Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Min Elite Controller gick sönder!

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 04 februari 2019 - 11:25

Agaton
  • Agaton
  • Forumräv

  • 649 inlägg
  • 0

Jag har haft min Elite Controller i strax över ett år och i dagarna gick LB knappen sönder. Den fladdrar nu runt som en vinge. Seriöst, ska den inte hålla längre än detta? Tilläggas skall att jag använt den på fullt normalt spelmässigt sett.

 

Jag köpte den på Webhallen ska jag kontakta dom eller ska jag direkt gå till Microsoft. Hur länge räcker garantin på en produkt som Elite Controller förresten. 



#2

Postad 05 februari 2019 - 20:16

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 376 inlägg
  • 0

3 års garanti på produktionsfel.

 

Säljaren skal hantera det. I detta fallet Webhallen. Sen om dom skickar den til MS så är det upp til dom, men du skal förhålla dig til Webhallen här och inte behöva ta det direkt med produsent.



#3

Postad 05 februari 2019 - 23:12

Agaton
  • Agaton
  • Forumräv

  • 649 inlägg
  • 0
Okej, tack för hjälpen. Jag har skickat meddelande till Webhallen, så får vi se vad som händer.

#4

Postad 06 februari 2019 - 16:28

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 292 inlägg
  • 0

Skicka definitivt inte kontrollen till Microsoft. Om Webhallen skulle gnälla så stå på!

 

Jag skickade in den handkontroll som följde med min Xbox One X till Micosoft och hämtade precis upp ersättningskontrollen. Den kom genom det vanliga postnätet i ett tunt vadderat kuvert (man kunde känna och trycka på spakarna genom det) utan någon påskrift om ömtåligt gods. Det kommer vara ett under om den inte har blivit skadad i posthanteringen. Helt poänglöst att byta ut en trasig handkontroll mot en annan trasig handkontroll.



#5

Postad 08 februari 2019 - 08:02

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

  • 2 229 inlägg
  • 1

3 års garanti på produktionsfel.

Säljaren skal hantera det. I detta fallet Webhallen. Sen om dom skickar den til MS så är det upp til dom, men du skal förhålla dig til Webhallen här och inte behöva ta det direkt med produsent.


Skilj på garanti och reklamationsrätt.
En hel del skillnader mellan dem.

#6

Postad 08 februari 2019 - 15:28

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 376 inlägg
  • 0

Skilj på garanti och reklamationsrätt.
En hel del skillnader mellan dem.

 

Jag bor inte i EU så googlade för att finna mest riktig information til TS. Jag menar att jag svarade med den infoen som han behövde för att kunna ta nästa steg.

 

Om du nu kan detta så bra så vore det mycket bättre att skriva en liten text om det eller iaf länka til en sida som beskriver du du påpekar. Som det står nu är ditt inlägg bara spam.

 

 

Korrigera gärna så att vi får in riktig fakta i tråden och det blir ett värde.

 

  • Det kan se ut som att i Sverige är garantien 2år på småelektronik (som får plats i en påse f.eks stavmixer, strykjärn osv).
  • Det ser ut som att enligt europa.eu är reklamationsrätten på 3år (kan ha blitt uppdaterad).
  • Skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt:

Garanti: Produsenten garanterar felfri vara och kan ha ett gäng med parametrar för detta (f.eks antal felkorrigeringar på media osv sånn att även prestanda inngår i garantien och inte bara att produktet är igång).
Reklamation: Kunde kan "klaga" på att produkten inte uppfyller funktionen den presenterat vid köpstillfälle men här ligger bevisbördan på kunde.

I praktiken skal man då vara "home free" sålänge man kontaktar säljaren innom 2 år.


I Norge är klagefristen för produktionsfel 5år sålänge det är en produkt menad att vara såpass länge, f.eks en mobiltelefon.



#7

Postad 09 februari 2019 - 18:57

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

  • 2 229 inlägg
  • 1

Ville mer bara säga att det är skillnad mellan just garanti och reklamationsrätt, dessa blandas dessvärre ofta ihop. Att bara säga "nyttja reklamationsrätten" är inte så enkelt som det låter och kan kräva väldigt mycket jobb för dig som reklamerar (beroende på vilket företag du reklamerar hos självklart). 

 

När du som privatperson handlar något tillämpas konsumentköplagen.

Den är tvingande och går ej att göra sämre, endast bättre (i form av längre garanti än de 6 månader som måste finnas enligt lagen).

När du handlar som företag tillämpas istället köplagen, köplagen tillåter att man kan förändra den helt och hållet, en ganska vanlig sak företag förhandlar bort är just reklamationsrätten.

 

Men bäst information tycker jag man hittar här vilket jag borde inkluderat i mitt inlägg:

https://www.hallakon...sument/garanti/


Redigerat av Bergan, 09 februari 2019 - 18:58.


