Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age [PC/PS4/Switch/3DS]

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Dragon Quest XI (Switch) (Nintendo Switch-spel) 0 0 (0) 599:-
Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age (PC) (PC-spel) 0 0 (0) Inga priser
Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age (PS4) (PlayStation 4-spel) 0 10 (1) 461:-

Postad 28 augusti 2018 - 15:47

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 36 189 inlägg
  • 1

Släpps ju snart. Hela 89 på Metacritic just nu  :) 

Första traditionella Dragon Quest till konsol sedan åttan på PS2. Nån mer än jag som är sugen på lite traditionellt JRPG?

Postad 29 augusti 2018 - 19:55

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 4 655 inlägg
  • 0
Jag är sugen :)
Är evigheter sen jag spelade ett Dragon Quest spel, så känns som att det är dags nu.

Postad 30 augusti 2018 - 10:09

MdaG
  • MdaG
  • Guru

• 4 916 inlägg
  • 0
Tror det var åttan jag spelade på PS2. Grindathon!

Postad 30 augusti 2018 - 13:46

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 36 189 inlägg
  • 0

Grindathon!

Bara farma metallslajmarna lite  ;)

Postad 03 september 2018 - 17:06

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 4 655 inlägg
  • 0
Spelet dök upp i brevlådan idag, och jag har spelat i ca 5 timmar.

Till skillnad mot Final Fantasy, så har Dragon Quest lyckats behålla sin klassiska identitet genom tiderna, och detta är jag glad för.
Jag har saknat ett modernt JRPG, som har samma känsla som på NES/SNES tiden, utan en massa överflödigt tjafs.
Storyn är, än så länge, rakt på sak, och gjord med glimten i ögat.
Striderna är precis som jag vill ha dom i ett JRPG, turn-based av old-School mallen.
Systemet är smidigt och lätt att förstå sig på, till skillnad mot de flesta moderna spel i genren, som gärna vill överkomplicera det hela.
Rösterna är lite väl överdrivet brittiska, till den gräns att det känns smått Monty Python emellanåt, men dom går att stänga av, om man inte gillar detta.
Personligen är jag mycket nöjd över att slippa höra japanska tjejer som skriker, stönar, och piper ut sin dialog, tills man vill köra en skruvmejsel genom trumhinnorna ;)

Kameran är inte den bästa, speciellt inte när trädgrenar m.m. täcker bilden, samt att kontrollerna är lite stela. Men det är ändå ganska så väntat i dom här spelen.

Jag har mycket svårt för moderna japanska rollspel, då det är för mycket trams, och överkomplicerade system. Men det här passar mig som handsken. Det är brutalt old-school, vilket vissa kanske ser som ett stort minus, men för mig ger det den där mysiga nostalgiska känslan, som jag inte känt av sen 90-talet :)

Postad 03 september 2018 - 23:06

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 36 189 inlägg
  • 0

Låter bra  :)

Själv hade jag gärna fått mitt nån vecka tidigare, med tanke på att det kommer "några" spel man vill lira framöver.

Postad 04 september 2018 - 16:04

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 36 189 inlägg
  • 0

Vad kör du för svårighetsgrad förresten och hur upplever du den? Läste att man kunde göra monstren svårare när man startar spelet, och sedan sänka vid behov (men då inte kunna höja igen).

Postad 04 september 2018 - 16:13

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 4 655 inlägg
  • 0

Hmm... jag var tvungen att googla detta, för jag såg inget om att man kunde ställa in svårighetsgraden i början.

Så antar att jag spelar på normal.

Är ca 11 timmar in i spelet nu, och jag hade inte förlorat en enda strid (så kan nog va värt att köra svårare i början). Men nu börjar det ändligen bli lite kämpigare och längre fighter :)

Spelet blir bara bättre och bättre :)

Redigerat av Svante Skoog, 04 september 2018 - 16:18.

Postad 06 september 2018 - 13:15

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 36 189 inlägg
  • 0

Hmm... jag var tvungen att googla detta, för jag såg inget om att man kunde ställa in svårighetsgraden i början.

Så antar att jag spelar på normal.

Ja kan vara lätt att missa. Kollade upp det och det ger inga fördelar som t.ex. extra exp så kändes ganska meningslöst att aktivera.

Jag testade på PS4 Pro först, mycket snyggt. Tyvärr har min Pro problem med JRPG verkar det som då den frös i Ni No Kuni 2 och nu även i detta, så jag bytte till att spela på den vanliga PS4:an. Jäklar vilken skillnad, vanliga PS4 körs i 900p, plötsligt såg det ut som 3DS i jämförelse, och då har jag bara en FHDTV. Pro kör 1700 nånting tror jag och CB upp till 4K. Med downsampling blir det en massiv skillnad i aliasing, särskilt märkbart när det är så mycket gräs i början.

Postad 06 september 2018 - 13:51

.:GRiFFiN:.
  • .:GRiFFiN:.
  • Veteran

• 1 564 inlägg
  • 0

Jag gillar random encounters men det är det vel inte i DragonQuest?

Men det er altså turbaserat? Är det med tid eller stoppar tiden när det är din tur?

Postad 06 september 2018 - 13:56

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 36 189 inlägg
  • 1

Jag gillar random encounters men det är det vel inte i DragonQuest?

Men det er altså turbaserat? Är det med tid eller stoppar tiden när det är din tur?

Fienderna går omkring och du kan gå på dem för att slåss. Övergår då till en turbaserad fight, tiden stoppas så man kan tänka.

Postad 06 september 2018 - 14:58

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 4 655 inlägg
  • 0

Är ungefär 25 timmar in nu :)

Mötte en boss som gav mig brutalt med pisk, gång på gång, att jag va nära att ge upp. Är lätt att man glömmer grinda upp sig i level, när man rusar vidare till nästa storymoment.

