Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG OLED 2018: W8 E8 G8 C8 B8

1370 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LG OLED65W8 (TV) 8 (0) Inga priser
LG OLED77W8 77" 4K Ultra HD (3840x2160) (TV) 8 (0) Inga priser
LG OLED65B8 65" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 8 8,33 (2) Inga priser
LG OLED65C8 65" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 8 9,39 (17) Inga priser
LG OLED65E8 65" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 8 8,25 (3) Inga priser
LG OLED55C8 55" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 8 8,84 (37) Inga priser
LG OLED55B8 55" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 7 8,33 (5) Inga priser
LG OLED55E8 55" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 8 (0) Inga priser
LG OLED77C8 77" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 5 7,67 (2) Inga priser
20 relaterade trådar
75"+ (1660 inlägg) 1 år sedan
HDMI ARC eller Optisk? (29 inlägg) 4 år sedan
Val av tv, uppgradering från gammal Pioneer-plasma (74 inlägg) 4 år sedan
Vilken av dessa 2 (eller annan tv) för sport/film? (8 inlägg) 4 år sedan
Köpråd LG OLED55C8 eller Philips 55OLED803/12 (11 inlägg) 4 år sedan
Någon som har en soundbar till en LG 55" 4K OLED55C8? (6 inlägg) 4 år sedan
Samsung UE75NU8005 eller LG OLED65 B8 (0 inlägg) 4 år sedan
55" Billig OLED eller dyr LED? (5 inlägg) 4 år sedan
Philips OLED 803 vs LG C8 (8 inlägg) 4 år sedan
Reflexer/glossy OLED skärm LG/Panasonic (1 inlägg) 5 år sedan
Soundbar utan HDMI-växel till tv (4 inlägg) 5 år sedan
Philips 65OLED873 eller LG OLED65B8 köpråd (3 inlägg) 5 år sedan
Hjälp med tv köp! (5 inlägg) 5 år sedan
Vilken 65" OLED? (18 inlägg) 5 år sedan
Råd till mellandagsrean (47 inlägg) 5 år sedan
Inget surroundljud från externa enheter efter köp av ny TV (6 inlägg) 5 år sedan
LG 55” C8 bästa bildinställningar (7 inlägg) 5 år sedan
Köp av ny tv med ps4 pro (4 inlägg) 5 år sedan
LG OLED65C8 vs Philips 65OLED873 (7 inlägg) 5 år sedan
55" för max 15 000 kr? (8 inlägg) 5 år sedan

#1201

Postad 19 mars 2019 - 19:09

kleinis
  • kleinis
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0

Finns det folk här som har en helt tintfri skärm? Enligt avsforum och LG support existerer inte någon sådan.


Jag har en 65C8 och jag kan banne mig inte se ngn tint. Även på helvit bild så har jag inte lyckats hitta ngn.
Kan ibland få för mig att jag ser tint vid helvit bild, men kan sedan inte se den när jag försöker fokusera blicken.
Och ser jag den inte ens när jag verkligen försöker, så kan det omöjligt vara ngt problem.

Inte sett tint på min 55B8 heller, däremot lite lättare banding. Min C8 verkar inte ha synlig banding, så jag verkar ha fått ett bra ex.

Det enda bildfel jag upptäckt är de där märkliga vita "fladdret" som kan uppstå när scener tonas in från helsvart, som att TVn inte klarar nyanserna som uppstår!? Inledningen på Interstellar med rummen täckta av sand är en sådan scen.
Inte testat om B6:an har samma problem med dessa scener.

#1202

Postad 19 mars 2019 - 19:13

ZooN_86
  • ZooN_86
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Någon som testat att köra med blåtandshörlurar till er LG Oled? Tidigare var det väl bara LG egna lurar som funkade, har detta ändrats?

Testade för ngt år sedan ett par noname bt-lurar på min B6 och vill minnas att jag fick det att funka...
Har inte kvar dessa lurar, och har nu även en C8, och funderar på hur man smidigast ska få TV-ljudet i ett par hörlurar...

Har ingen receiver utan kör med Sonos Beam i vanliga fall. Vilka lurar använder ni, och hur är de kopplade?

Tycker det är mkt märkligt om de skulle kräva att man använder LGs egna för blåtand, eftersom LG inte tillverkar några vettiga hörlurar för filmtittande eller TV-spel...

Har testat både Sony-lurar och Bose högtalare till min b6 utan problem. Har dock inte testat på min c8.. Däremot gick det inte att köra spelläge på b6 när man skickade ljud över BT.

