Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ljud dämpning

33 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 maj 2018 - 15:49

parmstig
  • parmstig
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Hej och tack för insläppet.

 

Förra året köpte vi ett hus och nu måste det bytas om i lite av rummen. Det är kul för att jag får ett större rum för min hemmabio.

 

Jag har ett 5.1 system från hifi butiken med deras egna högtalare (Argon). Jag både kunnig och kräsen när det gäller bild men har väldigt dålig koll när det gäller ljud.

 

Min prioritering och nackdelen med mitt nya rum är att det ligger rätt nära min minsta dotters rum och jag undrar hur jag på bästa sätt kan dämpa ljudet från att läcka ut från rummet. Jag har läst om olika absorbenter och det blir kanske lite dyrt att täcka hela rummet med dessa skum-plattor, jag tror jag har villat bort mig lite vad gäller ljudbehandling vs ljuddämpning. 

 

På bilden så syns en en tegelvägg med dörr (det är gips ej tegel) det är en dörren som vätter mot min dotters rum och det är där jag vill ha en bästa dämpningen. 

 

Följande saker har jag funderat på:

* Täcka alla väggar med skumplattor.

* Bygga falska väggar + dubbeldörr/draperi

* Slänga på extra gipsplattor

* Måla i ljudabsorberade färg.

* Bygga smala korridorer med hjälp av isolerade inneväggar.

 

Jag tar hellre ett alternativ som är mer jobb men mindre pengar och det får gärna vara lite galet eller roligt resultat (det är ju ändå mitt rum :))

 

Sovrum 4 Dotters rum

Sovrum 5 Bio

Bifogad fil(er)


Redigerat av parmstig, 06 maj 2018 - 18:26.


#2

Postad 06 maj 2018 - 16:10

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 000 inlägg
  • 0

de går inte isolera ett rum som ligger intill de rummet där du vill de ska var tyst. I alla fall inte basen, den går ignom väldigt mycket, du skulle behöva 50cm tjocka väggar extra och de hade ändå inte hjälpt till särskilt mycket.. det är basen som är störande för andra runt omkring, och den går inte att dämpa speciellt effektivt, tyvärr...

 

Fixa rummet så de låter bra akustiskt istället och njut, rummet intill kommer de dunka på bra i oavsett..

 

sen kommer rummet intill att inte störas lika mycket om du fixar akustiken på rummet intill så klart, men basen, näää, de går inte..



#3

Postad 06 maj 2018 - 16:39

parmstig
  • parmstig
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Det är dock ca 10 meter mellan rummen med hall och några väggar imellan.



#4

Postad 06 maj 2018 - 17:02

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 000 inlägg
  • 0

ok, såg inte bilden förr än nu :)

Ja då gör de lite skillnad... dock bör du dämpa rummet för att de ska låta bra, både dämpning och diffusorer.. sen är ju frågan hur långt du vill gå, man kan ju göra en hel del, men de kostar oftast och tar tid,,, att dämpa bas är som sagt svårt oavsett, så att lägga otaliga tusen kr på dämpning för att minska några få db är oftast inte värt det... isolera ljudet från mellanregister o diskant är lätt, få de tätt med lister osv... de hjälper mycket, bra dörr osv...

 

Sen är ju frågan, vad för bas har du?? planer på att uppgradera?



#5

Postad 06 maj 2018 - 17:11

Takeo
  • Takeo
  • Mästare

  • 3 534 inlägg
  • 0

Enda sättet att isolera ut ljud helt är att bygga ett "rum i rummet" vilket både äter utrymme och kostar pengar.

 

Golv, tak och väggar måste frikopplas från stommen så att inga vibrationer tar sig vidare.

 

vibratec-1.jpg



#6

Postad 06 maj 2018 - 18:11

parmstig
  • parmstig
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Tack för alla svar, jag är lite inne på rum-i-rummet. Tyvärr ligger dörren åt precis det hållet som jag vill isolera. 

Eftersom jag är på övervåning så är det egentligen bara "tegel-ritade" väggen som jag bryr på mig om, men ljudet kan säkert vandra, speciellt bas.

