Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Behöver råd och tips angående ljudanläggning!

45 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 March 2003 - 10:12

Unregisteredd946c2ba
  • Unregisteredd946c2ba
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Tjena!

Det är så att jag inom en snar framtid ska köpa en hemmabio ljudanläggning och en tv. Hittills har jag bara haft en 28 tums tv och nån billig 60W stereo ifrån JVC. Mao inget speciellt, så jag är absolut ingen "audiofil" så det kommer vara stor förändring för mig i vilket fall som helst. Jag har tänkt att spendera runt 20k för min anläggning. Men vet inte exakt vilka grejer jag ska köpa eftersom det finns så mycket att välja på. Ska man lägga ut mer på recivern eller högtalarna?

Har tänkt mig typ Reciver: 4500kr-5000kr front: 6000kr surr: 3000kr center 3000kr subb:3500kr-4000kr.

kablarna har ja inte tänkt köpa förens jag spelat in högtalarna.

Jag kommer mest att ha min anläggning till film tittande och tvspel men vill
ända ha godkänd ljud vid musik lyssnande.

Vilka märken ska man nu satsa på när man köper i denna prisklass? Som väl är på gränsen till budget antar jag.

Eller finns det grejor som är billigare men mer prisvärda?

Jag är mycket tacksam för alla svar [;)] MVH/eddy

Postad 23 March 2003 - 11:47

Freddan.G
  • Freddan.G
  • Forumräv

• 573 inlägg
  • 0
Tjena! Jag lyssnade på Harman Kardon AVR-3550 med ett komplett Infinity Alpha system som innehöll 2 st Infinity Alpha 50, Alpha center, Alpha 5 bak och Infinity Alpha Sub. På Norlanders i Mariestad och JAG tyckte att detta lät mycket bra. Ca pris 20000:- . Men åk istället runt och lyssna på produkterna. det är mycket bättre än att fråga andra om råd då det är du som ska ha dom hemma hos dej!
/ Denver

Postad 23 March 2003 - 13:53

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0
HK 3550 med Infinity, eller Canton LE-serien, är ett bra val. Lyssna på det.

Postad 23 March 2003 - 13:56

Unregisteredd946c2ba
  • Unregisteredd946c2ba
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Okej Denver :) Men är det nåt märke som är speciellt prisvärt i den prisklassen tex som du nämnde Infinity. Vad är det viktigaste i en ljudanläggning, Recivern, frontarna, centern, surround eller baslådan?

Är Audio Pro ett bra vali min prisklass?

Postad 23 March 2003 - 13:58

Unregisteredd946c2ba
  • Unregisteredd946c2ba
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Tackar d00m :)

Postad 23 March 2003 - 13:59

Unregisteredd946c2ba
  • Unregisteredd946c2ba
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Jag bor i stockholm. Vilka hifiaffärer kan ni tipsa om? När jag väl bestämmer mig för att köpa är det billigare att handla från nätet?

Postad 23 March 2003 - 14:11

Freddan.G
  • Freddan.G
  • Forumräv

• 573 inlägg
  • 0
Jag tycker nog att allt är viktigt. Men alla har olika krav. Jag som åxxå är nybörjare och själv funderar på det paketet jag föreslog till dej. Men lyssna dej till vad du vill ha. Jag lyssnar även mycket på musik så frontarna vill jag ha lite bättre!

Postad 23 March 2003 - 14:21

Unregisteredd946c2ba
  • Unregisteredd946c2ba
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Okej :) Det där stället norrlanders i marie stad finns det en hemsida? är det långt ifrån sthlm?

Postad 23 March 2003 - 14:41

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Det är omöjligt tycker jag att ge några märkes tips på både högtalare och förstärkare, det är så extermt individuellt vad man tycker om. T.e.x så rekommenderar många här H/K, jag själv har en H/K nu och tänker aldrig mer skaffa en, den är så värdelös till musik och höll inte mer än 3 år. Men det är bara vad jag tycker och några till. Många tycker H/K är bäst.
Högtalare är ännu svårare oxå tipsa om, där MÅSTE du lyssna själv och allra helst oxå lyssna hemma. Det kan skilja väldigt mycket hur det låter i butiken och hur det kommer låta hemma hos dig.

När du nu bor i vår största stad som måste inenhålla massor med bra butiker så gå runt och kolla var du får låna hem grejer och prova.

Mattias.

