Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung LCD-TV 2018, QLED försök 2

646 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 14 mars 2018 - 16:55

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 1

Alltså grabbar ni kan sluta drömma om era femsiffriga "zoner". Om siffran varit något att skryta med så hade dem definitivt gjort det. Med det sagt hoppas jag verkligen att årets versioner "suger mindre". Jag har blivit rejält trött på LG av många anledningar, dags för ett byte.

Grabbar = sune?

#52

Postad 14 mars 2018 - 18:27

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

fattar inte att dom vågar göra samma misstag som förra året igen? 



#53

Postad 15 mars 2018 - 20:42

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

  • 3 103 inlägg
  • 0

Användare på avsforum har börjat få hem sina Q9F.

http://www.avsforum....price-talk.html


Redigerat av Zerox_no1, 15 mars 2018 - 20:51.


#54

Postad 15 mars 2018 - 20:59

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 1

japp uppdaterar tråden konstant! ;)

om några timmar så kommer väl domen.

 

lägga ner eller köp är frågan :)



#55

Postad 16 mars 2018 - 07:33

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 1
450-ish zoner, ungefär vad man kunde begära mao.

Hade hoppats på mer wow runt betraktningsvinklarna...iofs ingen som uttryckt sig detaljerat om det än. Trots det så verkar det vara en bra lcd, vilket iofs den bör va för det priset år 2018...

#56

Postad 16 mars 2018 - 13:43

putte79
  • putte79
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0

https://hdgear.highd...dultrahdtv.html

 

We'll need a bit more one-on-one time to make a final verdict, but based on the demo, Samsung's 2018 Q9F QLED TV is looking like it could become the flagship display to beat this year



#57

Postad 18 mars 2018 - 05:21

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 786 inlägg
  • 0

NU7100 Series: http://www.abt.com/r...keywords=nu7100 

NU8000 Series: http://www.abt.com/r...keywords=nu8000


Redigerat av ruva, 18 mars 2018 - 05:43.


#58

Postad 19 mars 2018 - 17:24

d96ez
  • d96ez
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

450-ish zoner, ungefär vad man kunde begära mao.

Hade hoppats på mer wow runt betraktningsvinklarna...iofs ingen som uttryckt sig detaljerat om det än. Trots det så verkar det vara en bra lcd, vilket iofs den bör va för det priset år 2018...

 

Har Samsung lyckats få till en så pass bra bild som det hävdas med bara runt 480 zoner är det mäkta imponerande. På något sätt verkar de ha lyckats stänga av "zoner i zonerna", hur kan man bara spekulera i men det skulle kunna vara på något optiskt vis kanske?



#59

Postad 19 mars 2018 - 20:14

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 786 inlägg
  • 0
2018 TV Comparison: Samsung 4k LED NU8000 vs NU7100

https://youtu.be/C-qyjVBMCvA



#60

Postad 20 mars 2018 - 01:59

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0
börjar bli smått irriterad på informationen om Q9an på AVS forumet.
Halva tråden väller över av snack om dolby vision och inputlag/respons snack från medlemmar som inte äger tvn.

Har ännu inte fått ut mycket av hur Q9an är bara att den är ljusare vid HDR än ZD9an men det tyder väl mer på uppskruvade (ej korrekta) HDR inställningar som inte följer PQn och att ZD9an är mer korrekt.
AG filtret bättre än ZD9an och så även betraktningsvinklarna men inget stort steg upp från vanliga VA paneler.
svärtan tycks fortfarande vattnas ur från sidan medans färgerna håller sig bättre.

Bilden är "crisp" jämfört med ZD9an
det tolkar jag direkt som att skärpan är uppskruvad i vanlig samsung anda där super skärpa och super dumper extra dynamisk kontrast är förinstallt.
Exakt sånt som lockar köpare i affärer men inget man vill använda för hemmabruk.