 

Min äldsta dotter vande sig så pass vid ljud så att hon knappt kunde somna om jag inte hade högt på, så jag tror "bas" inte är lika stort problem som vanligt "ljud". 

 

Jag har en liten tanken kring att bygga en "falsk" vägg där TV (LG 65') ljudsystem, ps4, nvidia shield och plex server kan gömmas, på bilden är det den vägg där tv hänger. Så den falska väggen kan fortsätta bort över "tegel" väggen om jag löser det med dörröppning på något sätt.



#7

Postad 06 maj 2018 - 18:40

parmstig
  • parmstig
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

https://www.bygghemm...1200mm/p-742870

 

Om jag tar denna markskiva och sätter mellan reglar på väggen så borde det dämpa rätt bra? Vet dock inte vilken byggnation som skulle lösa det bästa med dörren.



#8

Postad 06 maj 2018 - 22:47

Adhoc1
  • Adhoc1
  • Användare

  • 230 inlägg
  • 0

Rum-i-rummet kan du nog glömma. Det är inte billigt, har aldrig varit billigt och kommer aldrig att bli billigt. Du kan heller inte sänka kostnaden väsentligt med eget arbete då det som behövs för ordentlig ljudisolering är material, tungt material för ett rum-i-rummet. Du skulle behöva ersätta tegelväggstapeten med riktiga tegelväggar runtom, eller nya uppreglade dubbelväggar med ett par lager gipskivor på ömse sidor och isolering i hålrummet. Likadant för golvet, en tjock betongsula (ca 10+ cm) eller en snikvariant med balkar/reglar på gummikutsar i  Sylomer eller neopregummi. Ovanpå: 2 lager plywood eller golvspån och i mellanrummet isolering. Inget av det nya ska vara i direkt mekanisk kontakt med det befintliga förutom avisolerande gummi eller fjädrar och tätande flexibel fogmassa. Dessutom behövs hållfasthetsberäkningar för dimensioneringen ... Det känns inte särskilt vågat att misstänka att rummet på övervåningen / husets konstruktion inte är dimensionerad för den extra massan av ett rum-i-rummet..

 

Markskivan är totalt fel isolering, den är alldeles för kompakt. Vanlig "lättviktig" husisolering är bättre. Googlar du på isolering som kallas "akustisk" i något sammanhang från tillverkarna, så ser du att densiteten för dessa ligger på ca 1/10 av markskivans.

 

Du kan ha det gamla talesättet "ingen kedja är starkare än sin svagaste länk" i bakhuvudet och tänk på att ett rum som ska vara ljudisolerat är lite som ett akvarium. -Ett hål så är det hela förfelat och pengar bortkastade. Svagaste länken nu är troligen att dörren saknar tätningslister som tätar hela varvet runt. Börja där och modifiera eventuellt dörrblad och / eller karm så du kan ha dubbla tätningslister. Har dörren nyckelhål? Sätt igen det eller sätt gaffatejp över på båda sidor. (Googla på Gyprocs sidor om gipsskiveväggar och deras reduktionstal för olika konstruktioner om du ska göra mer omfattande byggnationer. Absorbenter inne i rummet har ingenting med ljudisolering mot omgivningen att göra, det är helt olika saker.)  



#9

Postad 07 maj 2018 - 09:14

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 2 511 inlägg
  • 0

Markskivan är totalt fel isolering, den är alldeles för kompakt. Vanlig "lättviktig" husisolering är bättre. Googlar du på isolering som kallas "akustisk" i något sammanhang från tillverkarna, så ser du att densiteten för dessa ligger på ca 1/10 av markskivans.

 

Jag har stor respekt för din kompetens inom området, men här måste du väl ändå ha fel.

 

TS vill ju hindra ljudet från att komma ut ur rummet. Då måste väl kompaktare material vara bättre. Jag tänker att exempelvis 5cm stål torde vara grymt bra om än väldigt otympligt. Det kommer att ge sämre effekt inne i själva rummet, men det ljud som kommer ut måste ändå minska jämfört med akustikisolering?

 

Tänker jag fel?



