Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Akustikproblem?

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 september 2019 - 23:36

Unregisterede4144c98
  • Unregisterede4144c98
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Hej! Har i dagarna upptäckt att ljudbilden har skiftat åt vänster sida av anläggningen, vet inte riktigt varför och gäller inte all musik/film. Om jag kör tesljud osv märks det också i de flesta fall, om jag undersöker lite närmre vid varje högtalare verkar det också som att vänster front spelar lite ljusare (diskanten funkar dock på höger också). Har testat att koppla om grejorna lite och verkar inte göra skillnad. Till höger om anläggningen har jag en lång hall och till vänster en vägg som går genom halva rummet. Så nu till huvudfrågan, har jag ett akustikproblem eller har jag problem med prylarna? Kan rita upp rummet om det skulle behövas.

Redigerat av Unregisterede4144c98, 11 september 2019 - 23:36.


#2

Postad 12 september 2019 - 17:37

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Har du inte flyttat högtalarna och ljudet har ändrats så kan du utesluta rummet.
Rummet är vad det är tills du flyttar väggar eller gör påtagliga ommöbleringar.

 

Hör du en skillnad mellan högtalarna när du lägger samma öra till så kan du utesluta din hörsel också och då har du bara anläggningen kvar som möjlig felkälla.

Vill du utesluta förstärkarkanalen så skiftar du bara kablaget L<-->R. Därefter vet du om det är högtalaren eller förstärkaren.

Stannar felet kvar i samma högtalare så är det där du har ditt problem.

 

 

Lycka till!



#3

Postad 18 september 2019 - 20:12

Unregisterede4144c98
  • Unregisterede4144c98
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Har du inte flyttat högtalarna och ljudet har ändrats så kan du utesluta rummet.
Rummet är vad det är tills du flyttar väggar eller gör påtagliga ommöbleringar.

Hör du en skillnad mellan högtalarna när du lägger samma öra till så kan du utesluta din hörsel också och då har du bara anläggningen kvar som möjlig felkälla.
Vill du utesluta förstärkarkanalen så skiftar du bara kablaget L<-->R. Därefter vet du om det är högtalaren eller förstärkaren.
Stannar felet kvar i samma högtalare så är det där du har ditt problem.


Lycka till!


Har testat att byta högtalare fram å tillbaka nu å verkar som att problemet följer med högtalaren men det är så små skillnader att det är svårt att veta vad problemet är, testade att köra autokalibrering nu och förstärkaren sätter höger och vänster med samma nivå, -6dB och om inte micken hör skillnad i nivå så borde inte jag de heller?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.