Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Inbränningar på TV4 morgon

102 svar till detta ämne Oled lcd plasma
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 22 maj 2018 - 08:43

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Kristallerna minns ett läge efter lång statisk visning och stannar kvar i det läget. Det är inte inbränning. Det bara liknar det. Det finns hur många bilder som helst på LCD "Image Persistance". 

 

Spökbilder (Image Retention) på Oled och plasma är för mig helt naturligt eftersom de använder strålande teknik. Det undviks genom att visa så varierat bildinnehåll som möjligt. Jag har redan spökbilder (jag undviker att kalla det inbränning så länge jag vet att det kan försvinna) från text.

 

Vill man bli av med inbränning så får man räkna med att visa varierat bildinnehåll under en lång tid. Det är då ytan kring spökbilden man måste "bränna" in jämt. Man kan likna det vid solbränna där man måste vrida runt kroppen och exponera den lika mycket mot solen. Idrottsmän och kvinnor inom cykel får lätt ojämn bränna då tröjan måste vara på under utövning. 



#52

Postad 22 maj 2018 - 09:17

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0
Vet också folk som har fått det så inte omöjligt, dock väldigt sällsynt. Detta har varit på apparater som har väldigt många timmar.

#53

Postad 22 maj 2018 - 09:27

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Permanenta "inbränningar" har jag sett hur många som helst av på LCD-skärmar. Det handlar då om statiska bilder som står på dygnet runt i åratal. Tex övervakningskärmar. Det är alltså inte TV vi talar om.



#54

Postad 22 maj 2018 - 09:29

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

  • 910 inlägg
  • 0

Kristallerna minns ett läge efter lång statisk visning och stannar kvar i det läget. Det är inte inbränning. Det bara liknar det. Det finns hur många bilder som helst på LCD "Image Persistance". 

 

Spökbilder (Image Retention) på Oled och plasma är för mig helt naturligt eftersom de använder strålande teknik. Det undviks genom att visa så varierat bildinnehåll som möjligt. Jag har redan spökbilder (jag undviker att kalla det inbränning så länge jag vet att det kan försvinna) från text.

 

Vill man bli av med inbränning så får man räkna med att visa varierat bildinnehåll under en lång tid. Det är då ytan kring spökbilden man måste "bränna" in jämt. Man kan likna det vid solbränna där man måste vrida runt kroppen och exponera den lika mycket mot solen. Idrottsmän och kvinnor inom cykel får lätt ojämn bränna då tröjan måste vara på under utövning. 

Jag fick inbränningar på grund av TV 10:s korkade utformning av logotyp och jag fick byta ut panelen på tv:n förra veckan. Många av kanalerna har de facto bytt till semitransparenta logotyper, men inte alla.


Redigerat av Unregistereded94f3cc, 22 maj 2018 - 09:31.


#55

Postad 22 maj 2018 - 09:37

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Inbränning på LCD var en myt som dog ut ungefär 2011 kunde jag konstatera genom en googling.


Nej, det är inte en myt.

Att det händer på en TV hemma i vardagsrummet är däremot väldigt osannolikt. En del IPS-paneler får tillfällig retention dock, men det försvinner efter en stund.

LCD-TV och datorkärmar som visar statiska bilder dygnet runt får inbränningar med tiden, men det tar oftast flera år.

#56

Postad 22 maj 2018 - 12:10

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Inbränning på LCD var en myt som dog ut ungefär 2011 kunde jag konstatera genom en googling. Efter 2011 finns ingen sådan diskussion på nätet.

Nu är det inte så att alla diskussioner syns inte i en Googling och alla diskussioner förs inte ens på nätet. Att vi konstaterade att monitorer som vi använder inom sjukvården, tex, får inbränningar är inget vi någonsin haft anledning att "diskuttera på nätet". Öht diskutterar jag aldrig yrkesrelaterade ämnen på nätet. Det är därför i princip uteslutande diskussioner som förs av hemanvändare som för på nätet.



#57

Postad 22 maj 2018 - 17:20

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 1

Har jag aldrig hört talas om och en anledning att folk ens köpte de var ju att de inte kan få det. Många valde dumt nog bort plasma på grund av det. Berätta gärna exakt vilka LCD som fått inbränning och som du känner till av egen erfarenhet.

 

Finns det en tråd om inbränning på LCD?

 

Vad tv-apparater suger alltså och då måste alla dessa data-skärmar folk har vara fulla med inbränningar och varför har inte min laptop-skärm det efter alla år?

 

Du verkar tala om image retention som är något annat än inbränning. Säg inte att jag efter alla år hamnat i ett krig mellan LCD och plasma-fantaster igen som till och med skapar myter.

 

Patologisk lögnare än en svår psykisk sjukdom eller störning.