Postad 23 March 2003 - 14:43

Unregisteredd946c2ba
  • Unregisteredd946c2ba
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Hmm har kollat på det där paketet alltså det låter nästan för bra för att låta sant 20k för det där. Jag tror jag ska slå till! Har dom ingen hemsida eller så?

Postad 23 March 2003 - 14:45

Unregisteredd946c2ba
  • Unregisteredd946c2ba
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Mattiask: Det ska jag göra :)

Postad 23 March 2003 - 14:48

Unregisteredd946c2ba
  • Unregisteredd946c2ba
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Men du kan väl inte mena att H/K inte håller mer än i 3 år?

Postad 23 March 2003 - 14:53

Unregisteredd946c2ba
  • Unregisteredd946c2ba
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
men annars vilka märken på recivers brukar oftast vara ganska bra? När man talar i min prisklass alltså.

Postad 23 March 2003 - 15:43

Freddan.G
  • Freddan.G
  • Forumräv

• 573 inlägg
  • 0
Norlanders hemsida är inget att ha. Finnas ingen info om produkterna där. Är för långt till Sthml ändå.

Postad 23 March 2003 - 17:09

primoo
  • primoo
  • Lärjunge

• 494 inlägg
  • 0
Tycker också du skall gå in i en affär och lyssna lite istället, svårt att ge förslag på ett totalt hembio paket. Om du bor i en lägenhet så kanske du inte behöver prioritera subben. Jag bor själv i lägenhet och det känns som man inte riktigt behöver en sub ännu när man inte kan spela på för fullt om du förstår. Jag tycker recievern och frontarna är viktigast iaf. Här är några butiker i sthlm:

www.hifiklubben.se Sveavägen 145 eller Fleminggatan 89
www.referenceaudio.se/ Götgatan 35
Finns ju en hel del i den stan... [:)]
Finns en lista med på www.no-gravity.com/stores med lite fler ställen.
Har ingen egen erfarenhet av dessa ställen i dessa städer, men det skadar ju inte att gå in och kolla läget. Säg att hur mycket du är beredd att lägga på tex en reciever så kan de säkert ge en massa förslag som du kan lyssna på.

Postad 23 March 2003 - 19:13

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

• 1141 inlägg
  • 0
Jag tycker du ska pova Ljudmakarn på Drottninggatan (www.ljudmakarn.se).
Trevlig och insatt personal.

Postad 23 March 2003 - 20:57

Unregisteredd946c2ba
  • Unregisteredd946c2ba
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Jag tackar så mycket för alla tips och råd :)

Postad 23 March 2003 - 21:42

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0
Klart HK håller mer än tre år, min HK-receiver är tre år gammal nu. Om man prompt ska ha en hemmabioreceiver och ha den till musik så tycker jag att HK är ett bra val, om inte det bästa.

Postad 23 March 2003 - 23:09

Unregistered3411a2ec
  • Unregistered3411a2ec
  • Forumräv

• 764 inlägg
  • 0
Jag gillar Marantz hembio receivrar i kombination med B&Ws högtalare? Värt en provlyssning...

Postad 23 March 2003 - 23:37

Unregisteredea98062a
  • Unregisteredea98062a
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Leta lite efter begagnade prylar om du har tid. Har du tur så kan du plocka ihop en fin anläggning för en ringa summa. Jag har lagt ner mindre än 13 000 kr (12 800 för att vara lite mer noga) på min som består av:

H/K AVR 2550 - 4300 kr (dock köpt ny på Hembiobutiken eftersom tillgången på nya receivers i den prisklassen inte är så god, anser nypriset vara helt OK då Ultimate tar 5500 för samma sak)
H/K DVD 25 - 3000 kr (begagnad inkl Supra komponentkabel)
Dali Suite 2.5 Front, Rear, Center + Audio Pro Ego Sub - 5000 kr (begagnat system inkl Soundcare Superspikes + Supra Biwirekabel till frontarna)
Övrigt kablage från Clas Olson, 500 kr.

Ett (i mina öron) smakligt system där merparten av kostnaden ligger på högtalarna (om vi ser till nypriserna).

Postad 23 March 2003 - 23:40

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Min H/K är tre år gammla och har varit inne på rep en gång och är nu trasig igen och redo för soptippen, det kostar ca 2000:- att få den repad. Så Ja, min H/K höll inte mer än tre år men självklart kan det ju hända vilket märke som helst men i mina öron slår flera andra märken H/K på tvåkanals ljudet, t.e.x NAD, Yamaha m.fl.

