Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

JVC 4K projektor modeller: DLA-N5, N7, NX9

941 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
JVC DLA-N5 (Projektorer) 3 7 (1) 70 000:-
JVC DLA-N7 (Projektorer) 1 8,75 (3) 89 990:-
JVC DLA-NX9 (Projektorer) 1 (0) 199 990:-
1 relaterade trådar

#851

Postad 02 december 2021 - 07:01

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Du får scrolla tillbaka lite i tråden, räcker till föregående sida😊

Redigerat av mcmike, 02 december 2021 - 07:02.


#852

Postad 12 december 2021 - 15:00

fe1b67571bef06b5a7b6466531ed95e3
  • fe1b67571bef06b5a7b6466531ed95e3
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Hej
Vet att nu är det dom nya modellerna som gäller men har en fråga angående N5/N7..😅😁

Någon som testat N5'an mot N7'an i ett mörkt dedikerat biorum hur stor skillnad det verkligen är i mellan dom..?

I mitt rum så sitter projektorn ca 5.5 meter från en 108" vit Euroscreen flexwhite 1.0.
Jag sitter ca 3.5 meter från duken.

Har en äldre jvc x3'a i dag.

#853

Postad 12 december 2021 - 20:00

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0

En N7 är bättre än en N5, främst i absolut svärta och kontrast. 
Även något o skärpa beroende på vilket ex av N5 man jämför mot. 
Frågan är hur resten av ditt rum och dina förutsättningar ser ut?

Det kan absolut vara värt att gå upp på N7 men det är troligare att samma summa gör mer nytta någon annanstans i anläggningen. 
 

Kan vi få lite förutsättningar från dig och gärna lite hur du prioriterar så blir det enklare att hjälpa.
i slutändan finns det såklart ingenting som slår att åka och titta med egna ögon på skillnaderna och vad de eventuellt är värda för dig. 
Men ge oss lite mer att gå på. 
 

Med vänlig hälsning, Jacob 



#854

Postad 12 december 2021 - 23:15

fe1b67571bef06b5a7b6466531ed95e3
  • fe1b67571bef06b5a7b6466531ed95e3
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

En N7 är bättre än en N5, främst i absolut svärta och kontrast.
Även något o skärpa beroende på vilket ex av N5 man jämför mot.
Frågan är hur resten av ditt rum och dina förutsättningar ser ut?
Det kan absolut vara värt att gå upp på N7 men det är troligare att samma summa gör mer nytta någon annanstans i anläggningen.

Kan vi få lite förutsättningar från dig och gärna lite hur du prioriterar så blir det enklare att hjälpa.
i slutändan finns det såklart ingenting som slår att åka och titta med egna ögon på skillnaderna och vad de eventuellt är värda för dig.
Men ge oss lite mer att gå på.

Med vänlig hälsning, Jacob



Har mörkt tak och väggar mörk matta. Tittar blandat på 4k filmer och vanlig bluray med en oppo udp-203 bluray spelare streamar rätt mycket från en apple tv4k också.
Kollar rätt mycket serier och mycket sport också.

#855

Postad 13 december 2021 - 07:52

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Har mörkt tak och väggar mörk matta. Tittar blandat på 4k filmer och vanlig bluray med en oppo udp-203 bluray spelare streamar rätt mycket från en apple tv4k också.
Kollar rätt mycket serier och mycket sport också.

Se inlägg #501 från Marcus😊

Redigerat av mcmike, 13 december 2021 - 07:53.


#856

Postad 13 december 2021 - 10:08

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 1

Tack för utvecklingen av rummet.

Jag tänkte mer på systemets helhet men detta är jättebra information.

Ju bättre förutsättningar desto bättre möjligheter att utnyttja projektorers kontrast och svärta.

 

Jag skulle gissa på att du kommer uppleva större skillnad med en N5 och tex en Screen Research SolidPix duk, än med N7 och Euroscreen-duken i ditt rum. 

Jag skulle också gissa att du kommer hitta andra ställen i anläggningen, ljud/akustik/sittkomfort/mm, där mellanskillnaden gör större nytta.

MEN jag tycker absolut du ska kika på dem. 

