavsett vart dom köper delarna.

Så när effektangivelserna inte stämmer så är det XTZ som är boven här.

Postad 14 mars 2021 - 15:44

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 10 917 inlägg
  • 0

XTZ säljer och ansvarar för sina produkter oavsett vart dom köper delarna.

Så när effektangivelserna inte stämmer så är det XTZ som är boven här.

Kanske, men de går efter Bang Olufsens spec, och där står inget om 8 ohm.

Datablad:

Bifogad fil  ICEpower300AS1_Datasheet_1_9.pdf   1,85MB   2 Antal nerladdningar

300W at 1% THD+N, 4Ohm

260W at 0.1% THD+N, 4Ohm

Postad 14 mars 2021 - 15:47

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Du skrev det i en tråd om elkablar, vilket borde vara mer off topic.

I denna tråden, har du skrivit nedlåtande om de som testar elektronik, t ex testen av XTZ Edge, som du tyckte var orättvis och utförd av en "apa" (och annat som jag nog inte behöver påminna om, på tal om mods).

Så om vi tar det igen: XTZ Edge är ett bra steg för pengarna. Effektspecen är inte ärlig, men det beror mer på Bang Olufsen än på XTZ eftersom det är så de specar sina Klass D-moduler, dvs vid 4 ohm.

Mätresultaten är helt okej, men inte imponerande. Det finns med andra ord ingen anledning till din ilska mot de som mäter/testar elektronik.

Att man sen inte alltid behöver hålla med om deras subjektiva åsikter, är en helt annan sak, liksom att det ibland händer att de mäter fel eller missar något. Så är dock inte fallet med XTZ-steget eftersom prestandan är den samma i Bang Olufsens egna dokument.

Så nej, mitt inlägg är inte off topic. Skippa gärna påhopp och försök se mätningar och tester för vad de är - hjälpmedel när man ska välja elektronik. Att jag nämnde Benchmarks steg, var för att du likställde deras produkter med "ghettoblaster" i den andra tråden.

Utifrån det du skrev, så var det långt ifrån självklart.

Blindtesting och klovnar som Ethan och Amir passar bättre i den andra tråden. Det har inte relevans här, med annat enn at Amir testade XTZ som jag har och inte visste att han aktiverade protect mode.

Mätningar är bara bra, om man är saklig. Amir är väl lika saklig i hifi som Donald Trump är i politiken..

Redigerat av Danke, 14 mars 2021 - 15:48.

Postad 14 mars 2021 - 16:12

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 10 917 inlägg
  • 0

...med annat enn at Amir testade XTZ som jag har och inte visste att han aktiverade protect mode.

Vad menar du? Manual finns på XTZs hemsida. Det står inget om något "protect mode" där. Menar du att den dämpar effekten om den klipper? Det kallas för skyddskretsar. XTZ specar vid 10% dist med, så den får dista rätt rejält innan de går in iaf.

Från manualen: 2x150W i 8 ohm (ingen info alls om 8 ohm i ICEpower-datablad som sagt).

I Amirs test mätte den lite sämre, 2x126W. Troligtvis bara skillnad i vad de räknar som klippning, dvs hur mycket dist som tillåts.

I testen ser man att den når 150W i 8 ohm, vid ca -25 dB SNR, dvs ungefär 5% dist.

Redigerat av Ageve, 14 mars 2021 - 16:14.

Postad 14 mars 2021 - 16:25

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Vad menar du? Manual finns på XTZs hemsida. Det står inget om något "protect mode" där. Menar du att den dämpar effekten om den klipper? Det kallas för skyddskretsar. XTZ specar vid 10% dist med, så den får dista rätt rejält innan de går in iaf.

Från manualen: 2x150W i 8 ohm (ingen info alls om 8 ohm i ICEpower-datablad som sagt).

I Amirs test mätte den lite sämre, 2x126W. Troligtvis bara skillnad i vad de räknar som klippning, dvs hur mycket dist som tillåts.

I testen ser man att den når 150W i 8 ohm, vid ca -25 dB SNR, dvs ungefär 5% dist.

Jeg tror gain skal stå på full om den brukes fast og ikke variabel.

Jeg laget en ny tråd der slikt kan diskuteres.

https://www.minhembi...howtopic=341138

Postad 14 mars 2021 - 16:36

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 10 917 inlägg
  • 1

Jeg tror gain skal stå på full om den brukes fast og ikke variabel.

Vad får dig att dra slutsatser om vilken gain som ska användas?

Om du tittar på bilderna som XTZ har lagt ut på Facebook, så är resultaten väldigt nära de Amir fick.

I XTZs egna mätning börjar den klippa vid ca 180W i 4 ohm.

I Amirs mätning börjar den klippa vid ca 200W i 4 ohm.

Precis innan klippning är THD+N -80dB i Amirs test. Det är faktiskt lite bättre än XTZs egna mätning.

Så det du kallade för "protect mode", som du anklagade Amir för att ha missat, var alltså något du hittade på, eller hur ska jag tolka det du skrev?

edit. Hoppsan. Blandade ihop siffrorna. Korrigerat.

Redigerat av Ageve, 14 mars 2021 - 17:05.

