Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG OLED 2018: W8 E8 G8 C8 B8

1370 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LG OLED65W8 (TV) 8 (0) Inga priser
LG OLED77W8 77" 4K Ultra HD (3840x2160) (TV) 8 (0) Inga priser
LG OLED65B8 65" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 8 8,33 (2) Inga priser
LG OLED65C8 65" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 8 9,39 (17) Inga priser
LG OLED65E8 65" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 8 8,25 (3) Inga priser
LG OLED55C8 55" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 8 8,84 (37) Inga priser
LG OLED55B8 55" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 7 8,33 (5) Inga priser
LG OLED55E8 55" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 8 (0) Inga priser
LG OLED77C8 77" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 5 7,67 (2) Inga priser
20 relaterade trådar
75"+ (1660 inlägg) 1 år sedan
HDMI ARC eller Optisk? (29 inlägg) 4 år sedan
Val av tv, uppgradering från gammal Pioneer-plasma (74 inlägg) 4 år sedan
Vilken av dessa 2 (eller annan tv) för sport/film? (8 inlägg) 4 år sedan
Köpråd LG OLED55C8 eller Philips 55OLED803/12 (11 inlägg) 4 år sedan
Någon som har en soundbar till en LG 55" 4K OLED55C8? (6 inlägg) 4 år sedan
Samsung UE75NU8005 eller LG OLED65 B8 (0 inlägg) 4 år sedan
55" Billig OLED eller dyr LED? (5 inlägg) 4 år sedan
Philips OLED 803 vs LG C8 (8 inlägg) 5 år sedan
Reflexer/glossy OLED skärm LG/Panasonic (1 inlägg) 5 år sedan
Soundbar utan HDMI-växel till tv (4 inlägg) 5 år sedan
Philips 65OLED873 eller LG OLED65B8 köpråd (3 inlägg) 5 år sedan
Hjälp med tv köp! (5 inlägg) 5 år sedan
Vilken 65" OLED? (18 inlägg) 5 år sedan
Råd till mellandagsrean (47 inlägg) 5 år sedan
Inget surroundljud från externa enheter efter köp av ny TV (6 inlägg) 5 år sedan
LG 55” C8 bästa bildinställningar (7 inlägg) 5 år sedan
Köp av ny tv med ps4 pro (4 inlägg) 5 år sedan
LG OLED65C8 vs Philips 65OLED873 (7 inlägg) 5 år sedan
55" för max 15 000 kr? (8 inlägg) 5 år sedan

#801

Postad 03 december 2018 - 21:50

Topeli
  • Topeli
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0

Fick precia hem c8 65" tagit av det uppenbara plastskyddet men är det ännu ett skydd på?! Det hårda runt ramen? Tog en bild så kan man se dessa mönster runt ramen! Rädd att jag skrapar upp tvn
Hjääälp

Jag köpte 55" och hade enbart plast på framsida samt baksida.
Baksidans plast är gjord för att delvis sitta kvar då det är hål i den
så "värmen" kommer ut.

Någon plast på kanten vill jag inte minnas mig sett.



#802

Postad 03 december 2018 - 22:10

Foxxy
  • Foxxy
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0

Kanske bäst du sätter dig ner....man kan ha en PC kopplad till en TV utan att den syns :)

No news men det blir lite problem
1. Input lag
2. Handkontrollen

Särskilt om man har datorn i ett annat rum. Fortfarande en ofräsch lösning som skapar meck som man slipper med konsol.

hehe jo precis orkade inte svara på det, har min PC i rummet bakom vardagsrummet så inget syns, en xbox one kontroller på det, fungerar bra. :)

Handkontrollen når till andra rummet utan input lag? Intressant.

Redigerat av Foxxy, 03 december 2018 - 22:12.