Jag kör själv N5:an hemma och har jämfört mot N7, där jag helt klart tycker N7 får svart svartare. 

Men jag sitter aldrig och saknar svärta med N5.  

Jag har ett ljuskontrollerat helt svart rum, men en 305cm bred Screen Research ClearPix (ljudtransparent) duk.

 

I mitt fall prioriterade jag en sub till för mellanskillnaden till N7. :rolleyes:

 

MVH

/Jacob 



#857

Postad 13 december 2021 - 12:54

fe1b67571bef06b5a7b6466531ed95e3
  • fe1b67571bef06b5a7b6466531ed95e3
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Se inlägg #501 från Marcus😊


Tack..😊👍

Tack för utvecklingen av rummet.
Jag tänkte mer på systemets helhet men detta är jättebra information.
Ju bättre förutsättningar desto bättre möjligheter att utnyttja projektorers kontrast och svärta.

Jag skulle gissa på att du kommer uppleva större skillnad med en N5 och tex en Screen Research SolidPix duk, än med N7 och Euroscreen-duken i ditt rum.
Jag skulle också gissa att du kommer hitta andra ställen i anläggningen, ljud/akustik/sittkomfort/mm, där mellanskillnaden gör större nytta.
MEN jag tycker absolut du ska kika på dem.
Jag kör själv N5:an hemma och har jämfört mot N7, där jag helt klart tycker N7 får svart svartare.
Men jag sitter aldrig och saknar svärta med N5.
Jag har ett ljuskontrollerat helt svart rum, men en 305cm bred Screen Research ClearPix (ljudtransparent) duk.

I mitt fall prioriterade jag en sub till för mellanskillnaden till N7. :rolleyes:

MVH
/Jacob


Hade du möjlighet att jämföra dom hemma hos dig eller testade du dom bredvid varandra i butik..?

#858

Postad 13 december 2021 - 14:35

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0

Både och... :)

 

Jag har dock jobbat med projektorer i 20+ år varav nästan ett decennium av dessa tillsammans med Marcus på The Rock, så jag är väldigt säker på att vi tittar på samma sätt och ser samma saker. Säger Marcus att det var liten eller ingen skillnad hos dem så var det det, och säger jag att det var en skillnad hos mig så var det det. 

Som jag sa tidigare så beror det bla på rummet och på vilket exemplar av N5 man jämför mot och en del annat.

 

Det är därför det är så viktigt att titta själv och bilda sig en egen uppfattning. 

Men då är det oxå lika viktigt att man jämför Äpplen med Äpplen, dvs båda kalibrerade och ställda att prestera sitt respektive bästa.  

 

Har man en grym duk, ett kanon-ljud som man är nöjd med, sitter skönt, har behagligt klimat i bion, och är allmänt nöjd med allt annat, och åker och tittar och upplever N7 bättre så är det klart man ska köpa den. (Givet att man har budgeten såklart). 

 

Man borde alltid spendera pengarna där man får bäst lyft av upplevelsen! :)

N7:an är grym så det är ett fantastiskt köp oavsett. Det är väl snarare så att N5:an är lite för bra för sin klass. ;)

Titta så du inte köper grisen i säcken och är du nöjd med vad du ser så kommer det bli jättebra. 

 

 

MVH

/Jacob 



#859

Postad 13 december 2021 - 15:57

fe1b67571bef06b5a7b6466531ed95e3
  • fe1b67571bef06b5a7b6466531ed95e3
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Både och... :)

Jag har dock jobbat med projektorer i 20+ år varav nästan ett decennium av dessa tillsammans med Marcus på The Rock, så jag är väldigt säker på att vi tittar på samma sätt och ser samma saker. Säger Marcus att det var liten eller ingen skillnad hos dem så var det det, och säger jag att det var en skillnad hos mig så var det det.
Som jag sa tidigare så beror det bla på rummet och på vilket exemplar av N5 man jämför mot och en del annat.

Det är därför det är så viktigt att titta själv och bilda sig en egen uppfattning.
Men då är det oxå lika viktigt att man jämför Äpplen med Äpplen, dvs båda kalibrerade och ställda att prestera sitt respektive bästa.