#10

Postad 07 maj 2018 - 12:35

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 000 inlägg
  • 0

vill börja med att säga att den här biten får jag nog säga att man inte är jättebra på, är dock osäker på att desto tätare/högre densitet materialt har desto bättre håller den ljudet från att spridas(om nu hela rummets väggar är av detta material).... Så enkelt är det nog inte.

 

En liten skitbas hörs tydligt igenom 40cm betong, tror inte att om man klär rummets väggar med granitskivor som lägger till 20cm till, skulle göra någon större skillnad... 

 

Vore kul om någon som har kolla på detta, vilket material håller ljudet mest inne i rummet?


och även material vs frekvens, det avgör ju mycket också... dock är det nog mest basen som hörs väl?


Redigerat av hundrakg, 07 maj 2018 - 12:51.


#11

Postad 07 maj 2018 - 13:09

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 2 511 inlägg
  • 0

Måste av rent empiriska skäl säga mot dig.

 

Jag har enorma basar i min hembio och mina betongväggar dämpar dessa väldigt effektivt till angränsande rum. Jag har ett rum som inte har direkt anslutning till bion via dörr men däremot delar en betongvägg. Därinne är det i stort sätt tyst även vid rätt hög volym i bion.



#12

Postad 07 maj 2018 - 13:28

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 000 inlägg
  • 0

här är några exempel på hur man ska förhindra att ljudet att komma ut:

https://www.acoustic...nylbar.htm?d=14

https://www.acoustic...dbreak.htm?d=14

 

nog ganska avancerat om man ska bygga nåt själv..

https://ye7zs22zd242...ud_assembly.jpg

 

åter igen till de jag "trodde"... jag vet ju inte, men tror inte densiteten är linjär med ljud som släpps igenom, så enkelt är det inte, alltså stål håller inte ljudet inne 10ggr bättre än trä, bara för att de väger 10ggr mer... men vad vet jag, kanske är så enkelt?? men betvivlar det, finns mycket bättre material konstruktioner som håller ljudet inne som är betydligt lättare än betong och liknande..


Redigerat av hundrakg, 07 maj 2018 - 13:45.


#13

Postad 07 maj 2018 - 13:34

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 000 inlägg
  • 0

Måste av rent empiriska skäl säga mot dig.

 

Jag har enorma basar i min hembio och mina betongväggar dämpar dessa väldigt effektivt till angränsande rum. Jag har ett rum som inte har direkt anslutning till bion via dörr men däremot delar en betongvägg. Därinne är det i stort sätt tyst även vid rätt hög volym i bion.

och jag hör grannens 8" sub på 100watt lätt trots 2 stora tjocka betongväggar emellan, min o hans som är ca 30cm tjocka och ett trapphus emellan...  nog mer saker än bara tjocklek och densitet som spelar roll på lägre frekvenser..

 

Åter igen, vi spekulerar nog mest här, vore kul men någon som besitter kunskaper i ämnet att läxa upp oss, gissa o tro kan vi hålla på med i 20 inlägg till... :)



#14

Postad 07 maj 2018 - 13:40

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 000 inlägg
  • 0

kolla här:

 

2.34 in i videon.... de säger nog en del, lager av olika material med olika densitet är de som krävs, kallas för CLMD....

något i den stilen är nog de som krävs för att effektivast hindra ljud från att ta sig igenom, inte fläska på med mer betong...


Redigerat av hundrakg, 07 maj 2018 - 13:45.


#15

Postad 07 maj 2018 - 23:56

Adhoc1
  • Adhoc1
  • Användare

  • 230 inlägg
  • 0

”Dämpning” ser jag som att en del av ljudvågens energi omvandlas till värmeenergi när det går in i / passerar ett material. En styv och tung betongvägg reflekterar tillbaks ljudet. Visserligen kan man se ljudet som dämpat = lägre i styrka på andras sidan väggen men någon egentlig del av ljudvågens energi har inte omvandlats till värme, ljudet har isolerats till att studsa runt och vara kvar i rummet med högtalarna.