#803

Postad 03 december 2018 - 22:24

Unregistered9dec5957
  • Unregistered9dec5957
  • Forumräv

  • 599 inlägg
  • 0

Jag köpte 55" och hade enbart plast på framsida samt baksida.
Baksidans plast är gjord för att delvis sitta kvar då det är hål i den
så "värmen" kommer ut.
Någon plast på kanten vill jag inte minnas mig sett.


Tack. Tror inte heller nått mer ska av. Kan du också se på ramen (undersidan) ifall du har detta gula mönster som på bilden jag la upp :)

#804

Postad 03 december 2018 - 22:41

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

COMMODORE :D

"now you're playing with tower"
:D

Redigerat av pacman, 03 december 2018 - 22:43.


#805

Postad 04 december 2018 - 00:28

Topeli
  • Topeli
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0

Tack. Tror inte heller nått mer ska av. Kan du också se på ramen (undersidan) ifall du har detta gula mönster som på bilden jag la upp :)

Har satt upp min tv på väggen, men behållit den främre delen av foten,
så att ljudet kommer framåt och inte nedåt.
Kommer inte bakom såpass att jag kan se, men under så ser
jag bara foten, inget gult.
Den sitter så nära att jag måste lyfta ner den om jag får för mig att
koppla in tv-antenn eller optiskt :lol:



#806

Postad 04 december 2018 - 01:56

Unregistered9dec5957
  • Unregistered9dec5957
  • Forumräv

  • 599 inlägg
  • 0

Har satt upp min tv på väggen, men behållit den främre delen av foten,
så att ljudet kommer framåt och inte nedåt.
Kommer inte bakom såpass att jag kan se, men under så ser
jag bara foten, inget gult.
Den sitter så nära att jag måste lyfta ner den om jag får för mig att
koppla in tv-antenn eller optiskt :lol:

Hehe, det är inte bakom jag menar ramen som går ut rakt mot dig, längst ner. ta en ficklampa och kolla  B)  



#807

Postad 04 december 2018 - 06:13

TOOL
  • TOOL
  • Forumräv

  • 632 inlägg
  • 0
Kan rekommendera alla som köpt C8 att köra den någon timme först för att sedan göra en oled panelrensning (tar 1 timme) är man nyfiken på vad det gör så kan man gå in i expertkontroller/vitbalans välj 20 punkts ire sedan ire 5 (man kan kolla hela skalan 5-100) välj sedan mönster ”inre” så dyker testbilden upp,en panelrensning på min gjorde att jag kunde sänka ljusstyrkan till 52 (från 58) samt att nästan alla oroligheter försvann,lite banding kvar men kommer att behålla denna,intressant att kolla före/efter.

Redigerat av TOOL, 04 december 2018 - 06:16.


#808

Postad 04 december 2018 - 07:06

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

Kan rekommendera alla som köpt C8 att köra den någon timme först för att sedan göra en oled panelrensning (tar 1 timme) är man nyfiken på vad det gör så kan man gå in i expertkontroller/vitbalans välj 20 punkts ire sedan ire 5 (man kan kolla hela skalan 5-100) välj sedan mönster ”inre” så dyker testbilden upp,en panelrensning på min gjorde att jag kunde sänka ljusstyrkan till 52 (från 58) samt att nästan alla oroligheter försvann,lite banding kvar men kommer att behålla denna,intressant att kolla före/efter.

 

Man behöver bara göra den panelrensningen om man upplever några problem med sin skärm. Annars sköter tvn det själv med automatiska rensningar efter att antal timmars tv tittande. 


Redigerat av Jaxione, 04 december 2018 - 15:21.


#809

Postad 04 december 2018 - 12:00

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

Fick precia hem c8 65" tagit av det uppenbara plastskyddet men är det ännu ett skydd på?! Det hårda runt ramen? Tog en bild så kan man se dessa mönster runt ramen! Rädd att jag skrapar upp tvn
Hjääälp

 

Tror knappast det är dubbla skydd, kan det vara reflexfiltret du ser?


Redigerat av EVOVII, 04 december 2018 - 12:02.