 

jag har fått permanenta inbränningar på min LCD till datorn  så nog går det men det är väldigt ovanligt .. ska sägas att denna LCD köptes in typ 2004 och var 10 år när den hamnade på soptippen  ;)



#58

Postad 23 maj 2018 - 21:25

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Måste haft kontrast til max eller nått. Jag har haft kuron min med statisk bild över natt flera gånger utan tecken til skugga eller inbränning.

#59

Postad 24 maj 2018 - 08:56

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Det kan bero på att Kuron slocknar om inget händer. I alla fall gör min det.



#60

Postad 25 maj 2018 - 11:25

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Nej min gör inte det. Jag har aktiverat det men det funkar inte. Dock ska kodi släcka ner men hade glömt aktivera detta på den också. Nu funkar det och blir kolsvart efter 3minuter, men jag har vaknat i soffan 2ggr med full ljusstyrka och tänkt att "ok nu är jag körd" men nejdå ser inte spår av nånting. :) Jag har dock max nits på 100 på vitt och i kodi har jag est..nånting skin som är blått och den är mörkblå i browsingmode så inte så illa, men det var en thumb där som var ljus, men som sagt...har gått bra.



#61

Postad 07 augusti 2018 - 11:07

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Efter 1,5 år har jag för första gången sett en inbränning/retention, "morgonsolen"! :angry:

Ser nyhetsmorgon kanske några få procent av totala tittandet!

Blir till att undvika det programmet och försöka få bort det med "Clear panel noise"!



#62

Postad 07 augusti 2018 - 11:26

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0
Hur många h blir några få procent?

#63

Postad 07 augusti 2018 - 12:01

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Hur många h blir några få procent?

 

Gissningsvis: 100-200h på 1,5 år. Men varierat tittande dom andra 97-99%.

Minst 6 mån. sen jag körde fullständig "clear panel" sist kan tilläggas.

Körde en inatt så får se om det har hjälpt?

Bryter aldrig strömmen, så den mindre rensningen körs som den ska.



#64

Postad 07 augusti 2018 - 12:18

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0
Räcker med så mycket mer gult då. Gult verkar gå som en gul tråd bland alla rapporteringar. Ja kanske lite röd tråd också.

#65

Postad 07 augusti 2018 - 18:30

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Inbränningsproblem med Oled var något jag förutsåg flera år innan de släpptes till försäljning.
Det var alla utvecklingsrapporter om väldigt ojämnt åldrande av olika färger som gav varningsflagga.
Ajdå tänkte jag, det låter lite dom att plasmans nackdel får leva vidare i ny skepnad.
Inte kunde jag tänka mig att Oled till och med skulle vara känslig för passiv belysning av solljus.
Perfekt skön bild när det beger sig men man måste behanda sin tv med silkeshanskar.

#66

Postad 07 augusti 2018 - 18:48

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Räcker med så mycket mer gult då. Gult verkar gå som en gul tråd bland alla rapporteringar. Ja kanske lite röd tråd också.

 

 

:D

 

Fått inbränning på min B6 p.g.a gul text på Netflix, efter två år av varierat material (även helt utan textning). Gult är fult på OLED.



#67

Postad 07 augusti 2018 - 18:48

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Ja det e himla trist. Undrar om det blir nå bättre om ett par år el om tekniken i sig är sådan

#68

Postad 07 augusti 2018 - 18:55

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0

Byt avatar mikkiz ;) 

 

Indirekt solljus var nytt dock?



#69

Postad 07 augusti 2018 - 19:03

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Byt avatar mikkiz ;)

Indirekt solljus var nytt dock?

Har sony led, dont need to :)
Men planen har hela tiden varit att nästa tv blir en oled om ett par år....

Redigerat av mikkiz, 07 augusti 2018 - 19:04.


#70

Postad 07 augusti 2018 - 19:50

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Inget nämnt om indirekt solljus, menade passiv avstängd TV med direkt solljus.
Kunde varit mer tydlig hehe.

#71

Postad 07 augusti 2018 - 20:12

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

  • 910 inlägg
  • 0

Räcker med så mycket mer gult då. Gult verkar gå som en gul tråd bland alla rapporteringar. Ja kanske lite röd tråd också.


Som jag skrivit i en annan tråd. Jag fick TV 10 korkade, korkade, korkade logga som en permanent inbränning på min LG oled-tv.

#72

Postad 07 augusti 2018 - 21:45

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0

Inget nämnt om indirekt solljus, menade passiv avstängd TV med direkt solljus.
Kunde varit mer tydlig hehe.

Fattar fortfarande inte. Tvn är avstängd men den har direkt solljus på sig? 