Men jag fann en liten ö, där man snabbt kan håva in extra XP, och då åkte den på stryk direkt.

Rekommenderar ändå att man väntar med att grina upp sig rejält i levels, tills man fått ihop alla följeslagarna.

Annars kan det lätt bli att de som joinar sist, hamnar rejält efter med detta.

Är omöjligt att sluta spela :D

Men får kanske bli en paus i morrn, när Spider-Man dyker upp ;)

Postad 07 september 2018 - 15:12

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 36 189 inlägg
  • 0

Annars kan det lätt bli att de som joinar sist, hamnar rejält efter med detta.

Hamnar inte alla efter om man inte grindar då =P?

Måste säga att UE4 gör sig riktigt bra i detta. Ta en stund och kolla in detaljerna. För en som är van vid typ Tales-grafik så är det här på nästa nivå när det gäller tecknad JRPG-grafik. Slår även Ni No Kuni 2 utan problem.

Postad 07 september 2018 - 15:25

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 4 655 inlägg
  • 0

Hamnar inte alla efter om man inte grindar då =P?

De sista karaktärerna som joinar, ligger på runt 20 i level.

Så har man vid det laget grindat upp de gamla karaktärerna, till 40 i level, så halkar dom nya rejält efter.

Alla karaktärerna får lika mycket i experience efter en fight, vilket gör att dom hamnar på ungefär samma nivå.

Hela gruppen ligger på ca 25 just nu.

Man kan bara använda sig av 4 under striderna, men när nån stuper, så kan man plocka in från reserven, och då är det inte kul om nån av dom ligger efter rejält i level, då det blir som att kasta in en tandpetare i striden ;)

Postad 07 september 2018 - 16:27

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 36 189 inlägg
  • 0

De sista karaktärerna som joinar, ligger på runt 20 i level.

Så har man vid det laget grindat upp de gamla karaktärerna, till 40 i level, så halkar dom nya rejält efter.

Alla karaktärerna får lika mycket i experience efter en fight, vilket gör att dom hamnar på ungefär samma nivå.

Hela gruppen ligger på ca 25 just nu.

Man kan bara använda sig av 4 under striderna, men när nån stuper, så kan man plocka in från reserven, och då är det inte kul om nån av dom ligger efter rejält i level, då det blir som att kasta in en tandpetare i striden ;)

Jo jag förstår. Men om du inte grindar upp dina gubbar innan så blir det väl bara att du får fler tandpetare? Då fienderna inte verkar skala efter ens maxnivå ändå.

Men jag ska försöka att inte grinda förrän jag fått alla, behövs inte so far ändå.

Postad 07 september 2018 - 17:36

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 4 655 inlägg
  • 0
Nej det behövs inte.
innan man fått ihop hela gruppen, så är spelet väldigt enkelt. Men sen blir det äntligen svårare. Men är glad att jag inte valde Hard mode, för då hade jag nog aldrig kommit förbi en av bossarna :D

Postad 07 september 2018 - 18:18

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 36 189 inlägg
  • 0

Men är glad att jag inte valde Hard mode, för då hade jag nog aldrig kommit förbi en av bossarna :D

Om du väljer det, kan du sänka nivån när du vill. Men sedan inte höja den igen.

Postad 08 september 2018 - 09:41

• Veteran

• 1 564 inlägg
  • 0

Man får ju mer och mer XP för nya fiender (eftersom dom blir svårare) och dom som redan är hög level får mycket längre til nästa level. Min erfarenhet av jrpg är att det är bara att köra på med storyn och sidequests så jämnar det ut sig av sig själv.

Postad 08 september 2018 - 15:14

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 36 189 inlägg
  • 0

Min erfarenhet av jrpg är att det är bara att köra på med storyn och sidequests så jämnar det ut sig av sig själv.

Då bör du inte spela Octopath Traveler och ta dig an hemliga bossen  :D

Jag har spelat många JRPG där vissa karaktärer blir jätteklena så att man inte använder dem. Värst är ju spelen där de utanför partyt inte får exp.

Postad 08 september 2018 - 16:15

• Veteran

• 1 564 inlägg
  • 0
Ja men dom kommer snabbt upp i levlar bara man använder dom, men ja det är ofta en cutoff när det blir svårt att byta men vafan, hur mycket velar ni med partyt? =P

Postad 08 september 2018 - 17:53

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 36 189 inlägg
  • 0

Ja men dom kommer snabbt upp i levlar bara man använder dom

Bara man grindar i mååånga timmar i vissa spel  ;)

Men i det här spelet får ju alla utanför partyt exp så borde inte vara något större problem.

Postad 19 september 2018 - 18:11

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 36 189 inlägg
  • 0

MHB:s recension

Postad 19 september 2018 - 18:23

• Veteran

• 1 564 inlägg
  • 0

Verkar vara ett stabilt JRPG som levererar der det ska.

Postad 19 september 2018 - 19:27

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 36 189 inlägg
  • 0

Ja fast byt ut stabilt mot grymt, budgeten är "genom taket" jämfört med de flesta JRPG  :) .

Däremot vet jag inte om försäljningen går så bra. Lyckat i Japan med 3 mille, men i väst var det nog inte någon bra tajming. De planerar ingen DLC heller.

Postad 20 september 2018 - 17:27

Agaton
  • Agaton
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 0
Kändes bra att sponsra detta spel på releasen, ser ju riktigt härligt ut. Nu måste jag bara klara Spider-Man och Shadow of the Tomb Raider för att få tid att spela det.

Postad 22 december 2018 - 07:53

Drake001
  • Drake001
  • Veteran

• 2 008 inlägg
  • 0
DQ11-Switch_12-21-18.jpg

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2019 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.