#1203

Postad 19 mars 2019 - 19:42

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

Jag har en 65C8 och jag kan banne mig inte se ngn tint. Även på helvit bild så har jag inte lyckats hitta ngn.
Kan ibland få för mig att jag ser tint vid helvit bild, men kan sedan inte se den när jag försöker fokusera blicken.
Och ser jag den inte ens när jag verkligen försöker, så kan det omöjligt vara ngt problem.

Inte sett tint på min 55B8 heller, däremot lite lättare banding. Min C8 verkar inte ha synlig banding, så jag verkar ha fått ett bra ex.

Det enda bildfel jag upptäckt är de där märkliga vita "fladdret" som kan uppstå när scener tonas in från helsvart, som att TVn inte klarar nyanserna som uppstår!? Inledningen på Interstellar med rummen täckta av sand är en sådan scen.
Inte testat om B6:an har samma problem med dessa scener.


Okej, skönt att du är nöjd, och att det verkar finnas bra paneler. Har bestämt mig för att lämna tillbaks den i alla fall, även om det är lite motvilligt, men jag kan bara inte acceptera vad jag anser vara ett fel på tvn, speciellt inte för så mycket pengar.

Bifogar en helvit bild på min nya panel, har standardiställning här med kallare färgtemperatur som döljer färgtinten en del, men det är fortfarande klart synligt enligt min mening.

Bifogad fil(er)



#1204

Postad 19 mars 2019 - 19:59

kleinis
  • kleinis
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0

Har testat både Sony-lurar och Bose högtalare till min b6 utan problem. Har dock inte testat på min c8.. Däremot gick det inte att köra spelläge på b6 när man skickade ljud över BT.


Ah, låter ju bra!
Kom på att det spelar liten roll i spel, då jag oftast spelar ps4 och kör med lurar kopplade till konsolen.

Kanske börjar jag med att köra mina trådade lurar direkt in i TVnb (6 m sladd). Blåtand och jag är sällan bra kompisar...

#1205

Postad 19 mars 2019 - 20:49

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

  • 845 inlägg
  • 0
Så långt är jag nöjd med min c8, inte letat fel direkt bara kollat lite extra vid ljusa scener och det ser bra ut. Ljudet är jag överraskad över, inte alls så pissit som det framstås i recensioner mm.

#1206

Postad 19 mars 2019 - 21:18

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0
Ljudet på min C8 är bland det bösta jag hört från en TV.

#1207

Postad 19 mars 2019 - 21:20

Ecis
  • Ecis
  • Lärjunge

  • 446 inlägg
  • 0

Okej, skönt att du är nöjd, och att det verkar finnas bra paneler. Har bestämt mig för att lämna tillbaks den i alla fall, även om det är lite motvilligt, men jag kan bara inte acceptera vad jag anser vara ett fel på tvn, speciellt inte för så mycket pengar.
Bifogar en helvit bild på min nya panel, har standardiställning här med kallare färgtemperatur som döljer färgtinten en del, men det är fortfarande klart synligt enligt min mening.

Har lite svårt att förstå man lämnar tillbaka en TV för en tint som bara ses vid en helvit bild. Ser du felet vid normalt tittande. Lämna tillbaka! Ser du bara felet vid bilder som du aldrig kommer se vid normalt tittande. Behåll.
OBS: Min personliga åsikt efter två modeller 930 och nu en C8 65”

#1208

Postad 19 mars 2019 - 21:45

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

Har lite svårt att förstå man lämnar tillbaka en TV för en tint som bara ses vid en helvit bild. Ser du felet vid normalt tittande. Lämna tillbaka! Ser du bara felet vid bilder som du aldrig kommer se vid normalt tittande. Behåll.
OBS: Min personliga åsikt efter två modeller 930 och nu en C8 65”

Håller med. Nu är det dock så att det syns tydligt vid normalt tv-tittande, beroende vad man tittar på. Som tidigare under kvällen tittade jag på hockey, då syns det hela tiden, och är för mig väldigt störande. Skulle jag inte störas av det vid vanligt tv-tittande eller tv-spelande så hade jag behållit den, men jag ska inte behöva störa mig på bilden när jag betalat 23tkr. Min gamla plasmas bild är långtifrån lika spektakulär som denna, men samtidigt stör jag mig inte på någon gul/rosa tint.

Redigerat av Mikael_80, 19 mars 2019 - 21:46.


#1209

Postad 19 mars 2019 - 22:27

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 1
Fick ny uppdatering ikväll 04.10.31 till min C8. Fler som fått?

#1210

Postad 20 mars 2019 - 09:37

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0
Tycker efter uppdateringen bilden blev sämre, mörkare. Tydligen skulle denna fixa makroblooming problemen i mörka scener,men en del på avforums menar att den sabbat Calibreringen. En del undviker att uppdateringen. Ångrar att jag hade autouppdatering på. Hade så fin bild innan.