Har man en grym duk, ett kanon-ljud som man är nöjd med, sitter skönt, har behagligt klimat i bion, och är allmänt nöjd med allt annat, och åker och tittar och upplever N7 bättre så är det klart man ska köpa den. (Givet att man har budgeten såklart).

Man borde alltid spendera pengarna där man får bäst lyft av upplevelsen! :)
N7:an är grym så det är ett fantastiskt köp oavsett. Det är väl snarare så att N5:an är lite för bra för sin klass. ;)
Titta så du inte köper grisen i säcken och är du nöjd med vad du ser så kommer det bli jättebra.


MVH
/Jacob


Ok,
Att det kan skilja på vilken N5'a man köper..? Vad beror det på..?
Och är det jvc som är på toppen bland projjar tycker du.? som jag tyckte när jag köpte min gammla.
Eller någon som kommit i kapp dom.?

#860

Postad 13 december 2021 - 17:34

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0

Hela poängen med N7 är ju att man har högre jämnhet iom att man använder de bästa handplockade komponenterna, så det faller sig ganska logiskt att N5 kan variera mera. Det är ju precis det man betalar för.

 

När det gäller bästa projektorn i klassen så handlar det om tycke och smak. 

Jag är själv ruskigt svag för Sonys bildkaraktär men har (läs hade innan Lumagen Radience Pro) behov av linsminne vilket kostade en rejäl slant extra när jag valde senaste projektorn. 

Idag hade jag valt en VW790 med laser, även om den kostar några kronor mer. 

Med det sagt vill jag vara tydlig med att N5 är den bästa projektorn jag någonsin ägt. 

 

De projekt jag jobbar med dagligen har dock betydligt större bild än normal och så fort du går över 4m bredd så räcker inte ens Z1 till om du vill ha adekvat ljusflöde. Då blir det Sony VW5000 eller uppåt. 

De två senaste projekten har haft en Sony GTZ380 (10.000 Ansi Lumen) och Barco Balder CinemaScope (4.000 Ansi Lumen, vilket behövs på de dukstorlekarna.  

 

Så JVC är jättebra... men bäst...?

Beror på vilka förutsättningar du har och vad du föredrar i en bild. 

För mig var N5 bäst när jag valde för min budget 

 

MVH

/Jacob 



#861

Postad 13 december 2021 - 17:44

fe1b67571bef06b5a7b6466531ed95e3
  • fe1b67571bef06b5a7b6466531ed95e3
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Hela poängen med N7 är ju att man har högre jämnhet iom att man använder de bästa handplockade komponenterna, så det faller sig ganska logiskt att N5 kan variera mera. Det är ju precis det man betalar för.

När det gäller bästa projektorn i klassen så handlar det om tycke och smak.
Jag är själv ruskigt svag för Sonys bildkaraktär men har (läs hade innan Lumagen Radience Pro) behov av linsminne vilket kostade en rejäl slant extra när jag valde senaste projektorn.
Idag hade jag valt en VW790 med laser, även om den kostar några kronor mer.
Med det sagt vill jag vara tydlig med att N5 är den bästa projektorn jag någonsin ägt.

De projekt jag jobbar med dagligen har dock betydligt större bild än normal och så fort du går över 4m bredd så räcker inte ens Z1 till om du vill ha adekvat ljusflöde. Då blir det Sony VW5000 eller uppåt.
De två senaste projekten har haft en Sony GTZ380 (10.000 Ansi Lumen) och Barco Balder CinemaScope (4.000 Ansi Lumen, vilket behövs på de dukstorlekarna.

Så JVC är jättebra... men bäst...?
Beror på vilka förutsättningar du har och vad du föredrar i en bild.
För mig var N5 bäst när jag valde för min budget

MVH
/Jacob


Ok,
Har ju bara en 108" 16:9 duk med ca 5.5 i mellan projjen och duken.
Vill helst inte lägga mer en 65"-80" på en ny Projektor är ju rätt mycket pengar än då kan jag tycka.🥴😅 Tänkte kolla vad som kan dyka upp på mellandagarna om det blir lite bättre priser.

