Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hemmabio - golvhögtalare eller satelliter?

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 mars 2019 - 11:34

PrylarPrylar
  • PrylarPrylar
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Hej!

 

Jag har köpt en "Pioneer - VSX933" som jag tänkte komplettera med högtalare samt en projektor.

 

Jag undrar ifall (med avseende på soffan och rummets storlek) det är bättre med satellithögtalare monterade i hörnen av rummet (takhöjd) än ifall man har två golvhögtalare.

 

Jag äger några högtalare från Audio Pro sedan tidigare, en aktiv subwoofer (B1.35, 150 W rms) och två diskanta golvhögtalare (Image 40, 10-100 W).

 

Kan jag använda dessa och komplettera med center och två satelliter/golvhögtalare av annat märke? Tar jättegärna emot förslag på prisvärda högtalare (och projektor..)!

 

Bifogad fil  Vardagsrum.png   457,42K   2 Antal nerladdningar


Redigerat av PrylarPrylar, 13 mars 2019 - 11:34.


#2

Postad 14 mars 2019 - 16:07

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 1

Om du inte kan placera om ditt vad? Skrivbord framme till höger i rummet skulle jag gå på Satelliter eller stativare för placering på väggen.

En snygg lösning för mpntage i hörn kunde vara Corned Audio i lämplig modell fram och bak samt som center.
Lägg till en eller två vettiga subbar fram eller en fram och en bak så har du möjlighet att få bra filmljud i hela soffan.



#3

Postad 14 mars 2019 - 17:06

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Skulle också satsa på stativare om jag vore du!

Behåll subben så länge och lägg krut på stativare och projjen!



#4

Postad 14 mars 2019 - 18:41

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Kan gå i god för Corned Audio, de låter mycket bra, har en som center och 2 st som surround

#5

Postad 15 mars 2019 - 22:54

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Skrivbordet omöjliggör ju golvhögtalare, eller för den delen överhuvudtaget högtalare som är beroende av golvet. Dvs alltså även stativhögtalare. Blir ju till att titta på vägghögtalare. Själv har jag ett par System Audio Talent som surrar, men som varmt kan rekommenderas även som frontar om man inte spelar väldigt högt och kan hjälpa till med en sub för de nedre registrena. Men annars föredrar jag personligen golvhögtalare. Och gärna även de kompletterade med sub.

#6

Postad 16 mars 2019 - 13:30

PrylarPrylar
  • PrylarPrylar
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Om du inte kan placera om ditt vad? Skrivbord framme till höger i rummet skulle jag gå på Satelliter eller stativare för placering på väggen.

En snygg lösning för mpntage i hörn kunde vara Corned Audio i lämplig modell fram och bak samt som center.
Lägg till en eller två vettiga subbar fram eller en fram och en bak så har du möjlighet att få bra filmljud i hela soffan.

 

Jag har möjlighet att ta bort skrivbordet (även om det är något oönskat) - jag är osäker på hur långt ut ett par golvhögtalare skulle behöva stå. Skrivbordet är 125 cm. Funkar Cornered audio för musik? Vilken modell använder du?

 

 

Skulle också satsa på stativare om jag vore du!

Behåll subben så länge och lägg krut på stativare och projjen!

 

Vad är fördelen med stativare? skulle man placera dem vid slutet av dörren och motsatt sida - vid skrivbordet?

 

 

Kan gå i god för Corned Audio, de låter mycket bra, har en som center och 2 st som surround

 

Vilken modell har du? Funkar det för musik också - eller kör du Stereo isf?

 

 

Skrivbordet omöjliggör ju golvhögtalare, eller för den delen överhuvudtaget högtalare som är beroende av golvet. Dvs alltså även stativhögtalare. Blir ju till att titta på vägghögtalare. Själv har jag ett par System Audio Talent som surrar, men som varmt kan rekommenderas även som frontar om man inte spelar väldigt högt och kan hjälpa till med en sub för de nedre registrena. Men annars föredrar jag personligen golvhögtalare. Och gärna även de kompletterade med sub.