#810

Postad 04 december 2018 - 14:17

Gilgamesh1
  • Gilgamesh1
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

No news men det blir lite problem
1. Input lag
2. Handkontrollen

Särskilt om man har datorn i ett annat rum. Fortfarande en ofräsch lösning som skapar meck som man slipper med konsol.

Handkontrollen når till andra rummet utan input lag? Intressant.


inga som helst problem, datorn står ett par meter ifrån, ungefär som en konsol fast bakom väggen, och Xbox one adaptern till datorn har bra med räckvidd.

#811

Postad 04 december 2018 - 16:08

uno44
  • uno44
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Har en 55" B8 som plötsligt fått väldigt segt wifi. Jag kom tidigare upp i 100mbit när jag körde bredbandskollen. Kommer fortfarnde upp i dom hastigheterna från både macbooken och iphonen men tvn kommer bara upp i 2mbit.

 

Varför??

 

Ringde LGs support, inget svar. Resettat tvn med, ingen framgång...

Nån som stött på liknande problem?

 

PS. Jag vet, jag borde köra med kabel men det funkade ju så fint tidigare.



#812

Postad 04 december 2018 - 16:18

Unregistered9dec5957
  • Unregistered9dec5957
  • Forumräv

  • 599 inlägg
  • 0

Tror knappast det är dubbla skydd, kan det vara reflexfiltret du ser?


Tror det med!

#813

Postad 04 december 2018 - 16:35

Topeli
  • Topeli
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0

Hehe, det är inte bakom jag menar ramen som går ut rakt mot dig, längst ner. ta en ficklampa och kolla  B)  

Under tv´n ser jag bara foten,
då den främre sträcker sig sgs hela vägen.
Men ska ta ett nytt försök lite senare.



#814

Postad 04 december 2018 - 18:00

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

https://www.youtube.com/watch?v=TthtKfCOzmU



#815

Postad 04 december 2018 - 19:11

ZooN_86
  • ZooN_86
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Har en 55" B8 som plötsligt fått väldigt segt wifi. Jag kom tidigare upp i 100mbit när jag körde bredbandskollen. Kommer fortfarnde upp i dom hastigheterna från både macbooken och iphonen men tvn kommer bara upp i 2mbit.

Varför??

Ringde LGs support, inget svar. Resettat tvn med, ingen framgång...
Nån som stött på liknande problem?

PS. Jag vet, jag borde köra med kabel men det funkade ju så fint tidigare.

Jag hade samma problem på min C8. Hittade på nätet att tvn inte hanterar över kanal 100 bra på 5 GHz nätet, så jag gick in och valde en kanal på 5 GHz bandet som var lägre än 100. Efter det har det fungerat fint.

Redigerat av ZooN_86, 04 december 2018 - 19:18.


#816

Postad 04 december 2018 - 19:17

ZooN_86
  • ZooN_86
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

https://www.youtube....h?v=TthtKfCOzmU

Låter ju bra! Då kan man snart uppdatera sin nya tv utan att vara rädd för att paja den :D
Har en B6 också som jag klickar bort uppdateringen på varje gång jag startar den eftersom uppdateringen fakkar upp tvn..

#817

Postad 04 december 2018 - 20:30

Topeli
  • Topeli
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0

https://www.youtube.com/watch?v=TthtKfCOzmU

Uppdaterade igår, blidde kalasbra :)



#818

Postad 05 december 2018 - 09:43

uno44
  • uno44
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Jag hade samma problem på min C8. Hittade på nätet att tvn inte hanterar över kanal 100 bra på 5 GHz nätet, så jag gick in och valde en kanal på 5 GHz bandet som var lägre än 100. Efter det har det fungerat fint.

Intressant! Gick in och testade två kanaler runt 60 då kom jag plötsligt upp i ca 40 mbit. Men det är ju fortfarande ett problem, man vill ju kunna ha autoval på kanaler så man kan komma upp i sin maxhastighet.