Redigerat av Tore3, 20 mars 2019 - 11:09.


#1211

Postad 20 mars 2019 - 10:39

sysk167
  • sysk167
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Fick ny uppdatering ikväll 04.10.31 till min C8. Fler som fått?

Jag fick min också igårkväll. Verkar helt OK. Har dock inte hunnit kollat någon mörk filmscen ännu.

Det var enda "felt" med min 65C8. annars är jag helnöjd med den (förutom priset då :-))



#1212

Postad 20 mars 2019 - 12:42

Ecis
  • Ecis
  • Lärjunge

  • 446 inlägg
  • 0

Håller med. Nu är det dock så att det syns tydligt vid normalt tv-tittande, beroende vad man tittar på. Som tidigare under kvällen tittade jag på hockey, då syns det hela tiden, och är för mig väldigt störande. Skulle jag inte störas av det vid vanligt tv-tittande eller tv-spelande så hade jag behållit den, men jag ska inte behöva störa mig på bilden när jag betalat 23tkr. Min gamla plasmas bild är långtifrån lika spektakulär som denna, men samtidigt stör jag mig inte på någon gul/rosa tint.


Då hade jag också lämnat tillbaka den. Dålig QC kan vara frestande.

#1213

Postad 20 mars 2019 - 14:06

kleinis
  • kleinis
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0

Tycker efter uppdateringen bilden blev sämre, mörkare. Tydligen skulle denna fixa makroblooming problemen i mörka scener,men en del på avforums menar att den sabbat Calibreringen. En del undviker att uppdateringen. Ångrar att jag hade autouppdatering på. Hade så fin bild innan.


Är ju väldigt bra om den fixar macrobloomingen! Ska bli spännande att testa Interstellar igen. Macrobloomingen är det enda fel jag upptäckt i bilden på min 65C8, så fixar de den är jag väldigt nöjd med livet.
Tycker LG gör ett bra jobb med uppdateringar. Minns när de på min B6 fixade ett bra HDR spelläge med låg input lag.

Har ägt fina Sony, Pioneer och Panasonic-apparater tidigare, men aldrig upplevt att de åtgärdat några av de brister de hade.

LG tar ändå seriöst på sitt försöka att hänga med i branschen!

Jag hoppas inte att denna patch orsakar några andra fel som inte går att åtgärda. Dock lite jobbigt om de förändrar hur en bra bild ska ställas in. Och har man betalat dyra pengar för en kalibrering är det ju inte roligt om värdena förändras så att de värden kalibrerare fick fram inte längre stämmer...

#1214

Postad 20 mars 2019 - 19:37

Riviera
  • Riviera
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0

Ett tips för den som fortfarande funderar på att köpa C8 (eller annan hyfsat dyr tv): Eftersom nya modeller är på väg in i dagarna vill ju butiker tömma både lager och demovägg. Det kan finnas läge för hyfsade fynd.

 

Själv hittade jag just en 65C8 för 16000 kr hos min lokala Hifiklubben. En demo som suttit uppe sedan november. (Möjligen felprissatt, butikschefen och "min" säljare hade ett långt samtal om detta ...)

 

Ex av den här typen syns inte alltid under "fyndmarknaden" på Hifiklubbens webbsajt, utan man får kolla direkt med butiken.



#1215

Postad 21 mars 2019 - 07:46

Borked
  • Borked
  • Användare

  • 214 inlägg
  • 0
Här är en bild på min 65C8.
Jag tycker inte att jag ser någon färgskiftning i vita scener eller liknande, även om jag verkligen letar efter det.
Körde dessutom bandingtestet och där kan jag återigen inte hitta några sträck, ränder eller dylikt.
Skärmen verkar även vara helt rak vilket gör mig glad!
Med ATV4k inställt på matcha omfång och frekvens, samt 4:4:4 så är tvn helt galet bra, och jag är rätt nöjd med TVn, dock trodde jag aldrig att jag skulle punga ut så mycket pengar för en TV.

4K HDR är fint. ;)

Bifogad fil(er)


Redigerat av Borked, 21 mars 2019 - 07:46.


#1216

Postad 21 mars 2019 - 17:42

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

Här är en bild på min 65C8.
Jag tycker inte att jag ser någon färgskiftning i vita scener eller liknande, även om jag verkligen letar efter det.
Körde dessutom bandingtestet och där kan jag återigen inte hitta några sträck, ränder eller dylikt.
Skärmen verkar även vara helt rak vilket gör mig glad!
Med ATV4k inställt på matcha omfång och frekvens, samt 4:4:4 så är tvn helt galet bra, och jag är rätt nöjd med TVn, dock trodde jag aldrig att jag skulle punga ut så mycket pengar för en TV.

