Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ska köpa lantställe - vad ska jag tänka på?

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 26 februari 2020 - 20:38

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0
Jag och sambon har bestämt oss för att köpa lantställe, vilket såklart känns kul. Vad som dock är lite oroande är att vi båda är storstadsbor som är uppvuxna i lägenhet. Har bott i ett antal bostadsrätter, men aldrig hus. Hur skiljer det sig från att köpa en lägenhet? Vad ska vi tänka på innan vi skriver på?

Kommunalt va samt äganderätt på tomten är ett måste känner jag iaf.

Edit: Måste man inspektera mer noggrant innan man köper? Jag tänker på fukt och dolda fel osv.

Redigerat av Kamui, 26 februari 2020 - 20:39.


#2

Postad 26 februari 2020 - 21:22

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Nu är jag ingen expert på lanthus men .
Gäller väl som för alla andra hus ungefär 😀

När nu fastnat för ett hus så brukar man anlita en firma som besiktar huset .
Där jag bor vanligtvis Anticimex.

Sen kommer man långt med sunt förnuft .

Ser taket bra ut ?
Gammalt ?
Aluminium,pannor osv .

Kök dags att byta ?
Toalett/dusch ?
Fönster .
Grund ?
Hur är fasaden?
Uppvärmning ?

#3

Postad 26 februari 2020 - 21:24

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0
Får kolla med Anticimex då, tack för tipset. Gäller detta innan man skrivit kontrakt eller hur funkar det? Är total novis på det här.

#4

Postad 26 februari 2020 - 21:28

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1 569 inlägg
  • 0

Ett hett tips är att bege dig till ett forum som kan ge dig många fler och troligtvis bättre svar t.ex. www.byggahus.se



#5

Postad 26 februari 2020 - 21:43

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0

Detta beror ju helt på vilken typ av kåk det är men lantställe för mig är ett torp eller iallfall en äldre byggnad och då gäller det att ha koll, annars kan det bli dyrt för att fixa till saker i efterhand.

I dag är det väl mer regel än undantag att de som säljer fastigheten har gjort en besiktning, fukt, mögel, hussvamp i krypgrund och på vinden är ju rätt vanligt. Radonmätningar är ju dessutom på mode sedan ska man kolla att ventilation,en fungerar som den ska inklusive brandkanaler och köksfläkt.

Avloppet är ju viktigt, är det en äldre 2-kammar eller 3-kammarbrunn så kommer det garanterat bli åläggande på att uppgradera se över den. Behöver inte bli dyrt men att ha kommunalt VA är ju en bra säkerhet.

Finns inte detta på papper så brukar det bli svårsålt då alla köpare (bör) kräva detta.

Även driftkostnader är viktigt att få reda på, så man vet vad det kommer kosta att ha stället. Även om det finns servitut från grannar eller liknande på att man inte får ta ner träd eller bygga på sin egen tomt kan ju förekomma.

 

Sedan till det viktiga. Se till att kolla på stället många gånger och vid olika tidpunkter på dygnet.

Är det ett landställe kan jag tänka mig att ni vill vara där på helger och ledigheter och då sitta ute på kvällarna och njuta. Är då tomten/huset i rätt läge för detta eller ligger den i skugga där man vill sitta på kvällen?

Låter som man är erfaren värre... När jag och frun skulle flytta ihop från varsin lägenhet så var vi och tittade på ett hus, inga andra lägenheter eller hus - första bästa! Vi vann förvånade budgivningen och har bott helnöjda där de senaste 15 åren...

Dock så har vi satt in minireningsverk istället för 2-kammarbrunn men det var vi medvetna om att vi skulle åka på när vi flyttade in.

Lycka till!



#6

Postad 26 februari 2020 - 22:20

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0

Får kolla med Anticimex då, tack för tipset. Gäller detta innan man skrivit kontrakt eller hur funkar det? Är total novis på det här.


I mitt fall så var huset inte besiktat ,vi betalade själv för den men skulle få tillbaka en viss del om vi inte köpte huset har jag för mig ..10 år sen sist.
Men de kanske är praxis att det är besiktat av säljaren nu ?.

Sen kolla upp hur vägen skottas vintertid.
Om sådant behövs där du vill bo 😀
Å har du stor infart,flera byggnader kanske traktor,fyrhjuling,snöslunga isåfall är ett måste.

Och viktigaste ,finns fiber 😀

#7

Postad 26 februari 2020 - 23:09

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Besiktning av säljaren har inget med köparens undersökningsplikt och är heller inget man som köpare kan hänvisa till om man upptäcker fel senare.

Rekommenderar starkt Byggahus forum.

#8

Postad 27 februari 2020 - 01:41

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

låter härligt.

vet inte vad du menar med lantställe men drömmer själv om en liten stuga i skogen någonstans där man kan åka ibland och bara ta det lugnt och inte göra någonting.