#8

Postad 01 mars 2019 - 16:47

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 510 inlägg
  • 0

Fick du ut något på garantin, känns tveksamt i och med att du ändå haft den 1 år. 1 år säger ju inte något om hur mycket man använt den eller på vilket sätt. Har själv en tendens att vara våldsam mot mina kontroller ibland, men nu ska jag inte paja denna Elite controll :-)

Men det är jävligt svårt att behärska sig efter 4 raka Fifa förluster.



#9

Postad 01 mars 2019 - 20:43

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 376 inlägg
  • 0

Git gud?



#10

Postad 01 mars 2019 - 22:41

Agaton
  • Agaton
  • Forumräv

  • 649 inlägg
  • 0

Dom skrev att jag ska skicka tillbaka den men det är inte garanti längre på den utan det är reklamation som gäller. Vad innebär detta egentligen? Är det ens värt att skicka in den?



#11

Postad 08 mars 2019 - 14:07

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 053 inlägg
  • 0

Styrkorset strular på min emellanåt.

Men är över tre år sen som jag köpte den, så är för sent att reklamera.

Kan iofs pröva att öppna den, ifall det är nån skit som hamnat emellan.

I övrigt så har jag väl haft tur med min.

Fattar inte att det är så usel QC, med tanke på priset.



#12

Postad 09 mars 2019 - 21:28

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • Mästare

  • 2 591 inlägg
  • 0
Gick och fick min utbytt idag. Köpte den runt jul men har inte använt den förrän sista månaden typ. Märkte att styrkorset reagerar dåligt vilket är skapligt irriterande i t.ex Apex när man vill hiva fram granater snabbt.

Köpte min på mediamarkt, var inte ens något snack utan fick en ny direkt.

Redigerat av La Cucaracha, 09 mars 2019 - 21:29.


#13

Postad 09 mars 2019 - 21:33

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 082 inlägg
  • 0

Styrkorset är bök på min med. Styrkors upp är det som kan kärva något. Fast har lyckats massera den så den fungerar. Iof ingen hardcore gamepad gamer kanske men det känns udda att det som används minst nöts mest.



#14

Postad 26 juli 2019 - 09:02

Agathorn
  • Agathorn
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0

Jag har haft min Elite Controller i strax över ett år och i dagarna gick LB knappen sönder. Den fladdrar nu runt som en vinge. Seriöst, ska den inte hålla längre än detta? Tilläggas skall att jag använt den på fullt normalt spelmässigt sett.

 

Jag köpte den på Webhallen ska jag kontakta dom eller ska jag direkt gå till Microsoft. Hur länge räcker garantin på en produkt som Elite Controller förresten. 

 

Min Elite-controller gick också sönder. Knappen längst upp till vänster (inte triggern utan den "bakom" den). Går att klicka på om jag trycker längst till höger på den. Vänstersidan fungerar inte alls då den där är helt stum. Kontrollern är redan utbytt en gång pga handtagen släppte gummit så jag får inte en ny igen enl. Amazon. Får leva med detta tills version 2 kommer i november. Man borde ju inte köpa samma skit igen men kontrollern är så bra att använda i övrigt så man kan ju inte låta bli :/



#15

Postad 30 juli 2019 - 14:42

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 082 inlägg
  • 0

Hur mycket har du nött på den? Alla gamepads nöts ju sönder med tiden beroende på hur mycket de används. Min vänstra bumper är också seg. Hamnar i fel läge ibland går då inte trycka alls. men än så länge går de få i rätt läge igen.



#16

Postad 30 september 2020 - 19:15

appel_
  • appel_
  • Lärjunge

  • 455 inlägg
  • 0
Min Elite gick också sönder för ett par veckor sedan, vänster bumper gick av.

Beställde tredjeparts reservdel från amazon.de, först en som inte alls passade men på andra försöket fick jag en som fungerade fint. Smidigt att man enkelt kunde skicka tillbaka och få igen pengarna.

Blir spännande att se hur bra den håller nu bara.

Bifogad fil  P_20200916_191357.jpg   95,15K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  P_20200930_184111.jpg   70,05K   0 Antal nerladdningar

#17

Postad 30 september 2020 - 21:20

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 945 inlägg
  • 0
Såpass? Du får säga till efter ett tag om det har fungerat bra. Min original-elite är helt oanvändbar, vandrar hela tiden.

#18

Postad 11 oktober 2020 - 18:14

appel_
  • appel_
  • Lärjunge

  • 455 inlägg
  • 0
Fungerat fint hittills.

Som tur är har jag inte råkat ut för stick drift för det verkar bra mycket meckigare att åtgärda.