Men Knowledge, när du nu bor i sthlm gör oss alla en tjänst och gå in i butikerna du har där och be om hjälp.
I den butik du får bäst service och där du helst oxå får låna hem och prova och som kan erbjuda ett paket som du känner dig nöjd med så handla där.
Då blir du nöjd och gör alltså oss en tjänst, för blir du nöjd, blir vi nöjda! [:)]

Allvarligt talat så är det mina egna erfarenheter jag pratar om, jag har lärt mig att det är aldrig lönt och jaga det absolut bästa priset eller det som alla andra tycker är så himla bra utan man måste hitta det man själv tycker är bra genom att lyssna med sina egna öron.. då blir man nöjd!

Mattias.

Postad 23 March 2003 - 23:46

Unregisteredea98062a
  • Unregisteredea98062a
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
På säljsidan på detta forum finns det ett begagnat 5.1 system från Miller & Kriesel för 12000 kr. Kanske kan vara något?

Postad 24 March 2003 - 08:29

Unregisteredd946c2ba
  • Unregisteredd946c2ba
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Mattiask: Ska göra det :)

Postad 24 March 2003 - 14:24

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Bra! [:(]

Postad 24 March 2003 - 19:12

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0
Som sagt, bor man i Stockholm är det ju en smal sak att gå omkring och provlyssna lite.

Postad 24 March 2003 - 23:12

Unregistered32725
  • Unregistered32725
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Har i helgen satt ihop mitt nya hembio system med Sherwod 7108 och AudioPro högt och kan meddela att i stereo läge låter det över förväntan, mao KANON.
Känner mig inte lika nöjd i surround, men har kanske inte hittat rätta inställningar, eller så beror det på högt.
Har lyssnat på denna reciver med Wharfdale högt i affär och vart ruskigt imonerad, meen det va i ett lyssningsrum som e gjort enbart för detta, så det kanske inte e helt rättvist, men på det hela taget för den summan pengar låter det riktigt bra, skall fortsätta att juster å flytta lite på högt å se om det inta skall gå å få till det det där lilla extra, men lyssna på SHERWOOD, MYCKET FÖR PENGARNA KAN JA LOVA.

Postad 27 March 2003 - 20:04

Unregisteredd946c2ba
  • Unregisteredd946c2ba
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Är det AudioPro Focus du har köpt? Passar de bra med tec H/K eller Yamaha reciver`?
Vad betalade du för högtalarna?

Postad 27 March 2003 - 20:08

Unregisteredd946c2ba
  • Unregisteredd946c2ba
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
En grej som jag funderat på är om alla högtalare måste vara från samma märke och serie? Eller får tex subban vara från nåt annat märke? Spelar det stor roll?

Postad 28 March 2003 - 01:20

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0
Subban spelar ingen roll, de andra bör vara av samma modell så att du får klangmatchning runtom, dvs samma karaktär på ljudet. Givetvis kan du kombinera olika modeller/märken om de låter ungefär likadant.

Postad 28 March 2003 - 07:49

Unregisteredd946c2ba
  • Unregisteredd946c2ba
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Okej tack! Då kan det kanske vara smart att strunta i subban från början och lägga ut lite mer på frontar och center'n för att sen köpa en bra subba?

Postad 28 March 2003 - 09:35

Unregistered57457843
  • Unregistered57457843
  • Beroende

• 1046 inlägg
  • 0
Det som allra mest avgör hur det låter, är högtalarna. Elektroniken har betydelse, men den påverkar inte alls så mycket som högtalarna.

Ut å lyssna är ju ett bra råd, men det är klart att man ska börja lite i detta forum först, för att förminska "djungeln" lite. Att bara gå ut å lyssna utan att veta nå´t innan är svårare.

mattiask, varför ska Knowledge göra oss nöjda? Det är ju han som frågar. Om du tycker det ställs jobbiga/dumma frågor i forumet får du väl låta bli å läsa...;-)

Postad 28 March 2003 - 10:41

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0
Högtalarna tillsammans med akustiken och högtalarplacering i just ditt rum avgör absolut mest hur det kommer att låta. Om det sen står denon, yamaha, philips eller något annat på receivern/dvdn spelar oftast inte alls lika stor roll. Lägg inte ner en massa pengar på kablar då det är pengar i sjön. (min åsikt)
Köp en projektor istället :)

Postad 28 March 2003 - 20:04

Unregisteredd946c2ba
  • Unregisteredd946c2ba
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Jag tackar återigen för tipsen :)

Postad 28 March 2003 - 22:14

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0
Vill du komma undan billigt, köp lågnivåkablar för "bilstereobruk" på t.ex. Biltema, BRL eller MDS. Dessa kablar fungerar oftast alldeles utmärkt. Använd aldrig de medföljande, de är av riktigt dålig kvalitet. Som högtalarkabel är Supra Ply 2.0 prisvärd!

