Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till Mindre Biorum/Mancave/Gästrum av Lessfat

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 03 november 2019 - 18:37

Lessfat
  • Lessfat
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Kommentarer till Mindre Biorum/Mancave/Gästrum av Lessfat

#2

Postad 03 november 2019 - 18:37

Lessfat
  • Lessfat
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Kommentera gärna:

#3

Postad 03 november 2019 - 20:10

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0
Du har lagt ned mycket mer planering än mig tror jag :P.
När beräknar du vara klar?
Ska följa med intresse!

#4

Postad 03 november 2019 - 22:53

Lessfat
  • Lessfat
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

Har inget val än att planera mycket, ritningen var för att få med mig sambon på hemmabiotåget- mycket lättare att beskriva sin vision om den går att visa på "pränt" :P 

Har inte satt något datum när det ska vara färdigt, men om jag är klar om 11-12 månader så är jag mer än nöjd. Har ett arbete som gör att jag nästan bara har helgerna till förfogande för bygget & därför sätter jag hellre en deadline långt bort så behöver jag inte känna mig stressad över att inte hinna.

Va roligt! Såg ditt bygge, riktigt fint :)

 



#5

Postad 04 november 2019 - 00:41

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
Hej, vilket ritprogram använder du och hur får du in detaljer som möbler i 3D?

#6

Postad 04 november 2019 - 06:48

Lessfat
  • Lessfat
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 1
Har kört appen Roomskeetcher på ipaden.
Tycker den är bra & relativt enkel att jobba med. Själva appen är gratis men däremot har den ganska många olika tillägg som man köper inne i appen, jag köpte ett paket för 239:- som gav mig möjlighet att se allt i en 3d-app och ”gå runt”.
Man kan nog lätt lägga för mycket pengar på den, tex när det gäller att få mer möbler osv, men då man kan ändra storlek på allt så är det inget måste. Sofforna på bilden är inte Lidhult som vi tänker skaffa utan jag tog det som var närmast i storlek och ändrade till rätt storlek.
Glömde skriva att appen inte fungerar på mobiler av någon anledning, utan bara på PC/Mac/Tablets. Dessutom verkar synkningen emellan enheterna vara sisådär med material du köpt i appen, så försök hålla dig till en enhet att jobba i så slipper du göra som mig och köpa 239:- paketet två gånger :(

Redigerat av Lessfat, 04 november 2019 - 06:48.


#7

Postad 04 november 2019 - 08:57

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Kolla dolbys hemsida så ser du vinklar etc hur högtalarna skall stå.
Iom att du har bakre soffa så långt bak så kommer det bli kompromisser i ljudet för de som sitter där.
Lika bra att sätta fokus i så fall på där du oftast kommer sitta.
Och börja redan nu planera för dämpning (som exempelvis i bakre hörn) där bas "samlas". Eftersom du gjort en fin planering så kan du lika gärna gå ett steg till :)
Inte som mig.. hitta på och ändra på så mycket "on the fly" vilket kostar tid och pengar.

#8

Postad 05 november 2019 - 06:35

Lessfat
  • Lessfat
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Tack för tipset med vinklarna på högtalarna Sintei :)

När det gäller dämpning i hörn så hänger jag, som nybörjare, inte riktigt med? Menar du att jag ska sätta ljudabsorbenter i de bakre hörnen på rummen?
Jag kommer klä väggarna med OSB-skivor och gips utanpå det samt isolera innerväggarna, dämpar inte det ljudet tillräckligt?

#9

Postad 05 november 2019 - 07:33

WOODMIST
  • WOODMIST
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0
Kan bli ett mysigt rum. Kommer följas.

#10

Postad 08 november 2019 - 14:59

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Tack för tipset med vinklarna på högtalarna Sintei :)

När det gäller dämpning i hörn så hänger jag, som nybörjare, inte riktigt med? Menar du att jag ska sätta ljudabsorbenter i de bakre hörnen på rummen?
Jag kommer klä väggarna med OSB-skivor och gips utanpå det samt isolera innerväggarna, dämpar inte det ljudet tillräckligt?

 

Precis.

Absorbent/dämpning i hörn/där bak.

Titta gärna i min byggtråd på hur jag gjort med dämpning.



#11

Postad 15 november 2019 - 19:12

Lessfat
  • Lessfat
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Känner att jag kört fast lite i planeringen och kan behöva lite tips & råd innan jag river. Hoppas att någon vill förbarma sig över en osäker amatör.

*Innerväggen som är till vänster om man tittar mot tvn har bara reglar utav den "lite udda" dimensionen 34x70 med ett lager utav 10mm spånskiva som sitter på en vägg som är i garaget.
Jag undrar om man kan regla på med 45x45 invändigt för att kunna rymma en 95mm alt 120mm isolering i väggen för att hålla ljudet kvar i rummet och inte ut i garaget.

Måste jag ta bort spånskivan på baksidan och sätta osb+gips på bägge sidorna om väggen alternativt bara en gipsskiva utanpå spånskivan i garaget ?

*Inser att min önskan om lågbyggda inbyggnadshögtalare gör att vi måste gå på värre grejor vilket spräcker budgeten något.
Tror även att on-wall-högtalare blir svåra att placera i rummet då det är så trångt och även ska fungera som gästrum och därför hade inbyggnads-diton varit att föredra. Men om ni skulle bygga ett system med 7.1.4 i detta rum, finns det något on-wallsystem/serie som ni skulle rekommendera som vägghögtalare?