Hela poängen med N7 är ju att man har högre jämnhet iom att man använder de bästa handplockade komponenterna, så det faller sig ganska logiskt att N5 kan variera mera. Det är ju precis det man betalar för.

När det gäller bästa projektorn i klassen så handlar det om tycke och smak.
Jag är själv ruskigt svag för Sonys bildkaraktär men har (läs hade innan Lumagen Radience Pro) behov av linsminne vilket kostade en rejäl slant extra när jag valde senaste projektorn.
Idag hade jag valt en VW790 med laser, även om den kostar några kronor mer.
Med det sagt vill jag vara tydlig med att N5 är den bästa projektorn jag någonsin ägt.

De projekt jag jobbar med dagligen har dock betydligt större bild än normal och så fort du går över 4m bredd så räcker inte ens Z1 till om du vill ha adekvat ljusflöde. Då blir det Sony VW5000 eller uppåt.
De två senaste projekten har haft en Sony GTZ380 (10.000 Ansi Lumen) och Barco Balder CinemaScope (4.000 Ansi Lumen, vilket behövs på de dukstorlekarna.

Så JVC är jättebra... men bäst...?
Beror på vilka förutsättningar du har och vad du föredrar i en bild.
För mig var N5 bäst när jag valde för min budget

MVH
/Jacob


Ok,
Har ju bara en 108" 16:9 duk med ca 5.5 i mellan projjen och duken.
Vill helst inte lägga mer en 65"-80" på en ny Projektor är ju rätt mycket pengar än då kan jag tycka.🥴😅 Tänkte kolla vad som kan dyka upp på mellandagarna om det blir lite bättre priser.

Hela poängen med N7 är ju att man har högre jämnhet iom att man använder de bästa handplockade komponenterna, så det faller sig ganska logiskt att N5 kan variera mera. Det är ju precis det man betalar för.

När det gäller bästa projektorn i klassen så handlar det om tycke och smak.
Jag är själv ruskigt svag för Sonys bildkaraktär men har (läs hade innan Lumagen Radience Pro) behov av linsminne vilket kostade en rejäl slant extra när jag valde senaste projektorn.
Idag hade jag valt en VW790 med laser, även om den kostar några kronor mer.
Med det sagt vill jag vara tydlig med att N5 är den bästa projektorn jag någonsin ägt.

De projekt jag jobbar med dagligen har dock betydligt större bild än normal och så fort du går över 4m bredd så räcker inte ens Z1 till om du vill ha adekvat ljusflöde. Då blir det Sony VW5000 eller uppåt.
De två senaste projekten har haft en Sony GTZ380 (10.000 Ansi Lumen) och Barco Balder CinemaScope (4.000 Ansi Lumen, vilket behövs på de dukstorlekarna.

Så JVC är jättebra... men bäst...?
Beror på vilka förutsättningar du har och vad du föredrar i en bild.
För mig var N5 bäst när jag valde för min budget

MVH
/Jacob


Ok,
Har ju bara en 108" 16:9 duk med ca 5.5 i mellan projjen och duken.
Vill helst inte lägga mer en 65"-80" på en ny Projektor är ju rätt mycket pengar än då kan jag tycka.🥴😅 Tänkte kolla vad som kan dyka upp på mellandagarna om det blir lite bättre priser.
Sorry blev dubbel tryckningar.😅🤣Men du ser väll det jag svar.😅

#862

Postad 13 december 2021 - 18:03

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Har ju bara en 108" 16:9 duk med ca 5.5 i mellan projjen och duken.
Vill helst inte lägga mer en 65"-80" på en ny Projektor är ju rätt mycket pengar än då kan jag tycka. Tänkte kolla vad som kan dyka upp på mellandagarna om det blir lite bättre priser.

När det gäller Jvc brukar det inte direkt vara några mellandagsrea rabatter. Sett några tusenlappar billigare gällande N5 dock, under BF. Har själv en N5 riktigt nöjd, men den bästa Jvc jag haft var x7000 gällande sdr material. HDR då är N5 överlägsen den.

Åk och kika om du kan hos en seriös åf. Tveksamt dock att du kan få båda demade samtidigt. Du kommer nog bli nöjd, oavsett vilken du väljer tror jag. Dock dina ögon som ska avgöra😊

Redigerat av mcmike, 13 december 2021 - 18:21.