Mark Henninger pro kalibreraren
Det första han gör är att han sätter sig och spelar spel på Q9an LOL
AVS nya prioritet är hur tv apparaterna ser ut under spelande tydligen.
Hur bilden ser ut med filmer i ett mörkt rum? nej det kommer i morgon här ska spelas :)

En annan medlem med Q9an
Den gör "saker" bättre än OLED men den gör också "saker" sämre
vad ska man dra för slutsats av det ?

Tippar på att mycket med Q9an hänger på hur man får till inställningarna och det är nog ingen vad det verkar som har fått till hitills.
vet sen förut att just Samsungs förvalda inställningar ser för jäkliga ut
Att göra en kalibrering och ta bort alla onödiga bildförbättringar gör stor skillnad på just deras modeller.

Väntar fortfarande på mätresultat och då främst vad native svärtan och maxljusstyrkan ligger på.
även hur den upplevda kontrasten står sig jämfört med OLED.
Får se om Mark eller D Nice kommer med några konkreta mätningar i morgon.

till sist
en medlem skickar tillbaka Q9an och beställer en 900F istället
inte nöjd med 480? zoners Q9a men kommer att bli nöjd med 60 zoners 900F?
lycka till säger jag ;)
samma medlem tyckte även att HDR var bättre på Q9an än ZD9an och att bilden var mer crisp
men nån uppgradering över ZD9an det var det ändå inte.

Edit: Mark Henninger ser inte samma förbättring med betraktningsvinklarna som dom som fanns på ces.
andra året irad det händer.
Frågan är vad i helv är det för tv apparater dom visar upp på mässorna som aldrig letar sig ut till konsumenterna ?
j*vla lurendrejeri alltså.

Samsung alltså
vilka j*vla lirare.
Bojkott här redan nu.

Sony ZD9 på gång ;)

Redigerat av sune bejas, 20 mars 2018 - 04:28.


#61

Postad 20 mars 2018 - 08:45

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Har du beställt en XD9 Sune Bejas ? Grattis :)

Ja hela detta med att få en bra tv är ju som sagt ett stort lotteri.
Och jag tror att dom tv apparaterna som dom visar upp på sina mässor är noga genomgångna och utvalda för att just locka köpare.

Och när en helt vanlig kund ska köpa sen, ja då är det ett stort lotteri tyvärr.
Detta med panel lotteri är ju tyvärr ett faktum idag och ibland kan man undra  hur i H**** vissa apparater gick igenom kvalitetskontrollen.

Så...dom som dom visar upp är nog ingen dom bara plockat från lagerhyllan, utan det är en noga genomgången apparat som ska visa det allra bästa för att locka köpare tror jag. ;)



#62

Postad 20 mars 2018 - 08:50

Unregistered7bb1c05f
  • Unregistered7bb1c05f
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0

Tyvärr är det säkert så att inga kvalitetskontroller görs utan det överlåts till konsumenten.



#63

Postad 20 mars 2018 - 09:10

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Tyvärr är det säkert så att inga kvalitetskontroller görs utan det överlåts till konsumenten.

 

 Ja det tror jag med ....med den oturen jag haft med mina 3 som jag provade :(
 

Sedan så finns det dom på youtube som gör recensioner där dom tex får en tv hemskickad från fabriken från resp märke att prova och göra en recension på.
Och då skickar dom säkert samma tv som dom har på utställningen, skulle inte förvåna mig om dom har några "extra bra" apparater liggandes just för sådana syften :)

Men vet att Rting köper in sina via Amazon osv, så att det blir samma tv som vanliga konsumenter får och på det viset blir en rättvis jämförelse .
Det är i alla fall vad jag läst och hört.
 



#64

Postad 20 mars 2018 - 09:29

Gallo69
  • Gallo69
  • Forumräv

  • 629 inlägg
  • 0

 Ja det tror jag med ....med den oturen jag haft med mina 3 som jag provade :(

Eller så var det så att dom såg hur dissat 9305, och skickade dig 2 st usla till bara för j*vlas.. :)  ;)



#65

Postad 20 mars 2018 - 09:41

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Eller så var det så att dom såg hur dissat 9305, och skickade dig 2 st usla till bara för j*vlas.. :)  ;)

 

 

Ha ha ha....ja kan ju vara så :)

Nej men dom var inköpta på olika ställen så.......jag tror inte att det kan ha varit något med hanteringen av dom, utan jag tror att problemet ligger direkt i tillverkningen och att dom inte går igenom en kvalitetskontroll.

