Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Högsta bildkvalitet via marksända sändare?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 november 2018 - 13:24

rockbabe
  • rockbabe
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Vad är högsta bildkvalitet man kan få via marksända sändare? Är det 720p? Har hört att marksändarna ute i landet inte skickar ut 1080p. Bor på landet och har en gammal TV-antenn på taket så jag undrar i största allmänhet. Det är väl Boxer som står för marksändningen kan jag tänka.

Postad 01 november 2018 - 13:45

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 123 inlägg
  • 1

I marknätet gäller 720p som högst, 1080p används inte varken på satellit eller kabel-TV, där används 1080i och nu börjar även 2160p dyka upp.

Det är Teracom som står för sändningen i marknätet, men det är Boxer som hanterar abonnemangen för betalkanalerna.

Postad 02 november 2018 - 17:47

rockbabe
  • rockbabe
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

I marknätet gäller 720p som högst, 1080p används inte varken på satellit eller kabel-TV, där används 1080i och nu börjar även 2160p dyka upp.

Det är Teracom som står för sändningen i marknätet, men det är Boxer som hanterar abonnemangen för betalkanalerna.

Det var väl just vad jag har hört. 720p är ju inte mycket att skryta med. När det sålts 1080p Full HD TV i säkert 10 år och 4K UHD TV i flera år.

OK, nu har jag iof sig bara en gammal spretig TV-antenn på taket och får nöja mig med 720p. Men du menar att även om jag skulle investera i en parabol så skulle jag varken få Full HD 1080p eller ännu mindre 4K UHD? Hur tänker då TV-tillverkarna (försäljarna) som försöker lura på varenda kund en QLED 4K UHD TV?

Misstänker att jag aldrig någonsin lär få en fiberuppkoppling. Därför den är väl i vart fall Full HD 1080p? Nackdelen är att det är "bedragarna" IP Only som har tagit över ansvaret för att dra fiber i landsbygen (obygden).

Menade Skanova fast jag skrev Boxer... sorry. :wub:

Postad 03 november 2018 - 17:42

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 123 inlägg
  • 0

Sagt var, 1080p används helt enkelt inte för den typen av distribution, det är 1080i vare sig det är kabel, satellit eller IPTV (är ganska säker på att de inte kör 1080p). Än så länge finns inte så mycket i 2160p (UHD) oavsett plattform men det är på gång, Viasat har ju haft sändningar sedan 2016, i liten skala dock.

Skanova har inget med marksänd TV att göra.

Postad 09 november 2018 - 15:40

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 557 inlägg
  • 0

Sen vore det ju en dröm om man kunde "nöja sig med 720p" då det är ett fåtal kanaler i marknätet som sänder i det formatet. En MUX av 6 (eller 7?) sänder i 720p. Övriga sänder i 576i, dvs de flesta kanaler.

Postad 09 november 2018 - 15:55

Ageve
  • Ageve
  • Mega-Guru

• 9 348 inlägg
  • 1

Sen vore det ju en dröm om man kunde "nöja sig med 720p" då det är ett fåtal kanaler i marknätet som sänder i det formatet.

Ja, och de som sänder i 720p kan knappt kallas HD längre. Bitraten är så låg efter att en MUX försvann till 4G.

När de sände 4 HD-kanaler i samma MUX var bilden ok, men sen blev det en till, och nu med 6st är det horribelt dåligt.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2018 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.