4K HDR är fint. ;)


Ser bra ut på bilden. Enda jag kan se är lite tint på kanterna, men så kan det bli när man fotar också. Inget störande som jag har till sidan om mitten i alla fall, det är den färgskiftningen som gjort så att jag beslutat att lämna tillbaks min.

#1217

Postad 21 mars 2019 - 18:13

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

  • 845 inlägg
  • 0

Ser bra ut på bilden. Enda jag kan se är lite tint på kanterna, men så kan det bli när man fotar också. Inget störande som jag har till sidan om mitten i alla fall, det är den färgskiftningen som gjort så att jag beslutat att lämna tillbaks min.


Blir det likadan eller annat märke?

#1218

Postad 21 mars 2019 - 18:25

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

Blir det likadan eller annat märke?

Har inte bestämt mig. Tycker LGn är riktigt bra för övrigt, det suger rent ut sagt att behöva lämna tillbaks den. Jag behöver en tv med låg input-lag, så Sony går bort, då återstår Panasonicen men den är så överprissatt så det stänker om det, 65 tummaren åtminstone.

Det enda jag begär är en Oled utan helt uppenbar färgtint, lite lätt banding stör jag mig inte nämnvärt på. Min LG har för övrigt knappt någon banding att nämna, inget jag stört mig på i alla fall.

Redigerat av Mikael_80, 21 mars 2019 - 18:28.


#1219

Postad 22 mars 2019 - 14:00

Riviera
  • Riviera
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0

Ljudet på min C8 är bland det bösta jag hört från en TV.

 

Instämmer. Var först irriterad över att jag inte hittade något analogt hörlursuttag så att jag kunde koppla in de små Argon 7340 som jag använde till min gamla tv, men upptäckte sedan att ljudet från C8 var väl i klass med de gamla Argon-burkarna. 



#1220

Postad 22 mars 2019 - 15:41

kleinis
  • kleinis
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0

Är ju väldigt bra om den fixar macrobloomingen! Ska bli spännande att testa Interstellar igen. Macrobloomingen är det enda fel jag upptäckt i bilden på min 65C8, så fixar de den är jag väldigt nöjd med livet.
Tycker LG gör ett bra jobb med uppdateringar. Minns när de på min B6 fixade ett bra HDR spelläge med låg input lag.

Har ägt fina Sony, Pioneer och Panasonic-apparater tidigare, men aldrig upplevt att de åtgärdat några av de brister de hade.

LG tar ändå seriöst på sitt försöka att hänga med i branschen!

Jag hoppas inte att denna patch orsakar några andra fel som inte går att åtgärda. Dock lite jobbigt om de förändrar hur en bra bild ska ställas in. Och har man betalat dyra pengar för en kalibrering är det ju inte roligt om värdena förändras så att de värden kalibrerare fick fram inte längre stämmer...


Inte sett chromafel efter patchen. Interstellar ser ut som den ska!
Bra jobbat av LG!

#1221

Postad 22 mars 2019 - 16:59

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

  • 845 inlägg
  • 0
Hade problem med att få ljud via hdmi arc igår tills jag upptäckte att jag inte kopplat in kabeln, ja lite störd är man, trevlig helg alla

#1222

Postad 22 mars 2019 - 18:11

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Har lite svårt att förstå man lämnar tillbaka en TV för en tint som bara ses vid en helvit bild. 

färgtint på vitt påverkar alla färger överallt

skiftar vitt på vissa ställen så skiftar även färgerna på dom ställena.

kanske inte syns så tydligt men hela bilden blir mer oren och rörirg om vitt inte är jämnt överallt.

Sen att kalibrera en tv som har tintproblem är helt bortkastat.

du får bara en kalibrerad bild där mätaren sitter och där vitt är vitt,resten av bilden med tint stämmer fortfarande inte.

 

jävligt svårt att få en helt ren vit bild på dagens tv apparater då dom inte är äkta RGB paneler så som Plasma tvs var.

tippar på att färgfiltrerna som används idag är problemet.

och ju större tv ju mer problem med ojämnheter.

 

Ska man nörda ner sig mer..

Även om vitt är helt ren och jämn på en ny tv så kommer vitt inte att se likadant ut som det gör på en Plasma tv.

dagens tv apparater har för mycket blå energi som även påverkar hur vi ser vitt.

vitt kalibrerat på en ny tv idag ser kallare ut än vad det ska göra.

vilket betyder att även färgerna ser anorlunda ut då dom utgår ifrån vitt.

 

Ska ni har korrekt vitt så som vi ser det (inte mätarna) så är det plasma tv som gäller och en kalibrerad sådan.