För tittar man på den sista tv jag hade hemma, så var emballaget jättefint, inte en ända repa eller bula eller smuts på det.
MEN, tv i sig var ett STORT SKRÄCKEXEMPLAR !!

I ett upplyst rum, så glödde cloudingen igenom allt man tittade på, hur mycket man än trixade med local dimming osv.
Sedan fanns det ett stort svart streck nästan mitt i bilden som syntes i stort sett hela tiden, men blev värre med panoreringar dvs vad dom kallar bandning.

Så... att just den tv skulle ha passerat och blivit godkänd i en kvalitetskontroll har jag extremt svårt att tro ;)

 


Redigerat av mstoltz, 20 mars 2018 - 09:42.


#66

Postad 20 mars 2018 - 14:37

Edja78
  • Edja78
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0

Hej Sune!

 

Mark Henninger pro kalibreraren
Det första han gör är att han sätter sig och spelar spel på Q9an LOL
AVS nya prioritet är hur tv apparaterna ser ut under spelande tydligen.
Hur bilden ser ut med filmer i ett mörkt rum? nej det kommer i morgon här ska spelas :)
 

1. Vadå "LOL", det är ju skitviktigt! Mark gör helt rätt! :)

2. Tack för att du samlar info/sammanfattar åt oss. Uppskattas mkt. Är själv väldigt sugen på Q9FN och hoppas den blir bra.



#67

Postad 20 mars 2018 - 15:51

Unregistered7bb1c05f
  • Unregistered7bb1c05f
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0

 Ja det tror jag med ....med den oturen jag haft med mina 3 som jag provade :(
 

Sedan så finns det dom på youtube som gör recensioner där dom tex får en tv hemskickad från fabriken från resp märke att prova och göra en recension på.
Och då skickar dom säkert samma tv som dom har på utställningen, skulle inte förvåna mig om dom har några "extra bra" apparater liggandes just för sådana syften :)

Men vet att Rting köper in sina via Amazon osv, så att det blir samma tv som vanliga konsumenter får och på det viset blir en rättvis jämförelse .
Det är i alla fall vad jag läst och hört.
 

 

ingen ska inbilla mig att de skickar en apparat otestad till en utställning t ex :-)



#68

Postad 20 mars 2018 - 15:54

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

 

 Ja det tror jag med ....med den oturen jag haft med mina 3 som jag provade :(
 

Sedan så finns det dom på youtube som gör recensioner där dom tex får en tv hemskickad från fabriken från resp märke att prova och göra en recension på.
Och då skickar dom säkert samma tv som dom har på utställningen, skulle inte förvåna mig om dom har några "extra bra" apparater liggandes just för sådana syften :)

Men vet att Rting köper in sina via Amazon osv, så att det blir samma tv som vanliga konsumenter får och på det viset blir en rättvis jämförelse .
Det är i alla fall vad jag läst och hört.
 

 

ingen ska inbilla mig att de skickar en apparat otestad till en utställning t ex :-)

 

 

He he...exakt.... :)

Jag tror att dom väljer ut dom apparater som är bäst till deras utställningar för att locka kunder.
 



#69

Postad 21 mars 2018 - 00:20

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

  • 3 103 inlägg
  • 0

Mer från Mark Henninger

http://www.avsforum....ml#post55888598

http://www.avsforum....ml#post55888842

http://www.avsforum....ml#post55890416

http://www.avsforum....ml#post55890568

http://www.avsforum....ml#post55890636



#70

Postad 21 mars 2018 - 04:23

Greedy
  • Greedy
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0

Gällande QC på Tv. Jag är helt övertygad om att kvalitén är såhär överlag och att gemene man faktiskt är nöjd trots clouding m.m. Kollar jag bara runt bland min egen bekantskap så ser majoriteten av deras apparater ut som rent skräp. Dock hänger inte gemene man på såna här forum och dessutom ser de inte felen. Så jag tror tyvärr inte att det kommer bli bättre eller att det var bättre förr. 