#863

Postad 13 december 2021 - 22:15

fe1b67571bef06b5a7b6466531ed95e3
  • fe1b67571bef06b5a7b6466531ed95e3
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

När det gäller Jvc brukar det inte direkt vara några mellandagsrea rabatter. Sett några tusenlappar billigare gällande N5 dock, under BF. Har själv en N5 riktigt nöjd, men den bästa Jvc jag haft var x7000 gällande sdr material. HDR då är N5 överlägsen den.

Åk och kika om du kan hos en seriös åf. Tveksamt dock att du kan få båda demade samtidigt. Du kommer nog bli nöjd, oavsett vilken du väljer tror jag. Dock dina ögon som ska avgöra😊

Så är det ju..😊👍

Redigerat av fe1b67571bef06b5a7b6466531ed95e3, 13 december 2021 - 22:20.


#864

Postad 13 december 2021 - 22:19

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Det absolut bästa är om man kan få möjligheten att ta med sin egna projektor och få se skillnaden.

Kommer ihåg att jag gjorde detta för hundra år sedan på hembioconsult i Göteborg.

Det var tider det :)



#865

Postad 13 december 2021 - 23:22

fe1b67571bef06b5a7b6466531ed95e3
  • fe1b67571bef06b5a7b6466531ed95e3
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Det absolut bästa är om man kan få möjligheten att ta med sin egna projektor och få se skillnaden.
Kommer ihåg att jag gjorde detta för hundra år sedan på hembioconsult i Göteborg.
Det var tider det :)


👍

#866

Postad 14 december 2021 - 10:32

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Ja det hade varit spännande att se en x30 sida vid sida mot ex N5😁

Redigerat av mcmike, 14 december 2021 - 10:32.


#867

Postad 15 december 2021 - 17:30

fe1b67571bef06b5a7b6466531ed95e3
  • fe1b67571bef06b5a7b6466531ed95e3
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Vilka är dom bästa kalibrerarna runt Stockholm, Uppsala, Gävle områdena för projektorer..? Någon som har några erfarenheter och rekommendationer utifall det blir köp sen..?

#868

Postad 15 december 2021 - 20:00

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0

Ytterberg och Hörnell, tveklöst. 

Thomas Ytterberg, Pär Hörnell

Båda med massor av erfarenhet och kunnande. 
Om de sedan har tid är en annan femma.

De är inte heller gratis någon av dem men det är det aldrig när man ska ha de bästa,

Med vänlig hälsning, Jacob 


Redigerat av Colamannen, 15 december 2021 - 20:01.


#869

Postad 15 december 2021 - 21:14

fe1b67571bef06b5a7b6466531ed95e3
  • fe1b67571bef06b5a7b6466531ed95e3
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Ytterberg och Hörnell, tveklöst.

Thomas Ytterberg, Pär Hörnell
Båda med massor av erfarenhet och kunnande.
Om de sedan har tid är en annan femma.
De är inte heller gratis någon av dem men det är det aldrig när man ska ha de bästa,
Med vänlig hälsning, Jacob

Vet du något om Extreme solutions..?

Redigerat av fe1b67571bef06b5a7b6466531ed95e3, 15 december 2021 - 21:15.


#870

Postad 15 december 2021 - 23:46

RoMe
  • RoMe
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0

...

När det gäller bästa projektorn i klassen så handlar det om tycke och smak.
Jag är själv ruskigt svag för Sonys bildkaraktär men har (läs hade innan Lumagen Radience Pro) behov av linsminne vilket kostade en rejäl slant extra när jag valde senaste projektorn.
Idag hade jag valt en VW790 med laser, även om den kostar några kronor mer.

...

MVH
/Jacob


Hade inte JVCs nya laserproj NZ7 kunnat var ett alternativ till VW790?

Mvh/rome

#871

Postad 16 december 2021 - 11:41

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0

Jo säkert!

Men jag har inte haft förmånen att titta på den än.

Dock så är den ju ytterligare något dyrare. 

 

Det är ju två olika karaktärer, Sony och JVC. 