 

Det är alltså inte tillräckligt att ha högtalarna i linje med slutet av soffan? jag har möjlighet att ta ut skrivbordet men skulle egentligen önska att ha det lite mer mångsidigt i rummet.

 

Tack för alla svar!



#7

Postad 16 mars 2019 - 13:51

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Jag har möjlighet att ta bort skrivbordet (även om det är något oönskat) - jag är osäker på hur långt ut ett par golvhögtalare skulle behöva stå. Skrivbordet är 125 cm. Funkar Cornered audio för musik? Vilken modell använder du?



Vad är fördelen med stativare? skulle man placera dem vid slutet av dörren och motsatt sida - vid skrivbordet?



Vilken modell har du? Funkar det för musik också - eller kör du Stereo isf?



Det är alltså inte tillräckligt att ha högtalarna i linje med slutet av soffan? jag har möjlighet att ta ut skrivbordet men skulle egentligen önska att ha det lite mer mångsidigt i rummet.

Tack för alla svar!

Det ser ju inte ut som om du skulle kunna ha dem i linje med soffan. Där står ju som sagt skrivbordet på högra motstående sidan. Och på ömse sida av mittpositionen, som jag förmodar skall illustrera sterobänk/tv, blir för tätt. Annars är avståndet mellan högtalarna inte alltid givet, men den berömda liksidiga triangeln är en rätt bra grundregel. Som sagt finner jag som regel golvhögtalare den bästa lösningen rent ljudmässigt, då det är lättare att få till en fyllig och balanserad återgivning. Utan tvekan finns det goda exempel på bra separerade lösningar, men det är betydligt svårare att få att funka riktigt bra. Har som sagt själv ett par fantastiskt bra vägghögtalare, som inte minst återger röster på ett sätt jag knappt hört tidigare. Med de klarar i mitt tycke inte att återge i stort sett någon vettig bas. Och att koppla dem mot min sub ger ett "hål" i mitteln av registret, där egentligen det viktigaste ligger om man gillar rock. Golvhögtalare plus sub är det jag tycker funkar bäst över lag.
Men som sagt, har man tex. musikaliska preferenser där detta inte är så prioritetat, så kan utan tvekan en mindre högtalare av motsvarane högre kvalitet vara en bättre lösning.

#8

Postad 16 mars 2019 - 15:23

PrylarPrylar
  • PrylarPrylar
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Det ser ju inte ut som om du skulle kunna ha dem i linje med soffan. Där står ju som sagt skrivbordet på högra motstående sidan. Och på ömse sida av mittpositionen, som jag förmodar skall illustrera sterobänk/tv, blir för tätt. Annars är avståndet mellan högtalarna inte alltid givet, men den berömda liksidiga triangeln är en rätt bra grundregel. Som sagt finner jag som regel golvhögtalare den bästa lösningen rent ljudmässigt, då det är lättare att få till en fyllig och balanserad återgivning. Utan tvekan finns det goda exempel på bra separerade lösningar, men det är betydligt svårare att få att funka riktigt bra. Har som sagt själv ett par fantastiskt bra vägghögtalare, som inte minst återger röster på ett sätt jag knappt hört tidigare. Med de klarar i mitt tycke inte att återge i stort sett någon vettig bas. Och att koppla dem mot min sub ger ett "hål" i mitteln av registret, där egentligen det viktigaste ligger om man gillar rock. Golvhögtalare plus sub är det jag tycker funkar bäst över lag.
Men som sagt, har man tex. musikaliska preferenser där detta inte är så prioritetat, så kan utan tvekan en mindre högtalare av motsvarane högre kvalitet vara en bättre lösning.

 

Tack för svar!

 

Det skulle faktiskt illustrera en projektorduk - men jag förstår att det inte var tydligt.

 

Liksidig triangel, jag förstår! Är tanken då att ett av triangels hörn är placerad i soffans mittersta sittplats? Samt att högtalarna är vända mot den sittplatsen?

Ang. de bakre högtalarna. Det blir lite konstigt att ha en högtalare precis vid örat ifall man sitter i ett av soffans hörn - är det bättre då med takmonterade som pekar snett nedåt mot soffans mittpunkt? Eller är det vanligare att man har de bakre högtalarna placerade i huvudhöjd?