#73

Postad 07 augusti 2018 - 22:34

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Om solen lyser direkt på en oleds panelyta får den inbränning på det belysta området.
Är det klart nog nu?

#74

Postad 07 augusti 2018 - 22:44

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Testat nu efter "Clear panel noise" och några timmars tittande.

Blitt bättre, men morgonsolen kan ses svagt i vissa scener om man letar efter den.

Men kommer att undvika Nyhetsmorgon i fortsättningen så det inte blir värre.



#75

Postad 07 augusti 2018 - 22:57

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0

Om solen lyser direkt på en oleds panelyta får den inbränning på det belysta området.
Är det klart nog nu?

Ja då är jag med. Måste ha glas som skyddar mot uv-ljus?



#76

Postad 19 augusti 2018 - 15:10

burre10
  • burre10
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Nu har det hänt även mig, Oled E6 65. Den förbaskade morgonsolen permanent inbränd . Pratade med supporten, gjorde panelrensning 5 gånger. Inte borta och syns som sagt vid vissa färger. Ex fotboll grönt gräs. Är 1,5 år gammal. Någon som försökt få panelen utbytt garanti reklamation? Menar morgonsolen TV4 nyhetsmorgon som har blivit inbränd.

Redigerat av burre10, 19 augusti 2018 - 20:06.


#77

Postad 19 augusti 2018 - 15:23

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0
Vad tror ni att ni har för snitt-tid med solen framme, samt vad kör ni oled-Light på?

#78

Postad 19 augusti 2018 - 17:49

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Det känns som jag aldrig kommer att gå över till oled.
Jag är helt nöjd med min 82" LCD som man inte behöver tänka på hur den används.
Men ifall Sony går över till Crystal LED då kan jag nog bli spekulant när priserna har nått rätt nivå.
https://en.m.wikiped...iki/Crystal_LED

#79

Postad 19 augusti 2018 - 21:23

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0

Gör solljus som lyser på displayen att det blir inbränningar fast tv är avslagen?

Låter ju helt bisarrt



#80

Postad 19 augusti 2018 - 21:33

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Jupp, det stämmer. Se upp för direkt solljus på panelytan.

#81

Postad 20 augusti 2018 - 08:10

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Direkt genom fönstret?



#82

Postad 20 augusti 2018 - 09:00

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Har sett en film på YT där man kan se påverkan på en oled av direkt solljus på skärmen så det verkar stämma. Dock såg jag även en film från samma snubbe som visade att inbränningarna från solljuset försvunnit efter paneltvätt. Så i hans fall verkar det inte varit permanent iaf... 



#83

Postad 20 augusti 2018 - 09:03

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0

Lever han i arizona i typ 50 graders hetta? Antar de är värmestrålningen som påverkar? Låter ju som en skröna annars :)



#84

Postad 20 augusti 2018 - 09:22

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 1

Filmen jag sett är från en kille i UK. Iaf om man ska gå på dialekten...

 

https://www.youtube.com/watch?v=7vgtZTFKKpI


Redigerat av peppelito, 20 augusti 2018 - 09:22.


#85

Postad 22 augusti 2018 - 14:58

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

  • 3 103 inlägg
  • 0

Och Oled som ska vara så bra. haha :D



#86

Postad 22 augusti 2018 - 17:03

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0

Och Oled som ska vara så bra. haha :D

Kan hända på LCD också så vet inte vart du vill komma? Sen att skratta när nån fått sin tv förstörd känns ju sådär...



#87

Postad 22 augusti 2018 - 21:20

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
På oled tar det några timmar med lite oflyt.
På lcd måste man köra statisk bild i åratal
Så det är en viss markant skillnad mellan teknologierna.

#88

Postad 22 augusti 2018 - 21:34

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0

På oled tar det några timmar med lite oflyt.
På lcd måste man köra statisk bild i åratal
Så det är en viss markant skillnad mellan teknologierna.


Jag svarade på "solljus-problemet" men ditt inlägg kanske inte var ett svar på mitt inlägg? 😎

#89

Postad 23 augusti 2018 - 06:20

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Solljusinbränning på LCD är nått nytt för mig.
Har aldrig hört talas om det och heller aldrig märkt av det vare sig hemma eller på jobbet där panelerna får gott om soljus på sig.
Så jag står fast vid min åsikt att inbränning på en LCD är svårt att få till.

#90

Postad 23 augusti 2018 - 06:59

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Hur kunde diskussionen gå från TV4s sollogga på Nyhetsmorgon till att handla om att utomhussolen lyser in genom fönstret på skärmen? :blink:



#91

Postad 23 augusti 2018 - 08:44

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Det är magin med forumdiskussioner hehe

#92

Postad 24 augusti 2018 - 07:21

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 678 inlägg
  • 0
Sol****t syntes väldigt väl igår i början på the running man på 12:an. I introt som är helröd bakgrundsbild så var det väldigt tydligt. Bara maila och kräv arr de åtminstånde ”gråar” ner den. Tyvärr har svt morgonprogram blivit så dåligt att det inte går att se mer än en halvtimme.