#819

Postad 05 december 2018 - 19:43

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Får lätt störningar

 

Jag kan få igång läget HDR och PS4:ans huvudmeny syns som vanligt i starka fina färger. Men om jag kör spel som inte är kodade för HDR kan även det fungera ett tag, även om inte HDR loggan uppenbarar sig. Men efter en stund slår bilden helt ifrån, och jag får gå in på inställningar om avaktivera HDR på tv:n för att ens få bild. 

 

Oki, jag fattar att vissa spel inte är optimerade får HDR, men borde inte även dessa kunna köras med HDR aktiverat trots att man inte får ut full effekt av funktionen. Har för mig att jag kan köra HDR med vanliga spel (icke kodade med HDR) I 1080p. 

 

Har någon koll på hur detta funkar?

 

Måste jag manuellt slå av HDR funktionen när jag kör vanliga icke-kodade HDR-spel?


Redigerat av Glidtassen, 05 december 2018 - 19:46.


#820

Postad 05 december 2018 - 20:21

Walkhome
  • Walkhome
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0

Får lätt störningar

Jag kan få igång läget HDR och PS4:ans huvudmeny syns som vanligt i starka fina färger. Men om jag kör spel som inte är kodade för HDR kan även det fungera ett tag, även om inte HDR loggan uppenbarar sig. Men efter en stund slår bilden helt ifrån, och jag får gå in på inställningar om avaktivera HDR på tv:n för att ens få bild.

Oki, jag fattar att vissa spel inte är optimerade får HDR, men borde inte även dessa kunna köras med HDR aktiverat trots att man inte får ut full effekt av funktionen. Har för mig att jag kan köra HDR med vanliga spel (icke kodade med HDR) I 1080p.

Har någon koll på hur detta funkar?

Måste jag manuellt slå av HDR funktionen när jag kör vanliga icke-kodade HDR-spel?


Min tv (c8) slår av och på HDR läget per automatik, när den känner av hdr ”signal” så kommer det upp en ikon uppe i högra hörnet om att den slagit över till hdr läget och dem inställningarna för hdr hoppar in, (ljus 100, kontrast 100 etc).

Jag behöver inte gå in manuellt.

Kan det vara din hdmikabel som spökar?

#821

Postad 05 december 2018 - 20:37

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Har nu baxat ur min 77C8 ur kartongen och fått upp den på TV bänken (den ska upp på väggen tids nog). Men upplever ett problem som jag aldrig sett på någon TV tidigare, en känsla av att bilden är böjd. Först trodde jag det var ren inbillning efter pga lite för trötta ögn osv men jag börjar bli rätt övertygad om att något är fel. Det ser lite ut som om man tittar genom en flaskbotten, dvs "böjningen" är åt fel håll.

Ironin är att jag haft även kurvade TV apparater (not by choice) och där har jag inte upplevt dessa problem alls som lika påtagliga.

 

 

Nån som varit med om något liknande? När jag kollar med TVn avslagen så kan jag inte se att den är uppenbart sne, böjd eller liknande. Dock är det inte helt lätt att mäta pga storleken, vanliga vattenpass och annat är helt enkelt för korta och det måste så klart vara något man vet är garanterat rakt att jämföra med.


Redigerat av improwise, 05 december 2018 - 20:41.


#822

Postad 05 december 2018 - 20:43

Walkhome
  • Walkhome
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0

Har nu baxat ur min 77C8 ur kartongen och fått upp den på TV bänken (den ska upp på väggen tids nog). Men upplever ett problem som jag aldrig sett på någon TV tidigare, en känsla av att bilden är böjd. Först trodde jag det var ren inbillning efter pga lite för trötta ögn osv men jag börjar bli rätt övertygad om att något är fel. Det ser lite ut som om man tittar genom en flaskbotten, dvs "böjningen" är åt fel håll.
Ironin är att jag haft även kurvade TV apparater (not by choice) och där har jag inte upplevt dessa problem alls som lika påtagliga.