Postad 28 March 2003 - 23:20

Unregisteredd946c2ba
  • Unregisteredd946c2ba
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Ok! Men det spelar väl ingen roll om jag spelar in högtalarna med de medföljande kablarna, för att sen köpa kablar för ungefär 10-15% av priset jag betalade för anläggningen.

Postad 29 March 2003 - 02:03

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Knowledge
Ok! Men det spelar väl ingen roll om jag spelar in högtalarna med de medföljande kablarna, för att sen köpa kablar för ungefär 10-15% av priset jag betalade för anläggningen.

Spelar du in högtalarna med de medföljande kablarna kommer dessa kablar att färga av sig negativt på högtalarna..

Nej, va rolig jag var nu...
Ärligt talat anser jag att kablar gör minimal skillnad så länge de är någorlunda normalt konstruerade.
Sök lite info angående det här med kablar, kanske testa själv och skapa dig en uppfattning.

Postad 29 March 2003 - 02:22

Unregisteredc63dc36e
  • Unregisteredc63dc36e
  • Lärjunge

• 295 inlägg
  • 0
Det är svårt att snabbt avgöra vad som låter bra eller inte. En högtalare skall enligt min mening totalt försvinna i ljudfältet och aldrig låta vasst. För att en högtalare inte ska låta vasst bör frekvensresponsen från högtalaren se jämn ut från alla vinklar mätt från högtalaren. Det totala ljudet som når öronen består inte bara av ljudet som kommer rakt från högtalaren, utan mycket kommer från reflexer.

En högtalare som ex Revel Performa M20 uppvisar en bra respons:

http://www.stereophi...hives.cgi?492:6

Det finns andra, billigare högtalare som har bra "off-axis" respons (dvs mjuk fallande). Jag skulle rekommendera att titta igenom några högtalare på Stereophiles hemsida, samt även

http://www.audiovide.../speakers.shtml

Andra högtalare som "mäter bra" och har fått bra kritik är ex Energy Connoiseur C3 och Amphion Argon 2. Svenska Ino Audio är också ett hett tips, även om kanske leveranstiden är lite lång där.

Så min rekommendation, kolla efter lite udda märken också! Audio Pro i all ära, men det kan löna sig i längden att lyssna runt lite.

Thomas

Postad 29 March 2003 - 04:03

Unregistereda5d1ec56
  • Unregistereda5d1ec56
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by FeindflugX
Högtalarna tillsammans med akustiken och högtalarplacering i just ditt rum avgör absolut mest hur det kommer att låta. Om det sen står denon, yamaha, philips eller något annat på receivern/dvdn spelar oftast inte alls lika stor roll. Lägg inte ner en massa pengar på kablar då det är pengar i sjön. (min åsikt)
Köp en projektor istället :)

Det är sant det som sägs om akustik mm. Vad det är för märke på recen är knappast heller av betydelse, men man ska ha jävligt klart för sig att det spelar en ganska stor roll virken receiver som driver högtalarna. De är alla olika i karaktärerna, och du får alltså i de flesta fall olika intryck av högtalarna, beroende på just vilken receiver du använder. Ampere är en bra egenskap när du kollar receivers, mer A brukar ge mer valuta för pengen.

Sedan, om infinity alpha. Det sägs både här och där att de inte är riktigt klangmatchade för surroundljudet. Centern spelar lite för sig själv, en ny center som är korrigerad är tydligen på väg från infinity. Om den inte redan har kommit. Har ingen koll på det, ville bara varna så du kan kolla upp om det stämmer...

- Robban -

Postad 29 March 2003 - 12:17

Unregisteredd946c2ba
  • Unregisteredd946c2ba
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
FeindflugX: Ska göra det!

Thomas A: Tackar! intressant läsning :)

PickAdoll: Tack för tipset!

Postad 29 March 2003 - 12:19

Unregisteredd946c2ba
  • Unregisteredd946c2ba
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Men annars finns det vissa högtalare på marknaden som är typiskt bra för bara musik, eller film? Så att man har nånting att utgå ifrån. Spelar det stor roll vilken reciver man tar om man just vill ha anläggningen till film?