#19

Postad 27 november 2021 - 10:33

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 082 inlägg
  • 0

Min högra bumper börjar ge sig på min series 2. Fortfarande tre års garanti hoppas jag. Jag har precis bommat två års garanti. Om det nu inte finns någon enkel smidigare hemmafix för detta vanliga fel på series 2?



#20

Postad 27 november 2021 - 11:15

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

  • 2 503 inlägg
  • 0
Min högra bumber har varit dålig länge :(
Man får trycka till lite hårdare.
Man tycker att det borde vara nån enkel hemmafix.
Du får höra av dig till MS å se om dom är villiga att hjälpa till. Garantin är ju över tyvärr, det som är 3 år är ju inte garanti utan där handlar det bara om att hoppas att tillverkaren är snäll.
För bevisbördan ligger 100% på konsumenten att visa att varan hade ett ursprungligt fel, inte bara att man slutit sönder den med tiden.
Men just med dessa dyra rackare så hoppas och tror jag MS är snälla, dom vet ju att dom är lite ”känsliga”.
Vi har ju dessutom så otroligt mycket längre garanti här i sverige än i usa t.ex, vad har dom? 3 månader?
Du får berätta hur det går.

Series 2 är ju bästa xbox one kontrollen med väldigt god marginal, och värd varenda krona!
Enda man kan klaga på ( så länge den är hel) är ju att den är så j*vla hal! Series 1 var ju underbar på den punkten, synd bara att det gummit ramlade av!
Å ettan känns ju som en liten leksak jämfört med tvåan! Å knapparna på undersidan är ju mycket bättre också!
Men bäst av allt! Tröga styrspakar!!

#21

Postad 27 november 2021 - 12:35

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 082 inlägg
  • 0

Min högra bumber har varit dålig länge :(
Man får trycka till lite hårdare.
Man tycker att det borde vara nån enkel hemmafix.
Du får höra av dig till MS å se om dom är villiga att hjälpa till. Garantin är ju över tyvärr, det som är 3 år är ju inte garanti utan där handlar det bara om att hoppas att tillverkaren är snäll.
För bevisbördan ligger 100% på konsumenten att visa att varan hade ett ursprungligt fel, inte bara att man slutit sönder den med tiden.
Men just med dessa dyra rackare så hoppas och tror jag MS är snälla, dom vet ju att dom är lite ”känsliga”.
Vi har ju dessutom så otroligt mycket längre garanti här i sverige än i usa t.ex, vad har dom? 3 månader?
Du får berätta hur det går.

Series 2 är ju bästa xbox one kontrollen med väldigt god marginal, och värd varenda krona!
Enda man kan klaga på ( så länge den är hel) är ju att den är så j*vla hal! Series 1 var ju underbar på den punkten, synd bara att det gummit ramlade av!
Å ettan känns ju som en liten leksak jämfört med tvåan! Å knapparna på undersidan är ju mycket bättre också!
Men bäst av allt! Tröga styrspakar!!

Sitter med ettan nu tycker inte det är så stor skillnad direkt men ja får väl höra vad cdon säger :) Den är ju så svindyr så knapparna ska ju hålla minst 10 år finns ju egentligen ingen vettig ursäkt. handtag och analoga joysticks kan ju nötas men inte enkla digitala bumpers???



#22

Postad 02 december 2021 - 13:18

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 053 inlägg
  • 0

Dålig hållbarhet på dom här Elite kontrollerna, med tanke på priset.

Började med styrkorset, sen började vänster analog att små drifta, och nu har ena bumpern lossnat m.m.

Samtidigt har jag 360 kontroller som fortfarande funkar utan problem, så kör vidare på det så länge.

Elite kontrollerna är grymt bekväma, men kommer att köpa standard kontroller i förtsättningen.



#23

Postad 02 december 2021 - 14:41

appel_
  • appel_
  • Lärjunge

  • 455 inlägg
  • 0

Med tanke på att alla, MS, Sony, Nintendo, använder samma Alps komponent för sina styrspakar så är nog det här med drift inget unikt för just Elite kontrollerna. Rätt dåligt att de använder en komponent som inte är gjord för att hålla bättre, speciellt i en dyrare kontroll som Elite. Själv har jag haft tur iaf, behövt göra rent ibland bara för några av mina kontroller. 

 

Artikeln är om styrspakar i allmänhet, bara lite dum rubrik. 

Here’s Why PS5 Joysticks Drift (and Why They’ll Only Get Worse) | iFixit News

 

Bumpern är iaf som tur är rätt lätt att byta. Trist bara att de fortsätta med samma ömtåliga konstruktion som tidigare xbox kontroller.



#24

Postad 02 december 2021 - 16:06

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 082 inlägg
  • 0
Hur löser du bumperproblemet?

#25

Postad 02 december 2021 - 16:47

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

  • 1 927 inlägg
  • 0

MIn från 2015 tuggar på utan några som helst problem. 

 

//Lorryquai





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2022 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.