 

Dämpning sker dels i porösa luftgenomträngliga material, typ isolering. När luftmolekylerna kolliderar med fibrerna på vägen igenom isoleringen sker vid varje kollision en viss omvandling av rörelseenergi till värme. Fibrerna ger friktion mot luftmolkylerna och friktion betyder alltid att värme bildas. Dämping kan även ske i ett tunt mjukare skikt (något viskoelastiskt, typ gummi, bitumen eller något icketorkande limaktigt) som ligger mellan två styva skikt. När det mjuka skiktet ”knådas” mellan det ena styva skiktet som vibrerar och det andra styva skiktet som håller emot, omvandlas en del av energin i vibrationerna till värme i det mjuka skiktet (S.k. CLD, Constrained Layer Damping.)

 

För hög ljudisolering mellan rum är det hög massa hos ytskikten + ett luftmellanrum fyllt med isolering samt att yskikten inte är i direkt mekanisk kontakt som ger bäst resultat. (Om isoleringen packas eller har hög densitet och ligger an ”hårt” mot ytskikten överförs vibrationerna från det ena rummet ytskikt bättre till det andra rummets ytskikt = inte bra = sämre ljudisolering. En fluffigare isolering kan därför vara bättre än en med högre densitet / hårdhet.)

 

Bifogar en pdf på bok som brukar rekommenderas på forum (även om det finns bättre).

 

Bifogad fil  Master_Handbook_of_Acoustics.pdf   6,53MB   6 Antal nerladdningar


Redigerat av Adhoc1, 08 maj 2018 - 00:07.


#16

Postad 08 maj 2018 - 13:17

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 2 511 inlägg
  • 0

”Dämpning” ser jag som att en del av ljudvågens energi omvandlas till värmeenergi när det går in i / passerar ett material. En styv och tung betongvägg reflekterar tillbaks ljudet. Visserligen kan man se ljudet som dämpat = lägre i styrka på andras sidan väggen men någon egentlig del av ljudvågens energi har inte omvandlats till värme, ljudet har isolerats till att studsa runt och vara kvar i rummet med högtalarna.

 

Jag skulle inte heller kalla det dämpat. Jag skulle säga isolerat.

 

Och TS fråga handlade ju enbart om att hindra ljudet från att spridas till intilliggande rum vilket mest effektivt borde göras med tungt solitt material som förhindras att vibrera? Att det kommer låta ännu sämre inne i det första rummet är ju en annan sak ;)

 

Jag är fortfarande osäker på om vi är överens, jag missförstår dig, eller om jag helt enkelt inte fattar :)



#17

Postad 08 maj 2018 - 22:32

Adhoc1
  • Adhoc1
  • Användare

  • 230 inlägg
  • 0

Jag skulle inte heller kalla det dämpat. Jag skulle säga isolerat.

 

Och TS fråga handlade ju enbart om att hindra ljudet från att spridas till intilliggande rum vilket mest effektivt borde göras med tungt solitt material som förhindras att vibrera? Att det kommer låta ännu sämre inne i det första rummet är ju en annan sak ;)

 

Jag är fortfarande osäker på om vi är överens, jag missförstår dig, eller om jag helt enkelt inte fattar :)

 

Överens / missförstår; om du menar det du skrev ovan: "TS vill ju hindra ljudet från att komma ut ur rummet. Då måste väl kompaktare material vara bättre. Jag tänker att exempelvis 5cm stål torde vara grymt bra om än väldigt otympligt. Det kommer att ge sämre effekt inne i själva rummet, men det ljud som kommer ut måste ändå minska jämfört med akustikisolering?"

 

Om det är ett befintligt rum som ska förbättras isolationsmässigt mot närliggande rum och man tänker sig en vägg som ska reglas upp, så vill man inte att vibrationerna från väggytorna i rummet med högtalarna ska kunna vidarebefordras till väggytorna i rummet bredvid. Ett kompaktare isolermaterial som ligger an mot (oftast) gipsskivorna kan mekanisk effektivare överföra vibrationerna än ett fluffigare isolermaterial emellan skivorna, -inte vad man vill. 

 

Ett kompaktare isolermaterial för att öka väggens massa vore missriktad ekonomi tycker jag. Markskivan som länkades till hade en densitet på 145 kg / m³. Gipskivor ligger kring 900 kg / m³, en faktor 6 ca i skillnad till gipsskivans fördel. Gipskivan är dessutom enklare att hålla på med, billigare plus att den stjäl mindre volym om målet är att öka väggens massa. 