Är det möjligt att köpa en anläggning i min prisklass (20k högtalare+reciver) som är bra för Film men samtidigt inte rent av dålig för musik?

Postad 30 March 2003 - 16:09

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
carlesjo: Nej det var inte alls så jag menade och Knowledge verkar inte ha uppfattat det så heller.
Det jag menade var bara att om vi kan hjälpa han göra ett bra köp och bli nöjd så blir ialla fall även jag nöjd och mitt råd till att göra det är att lyssna själv. Naturlgitvis kan man höra sig för lite här, har själv ställt massvis med frågor här.
Så.. jag är alltså inte alls less på dumma frågor eller nåt sånt, ställer själv en massa sånna nämligen! [:)]

Håller med om att högtalarna är väldigt viktiga och framför allt hur man ställer upp grejerna och hur rummet ser ut. det är ganska onödigt tycker jag att köpa fina högtalare och sen bara ställa in dom i nåt hörn där dom stör minst o.s.v ... alltså som flickvännen tycker man ska göra! [:D]

Sen angående val av receiver, den gör inte lika stor skillnad som högtalarna men mina erfarenheter är att den gör större skillnad än vad jag ialla fall först trodde.

Och slutligen angående kablar... jag har inte nån erfarenhet av hur stor skillnad dom kan göra eller om dom gör nån skillnad alls. Däremot tänker jag göra ungefär som du och först se till att jag har mina högtalare inspelade och att alla elektronik investeringar klara och sen börja testa lite kablar. Tänker se till att jag får testa först för om jag inte hör nån skillnad finns det ingen anledning att köpa nå dyrare kablar tycker jag.

Mattias.

Postad 31 March 2003 - 03:02

Unregistereda5d1ec56
  • Unregistereda5d1ec56
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0
yamaha är ett fint exempel på bra bioljud, generellt sett. pioneer är ju också bra på just det området. Alla sorters och märkens receivers utom de billigaste budget varianterna är väl helt ok till bio, vissa bättre än andra (beroende på hur höga krav man har), men kraft i form av Ampere är alltid bra att ha. Den svåra biten är väl vilka som är bra i 2 kanaler, för vettig peng. när du bestämmt dig för antingen högtalare eller receiver så är det bara att utgå från det valet och fråga/testa dig fram till det du tycker låter bäst sedan...

Postad 31 March 2003 - 17:50

Unregisteredd946c2ba
  • Unregisteredd946c2ba
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Ja men är det möjligt att köpa en ljudanläggning som (Reciver+högtalare) inom min prisklass (runt 20k) är bra till både Bio och musik?

Postad 01 April 2003 - 01:43

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0
Knowledge: Det beror på vem du frågar och vad du har för krav. Det är dock tveklöst en stor skillnad på ljudkvaliten på ett hemmabiosystem för 20k och en ren 2-kanalsanläggning för samma summa.

Postad 01 April 2003 - 03:02

Unregistereda5d1ec56
  • Unregistereda5d1ec56
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0
knowledge: med risk för att börja låta tjatig. har själv ett gäng Heco Argon, som jag tror är extremt svårslagna, om man inte pungar ut minst det dubbla jag gav för dom. snygga är dom i mitt tycke också, stabila gedigna och låter mycket större än vad man kan tro vid första anblicken. mycket detaljerat ljud med stor bredd till hemmabion. pondus till tusen och en bas som du garanterat inte blir missnöjd med, om du inte jämför med feta cerwin vegor vill säga. men den är fast, rapp och djupare än man kan tro att dom kan prestera. 6000.- frontar 3300,- stora stativare bak 2400,- centern och så köper du en sub vid ett senare tillfälle och lägger mer pengar på en bra receiver istället. det är nog det bästa du kan göra anser jag. då har du drygt 8000,- att lägga på en bra sådan. och pruta för bövelen med kablar också =)

Argonerna ligger egentligen högre än de priserna jag skrev, men hör med prohembio http://home.swipnet.se/prohembio/ så får du nog samma eller ännu bättre pris om du köper dom samtidigt allihop...

gillar du designen och luftigt, brett och detaljerat ljud som har förmågan att låta stort och tungt, då har du en vinnare här...

Postad 01 April 2003 - 08:47

Unregisteredd946c2ba
  • Unregisteredd946c2ba
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
d00m: Okej!

pickAdoll: Tack för tipset! Låter onekligen bra :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.