Postad 14 mars 2021 - 16:45

nimman
  • nimman
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Fråga, fick Amir och hemmabiotidningen/hifi&musik ut samma effekt? Dvs deras effekt kub var med i tidningen

Postad 14 mars 2021 - 16:48

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 10 917 inlägg
  • 0

Fråga, fick Amir och hemmabiotidningen/hifi&musik ut samma effekt? Dvs deras effekt kub var med i tidningen

H&M mäter dynamisk effekt. Gränsen för klippning är 1% dvs det är där nivån i kuben hamnar. Så troligtvis lite högre än de 126W där den börjar klippa i Amirs test. Gissar på runt 150W i 8 ohm dvs som specen.

Redigerat av Ageve, 14 mars 2021 - 17:13.

Postad 14 mars 2021 - 16:49

nimman
  • nimman
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Ok.
Nej de fick inte ut 150 watt men det var nära vill jag minnas.

Postad 14 mars 2021 - 16:54

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 10 917 inlägg
  • 0

Det fanns längre bak i tråden:

8 ohm, ca 145 watt

4 ohm, ca 250 watt

Min gissning var 5w fel med andra ord. Sorry. ;) 

Postad 14 mars 2021 - 16:54

nimman
  • nimman
  • Användare

• 239 inlägg
  • 1

Det fanns längre bak i tråden:

8 ohm, ca 145 watt
4 ohm, ca 250 watt

Min gissning var 5w fel med andra ord. Sorry. ;)

Haha du är förlåten ;).

Postad 14 mars 2021 - 17:14

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 10 917 inlägg
  • 0

Ser var Danke har fått sin teori ifrån nu. XTZ testade att sänka gain för att få ut mer effekt:

https://www.facebook...9532468/?type=3

Följden blev att THD+N steg till -53dB innan klippning - inte särskilt bra.

Men:

Även om den fortfarande börjar klippa vid 200W (4 ohm), så stiger det "snällare" dvs man får mer användbar effekt innan extrem dist.

Priset man får betala är THD+N på -55dB från 10W och uppåt. Inte så bra som sagt.

Redigerat av Ageve, 14 mars 2021 - 17:18.

Postad 14 mars 2021 - 17:15

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Kommer ihåg Ps Audio Stellar monoblokker faktisk fikk beröm av Amir.

Amir tror ju inget på tweaking av Klass D, som PS gör.

Nu tror jag att Stellar och XTZ här kör samma modul, med Skillnad at de XTZ har stereo amp med bridge möjlighet.

Spännande om mätaren Amir tycker samma sak om XTZ. Är inte detta samma modul 1200?

Amir har klart förklarat att han föredrar Hypex, men kommer ihåg han skröt av PS Stellar monoblokkene... Han brukar Jo inte prata bra om PS vanligen..

Redigerat av Danke, 14 mars 2021 - 17:16.

Postad 14 mars 2021 - 17:22

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 10 917 inlägg
  • 0

Om det är denna du menar:

https://www.audiosci...0-pwr-amp.9302/

Så började den klippa vid 126W i 8 ohm, exakt som XTZ Edge A2 300 med andra ord.

-86dB SNR innan klippning med BS Audio, och -83dB med XTZ, dvs väldigt nära.

edit: Båda har 300AS1 ICE-modul, men XTZ använder en billigare lösning, där en 300AS1 "driver" en 300AC för den andra kanalen. PS Audio kör med 2st 300AS1 istället.

Redigerat av Ageve, 14 mars 2021 - 17:37.

Postad 14 mars 2021 - 18:27

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Om det är denna du menar:
https://www.audiosci...0-pwr-amp.9302/

Så började den klippa vid 126W i 8 ohm, exakt som XTZ Edge A2 300 med andra ord.

-86dB SNR innan klippning med BS Audio, och -83dB med XTZ, dvs väldigt nära.

edit: Båda har 300AS1 ICE-modul, men XTZ använder en billigare lösning, där en 300AS1 "driver" en 300AC för den andra kanalen. PS Audio kör med 2st 300AS1 istället.

Nej denna jag talar om den nya..
Dessutom prova själv för du litar på Amir. Det stäget jag har är bra bättre än förra Xtz A/AB stäget och det var grymt bra 110Watt.

Xtz använder ICE sina tall, och det mäter kanske lite under namnet 300 i sinus sträss test. Men det är hvad ICE själv sejer.

Edit jag vet inte hva modulerna heter.
Men intresserad att veta.

Med brygging och Balanserad på Xtz400 så ser detta mycket flexibelt ut.

Var detta review jag tänkte på, trodde det var samma modul. Men vet inte.
Amir är Hypex fanboy, men det är vel känd. Men han rekommenderade iallefall PS stellar700

https://www.audiosci...r-review.15183/

Edit pratade med Xtz nu. Gain på XTZ A-2 300 skal stå på fullt om du makser den, Amir gjorde altså feil.

Det er ikke fast og variabel, du må stille gain der du vil ha den, og om du skal stressteste den som poweramp, så må du ha full gain.

Hifi & Musik er altså korrekt målt. Amir målte derimot på trekvart gain. Kl 3.
Min står på full gain og har gjort det siden starten. Men jeg er flink til å spørre om råd, manual og telefon er ikke langt unna her.

Redigerat av Danke, 15 mars 2021 - 21:13.

Även taggad med Edge

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2021 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.