#18

Postad 11 maj 2018 - 06:58

parmstig
  • parmstig
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Tack för alla svar/diskussion kring material. Som konstaterats så är gipsskivor något som dämpar bra, eller gör mer skillnad än ull, skumgummi, äggkartong :)

 

För att få så platta ytor som möjligt i rummet, kanske lite mer för utseendet och kunna dölja högtalare på en hylla inne i en vägg med tyg framför så kommer något form av isolering att ske, hur bra det blir beror på val av material och isolering.

 

Den svaga länken just nu är helt klart dörren, jag vet inte om jag kan bygga en lösning genom att bygga en dörr till, den dörren kommer antagligen inte att bli bra pga bristande snickare-kompetens från min sida :)

Lite bättre blir det antagligen om jag skruvar upp gipsskivor eller annat material direkt på dörren och försöker få den den lufttät som möjligt.

 

 


Jag har också läst om något sorts lim som omvandlar ljud till värme, detta mellan gipsskivor borde ge ytterligare effekt.

Bifogad fil(er)



#19

Postad 11 maj 2018 - 07:27

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 000 inlägg
  • 0

vet inte om jag tänker rätt hur du menar med din senaste ritning, men ska inte alla väggar isoleras? de räcker ju med en yta på någon knapp kvadratmeter för att ljudet ska ta sig vidare mellan rummen



#20

Postad 11 maj 2018 - 07:44

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 000 inlägg
  • 0

sen beträffande dörren, jag mätte ca 8-10db:s sänkning med en dörr extra, yttersta dörren  en vanlig lägenhets dörr, sedan extra skummgummi ca 5cm tjock mellan och en vanlig inner lägenhets dörr till innan för den yttre,,,,, frekvenserna uppmätta var precis utanför ytter dörren samt 5 meter längre bort var 37hz och 45 hz, volymen i rummen där de spelades var om man nu får beskriva det med ord, "högt" inte överdrivet högt, men rätt högt...  bägge dessa frekvenser spelades från subwoofers i 2 olika rum i lägenheten, resultaten blev samma på utsidan av ytterdörren, 8-10db:s dämpning...

 

så en extra dörr är nog att föredra



#21

Postad 11 maj 2018 - 07:54

Takeo
  • Takeo
  • Mästare

  • 3 534 inlägg
  • 1

 
 
Jag har också läst om något sorts lim som omvandlar ljud till värme, detta mellan gipsskivor borde ge ytterligare effekt.

Det du säkert tänker på är gul Noisekiller vilket är ett lim med dämpande egenskaper. Bör absolut användas.

#22

Postad 11 maj 2018 - 08:08

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 000 inlägg
  • 1

helt rätt beträffande att man ska täta allt, bara tätning av dörren till mitt biorum ökade basen ca 3 db i genomsnitt mot att ha den stängd utan tätningslister, sen vet jag inte om ökningen medför att basen stannar i rummet bättre eller inte, men  definitivt får de mellanregister att stanna inne mycket bättre.. så tätning på alla plan är att föredra helt klart.



#23

Postad 11 maj 2018 - 08:22

Adhoc1
  • Adhoc1
  • Användare

  • 230 inlägg
  • 0

Om det är gipsskiveväggar i högtalarrummet och målet är att ljudisolera mot andra rum, är det lämpligt att riva bort gipsskivor i högtalarrummet och regla upp en ny vägg framför och få så stor luftspalt som möjligt mot det andra rummet. Du bör undvika konstruktion med 3 gipsskivor efter varandra: Gipsskiva-regel-gipsskiva-regel-gipsskiva och istället gå för gipsskiva-regel - stort luftavstånd - regel-gipsskiva. Isolering (som inte ska packas) i luftmellanrummet.