 

här har ni äkta vitt så som det ska se ut.

använd det där fotot som referens när ni köper tv idag.

tippar på att det är  omöjligt att få en tv som är lika ren utan tint och utan vitbalansskitningar från sidorna men man kan ju försöka ;)

KRP-500M%20100%25%20White.jpg


Redigerat av sune bejas, 22 mars 2019 - 18:32.


#1223

Postad 22 mars 2019 - 19:34

FBGKimpan
  • FBGKimpan
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Är det möjligt att få Telia TV kanaler att fungera ihop med Oled c8 tvn? Dvs typ TV guiden osv som finns inbyggt är ihop med telia digital box.



#1224

Postad 22 mars 2019 - 20:24

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0
Håller med Sune till stor del.. Vit uniformitet är väldigt viktigt.

#1225

Postad 22 mars 2019 - 21:11

Gilgamesh1
  • Gilgamesh1
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 2
men ingen vill gå tillbaka till ett sketet dött format som Plasma och 50"...

#1226

Postad 22 mars 2019 - 21:22

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

men ingen vill gå tillbaka till ett sketet dött format som Plasma och 50"...


Sant.. Jag får se hur det känns med min Panasonic 55”, har ju haft LGn nu i en månad nästan. Som jag nämnt tidigare, bilden är verkligen sjukt bra på LGn, samtidigt som jag stör mig på bilden så fort der blir någorlunda enfärgade bakgrunder i vitt.. Panasonicen har inte dessa problem men har ju långtifrån lika spektakulär bild.

#1227

Postad 23 mars 2019 - 08:48

kleinis
  • kleinis
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0

färgtint på vitt påverkar alla färger överallt
skiftar vitt på vissa ställen så skiftar även färgerna på dom ställena.
kanske inte syns så tydligt men hela bilden blir mer oren och rörirg om vitt inte är jämnt överallt.
Sen att kalibrera en tv som har tintproblem är helt bortkastat.
du får bara en kalibrerad bild där mätaren sitter och där vitt är vitt,resten av bilden med tint stämmer fortfarande inte.

jävligt svårt att få en helt ren vit bild på dagens tv apparater då dom inte är äkta RGB paneler så som Plasma tvs var.
tippar på att färgfiltrerna som används idag är problemet.
och ju större tv ju mer problem med ojämnheter.

Ska man nörda ner sig mer..
Även om vitt är helt ren och jämn på en ny tv så kommer vitt inte att se likadant ut som det gör på en Plasma tv.
dagens tv apparater har för mycket blå energi som även påverkar hur vi ser vitt.
vitt kalibrerat på en ny tv idag ser kallare ut än vad det ska göra.
vilket betyder att även färgerna ser anorlunda ut då dom utgår ifrån vitt.

Ska ni har korrekt vitt så som vi ser det (inte mätarna) så är det plasma tv som gäller och en kalibrerad sådan.

här har ni äkta vitt så som det ska se ut.
använd det där fotot som referens när ni köper tv idag.
tippar på att det är omöjligt att få en tv som är lika ren utan tint och utan vitbalansskitningar från sidorna men man kan ju försöka ;)
KRP-500M%20100%25%20White.jpg


Sen är ju inte korrekt vitt allt... Tyvärr.
Jag hade en The Rock-kalibrerad Pioneer Kuro, men på grund av buzzing från ****t så kunde jag aldrig glädjas fullt ut av den fantastiska bilden. Och buzzingen på mitt ex var enligt kalibreraren ungefär vad man fick förvänta sig av en Kuro.
Hade jag visat en 100% vit bild, så hade det surrat rejält i rummet 🙉
Sen var ju inte designen helt tidlös heller.

Men det hade varit roligt om plasman som teknik överlevt så vi får se vad de kunnat göra med 4K, men gissar att de får rejäla problem med hdr pga ljusstyrkan!?

#1228

Postad 23 mars 2019 - 23:23

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

.

här har ni äkta vitt så som det ska se ut.

använd det där fotot som referens när ni köper tv idag.

tippar på att det är  omöjligt att få en tv som är lika ren utan tint och utan vitbalansskitningar från sidorna men man kan ju försöka ;)

KRP-500M%20100%25%20White.jpg

 

Hur menar du att folk ska kunna använda den bilden som referens? Den kommer ju inte se mer referens ut än panelen som den visas på.