#71

Postad 21 mars 2018 - 21:16

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

  • 3 103 inlägg
  • 0

http://www.avsforum....ml#post55895492



#72

Postad 23 mars 2018 - 12:20

Edja78
  • Edja78
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0

65" Q9FN 42995 kr inkl soundbar för 10000 kr är ju inte så dumt som startpris.

https://www.elgigant...t-tv-qe65q9fnat

 

Kanske kan man köpa denna för runt 20000 kr separat i november. Hoppas den blir bra i tester...


Redigerat av Edja78, 23 mars 2018 - 12:21.


#73

Postad 23 mars 2018 - 12:42

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Det ser ut som man får häva bojkotten ;)

 

Ansi kontrast uppmätt till 16000:1 är som en 9G Kuro (när den vad ny inte idag)

Riktigt imponerande.

mer än 2 gånger högre ansi kontrast jämfört med ZD9an.

 

vad gäller betraktningsvinlkarna så verkar det mer som att den höga kontrasten rakt framifrån som är nu hjälper till att få en bättre bild

även från sidan.

Det finns mer att ta av när väl bilden börjar mattas ut från sidan.

 

Sen verkar AG filtret så pass effektivt så att man får ungefär samma bildkvalitet med lite ljus i rummet som man fick förut när man släckte ner helt.

Att kolla filmer i ett helt mörkt rum behövs nu inte för max bildkvalitet. (högsta kontrast utan reflektioner)

 

Letterbox området tycks även hålla sig helt svart vare sig det är SDR eller HDR.

Den höga ansi kontrasten gör nytta där.


Redigerat av sune bejas, 23 mars 2018 - 12:48.


#74

Postad 23 mars 2018 - 12:56

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Kanske kan man köpa denna för runt 20000 kr separat i november. Hoppas den blir bra i tester...

Det blir nog bra priser på dom i höst.

 

Testerna kommer nog skriva nåt i still med att det är den LCDn med överlägset högst kontrast hitills och att så nära OLEDs kontrast som är nu har man aldrig varit . ;)

 

HDR måste se grymt bra ut på den tvn.

QDs ska vara optimerade i år jämfört med förra året och då nådde dom redan över 100% DCI P3.

tippar på runt 80% av rec2020 i år mot 70% som dom har legat på max förut.



#75

Postad 25 mars 2018 - 07:43

AndreasG
  • AndreasG
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 0
Ansi kontrasten är vad jag förstår en effekt av dimmingen och inte panelens nativa kontrast. Skulle tro att ansi med dimmingen avstängd (vilket inte är ett alternativ) ger i paritet med tidigare plus möjligen några procents förbättring. Men jag kan ha fel. Det lär väl visa sig med de billigare Q modellerna som antagligen har samma panel men enklare dimming.
AG filtret dock ett stort plus. Ska bli intressant att se.

#76

Postad 25 mars 2018 - 13:39

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

ja men ansi kontrasten är den som mest representerar den kontrasten man får med vanligt material.

kan dom dimma ner där utan ljusläckage så get det utslag direkt på vanligt tv tittande med en mer kontrastrik bild med högre djup i sig.

 

Det pratas också om betydligt fler leds hos Q9an

ska bli intressant att se om dom plockar isär nån Q9 och kollar upp det.

den har 480 zoner men det pratas om 4 leds per zon vilket blir totalt 1920 leds.

 

En person (Robert Zohn) påstod sig ha hört att Q8an skulle ha "thousands" av leds mindre än Q9an.

stämmer det då sitter det nog fler än 4 leds per zon på Q9an.