Inte rätt eller fel, inte bra eller dåligt, bara olika. 

Där får nog var och en hitta sin smak tror jag. 

På den tiden jag stod i butik och hade kö på projektorvisningar så var det ungefär lika många som var helt oförstående till att inte alla valde JVCn som det som tyckte detsamma om Sonyn. 

 

Men när VW790 droppat som den nu har finns det inte under den som är i närheten.

Över den däremot kommer den säkert få konkurrens, men för mig återstår det att se hur bra NZ7 är blir. 

Helt säker på att båda respektive kommer hitta sina kunder. :)

 

 

MVH

/Jacob



#872

Postad 17 december 2021 - 20:29

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Vilka är dom bästa kalibrerarna runt Stockholm, Uppsala, Gävle områdena för projektorer..? Någon som har några erfarenheter och rekommendationer utifall det blir köp sen..?


Många med mig använder Jvc egna autocal, finns mera info på sidan 16. Riktigt smidigt att använda själv, även om man är "nybörjare"😊

Redigerat av mcmike, 17 december 2021 - 20:30.


#873

Postad 18 december 2021 - 16:12

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Kikade på senaste av avsnittet av Hawkeye igår och hade en del flimmer. Testade även genom TV, där fanns inte detta! Bra märkligt, då det visar sig med både öppen och stängd Iris. Samma FW versioner i Apple TV:n!

Redigerat av mcmike, 18 december 2021 - 16:14.


#874

Postad 21 december 2021 - 01:50

fe1b67571bef06b5a7b6466531ed95e3
  • fe1b67571bef06b5a7b6466531ed95e3
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Hej igen
Finns det någon som laggt upp inställningar man ska ändra till för att få till det bäst som gäller i alla mörka biorum..?
Sen förstår jag att man behöver kalibrera olika.
För tex jvc dla-n7
Källor oppo udp-203 4k bluray player.
AppleTV 4k

Redigerat av fe1b67571bef06b5a7b6466531ed95e3, 21 december 2021 - 02:07.


#875

Postad 21 december 2021 - 09:30

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Köp denna och kör autocal så kommer du garanterar få bättre bild än att kopiera😊 Den finns att köpa för 1375kr genom Amazons.se, beställde min där.

https://www.grafisk-...lMaAquPEALw_wcB

Redigerat av mcmike, 21 december 2021 - 09:31.


#876

Postad 21 december 2021 - 11:34

fe1b67571bef06b5a7b6466531ed95e3
  • fe1b67571bef06b5a7b6466531ed95e3
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Köp denna och kör autocal så kommer du garanterar få bättre bild än att kopiera😊 Den finns att köpa för 1375kr genom Amazons.se, beställde min där.

https://www.grafisk-...lMaAquPEALw_wcB


Hej
Vill inte kopiera någons kalibrering.
Undra bara om det finns några allmänna settins som man bör ha från början..?

#877

Postad 21 december 2021 - 11:46

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

På en mer grundläggande nivå är det bättre att man använder testmönster och justerar utifrån dem. Det går förstås inte att få till vitbalansen eller spika ett visst ljusflöde med bara ögat men de mest vitala parametrarna går att få till, samt få en uppfattning om hur projektorn presterar. AVSHD är gratis och den kommer man väldigt långt med.

 

Att kopiera inställningar är ingen vidare bra idé alls och i synnerhet inte när det gäller projektorer då alla kombinationer med rum och dukar ger olika förutsättningar. Vad som gäller JVCs Autocal vet jag inte hur den är, men jag skulle inte råda någon av Datacolors mätare (Spyder) då kvalitetskontrollen är väldigt oviss. i1D3 är generellt sett ett mycket bättre val fast om den fungerar med JVCs egna programvara låter jag vara osagt. Däremot fungerar den givetvis med HCFR, CalMAN, ColourSpace och liknande programvaror.



#878

Postad 21 december 2021 - 11:52

fe1b67571bef06b5a7b6466531ed95e3
  • fe1b67571bef06b5a7b6466531ed95e3
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

På en mer grundläggande nivå är det bättre att man använder testmönster och justerar utifrån dem. Det går förstås inte att få till vitbalansen eller spika ett visst ljusflöde med bara ögat men de mest vitala parametrarna går att få till, samt få en uppfattning om hur projektorn presterar. AVSHD är gratis och den kommer man väldigt långt med.