#9

Postad 16 mars 2019 - 16:14

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Tack för svar!

Det skulle faktiskt illustrera en projektorduk - men jag förstår att det inte var tydligt.

Liksidig triangel, jag förstår! Är tanken då att ett av triangels hörn är placerad i soffans mittersta sittplats? Samt att högtalarna är vända mot den sittplatsen?

Ang. de bakre högtalarna. Det blir lite konstigt att ha en högtalare precis vid örat ifall man sitter i ett av soffans hörn - är det bättre då med takmonterade som pekar snett nedåt mot soffans mittpunkt? Eller är det vanligare att man har de bakre högtalarna placerade i huvudhöjd?

Ja, precis så. Så du sitter i vad man kallar "sweetspot".
Bakhögralarna blir i ditt fall "surround högtalare". Bakhögralare kan du av förklarliga skäl inte ha. Dessa surroundhögtalare funkar faktiskt utmärkt att ha uppe i takhörnet. Både rent akustiskt, och för att du får en rejäl gratis förstärkning på uppemot 12dB. :) Jag har det själv så fastän rummet i mitt fall faktiskt fortsätter 4-5 m. bakom soffan. Funkar mycket bra och ger den där härliga rymdkänslan man vill åt. :)

#10

Postad 17 mars 2019 - 12:16

PrylarPrylar
  • PrylarPrylar
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Vad för typ av fästen har ni använt till era högtalare?

 

Är dom monterade helt i hörnen av rummet - med fästanordningen i taket?

 

Finns det några speciellt egenskaper eller kan man använda vilka studio-, stativ- eller satellithögtalare som helst?

 

Tack!



#11

Postad 17 mars 2019 - 13:19

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Jag har möjlighet att ta bort skrivbordet (även om det är något oönskat) - jag är osäker på hur långt ut ett par golvhögtalare skulle behöva stå. Skrivbordet är 125 cm. Funkar Cornered audio för musik? Vilken modell använder du?

 

 

Tack för alla svar!

Hej, Hur långt ut golvare behöver stå varierar med fabrikat, modell och hur ditt rum bidrar. Alltså svårt att på förhand säga.
Räkna med att du kan komma att behöva så mycket som en halvmeter från väggen. Kan bli både mer och mindre men borde hantera de flesta fall.

Cornerd Audio har jag själv funderat på och lyssnat på men jag äger inga själv. De finns modeller som spelar i paritet med hyfsat rejäla stativare så ihop med en sub kan du definitivt spela musik. Att jag tyckte det var en lösning för dig var just att du får en smidig installation och ett vettigt ljud.
 

Vill du så sätter du dessa direkt i hörnet eller så kan du sätta dem med lite mindre bredd emellan dvs. en bit in på väggen. Plåtar/fästen för vägg fixering ingår. Det smidiga med dessa är ju att du kan bortse helt från att ledig plats på golvet, förutom för sub då.



#12

Postad 17 mars 2019 - 15:18

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Vad för typ av fästen har ni använt till era högtalare?

Är dom monterade helt i hörnen av rummet - med fästanordningen i taket?

Finns det några speciellt egenskaper eller kan man använda vilka studio-, stativ- eller satellithögtalare som helst?

Tack!

Vägghögtalare har oftast vanliga "nyckelhål" att hänga upp på. Och denna högtalartyp är ju designad för att fungera direkt mot vägg. Väldigt få vanliga stativhögtalare fungerar bra så. De vill nog helst en bit ut i rummet. Iaf. några dm, ofta gärna mer än så. Studiomonitorer kan visst funka, men det är en högtalartyp som främst är avsedd för att sitta nära, tänk just mixerbord typ.

#13

Postad 24 mars 2019 - 15:07

PrylarPrylar
  • PrylarPrylar
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Är det någon här som har erfarnhet av eller känner till "Mirage Nanosat"? (https://classic.pris...kt.php?p=127760)

 

Tänkta att ha som bakre sattelithögtalare. Såg att de låg ute på annons för en femhundring..

 

Tack





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.