Nån som varit med om något liknande? När jag kollar med TVn avslagen så kan jag inte se att den är uppenbart sne, böjd eller liknande. Dock är det inte helt lätt att mäta pga storleken, vanliga vattenpass och annat är helt enkelt för korta och det måste så klart vara något man vet är garanterat rakt att jämföra med.


Är det själva bilden du upplever som böjd? :S
Välj något youtubeklipp och ta bild så kan jag göra samma här hemma så kan vi jämnföra.

#823

Postad 05 december 2018 - 21:21

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Är det själva bilden du upplever som böjd? :S
Välj något youtubeklipp och ta bild så kan jag göra samma här hemma så kan vi jämnföra.

 

 

Tror det blir rätt svårt att jämföra via bilder på internet, har dessutom ett par andra TV apparater själv :)

 

Testade snabbt med det längsta vattenpass jag hade och det verkar so panelen är "vågig" i brist på bättre ord. La en ficklampa under TVn och sen satte vattenpasset mot bildytan och man kan tydligt se att det på vissa ställen lyser igenom på ett sätt som det inte borde. Får väl ge det några dagar och se om det är något som "sätter sig", annars är det väl ett byte som gäller. Är ju ett j-ä-k-l-a (som tydligen är ett på tok för läskigt ord för forumet) bök att byta en TV i denna storlek så man drar sig ju för dte i det längsta...

 

Edit:

 

Kan tillägga att problemet syns som tydligast när man har några tydliga referenspunkter, typ kopplar in datorn och därmed har många horisontella och verktikala linjer. Vid normalt TV tittande är det klart svårare att se, även om man kollar på typ fotboll och liknande.


Redigerat av improwise, 05 december 2018 - 21:26.


#824

Postad 05 december 2018 - 21:32

axion84
  • axion84
  • Forumräv

  • 748 inlägg
  • 0

I min favoritserie Outlander som vi kollar genom Viaplay så flimmrar mörka scener då det som skall vara svart är allt från 0-5% i svart—>vitskalan.

Kollar på outlander i 4k från säsong 2 i netflix. Bra serie.

Redigerat av axion84, 05 december 2018 - 21:34.


#825

Postad 05 december 2018 - 22:40

TOOL
  • TOOL
  • Forumräv

  • 632 inlägg
  • 0

Tror det blir rätt svårt att jämföra via bilder på internet, har dessutom ett par andra TV apparater själv :)
 
Testade snabbt med det längsta vattenpass jag hade och det verkar so panelen är "vågig" i brist på bättre ord. La en ficklampa under TVn och sen satte vattenpasset mot bildytan och man kan tydligt se att det på vissa ställen lyser igenom på ett sätt som det inte borde. Får väl ge det några dagar och se om det är något som "sätter sig", annars är det väl ett byte som gäller. Är ju ett j-ä-k-l-a (som tydligen är ett på tok för läskigt ord för forumet) bök att byta en TV i denna storlek så man drar sig ju för dte i det längsta...
 
Edit:
 
Kan tillägga att problemet syns som tydligast när man har några tydliga referenspunkter, typ kopplar in datorn och därmed har många horisontella och verktikala linjer. Vid normalt TV tittande är det klart svårare att se, även om man kollar på typ fotboll och liknande.



Min 77C8 är också lite lite curved samt tiltar lite bakåt stående med foten på bänk,dock inget jag märker av eller upplever som något fel när man kikar på den.

#826

Postad 05 december 2018 - 22:45

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Min 77C8 är också lite lite curved samt tiltar lite bakåt stående med foten på bänk,dock inget jag märker av eller upplever som något fel när man kikar på den.