 

Om det är vanliga lådhögtalare du tänkt fälla in i väggarna, ställ dom inte på en hylla inne väggen utan bygg en lufttät låda inne i väggen som du kan ställa in lådhögtalarna på. Den lufttäta lådan ska inte vara i mekanisk med gipsskivoran i det andra rummet eller reglarna som bär upp den gipsskivan. -Målet är att det inte ska vara mekanisk kontakt mellan rummen plus att det inre "skalet i högtalarrummet ska vara lufttätt. (Hylla i väggen plus hål för lådhögtalare = ej lufttätt inre skal.)

 

I.o.m. ett biorum är det lågfrekvent ljud under, säg 200 Hz, som du främst är intresserad av att ljudisolera bort, -bomber och granater, jordbävningar, helikoptrar etc. En del väggkonstruktioner visar förbättringar högre upp i frekvens vilket iofs är bra men samtidigt försämringar i basregistret. Det är fel vägg i så fall.

 

Googla på three leaf wall, third leaf etc så hitra du mer info. Exempel: https://www.gearslut...all-system.html  John Brandt, Avare och Rod Gervais är samtliga duktiga designers. Rods bok "Build it like the pros"  kostar inte mycket och kan spara dig stålar istf att lägga dom på dåliga konstruktioner. En annan med lite bilder: http://www.soundproo...le-leaf-effect/ 

 

Två st "halvbra" dörrar med en luftsluss emellan slår en bra dyr och tung  ljudisoleringsdörr. Luftslussen får du om du bygger ny gipsvägg i högtalarrummet.



#24

Postad 13 maj 2018 - 05:42

parmstig
  • parmstig
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

vet inte om jag tänker rätt hur du menar med din senaste ritning, men ska inte alla väggar isoleras? de räcker ju med en yta på någon knapp kvadratmeter för att ljudet ska ta sig vidare mellan rummen

Vet inte om jag klarar av att bygga en dörr till, så korrekt är den "hål" i lösningen och jag vet inte hur jag skall bygga en "luftsluss" eller täta dörren så mycket som möjligt.



#25

Postad 13 maj 2018 - 06:38

parmstig
  • parmstig
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Tack Tack! 

 

Jag förstår nu och efter ha läst flera andra sidor att detta med luftspalt verkligen är att föredra, som påpekades är det fortfarande ett "hål" eftersom jag inte bygger för dörren. Så den bästa idén är att bygga en "sluss" med en extra dörr.

 

En trevlig sak att att min fru nu tycker att vår soffa vi har på nedervåningen är "för stor" och hon vill köpa en ny. Denna soffa är 365cm och kan passa in väldigt bra, dock är den lite lång och begränsar lite förmågan till en till dörr.

 

1. Om jag inte bygger en dörrsluss-lösning tappas helt syftet med att isolera väggen?

2. Som alternativ till dörrsluss, kan tungt ljudisolerande draperi hjälpa?

 

Igår så släpade åbäket till TV uppför trappar och blev lite positivt överaskad. Drog på en film och hyffsat hög volym och med öppen dörr så läckte ljudet rätt rejält överallt. 

Med stängd dörr (dålig nästa ihålig dörr) så när jag lyssnade jag vid min dotters säng och det lät verkligen inte så mycket som jag trodde det skulle göra och detta när rummet har i princip inga möbler eller mattor utan bara kala ytor överallt.

 

Skall försöka mäta ljudet och se hur mycket det låter, tips på bra programvara till dator (mac)?



#26

Postad 13 maj 2018 - 07:13

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 000 inlägg
  • 0

koppla in grejorna provisoriskt, spela på, se hur de hörs utanför nu, så vet du om de behövs något extra utöver de vanliga..



#27

Postad 13 maj 2018 - 07:20

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 000 inlägg
  • 1

edit, såg att du skrev inlägg samtidigt som mig,,,, jo bäst testa sig fram, ljud sprider sig skummt, nästan omöjligt beräkna fram nåt, speciellt basen då.... jo jag tror du tappar en de iomed "hålet" du får i rummet, ganska mycket faktiskt, dock ger ju en isolerad invändig yta trots hål i dörren så att kalla en viss dämpning då ljudet absorberas en del...   dock hade jag nog försökt göra nåt vid dörren, som jag sa, de gjorde 8-10 db dämpning med en extra dörr hos mig, det är mycket...