Att kopiera inställningar är ingen vidare bra idé alls och i synnerhet inte när det gäller projektorer då alla kombinationer med rum och dukar ger olika förutsättningar. Vad som gäller JVCs Autocal vet jag inte hur den är, men jag skulle inte råda någon av Datacolors mätare (Spyder) då kvalitetskontrollen är väldigt oviss. i1D3 är generellt sett ett mycket bättre val fast om den fungerar med JVCs egna programvara låter jag vara osagt. Däremot fungerar den givetvis med HCFR, CalMAN, ColourSpace och liknande programvaror.


Hej
Vill inte kopiera någons kalibrering.
Undra bara om det finns några allmänna settings som man bör ha från början..?

#879

Postad 21 december 2021 - 11:53

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Hej
Vill inte kopiera någons kalibrering.
Undra bara om det finns några allmänna settins som man bör ha från början..?

 

 

ok, missförstod dig. Jag har alla "bildförbättrare" av, när det gäller irisen får du testa. Jag har den på auto2, men vissa filmer pumpar den så att man får lite flicker i vissa scener. Då ändrar jag till manuell! Jag kör naturliga läget med sdr och HDR då får du justera in DTM efter förutsättningarna. Har du köpt en nu?


Redigerat av mcmike, 21 december 2021 - 11:55.


#880

Postad 21 december 2021 - 12:40

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Hej
Vill inte kopiera någons kalibrering.
Undra bara om det finns några allmänna settings som man bör ha från början..?

Jag syftade inte på att kopiera någons kalibrering, utan på att kopiera någons inställningar. Det är bättre att du lär dig hur reglagen fungerar och justerar inställningarna med de förutsättningarna som finns i din miljö än att utgå ifrån färdiga inställningar. 


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 21 december 2021 - 12:55.


#881

Postad 21 december 2021 - 23:35

fe1b67571bef06b5a7b6466531ed95e3
  • fe1b67571bef06b5a7b6466531ed95e3
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Jag syftade inte på att kopiera någons kalibrering, utan på att kopiera någons inställningar. Det är bättre att du lär dig hur reglagen fungerar och justerar inställningarna med de förutsättningarna som finns i din miljö än att utgå ifrån färdiga inställningar.


Tänkte om det fanns något som gällde för alla som man inte vet om. Sedan gå för sitt eget rum..😊

#882

Postad 28 januari 2022 - 18:32

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Någon som har kikat på senaste Boba fett avsnittet och använder Apple TV? Blir inte klok på detta flackande ljus vid lite mörka scener. Inte lite heller! Får det inte genom TV med samma format och atv när jag testar. Ingen annan som upplever fenomenet?

Redigerat av mcmike, 28 januari 2022 - 18:33.


#883

Postad 30 januari 2022 - 20:51

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

Någon som har kikat på senaste Boba fett avsnittet och använder Apple TV? Blir inte klok på detta flackande ljus vid lite mörka scener. Inte lite heller! Får det inte genom TV med samma format och atv när jag testar. Ingen annan som upplever fenomenet?


Gokväll, kikade på det avsnittet nyss (hoppade lite, inte riktigt min smak). Ser inget flimmer alls, bilden är så oerhört kontrollerad som man blivit bortskämd med!
Fantastiskt nöjd med N5!
(Källa också atv4k)

#884

Postad 30 januari 2022 - 21:35

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0

Inget flackande här heller. 
ATV -> Lumagen -> N5.

Testade snabbt på Sony Oleden med, men ser inget där heller. 
Hur kör du irisen? 
Har ju sett liknande pumpande svärta på JVC om man kör auro iris…

 

Med vänlig hälsning, Jacob 



#885

Postad 31 januari 2022 - 11:27

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Tack för att ni tog er tid och svarade😊 Jorå iris problem vet jag om sedan tidigare, får flackandet oavsett inställning av den. Trodde nämligen att det var Disney appen som krånglade, då det bara uppstått med den. Men det kan det ju inte var, då ni inte upplever detta.