 

Ja, gissar nästan att det kan komma om man har så stor TV som inte är väggmonterad, föreställer mig att väggfästet är mer "centrerat". Dock ser jag det inte alls när jag har vanlig TV i fullskärm (kör ju HTPC)



#827

Postad 05 december 2018 - 23:04

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Min tv (c8) slår av och på HDR läget per automatik, när den känner av hdr ”signal” så kommer det upp en ikon uppe i högra hörnet om att den slagit över till hdr läget och dem inställningarna för hdr hoppar in, (ljus 100, kontrast 100 etc).

Jag behöver inte gå in manuellt.

Kan det vara din hdmikabel som spökar?

 

 

Yes, samma här - min HDR slår på automatiskt med sådana spel. Men om HDR förblir aktiverad med spel som saknar stödet så kan det börja flimra. Detta försvinner dock när man avaktiverar HDR. Spelen i 4K utan HDR så iallfall suveräna ut, bättre än min gamla LED. 



#828

Postad 05 december 2018 - 23:21

axion84
  • axion84
  • Forumräv

  • 748 inlägg
  • 0

Yes, samma här - min HDR slår på automatiskt med sådana spel. Men om HDR förblir aktiverad med spel som saknar stödet så kan det börja flimra. Detta försvinner dock när man avaktiverar HDR. Spelen i 4K utan HDR så iallfall suveräna ut, bättre än min gamla LED.

Låter som fel på hdmi kabeln. 18gbs kabel var det väl man ska ha. Fick flimringar av en chromecast 1 och svart bild blinkning när den satt precis brevid en av hdmi kontakterna på sidan. När jag flytta den bort till baksidan där dom sitter mer separerade så försvann det. På en lg b6.

Redigerat av axion84, 05 december 2018 - 23:24.


#829

Postad 06 december 2018 - 18:33

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0

Min 77C8 är också lite lite curved samt tiltar lite bakåt stående med foten på bänk,dock inget jag märker av eller upplever som något fel när man kikar på den.


Fått igång min också nu och instämmer med ovanstående. Vågar inte ropa hej än men det ser lovande ut, hockey ok, fotboll ok vintersport ok. Det har hänt lite på två år jämförande med E6 åt det positivare hållet. Tycker den är skarpare än Samsung 75KS8005 och Sony 75ZD9 jag hade på prov(min personliga åsikt). Kanske det blir tredje gången gillt med 75”+ köp. Kommer INTE kolla gråskale bilder om det ser bra ut annars.

#830

Postad 06 december 2018 - 21:51

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Fått igång min också nu och instämmer med ovanstående. Vågar inte ropa hej än men det ser lovande ut, hockey ok, fotboll ok vintersport ok. Det har hänt lite på två år jämförande med E6 åt det positivare hållet. Tycker den är skarpare än Samsung 75KS8005 och Sony 75ZD9 jag hade på prov(min personliga åsikt). Kanske det blir tredje gången gillt med 75”+ köp. Kommer INTE kolla gråskale bilder om det ser bra ut annars.

 

Vad instämmer du med, att panelen inte är riktigt platt, att det inte är något problem eller båda? :)



#831

Postad 06 december 2018 - 22:04

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0
Panelen är lite curvig och tiltar nån grad bakåt. Har kollat efter ojämnheter också, men det ser bra ut. Så än så länge inget problem. Är imponerad av HD bilden.

Redigerat av Tore3, 06 december 2018 - 22:07.


#832

Postad 07 december 2018 - 11:01

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Panelen är lite curvig och tiltar nån grad bakåt. Har kollat efter ojämnheter också, men det ser bra ut. Så än så länge inget problem. Är imponerad av HD bilden.

 

Men vi vill väl att kvinnorna ska vara kurviga och TV apparaterna platta? :D

 

Om man som jag kör via HTPC och därmed ibland kör windowsprogram och annat blir det rätt uppenbart att det "lutar". Skärmstorleken gör ju sitt också. har testat att fota det men där kan jag inte se samma sak, så att jämföra bilder med varandra är förmodligen ingen vits. Ironin är att jag innan som nämnts ovan faktiskt hade en kurvad TV (not by choice) och där tänkte jag aldrig på detta :D

 

Att panelen lutar lite bakåt gör dock inget iom att OLED som bekant har mkt bättre betraktningsvinklar än LCD, men isf hos mig är det alltså så att bilden upplevs som något förvrängd om man jämför mitten mot kanterna.