#93

Postad 24 augusti 2018 - 08:15

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0

Hur kunde diskussionen gå från TV4s sollogga på Nyhetsmorgon till att handla om att utomhussolen lyser in genom fönstret på skärmen? :blink:


Sol som sol 😎

#94

Postad 24 augusti 2018 - 08:52

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Sol som sol

Skicka in ett klagomål till NASA och be dem att dämpa belysningen.


Redigerat av agpath, 24 augusti 2018 - 08:52.


#95

Postad 20 september 2018 - 16:35

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Testat nu efter "Clear panel noise" och några timmars tittande.

Blitt bättre, men morgonsolen kan ses svagt i vissa scener om man letar efter den.

Men kommer att undvika Nyhetsmorgon i fortsättningen så det inte blir värre.

 

Update: Kan inte längre se några spår av den vid normalt tittande på B6:an. Inte testat med nån testbild.

Har sett minimalt på 4-morgon och då haft bildläge ECO som ser lite dämpat ut.

Så det var inte permanent inbränt denna gången B)



#96

Postad 21 november 2018 - 15:14

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Vem av er har kontaktat AB? :D

 

https://www.aftonbla...-ar-for-javligt

 

 


Nyhetsmorgons klassiska sol brände fast i skärmen.

Nu tvingas Stefan Bodin, 64, laga sin nya 35 000 kronors-tv – och varnar andra tittare för logotyphaveriet.

– Jag kan aldrig mer se på TV4, säger han.

 

 


Stefan Bodin har varit i kontakt med TV4:s tittarservice, som bekräftat att flera tittare haft samma problem. Nu ska de, enligt sitt svar, se över Nyhetsmorgons grafik.

”Ni är många tittare som har hört av er till oss gällande detta och vi har kommunicerat det vidare till ansvariga. Eftersom att solen är en del av vår grafiska profil så kommer det däremot att ta lite tid med att hitta ett annat alternativ till detta”, skriver tittarservice i ett mejl till Stefan som Nöjesbladet tagit del av.

Nöjesbladet har sökt TV4.

 

Kanske händer något nu? Solen ser fan för jävligt!

 

Förutom den loggan är väl Disney som har värst logga ena hörnet stor som tusan


Redigerat av Ironse, 21 november 2018 - 15:17.


#97

Postad 22 november 2018 - 11:57

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Och Oled som ska vara så bra. haha :D


Kramar du din Samsung varje kväll? ;)

OLED är ”så bra”, men statiska bilder med framförallt gult är en svag punkt.

Rtings tester visar att med material utan statisk grafik (t ex call of duty-exemplet) blir det inga inbränningar efter vad som motsvarar 7 års spelande, två timmar om dagen.

I Fifa 18 med statisk grafik (inte gul) blev det en svag inbränning efter motsvatande tid.

#98

Postad 22 november 2018 - 12:33

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Fast folk här på forumet har ju fått inbränt undertexter på under 2år.

 

Sen går min tv med spel säkert 5 timmar om dagen (vi är felra i familjen som spelar olika tider).

 

Förutom det så tycker jag också rtings-testen visar positivt för inbrännings-problemet, men man bör få med sig att det är paneldifferens.



#99

Postad 22 november 2018 - 12:43

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 678 inlägg
  • 0
För mig syns solfanskapet vid röd bild/bakgrund. Ingen inbränning av textremsor vad jag kan se. Men man kan nästan känna hur ont tv:n får av allehanda statiska loggor. Har en tre år gammal (ny) LG 920v banantv.

#100

Postad 18 december 2018 - 11:04

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

  • 910 inlägg
  • 0

Just TV10:s korkade gula logotyp ledde till permanenta inbränningar på min oled. LG byte panel på garantin, men de kanaler som ännu inte gått över till semitransperanta loggor oaktat var i bilden de befinner sig kan enligt mig sluta sända helt. Okunnighet är bara förnamnet. 

 

Det går att ändra om bara viljan finns. Exempelvis så är TV6:s logga trefärgad i original, men i tv-utsändningar använder de sig av en enfärgad semitransperant logotyp. Det verkar med andra ord som att någon/några ha tänkt till. Samma sak gäller avseende Kanal 5, Svt 1 och 2 osv.


Redigerat av Unregistereded94f3cc, 18 december 2018 - 11:06.





Även taggad med Oled, lcd, plasma

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.