Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Inbränningar på TV4 morgon

59 svar till detta ämne Oled lcd plasma
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 maj 2018 - 08:43

trebban
  • trebban
  • Über-Guru

• 16 343 inlägg
  • 0

Kristallerna minns ett läge efter lång statisk visning och stannar kvar i det läget. Det är inte inbränning. Det bara liknar det. Det finns hur många bilder som helst på LCD "Image Persistance". 

Spökbilder (Image Retention) på Oled och plasma är för mig helt naturligt eftersom de använder strålande teknik. Det undviks genom att visa så varierat bildinnehåll som möjligt. Jag har redan spökbilder (jag undviker att kalla det inbränning så länge jag vet att det kan försvinna) från text.

Vill man bli av med inbränning så får man räkna med att visa varierat bildinnehåll under en lång tid. Det är då ytan kring spökbilden man måste "bränna" in jämt. Man kan likna det vid solbränna där man måste vrida runt kroppen och exponera den lika mycket mot solen. Idrottsmän och kvinnor inom cykel får lätt ojämn bränna då tröjan måste vara på under utövning. 

Postad 22 maj 2018 - 09:17

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0
Vet också folk som har fått det så inte omöjligt, dock väldigt sällsynt. Detta har varit på apparater som har väldigt många timmar.

Postad 22 maj 2018 - 09:27

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 415 inlägg
  • 0

Permanenta "inbränningar" har jag sett hur många som helst av på LCD-skärmar. Det handlar då om statiska bilder som står på dygnet runt i åratal. Tex övervakningskärmar. Det är alltså inte TV vi talar om.

Postad 22 maj 2018 - 09:29

isaca
  • isaca
  • Forumräv

• 855 inlägg
  • 0

Kristallerna minns ett läge efter lång statisk visning och stannar kvar i det läget. Det är inte inbränning. Det bara liknar det. Det finns hur många bilder som helst på LCD "Image Persistance". 

Spökbilder (Image Retention) på Oled och plasma är för mig helt naturligt eftersom de använder strålande teknik. Det undviks genom att visa så varierat bildinnehåll som möjligt. Jag har redan spökbilder (jag undviker att kalla det inbränning så länge jag vet att det kan försvinna) från text.

Vill man bli av med inbränning så får man räkna med att visa varierat bildinnehåll under en lång tid. Det är då ytan kring spökbilden man måste "bränna" in jämt. Man kan likna det vid solbränna där man måste vrida runt kroppen och exponera den lika mycket mot solen. Idrottsmän och kvinnor inom cykel får lätt ojämn bränna då tröjan måste vara på under utövning. 

Jag fick inbränningar på grund av TV 10:s korkade utformning av logotyp och jag fick byta ut panelen på tv:n förra veckan. Många av kanalerna har de facto bytt till semitransparenta logotyper, men inte alla.

Redigerat av isaca, 22 maj 2018 - 09:31.

Postad 22 maj 2018 - 09:37

Ageve
  • Ageve
  • Mega-Guru

• 9 021 inlägg
  • 0

Inbränning på LCD var en myt som dog ut ungefär 2011 kunde jag konstatera genom en googling.

Nej, det är inte en myt.

Att det händer på en TV hemma i vardagsrummet är däremot väldigt osannolikt. En del IPS-paneler får tillfällig retention dock, men det försvinner efter en stund.

LCD-TV och datorkärmar som visar statiska bilder dygnet runt får inbränningar med tiden, men det tar oftast flera år.

Postad 22 maj 2018 - 12:10

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 415 inlägg
  • 0

Inbränning på LCD var en myt som dog ut ungefär 2011 kunde jag konstatera genom en googling. Efter 2011 finns ingen sådan diskussion på nätet.

Nu är det inte så att alla diskussioner syns inte i en Googling och alla diskussioner förs inte ens på nätet. Att vi konstaterade att monitorer som vi använder inom sjukvården, tex, får inbränningar är inget vi någonsin haft anledning att "diskuttera på nätet". Öht diskutterar jag aldrig yrkesrelaterade ämnen på nätet. Det är därför i princip uteslutande diskussioner som förs av hemanvändare som för på nätet.

Postad 22 maj 2018 - 17:20

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

• 779 inlägg
  • 1

Har jag aldrig hört talas om och en anledning att folk ens köpte de var ju att de inte kan få det. Många valde dumt nog bort plasma på grund av det. Berätta gärna exakt vilka LCD som fått inbränning och som du känner till av egen erfarenhet.

Finns det en tråd om inbränning på LCD?

Vad tv-apparater suger alltså och då måste alla dessa data-skärmar folk har vara fulla med inbränningar och varför har inte min laptop-skärm det efter alla år?

Du verkar tala om image retention som är något annat än inbränning. Säg inte att jag efter alla år hamnat i ett krig mellan LCD och plasma-fantaster igen som till och med skapar myter.

Patologisk lögnare än en svår psykisk sjukdom eller störning.

jag har fått permanenta inbränningar på min LCD till datorn  så nog går det men det är väldigt ovanligt .. ska sägas att denna LCD köptes in typ 2004 och var 10 år när den hamnade på soptippen  ;)

Postad 23 maj 2018 - 21:25

.:GRiFFiN:.
  • .:GRiFFiN:.
  • Forumräv

• 954 inlägg
  • 0
Måste haft kontrast til max eller nått. Jag har haft kuron min med statisk bild över natt flera gånger utan tecken til skugga eller inbränning.

Postad 24 maj 2018 - 08:56

trebban
  • trebban
  • Über-Guru

• 16 343 inlägg
  • 0

Det kan bero på att Kuron slocknar om inget händer. I alla fall gör min det.

Postad 25 maj 2018 - 11:25

.:GRiFFiN:.
  • .:GRiFFiN:.
  • Forumräv

• 954 inlägg
  • 0

Nej min gör inte det. Jag har aktiverat det men det funkar inte. Dock ska kodi släcka ner men hade glömt aktivera detta på den också. Nu funkar det och blir kolsvart efter 3minuter, men jag har vaknat i soffan 2ggr med full ljusstyrka och tänkt att "ok nu är jag körd" men nejdå ser inte spår av nånting. :) Jag har dock max nits på 100 på vitt och i kodi har jag est..nånting skin som är blått och den är mörkblå i browsingmode så inte så illa, men det var en thumb där som var ljus, men som sagt...har gått bra.

Även taggad med Oled, lcd, plasma

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Leverans
    tberacing
    2018-05-27 07:19:50
  • Fujifilm X-T2
    Tomme
    2018-05-25 14:12:07
  • Dynaudio Special 40
    lengmo
    2018-05-25 10:35:36
  • Dynaudio Special 40
    lengmo
    2018-05-25 10:30:35
  • Känns konstigt med svart tak men det blir ett väldigt lugn av det :)
    ers
    2018-05-25 06:50:54
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Prisjakt © 2000 - 2018 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.