Stumfilmer (oftast gjord före 30-talet men även en del efteråt om än i princip inga spelfilmer) har alltid haft variabel bilduppdateringsfrekvens, oftast någonstans mellan 12 och 26b/s. Det troligtvis vanligaste utifrån min erfarenhet utifrån min erfarenhet är att man konverterar 16b/s till 24Hz med en 2:1-kadens, även om variabler finns. Däremot finns det också restaureringar, oftast äldre sådana, som går uppriktigt i 24b/s. Däribland Coppolas version av Napoleon. I de fallen blir det en enda katastrof på alla sätt och vis.
Rörelseinterpolering, som är ett av djävulens redskap (bland flera andra som användes i They Shall Not Grow Old), har inget i stumfilmseran att göra och bör inte appliceras på någon färdig master öht i ett syfte som detta.
EDIT: Fler än jag som noterat att BMD har lagt till en "Boring detector" i DaVinci 16.1? Alltså ett verktyg som scannar ens tidslinje och säger till om något verkar tråkigt. Vet inte vad den fyller för funktion i en seriös NLE men känns som att den är riktad åt samma "publik" som detta.
Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 04 november 2019 - 20:55.