 

http://www.avsforum....ml#post55912704


Redigerat av sune bejas, 25 mars 2018 - 13:59.


#77

Postad 25 mars 2018 - 14:43

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

  • 3 103 inlägg
  • 0

https://www.youtube.com/watch?v=09gMBRCucb8&feature=youtu.be



#78

Postad 25 mars 2018 - 16:26

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

  • 3 103 inlägg
  • 0

Låter ju grymt bra!

 

http://www.avsforum....ml#post55912746

http://www.avsforum....ml#post55914982

http://www.avsforum....ml#post55916868

http://www.avsforum....ml#post55916396



#79

Postad 25 mars 2018 - 16:43

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Riktigt bra

rätt recept från början då blir det så där

 

"The Q9 I got the other is a lot clearer and sharper than the C7 oled I have."

 

Äkta RGB färger och ingen vit subpixel som spär ut färgerna och bilden likt OLED.

Här är det 100% pixlar som producerar färger.

Starkare och mer distinkra färger med högre energi som håller högre kontrast.

Bilden håller högre koncentration och är nog en av anledningarna till varför han tyckte att det såg "mer 4K ut än andra tv apparater"

även att ev blooming och ljusläckage är minskat gör nog sitt till för att öka på skärpan runt objekt.

 

En skyhög ansi kontrast ökar inte bara djupet i bilden den får även effekten av att bilden ser skarpare ut. 

 

som sagt HDR på den tvn måste se elakt bra ut

 

En månad kvar sen får man hem en Q9 själv och kan pilla med.


Redigerat av sune bejas, 25 mars 2018 - 16:50.


#80

Postad 25 mars 2018 - 17:56

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

  • 3 103 inlägg
  • 0
En månad kvar sen får man hem en Q9 själv och kan pilla med.

 

Vilken storlek?



#81

Postad 25 mars 2018 - 19:28

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Såg fram til stranger things side by side med Oled och så stängde jag av. Där var det game over för min pyttelilla tanke om att se vidare på denna tv.



#82

Postad 25 mars 2018 - 21:31

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 1

Vilken storlek?

65"



#83

Postad 25 mars 2018 - 22:16

axion84
  • axion84
  • Forumräv

  • 748 inlägg
  • 0

Såg fram til stranger things side by side med Oled och så stängde jag av. Där var det game over för min pyttelilla tanke om att se vidare på denna tv.

Det är där DV dynamisk metadata visar sin fördel med rätt balans i bilden. Har läst så många som gnäller om mörk hdr10 bild, som man ser samsungen har där. Den har ju hdr10+ i allafall nåt för framtiden.

Redigerat av axion84, 25 mars 2018 - 22:17.


#84

Postad 25 mars 2018 - 22:55

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Hade klåparna..eller jag menar producenterna ;) spenderat mer tid till att optimera sina HDR10 titlar så hade DV inte behövts.

Även med HDR10 så kan scen till scen optimering göras om dom vill.

 

JW2 UHD är ett bra exempel på hur det kan se ut när dom jobbar lite extra med HDR10.

varenda scen är klockren när det kommer till skuggdetaljer/svärta och kontrast.

Det enda tvn behöver göra är att följa PQn som det ska vara.

 

Det finns fler HDR10 titlar som är lika bra optimerade som JW2 vilket är tur det.

Lego Movie är en av dom LOL

 

tippar dock på att Active HDR är på med B7an i den videon

Det ljusar upp mörka scener direkt.

Sen klipper nog kameran en hel del så ev blackcrush vet man inte om det beror på Q9an elller kameran.

 

Edit: för att dra en slutsats hur HDR10 ser ut så måste tvn först och främst ställas in så den följer PQn.

När båda tv apparaterna följer PQ så kan man börja jämföra skuggdetaljer och ljusnivåer.

Det är inte säkert att Q9an följer PQn helt med standardinställningarna.

och med Active HDR på med OLED så ökar ljusnivån mer än vad den ska göra om den hade följt PQ,så det är inte helt rätt där heller


Redigerat av sune bejas, 25 mars 2018 - 23:10.