 

Sen får du inte ha andra "hål", då faller ju hela tanken med de du ska göra, tänker på främre baffelväggen och dörr hörnan och vänster hörna, där är det ju bar enkel vägg.. du får göra extra väggen hela vägen runt om ju..


mäta db rättvist med dator o mic kräver rätt mic o kalibreringfiler o rätt program, di kan alltid koppla in vilken mic som helst  för att mäta skillnaden, men då kan du liks väl använda mobilen....



#28

Postad 13 maj 2018 - 09:46

parmstig
  • parmstig
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Bifogad fil  Screenshot 2018-05-13 10.22.11.png   841,11K   0 Antal nerladdningar

 

Jag har nu gjort en ritning som var lite lättare att planera efter, det är möjligt att kanske trixa till ännu en dörr mellan vänster vägg och främre vägg blir väldigt trångt mellan dörrarna. Så inre delen kanske är bättre med draperi som som får insydd ljuddämpande material. Har hittat sjukt billiga ljuddämpande mattor på Biltema.

http://www.biltema.s.../Ljudisolering/


Redigerat av parmstig, 13 maj 2018 - 09:57.


#29

Postad 13 maj 2018 - 09:52

parmstig
  • parmstig
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Jag har även gjort en ljudmätning med mobilen, vet inte hur bra micken är på min Xiaomi M6.

1. Mätning framför TV avg: 80dB

2. Mätning precis utanför dörren avg: 70dB

3. Mätning vid dotterns säng (stängd dörr bio, öppen dörr dotters rum) avg: 45dB



#30

Postad 13 maj 2018 - 10:34

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 000 inlägg
  • 1

Jag har även gjort en ljudmätning med mobilen, vet inte hur bra micken är på min Xiaomi M6.

1. Mätning framför TV avg: 80dB

2. Mätning precis utanför dörren avg: 70dB

3. Mätning vid dotterns säng (stängd dörr bio, öppen dörr dotters rum) avg: 45dB

väldigt dåligt med endast -10db mellan inne o ute, de märks att det bara är en dörr... nu vet jag inte hur bra mobilen mäter och hur noga en db är en db, men oavsett så bör du nog göra nåt åt dörren..

 

sen o man kollar husritningen i början, så är de viktigaste väggarna de som ligger ut mot hallen, de måste ha dubbel vägg med isolering emellan + att dörren måste göras nåt åt, glöm inte den lille hörnan ut mot hallen, du har en bra bit av väggen som är mot hallen där, den är viktig..


o glöm biltemas mattor, gör inget för att hålla ljudet inne....



#31

Postad 23 maj 2018 - 14:52

parmstig
  • parmstig
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Ville bara informera tidigare hjälpare om en analys jag fick (gratis)


#32

Postad 23 maj 2018 - 23:26

Adhoc1
  • Adhoc1
  • Användare

  • 230 inlägg
  • 0

Det där var ingen analys. Det var en nasarefirmas sales pitch för att kränga prylar. Studerar man deras "info" och hur den framställs på deras sidor och youtube-klipp är i alla fall jag inte imponerad. Det finns väsentligt seriösare ställen där du kan hämta ärligare information och goda råd. Ett exempel är Tim Perrys Arqen-sida: http://arqen.com/aco...stic-treatment/  OK text och upplägg med förklarande bilder plus länkar att gräva ned sig i. Det finns andra också men hans tycker jag är helt OK, informativ och lättläst.

 

 



#33

Postad 24 maj 2018 - 09:32

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 000 inlägg
  • 0

ska han stänga ljudet inne eller behandla rummet akustiskt rätt, eller båda?



#34

Postad 24 maj 2018 - 19:48

Adhoc1
  • Adhoc1
  • Användare

  • 230 inlägg
  • 0

Svindyrt: Stänga inne ljudet. (... och om man lyckas med det, -akustiskt sämre inne i rummet än före isoleringsåtgärdena)

Ganska billigt: Förbättra akustiken i rummet.

Relativt dyrt eller åtminstone krångligt: Behandla rummet akustiskt väl (med  dom kompromisser som oftast får accepteras).





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2019 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.