Redigerat av improwise, 07 december 2018 - 11:02.


#833

Postad 07 december 2018 - 12:28

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 003 inlägg
  • 0

Har aldrig förstått varför man har en pc kopplad till en tv dock. Ser fånigt ut.

...
Om man kan leva med att ha en stationär dator bredvid tvn.

 

Sent svar, men de flesta datorchassin är snyggare än XB1X, om man nu har tänkt sitta och titta på burken istället för bilden ;) 

 

Det enklaste är att lägga den i TV-bänken.



#834

Postad 07 december 2018 - 12:34

Walkhome
  • Walkhome
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0

Sent svar, men de flesta datorchassin är snyggare än XB1X, om man nu har tänkt sitta och titta på burken istället för bilden ;)

Det enklaste är att lägga den i TV-bänken.


Ett annat argument är att spelen generellt är mycket mycket billigare till PC då Steam och liknande har rea ofta!

Sen kör jag pc + xbox kontroll av den anledningen att jag gillar att använda moddar, emulatorer, etc etc vilket inte finns till konsoll.

#835

Postad 07 december 2018 - 13:36

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0

Men vi vill väl att kvinnorna ska vara kurviga och TV apparaterna platta? :D

 

Om man som jag kör via HTPC och därmed ibland kör windowsprogram och annat blir det rätt uppenbart att det "lutar". Skärmstorleken gör ju sitt också. har testat att fota det men där kan jag inte se samma sak, så att jämföra bilder med varandra är förmodligen ingen vits. Ironin är att jag innan som nämnts ovan faktiskt hade en kurvad TV (not by choice) och där tänkte jag aldrig på detta :D

 

Att panelen lutar lite bakåt gör dock inget iom att OLED som bekant har mkt bättre betraktningsvinklar än LCD, men isf hos mig är det alltså så att bilden upplevs som något förvrängd om man jämför mitten mot kanterna.

 

Kurviga kvinnor yes  :D , men platttv ska vara just platt. Curvigheten på min 77" är dock försumbar. Testade en gång  Samsung banantv 65JS9505 tror jag det var, men den åkte tillbaka asp. Banding och det speglade sig varjahanda ting i den. Hoppas det löser sig med din Oled och du har väl alternativ att antingen lämmna tillbaka eller höra med Lg kanske.



#836

Postad 07 december 2018 - 15:24

superjohan
  • superjohan
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0

Dum fråga kanske. Har googlar lite men står lite olika info här o var. Kort sagt vad ska jag välja för hz och färg ut från datorn i 4k via HDMI ?

Just nu kör jag 4k @ 24p rgb + fullständig + 8bit



#837

Postad 07 december 2018 - 15:49

Walkhome
  • Walkhome
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0

Dum fråga kanske. Har googlar lite men står lite olika info här o var. Kort sagt vad ska jag välja för hz och färg ut från datorn i 4k via HDMI ?
Just nu kör jag 4k @ 24p rgb + fullständig + 8bit


Jag använder inte min dator för filmtittande och kör därför
1080p @ 120hz rgb + fullständig + 8bit.

Har försökt få till 4:4:4 + 10bit men får det tyvärr ej att funka :(

#838

Postad 08 december 2018 - 08:09

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 786 inlägg
  • 0

Jag använder inte min dator för filmtittande och kör därför
1080p @ 120hz rgb + fullständig + 8bit.

Har försökt få till 4:4:4 + 10bit men får det tyvärr ej att funka :(

Vet nog #Ringblix bättre men själv tror jag det inte fungerar förrän HDMI 2.1 kommer. Och så är det något med pixel-klocka :)


Redigerat av ruva, 08 december 2018 - 08:12.