#1229

Postad 24 mars 2019 - 11:44

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0

Behöver man en referens bild för att se om man har tint eller inte kanske man borde kontrollera synen före :P



#1230

Postad 26 mars 2019 - 09:05

Unregisteredb65d2d1b
  • Unregisteredb65d2d1b
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Hej alla,

 

Hade för några sidor sedan några bilder på min E8 65" med lite tint på kanterna. Ser även att fler har fyllt på med liknande problem. Har haft en del dialog med LG, de tycker att det ser normalt ut... Fick dock en förklaring till varför det finns tint, ifall någon vill ha LG´s förklaring nedan:

 

 

Färgåtergivning kan vara ett problem med OLED eftersom panelerna är så tunna och små variationer kan få större inverkan. Effekten du upplever är resultatet av anoden i panelen varierande i tjocklek.
 
Det här är tyvärr något som kan vara i vilken panel som helst (även LCD) och blir mer synlig i vitare bilder, så byta till en ny panel behöver inte nödvändigtvis ändra effekten precis som du har upplevt.
 
Vi förstår att detta inte är en lösning på ditt problem, men hoppas att det hjälper dig att förstå teknologin bakom det hela lite bättre.
 
 

Bifogad fil(er)



#1231

Postad 26 mars 2019 - 09:18

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0


Hej alla,

Hade för några sidor sedan några bilder på min E8 65" med lite tint på kanterna. Ser även att fler har fyllt på med liknande problem. Har haft en del dialog med LG, de tycker att det ser normalt ut... Fick dock en förklaring till varför det finns tint, ifall någon vill ha LG´s förklaring nedan:


Färgåtergivning kan vara ett problem med OLED eftersom panelerna är så tunna och små variationer kan få större inverkan. Effekten du upplever är resultatet av anoden i panelen varierande i tjocklek.

Det här är tyvärr något som kan vara i vilken panel som helst (även LCD) och blir mer synlig i vitare bilder, så byta till en ny panel behöver inte nödvändigtvis ändra effekten precis som du har upplevt.

Vi förstår att detta inte är en lösning på ditt problem, men hoppas att det hjälper dig att förstå teknologin bakom det hela lite bättre.


Jag fick exakt samma svar som dig av LGs support :) Frågan om det verkligen är det som orsaker tint, eller om det är något annat.

Hur gjorde du med din tv, behöll du den?

#1232

Postad 26 mars 2019 - 09:27

Unregisteredb65d2d1b
  • Unregisteredb65d2d1b
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Hej,

 

Jag har behållit den :). Ser inga andra defekter på den, såsom banding m.m.. Tinten syns inte överlag, lite blått på vänstra sida och lite rosa på högra sida och syns bara när jag tittar på tvn ifrån höger. När jag tittar ifrån vänster/mitten, syns inget alls.

 

Tycker det syns mest i lågupplöst kvalite, syns inte alls när man tittar på hdr eller liknande oavsett vinkel. Sjukt grym tv, förutom tinten.



#1233

Postad 26 mars 2019 - 10:28

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

Hej,

Jag har behållit den :). Ser inga andra defekter på den, såsom banding m.m.. Tinten syns inte överlag, lite blått på vänstra sida och lite rosa på högra sida och syns bara när jag tittar på tvn ifrån höger. När jag tittar ifrån vänster/mitten, syns inget alls.

Tycker det syns mest i lågupplöst kvalite, syns inte alls när man tittar på hdr eller liknande oavsett vinkel. Sjukt grym tv, förutom tinten.


Ja bilden är verkligen enastående, ångrar nästan att jag lämnade tillbaka min, samtidigt vet jag ju att det finns de som inte har lika kraftig färgtint som jag hade, och det blev svårt att acceptera för mig. För den summan man betalar vill man inte störa sig på färgtint.

Nu är frågan om jag chansar och beställer en till LG B8, är ju den enda som är humant prissatt, eller så provar jag turen med en Panasonic, som dock är på tok för dyr för tillfället.

#1234

Postad 26 mars 2019 - 13:05

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

  • 845 inlägg
  • 0

Ja bilden är verkligen enastående, ångrar nästan att jag lämnade tillbaka min, samtidigt vet jag ju att det finns de som inte har lika kraftig färgtint som jag hade, och det blev svårt att acceptera för mig. För den summan man betalar vill man inte störa sig på färgtint.
Nu är frågan om jag chansar och beställer en till LG B8, är ju den enda som är humant prissatt, eller så provar jag turen med en Panasonic, som dock är på tok för dyr för tillfället.


Är 65" du är ute efter? Ser att c8 bara är en dryg tusing dyrare

#1235

Postad 26 mars 2019 - 13:12

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

Är 65" du är ute efter? Ser att c8 bara är en dryg tusing dyrare


Ja, minst 65” :) Har funderat på den, men stör mig på stativet, dyker b8ans stativ är betydligt snyggare.