Lycka till med köpet :)



#9

Postad 27 februari 2020 - 06:47

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0
Och som lite inspiration kan jag berätta lite om vårt ställe. 12 volts el med solceller, utedass, pumpar eget vatten, värme från braskamin. Ligger 700 meter från närmaste eluttag och 1km från närmaste gatlykta. Ligger vid en åker som bönderna slår, inte för gräsets skull utan för att behålla marken öppen.

Här är det tyst och lugnt. På augustinätterna ser man en stjärnhimmel man inte ens kan föreställa sig i stan. Barnen går ut och plockar blåbär på tomten till frukost och trär smultron på strå på väg till badplatsen. 7km till affären gör att man får planera lite men kylskåp och spis på gasol gör det lättare. Vi köpte bohag och verktyg mm. För en struntsumma då den tidigare ägaren hade blivit änka och inte visste vart hon skulle göra av grejorna ändå. Det är verkligen ett andningshål i vardagen.

#10

Postad 27 februari 2020 - 06:54

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0
Får väl förtydliga lite med lantställe... Det är ett litet hus med gäststuga. Bekvämligheter finns, fullutrustat kök osv. Ligger inom gångavstånd från havet. Inte havsutsikt dock, men ändå ett trevligt ställe. Kommunalt va. Har en braskamin, men också direktverkande el. Det oroar mig lite, men kanske åtgärdas av att sätta in en luftvärmepump?

#11

Postad 27 februari 2020 - 06:54

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0
Så här

Bifogad fil(er)



#12

Postad 08 mars 2020 - 09:47

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Nu kommer jag in i diskussionen sent så det kanske är för sent.

 

Som köpare av ett hur har man undersökningsplikt. Man skall besiktiga huset och gör man inte det så får man "skylla sig själv".

 

Jag jobbar i byggbranschen och har kollegor som ibland gjort den typen av besiktningar åt andra kollegor. Ett proffs besiktigar betydligt "hårdare" än en lekman. Det är åtminstone den informationen jag fått. En annan sak är att proffs är ofta försäkrade om dom gör fel. När det gäller sådant år jag dock lite osäker på vad som gäller.

 

"Dolda fel" är lurigare men gör du en rejäl besiktning och det ändå finns fel, då kan du ha en god chans att du kan komma efteråt och få ersättning av säljaren.

 

Sedan har säljaren en upplysningsplikt. Att dölja fel är ingen bra idé.

 

Annars kan jag bara säga lycka till.


Redigerat av Mr_Tom, 08 mars 2020 - 09:49.


#13

Postad 08 mars 2020 - 12:14

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0

Nu kommer jag in i diskussionen sent så det kanske är för sent.

Som köpare av ett hur har man undersökningsplikt. Man skall besiktiga huset och gör man inte det så får man "skylla sig själv".

Jag jobbar i byggbranschen och har kollegor som ibland gjort den typen av besiktningar åt andra kollegor. Ett proffs besiktigar betydligt "hårdare" än en lekman. Det är åtminstone den informationen jag fått. En annan sak är att proffs är ofta försäkrade om dom gör fel. När det gäller sådant år jag dock lite osäker på vad som gäller.

"Dolda fel" är lurigare men gör du en rejäl besiktning och det ändå finns fel, då kan du ha en god chans att du kan komma efteråt och få ersättning av säljaren.

Sedan har säljaren en upplysningsplikt. Att dölja fel är ingen bra idé.

Annars kan jag bara säga lycka till.


Många bra tips där, tack!

Sitter i budgivning as we speak. Väldigt utdraget. Börjar tveka lite, funderar på att kliva av. Snurrigt :D

#14

Postad 08 mars 2020 - 13:10

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Många bra tips där, tack!

Sitter i budgivning as we speak. Väldigt utdraget. Börjar tveka lite, funderar på att kliva av. Snurrigt :D

Budgivning kan ju vara riktigt stressande. När jag köpte lägenhet för några år sedan var jag med i ett par sådana. Några klev jag av innan det till slut landade.. Oavsett hur det slutar så hoppas jag du blir nöjd.



#15

Postad 08 mars 2020 - 14:18

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0
Det har varit väldigt lågt tempo i budgivningen, det kanske är taktiskt smart av mina ”motståndare” men jag tröttnar lite på det. Tycker mäklaren i det här fallet kunde vara lite mer på hugget. Men men :)

#16

Postad 09 mars 2020 - 13:03

gundj
  • gundj
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Förutom köparens undersökningsplikt så skall du som köpare se till att mäklaren har upprättat en frågelista där säljaren besvarar viktiga frågor om t ex vattenkvalitet, elinstallation osv osv. Denna lista skall vara utförlig och du ska ifrågasätta svaren om något verkar tveksamt.

Listan är juridiskt hållbar så visar det sig att någon är fel som säljaren sagt i frågelistan är OK så är det bra för dig.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.