#85

Postad 26 mars 2018 - 09:55

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

  • 3 103 inlägg
  • 0

:D

http://www.avsforum....ml#post55920456

http://www.avsforum....ml#post55920538


Redigerat av Zerox_no1, 26 mars 2018 - 09:56.


#86

Postad 26 mars 2018 - 10:04

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 1

Den här duger som referens ;)

 

"If you don't think OLED hdr is dull, you will when you see the q9. Jumanji in hdr was looking at a jungle through a window on q9, on OLED it's more like seeing a picture of a jungle hanging on the wall if that makes sense."



#87

Postad 26 mars 2018 - 11:54

Greedy
  • Greedy
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0

Den här duger som referens ;)

 

"If you don't think OLED hdr is dull, you will when you see the q9. Jumanji in hdr was looking at a jungle through a window on q9, on OLED it's more like seeing a picture of a jungle hanging on the wall if that makes sense."

 

 

 

Vad har du för TV i nuläget?



#88

Postad 26 mars 2018 - 12:16

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Pioneer KRP-500M  



#89

Postad 26 mars 2018 - 16:31

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

Såg fram til stranger things side by side med Oled och så stängde jag av. Där var det game over för min pyttelilla tanke om att se vidare på denna tv.

 

du får gärna utveckla lite  ;)



#90

Postad 26 mars 2018 - 17:25

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Pioneer KRP-500M


Hur kommer det sig att du har lagt ut betyg/recension på en Samsung QE55Q7F i januari på prisjakt? Byter du tv en gång i månaden?

Redigerat av flygsfors, 26 mars 2018 - 17:27.


#91

Postad 26 mars 2018 - 21:04

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Samsung har köpt sig lite reklamutrymme på DN.SE -

https://www.dn.se/br...juset-i-rummet/

#92

Postad 26 mars 2018 - 21:14

Gilgamesh1
  • Gilgamesh1
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

du får gärna utveckla lite ;)


antagligen den usla svärtan jämfört med OLED?

#93

Postad 26 mars 2018 - 22:33

axion84
  • axion84
  • Forumräv

  • 748 inlägg
  • 0

tippar dock på att Active HDR är på med B7an i den videon
Det ljusar upp mörka scener direkt.
Sen klipper nog kameran en hel del så ev blackcrush vet man inte om det beror på Q9an elller kameran.

Edit: för att dra en slutsats hur HDR10 ser ut så måste tvn först och främst ställas in så den följer PQn.
När båda tv apparaterna följer PQ så kan man börja jämföra skuggdetaljer och ljusnivåer.
Det är inte säkert att Q9an följer PQn helt med standardinställningarna.
och med Active HDR på med OLED så ökar ljusnivån mer än vad den ska göra om den hade följt PQ,så det är inte helt rätt där heller

Tippar på att det är DV på lg dom visar eftersom inbyggda appen eller atv 4k eller chromecast ultra spelas upp i det formatet med stranger things i en lg oled tv.

Visst har jag sett att hdr10 inte behöver se mörkt ut och kan se mycket bra ut också på min b6 tex logan, apornas planet striden båda itunes. Några delar av black mirror startar i hdr på lgn youtube klipp i hdr osv.

Men många oled ägare har klagat på mörk hdr bild i detta forum. Men tror dynamisk meta data är att föredra.

Redigerat av axion84, 26 mars 2018 - 22:35.


#94

Postad 26 mars 2018 - 23:19

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Hur kommer det sig att du har lagt ut betyg/recension på en Samsung QE55Q7F i januari på prisjakt? Byter du tv en gång i månaden?

byter inte utan köper in och testar hur dom står sig mot 500Men

hitills har alla åkt tillbaka

får se om Q9an ändrar på det :)

 

Halva nöjet är att köra en kalibrering på en ny tv och se hur dom presterar efteråt.

 

Den tvn där det var gränsfall att jag behöll vad Panasonic DX900

HDR prestandan på den var riktigt bra.

lite för dålig ansi kontrast och precision i ljuset dock vilket syndes mer med vanligt SDR material.