Redigerat av mcmike, 31 januari 2022 - 11:27.


#886

Postad 31 januari 2022 - 12:08

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 170 inlägg
  • 0

Nu kanske jag är ute och cyklar men tycker mig ha läst någonstans att flackandet försvann om man stängde av textningen. Å andra sidan kan jag ha drömt det..



#887

Postad 31 januari 2022 - 12:45

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Drömmar uppfylls ibland😊

Syns mycket mera i verkligheten, än jag fick till genom telefonen..

https://youtu.be/osJIjdLkX6c

Redigerat av mcmike, 31 januari 2022 - 12:45.


#888

Postad 11 februari 2022 - 20:38

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Jag måste ha varit den enda med denna bugg! Det är löst nu efter att jag la in senaste betan i äpplet. Bra märkligt var det iallafall😊

Redigerat av mcmike, 11 februari 2022 - 20:39.


#889

Postad 11 februari 2022 - 20:48

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 170 inlägg
  • 0

Jag måste ha varit den enda med denna bugg! Det är löst nu efter att jag la in senaste betan i äpplet. Bra märkligt var det iallafall

Kul att det verkar ha löst sig för dig. :)



#890

Postad 11 februari 2022 - 20:56

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Kul att det verkar ha löst sig för dig. :)


Tack, ja det var lite irriterande faktiskt😊

Redigerat av mcmike, 11 februari 2022 - 20:56.


#891

Postad 11 februari 2022 - 21:21

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

Någon som har kikat på senaste Boba fett avsnittet och använder Apple TV? Blir inte klok på detta flackande ljus vid lite mörka scener. Inte lite heller! Får det inte genom TV med samma format och atv när jag testar. Ingen annan som upplever fenomenet?

 

 

Är det när det körs dolby vision streamat menar du? Kan skymta detta lite smått ibland på TVn... på projj kör jag bara SDR. 



#892

Postad 12 februari 2022 - 09:08

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Är det när det körs dolby vision streamat menar du?


Ja det stämmer.

#893

Postad 20 februari 2022 - 11:58

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Har varit utan 3D ett tag nu, ja jag gillar det💯 Har ju sjukt många filmer, som man även inte har sett ännu. Hittade emitter och glasögon till ett bra pris🥳

Ni som tittar på 3D genom en av trådprodukterna, vilket läge upplever ni "bäst" eller snarare använder dig av?

Redigerat av mcmike, 20 februari 2022 - 17:04.


#894

Postad 19 mars 2022 - 12:33

haker
  • haker
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

De flesta kanske tittar på JVC's nya maskiner men om man kan tänka sig den gamla generationens N5'a så finns den för ett bra demo pris just nu:

 

https://www.hifiexpe...jvc/jvc-dla-n5/



#895

Postad 19 mars 2022 - 17:24

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 734 inlägg
  • 0

De flesta kanske tittar på JVC's nya maskiner men om man kan tänka sig den gamla generationens N5'a så finns den för ett bra demo pris just nu:

https://www.hifiexpe...jvc/jvc-dla-n5/



Så sugen på köpa den men budgeten gått till sommaraktiviteter istället 😅

#896

Postad 31 mars 2022 - 00:16

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Tips vart ska man köpa en ny lampa till N5?



#897

Postad 31 mars 2022 - 07:25

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Tips vart ska man köpa en ny lampa till N5?


Septon har dessa också, så hos alla åf som jobbar med dem.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#898

Postad 03 april 2022 - 08:42

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Har varit lite anti tidigare mot att skala bort ovan under bild med 16:9 material. Nu kör jag allt så till 2:35:1, där textplaceringen tillåter det med stream. Fördelen överväger nackdelen🤓

Redigerat av mcmike, 03 april 2022 - 08:45.


#899

Postad 04 april 2022 - 07:50

Mikael.Arvidsson
  • Mikael.Arvidsson
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Vad menar du, klipper du av 16:9-material så det blir 2.35:1 ???



#900

Postad 04 april 2022 - 07:57

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlägg
  • 0
Han menar nog de svarta kanterna, på 2.35:1 material.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.