#839

Postad 08 december 2018 - 09:28

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Exakt.

10 bit 2160p60 som RGB/4:4:4 kräver en bandbredd på >18 Gbps (kräver väl nästan 36 Gbps) vilket är mer än vad HDMI v2.0 har specat.

v2.1 specar högre frekvens på pixelklockan = klarar större bandbredder (upp till 48 Gbps). Typ.

Redigerat av pacman, 08 december 2018 - 09:37.


#840

Postad 08 december 2018 - 11:34

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 786 inlägg
  • 0

LG C8 utnämnde DigitalTrens till Årets TV pris/prestanda: 

 

https://youtu.be/SNjGRZaI8fM?t=963



#841

Postad 08 december 2018 - 12:06

superjohan
  • superjohan
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0

Yes, har läst på en hel del nu. Som vanligt när man köper nytt och stöter på hinder.. Nu är frågan:

 

Vad ger bäst bild för film från datorn..

4k @ 60hz och ?

 

HDMI2.png



#842

Postad 08 december 2018 - 12:49

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 2

Yes, har läst på en hel del nu. Som vanligt när man köper nytt och stöter på hinder.. Nu är frågan:

Vad ger bäst bild för film från datorn..
4k @ 60hz och ?

HDMI2.png

4K@24 Hz, eftersom 60 Hz adderar judder.

#843

Postad 08 december 2018 - 13:16

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Man bör också se upp vilka alternativ som grafikkortet erbjuder. Säger den 23 så är det med stor sannolikhet 23.976p, vilket majoriteten av all köpfilm på Blu-Ray och UHD-BD är lagrad i (då den följer ATSC-standard). Vet inte hur det är med streamingtjänster och dylikt däremot.



#844

Postad 08 december 2018 - 14:09

superjohan
  • superjohan
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0

Lustiga nu är att jag inte kan välja 10bit på 4k @ 24hz rgb/444 längre...Har installerat om nvidia drivarna med driver cleaner etc med. GTX 1060 är det btw om frågan skulle ställas..



#845

Postad 08 december 2018 - 22:31

superjohan
  • superjohan
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0

Så nu har ja kalibrerat min 77 c8... Den var ju otroligt bra out of the box.. Gamman  blev 2.16 så finns lite att justera där men det får bli när jag är otroligt rastlös.. :D



#846

Postad 08 december 2018 - 22:53

TOOL
  • TOOL
  • Forumräv

  • 632 inlägg
  • 0
Kalibrerade du den manuellt eller med autocal?

#847

Postad 08 december 2018 - 23:03

Lindrian
  • Lindrian
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0

Har nån kalibrerat sin OLED med HCFR och kan ge mig lite tips på vad för inställningar som gäller?

 

Jag hittar inte var, men har läst att man inte ska röra det gröna så jag har kalibrerat allt med att dra upp/ner röd och blå. Fick ett medelfel på 0.15 ungefär, vilket jag tror är bra.

 

Men jag har bara kört programmet med standardinställningarna, och valt LG OLED preset för skärmtypen.

Är väldigt novis på detta. Alla tips uppskattas!



#848

Postad 09 december 2018 - 04:04

superjohan
  • superjohan
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0

Kalibrerade du den manuellt eller med autocal?

 

Kört manuellt med HFCR.. 



#849

Postad 09 december 2018 - 10:22

Lindrian
  • Lindrian
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0

Kört manuellt med HFCR..

vad för skärmtyp valde du i inställningarna?

#850

Postad 09 december 2018 - 12:29

superjohan
  • superjohan
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0

vad för skärmtyp valde du i inställningarna?

 

LCD tror jag. Ska göra om det hela sen med nyare HFCR tänkte jag. Märkte också att man ska ge fan i 2 punkt low då svart svart försvann när jag ökade på det röda där med 3 klick..





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.