Q9an verkar bättre på båda dom delarna.


Redigerat av sune bejas, 26 mars 2018 - 23:26.


#95

Postad 27 mars 2018 - 00:53

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Nya förbokningspriser hos Elgiganten

Q9 släpps 26/4

 

Förboka senast 15/4 och få soundbar på köpet värde 9990:-

https://www.elgigant...oundbar-hw-k960

 

55" Q9FN  29900:-

https://www.elgigant...t-tv-qe55q9fnat

 

65" Q9FN 39900:-

https://www.elgigant...t-tv-qe65q9fnat

 

75" Q9FN  59990:-

https://www.elgigant...t-tv-qe75q9fnat


Redigerat av sune bejas, 27 mars 2018 - 00:59.


#96

Postad 27 mars 2018 - 07:44

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Tjaa, om de skruvar ner dem säg 40% så blir det nog kanon. :)

#97

Postad 27 mars 2018 - 09:51

Edja78
  • Edja78
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0

65" Q9FN 39900:-

https://www.elgigant...t-tv-qe65q9fnat

 

Är ett "ganska" bra pris redan för release. Jag som ändå är sugen på en soundbar (hade kunnat köpa det separat för runt 8,000). Ta bort 8000 vilket lämnar 32000 kr för deras bästa TV release = aldrig varit med om att det är så billigt.

2017 måste verkligen ha sugit för Samsung, de vill göra en stark retur. Frågan är hur mycket billigare blir det "senare". Om vi tittar på prisutvecklingen historiskt kan man säga "som billigast" kan man köpa det till ca 50-55% billigare -senare- (release vs mellandagsrea, eller någon månad efter årsskiftet). 

Om vi drar bort 50% från deras 40000 kr = 20000 kr för deras 65" top tier TV mot slutet av året. Detta "kan" ju hända men inte så jättetroligt - jag skulle gissa ca 22-25000 kr. 

Detta eftersom Samsung 2018 har ganska många Qleds, 6-7-8 serie också. Vad skulle dessa kosta i så fall om TOP TV säljs för 20000 kr?

Q6 = 10-12000 ?

Q7 = 14-16000 ?

Q8 = 16-18000 ?

 

Det låter ganska billigt. OM en Q6 skulle kosta runt 10-12000 kr (som tydligen är ganska bra) betyder det att den stora majoriteten kommer köpa denna TV - vilket dödar marknaden för de högra modellerna. Jag skulle vara försiktig med (om jag vore Samsung) med hur jag rear ut mina produkter. Vill inte förvandla mitt varumärke till TV-världens "Dressman" :)

 

Men till min poäng då: Om man har råd att kanske "förlora" mellanskillnaden från 32000 kr till 22000 kr (förutsatt att soundbaren har NÅGOT värde för just dig) så är det inte så dumt att köpa en Q9 nu. Om man får TV i slutet av April så har du ju nöjet av en bra TV i åtminstone sju månader innan du annars skulle köpa den. Vem vet, man kanske inte lever om sju månader:) Kan lika gärna njuta av den nu.

 

Vad tror ni om min logik?



#98

Postad 28 mars 2018 - 09:26

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

OLED rant over ? :)

https://www.youtube.com/watch?v=3BiTunvkTWI&app=desktop



#99

Postad 28 mars 2018 - 09:29

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

 

Vad tror ni om min logik?

 

Att man förlorar pengar på att köpa en ny tv ja :)

men det är sånt man får offra om man ska vara med i matchen.



#100

Postad 28 mars 2018 - 09:31

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

  • 3 103 inlägg
  • 0

Såg den precis och OLED ser ju för jäkla tråkig ut i jämförelse. Vad är det för mening om svärtan är bättre om resten av bilden ser ut som skit? Skulle vara intressant att se en jämförelse mot B8/C8 också.


Redigerat av Zerox_no1, 28 mars 2018 - 09:36.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.