#12

Postad 15 november 2019 - 23:03

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Jag har själv ett rum i ungefär dina dimensioner, 3,5x4,25. Jag valde att bara ha en rad sittplatser för att slippa sitta direkt mot bakväg och samtidigt tillräckligt långt avstånd från duken för att kunna köra akustisk transparent duk utan att se strukturen. Hur kommer det sig att du valt två rader?

Edit, rättade till texten

Redigerat av niklasmagnus, 16 november 2019 - 23:49.


#13

Postad 16 november 2019 - 00:02

Lessfat
  • Lessfat
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Anledningen är främst att den främre soffan är en bäddsoffa & den bakre är en soffa utan bäddfunktion. Dock i samma serie från Ikea.
Sedan ska vi köra på tv & inte projektor

#14

Postad 16 november 2019 - 23:50

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

Anledningen är främst att den främre soffan är en bäddsoffa & den bakre är en soffa utan bäddfunktion. Dock i samma serie från Ikea.
Sedan ska vi köra på tv & inte projektor


Okey då förstår jag.

#15

Postad 17 november 2019 - 23:32

Lessfat
  • Lessfat
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Tror att du sått ett frö med din frågeställning och vi kommer bara köra på en soffa. Vi känner att det blir bäst.
Det som jag klurar på nu är om vi ska ge oss på att utöka bredden på rummet från ca 3500mm till ca 4000mm för då rymmer vi en bäddsoffa som har två schäslonger/divaner samt två sittdelar, dvs en bredare soffa som man både kan ligga och se film i, sitta och se sport i samt bädda ut om man behöver sova därinne :)
Har möjlighet att ta några kvadrat från garaget då vi ändå rymmer en bil därinne även om det bli något mindre.
Tror att du sått ett frö med din frågeställning och vi kommer bara köra på en soffa. Vi känner att det blir bäst.
Det som jag klurar på nu är om vi ska ge oss på att utöka bredden på rummet från ca 3500mm till ca 4000mm för då rymmer vi en bäddsoffa som har två schäslonger/divaner samt två sittdelar, dvs en bredare soffa som man både kan ligga och se film i, sitta och se sport i samt bädda ut om man behöver sova därinne :)
Har möjlighet att ta några kvadrat från garaget då vi ändå rymmer en bil därinne även om det bli något mindre.

#16

Postad 18 november 2019 - 22:48

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

Tror att du sått ett frö med din frågeställning och vi kommer bara köra på en soffa. Vi känner att det blir bäst.
Det som jag klurar på nu är om vi ska ge oss på att utöka bredden på rummet från ca 3500mm till ca 4000mm för då rymmer vi en bäddsoffa som har två schäslonger/divaner samt två sittdelar, dvs en bredare soffa som man både kan ligga och se film i, sitta och se sport i samt bädda ut om man behöver sova därinne :)
Har möjlighet att ta några kvadrat från garaget då vi ändå rymmer en bil därinne även om det bli något mindre.
Tror att du sått ett frö med din frågeställning och vi kommer bara köra på en soffa. Vi känner att det blir bäst.
Det som jag klurar på nu är om vi ska ge oss på att utöka bredden på rummet från ca 3500mm till ca 4000mm för då rymmer vi en bäddsoffa som har två schäslonger/divaner samt två sittdelar, dvs en bredare soffa som man både kan ligga och se film i, sitta och se sport i samt bädda ut om man behöver sova därinne :)
Har möjlighet att ta några kvadrat från garaget då vi ändå rymmer en bil därinne även om det bli något mindre.

Ni kan ju alltid känna efter och senare ställa in en till soffa om ni känner för det. Vad gäller att bredda rummet så kan det blir besvärligt då längden och bredden får nästa exakt samma mått. Kanske att du skulle kunna nyttja garaget för att absorbera de dubbla stående vågorna. Mitt tips är att ta hjälp av en akustiker eller åtminstone bolla med någon.
Minimun du behöver göra är att läsa på om akustik. Finns massor att läsa men en bok som många förespråkar är Floyd Toole Sound Reproduction

Redigerat av niklasmagnus, 18 november 2019 - 22:50.


#17

Postad 22 november 2019 - 12:35

kaffe-koko
  • kaffe-koko
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Tror det är rätt beslut att bara köra en soffrad. Besparar mycket problem. Dels ljudmässigt men även att inte skymmer sikten för de i bakre raden. Mycket att tänka på :)



#18

Postad 29 februari 2020 - 21:37

Lessfat
  • Lessfat
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
I min ”media-hörna/skåp” tänker jag sätta någon typ av fläkt för att hålla nere temperaturen på allt från receiver(Marantz Sr7013) till PS4, dock undrar jag vad som skulle vara bäst alternativ?

Har nämligen funderat på tex en värmeförflyttare i Fresh Intellivent Celsius där tanken är att skicka ut överskottsvärme till garaget. Har även sett en lösning där
man sätter en kylplatta på receivern men frågan är om man på nåt sätt ändå måste driva ut värmen ur ”media-skåpet”.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.