Jag kommer antingen chansa på en till B8 tror jag, eller vänta på att Pannan går ned under 30. Sista alternativet blir att vänta på de nya modellerna, men efter att ha tittat en stund nu på min gamla plasma vet jag inte om jag skulle stå ut så länge..

#1236

Postad 26 mars 2019 - 19:27

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0
Mediamarkt säljer ju E8 för 24990

#1237

Postad 26 mars 2019 - 22:05

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

Mediamarkt säljer ju E8 för 24990


Ja jag såg det. Har faktiskt inte ens tänkt på E8an innan, men den är absolut en kandidat nu. Frågan är om chanserna är större att få en tintfri, eller åtminstone minimalt av det med E8an kontra LGs billigare modeller.

#1238

Postad 26 mars 2019 - 23:13

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0
E8 är ju glas om jag fattat det rätt så ytbeläggningen skulle kunna vara annorlunda.

#1239

Postad 27 mars 2019 - 16:23

Unregisteredb65d2d1b
  • Unregisteredb65d2d1b
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Jag har en E8, så tror att det är samma chans som för B8 och C8 att få en tintfri :). Dock tycker jag den är riktigt snygg men oled panelen sitter på glaset så ingen skillnad där förutom design tror ja. Man får även med en liten soundbar längst ner, som har förvånansvärt bra ljud. Inväntar att barnen ska bli större för riktigt ljudsystem, men tills dess så gör sig den soundbaren bra :).



#1240

Postad 27 mars 2019 - 17:48

bergy
  • bergy
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Finns det någon som har en lösning på hur man drar nätkabeln till en C8 i väggen? Har 40mm flexslang i väggen.

 

Antar att garantin ryker om man skarvar kabeln.

 

Jag funderar på allvar att köra en Samsung enbart pga detta. Hoppas det finns någon bra lösning.



#1241

Postad 27 mars 2019 - 19:18

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Finns det någon som har en lösning på hur man drar nätkabeln till en C8 i väggen? Har 40mm flexslang i väggen.
 
Antar att garantin ryker om man skarvar kabeln.
 
Jag funderar på allvar att köra en Samsung enbart pga detta. Hoppas det finns någon bra lösning.

Kan du inte bara ha lite förlängningsladd i ditt rör i väggen, bunta ihop överskottsladd bakom tvn?

#1242

Postad 27 mars 2019 - 19:21

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

Jag har en E8, så tror att det är samma chans som för B8 och C8 att få en tintfri :). Dock tycker jag den är riktigt snygg men oled panelen sitter på glaset så ingen skillnad där förutom design tror ja. Man får även med en liten soundbar längst ner, som har förvånansvärt bra ljud. Inväntar att barnen ska bli större för riktigt ljudsystem, men tills dess så gör sig den soundbaren bra :).


Ja det är väl så, får hoppas jag har tur denna gång för det blev en beställning :) Håller med om att den ser riktigt stilren ut, designen bidrog helt klart till köpet.

#1243

Postad 27 mars 2019 - 19:49

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

  • 845 inlägg
  • 0

Ja det är väl så, får hoppas jag har tur denna gång för det blev en beställning :) Håller med om att den ser riktigt stilren ut, designen bidrog helt klart till köpet.


Nice, blir säkert bra

#1244

Postad 28 mars 2019 - 08:13

bergy
  • bergy
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Kan du inte bara ha lite förlängningsladd i ditt rör i väggen, bunta ihop överskottsladd bakom tvn?

 

Funderade på det, kommer det finnas tillräckligt med plats bakom skärmen för att koppla in nätsladden i förlängningsladden? behövs nog c:a 6-7cm avstånd mellan vägg och tv för det? Vill ha tv:n så nära väggen som möjligt.

 

Ett alternativ kan ju iofs vara att koppla direkt på kontaktstiften om det är trångt, inget en elektriker skulle göra men ändå...



#1245

Postad 28 mars 2019 - 12:34

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Funderade på det, kommer det finnas tillräckligt med plats bakom skärmen för att koppla in nätsladden i förlängningsladden?behövs nog c:a 6-7cm avstånd mellan vägg och tv för det? Vill ha tv:n så nära väggen som möjligt.

Ett alternativ kan ju iofs vara att koppla direkt på kontaktstiften om det är trångt, inget en elektriker skulle göra men ändå...

Jag ser inte hur din tv skulle behöva komma längre ut från väggen över huvud taget. Tvn är supertunn upptill, sen sitter det ju en tjock "klump" längs nedre halvan av tvn, det är den som kommer att bli begränsningen, för hur nära väggen hamnar.

Du lär väl också hitta en "rimligare" förlängningsladd än den jag visar med på bild, samt att stativ kommer bygga någon centimeter.
Förlängningsladden jag visar med är ett par millimeter beredare än "klumpen" bak på tvn, men stativ för väggmontage lär bygga mer än, ett par millimeter, sen ska du naturligtvis leta upp förlängning med uttag som inte är snedställda.

Bifogad fil(er)


Redigerat av hampestampe, 28 mars 2019 - 12:44.


#1246

Postad 28 mars 2019 - 12:54

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 1

En sån här är väl lämpligast:
https://www.clasohls...-jordad/32-1908



#1247

Postad 29 mars 2019 - 07:16

magpe824
  • magpe824
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

Hej! Jag köpte en 55C8 i början av mars när Mediamarkt hade 20% rabatt. Mina uppfattning såhär långt är att jag fick väldigt mycket tv för 11200.

 

Men hur aktiverar man Google Assistant? Jag har försökt följa guiden här: https://www.lg.com/u...voice-assistant

 

I guiden ska man bara dra igång appen "Set Up TV for the Google Assistant" på tv:n. Men jag har ingen sån. Jag har uppdaterat till senaste webos. Finns inte appen på svenska eller vad tusan ska man göra för att få igång det?

 

Tack!

//Magnus


Redigerat av magpe824, 29 mars 2019 - 07:32.


#1248

Postad 31 mars 2019 - 22:22

Rille_lkp
  • Rille_lkp
  • Lärjunge

  • 394 inlägg
  • 0

Har någon varit med om att det finns fingeravtryck på panelen vid upppackning?

Var idag och köpte en 65" C8 på Netonnet. Det var inte en fyndvara och kartongen såg inte öppnad ut (spännbanden var dock så lösa att de gick att skjuta av kartongen).

Vid uppackning såg allt obrutet ut men när jag fått på foten, satt upp TV:n på bänken och rev av påsen så finns det fingeravtryck runt om på skärmen samt mindre repor och en lite större repa. De mindre reporna ser ut att komma från att skärmen blivit avtorkad.

Eftersom jag direkt misstänker returex drar jag upp en testvideo med 5% grått och får se detta (bilden överdriver det inte särskilt mycket, det är verkligen så illa):

 

 Bifogad fil  DSC_0132.JPG   39,17K   10 Antal nerladdningar

 

Frågan är om Netonnet kan ha packat om den eller om LG återanvänder paneler de "testat ok"?



#1249

Postad 31 mars 2019 - 22:37

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Har någon varit med om att det finns fingeravtryck på panelen vid upppackning?
Var idag och köpte en 65" C8 på Netonnet. Det var inte en fyndvara och kartongen såg inte öppnad ut (spännbanden var dock så lösa att de gick att skjuta av kartongen).
Vid uppackning såg allt obrutet ut men när jag fått på foten, satt upp TV:n på bänken och rev av påsen så finns det fingeravtryck runt om på skärmen samt mindre repor och en lite större repa. De mindre reporna ser ut att komma från att skärmen blivit avtorkad.
Eftersom jag direkt misstänker returex drar jag upp en testvideo med 5% grått och får se detta (bilden överdriver det inte särskilt mycket, det är verkligen så illa):
 
 attachicon.gifDSC_0132.JPG
 
Frågan är om Netonnet kan ha packat om den eller om LG återanvänder paneler de "testat ok"?


Jag hade ju inte oroat mig så mycket över fingeravtrycken, i det här läget.
Dock verkar panelen vara under all kritik. Jag ser det som sopor, således helt oacceptabelt, enligt mig. Har svårt att förstå att något så uselt kan nå konsument.

#1250

Postad 31 mars 2019 - 22:45

Szwuntex
  • Szwuntex
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Har någon varit med om att det finns fingeravtryck på panelen vid upppackning?

Var idag och köpte en 65" C8 på Netonnet. Det var inte en fyndvara och kartongen såg inte öppnad ut (spännbanden var dock så lösa att de gick att skjuta av kartongen).

Vid uppackning såg allt obrutet ut men när jag fått på foten, satt upp TV:n på bänken och rev av påsen så finns det fingeravtryck runt om på skärmen samt mindre repor och en lite större repa. De mindre reporna ser ut att komma från att skärmen blivit avtorkad.

Eftersom jag direkt misstänker returex drar jag upp en testvideo med 5% grått och får se detta (bilden överdriver det inte särskilt mycket, det är verkligen så illa):

 

 attachicon.gifDSC_0132.JPG

 

Frågan är om Netonnet kan ha packat om den eller om LG återanvänder paneler de "testat ok"?

Det är inte så att du har kvar skyddsplasten på panelen?
Ta bort den i så fall :-)


Redigerat av Szwuntex, 31 mars 2019 - 22:46.




1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.