Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dags att testa Harman Kardons slutsatser om placering

109 svar till detta ämne Harman Subwoofer REW Minidsp mutiple subs
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 juni 2020 - 12:31

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 013 inlägg
  • 0

Jag har idag inga subbar och saknar dynamiken och känslan som de levererar när man tittar på film och serier. Innan hade jag 2 väldigt kompetenta profundus P2 som såldes tillsammans med mina piP.

jag går och funderar lite på om jag skulle prova en setup med 4 st XTZ 8.17. Vad tror ni om det?

Det känns som ett prisvärt alternativ att börja med

Postad 15 juni 2020 - 13:48

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3 750 inlägg
  • 0

Jag har idag inga subbar och saknar dynamiken och känslan som de levererar när man tittar på film och serier. Innan hade jag 2 väldigt kompetenta profundus P2 som såldes tillsammans med mina piP.

jag går och funderar lite på om jag skulle prova en setup med 4 st XTZ 8.17. Vad tror ni om det?

Det känns som ett prisvärt alternativ att börja med

så länge du har tillgång till mätmick, program och EQ så tror jag du kommer bli riktigt nöjd.

Postad 15 juni 2020 - 17:14

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4 027 inlägg
  • 0
Räcker de till neråt i frekvens?

Postad 15 juni 2020 - 17:46

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 013 inlägg
  • 0
29 hz -3db men vet inte hur relevant det blir om man har 4 st

Postad 15 juni 2020 - 18:41

GriffDeLaGriff
  • GriffDeLaGriff
  • Mästare

• 3 862 inlägg
  • 0
29hz -3 med 1stk ger teoretiskt 29hz +9db med fyra.

Postad 15 juni 2020 - 20:36

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 013 inlägg
  • 0

29hz -3 med 1stk ger teoretiskt 29hz +9db med fyra.

Är inte särskilt insatt för att förstå detta men det låter som att det är bättre. Kan du fördjupa dig lite så jag förstår?

Postad 15 juni 2020 - 21:29

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4 027 inlägg
  • 0

Men den går ju inte djupare än vad den är avstämd för.

Vad har du för högtalare till subbarna kribban?

Postad 16 juni 2020 - 04:34

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 013 inlägg
  • 0

Läs igen. Jag har inga subbar men de högtalare jag har idag är qacoustics 3050 med tillhörande center och 4 st 3020 som bakkanaler

Postad 16 juni 2020 - 08:31

GriffDeLaGriff
  • GriffDeLaGriff
  • Mästare

• 3 862 inlägg
  • 0

Är inte särskilt insatt för att förstå detta men det låter som att det är bättre. Kan du fördjupa dig lite så jag förstår?

I teorien så vil 2 subbar ge en ökning på +6db gentemot 1stk subb dvs hörbar skillnad. 4 subbar vil teoretiskt ge en ökning på totalt +12db gentemot 1stk subb.

I realiteten så beror det mycket på rummet, den kan hända att det bara blir +2db eller t.o.m 0db skillnad på vissa frekvenser och kanske +10db på andra.

Hemma hos mig fick jag ganska exakt 6db extra volym över nästan hela registret med 2 subbar gentemot 1. Därför säger jag att i teorien med 4stk likadana så borde din -3db på 29hz kunna öka maximalt +12db (och ge totalt +9db mera kräm vid 29hz).

29hz är djupbas, och man behöver lite mer tryck där gentemot f.eks 100hz, det är inte ovanligt med runt +6db på 30hz för att det ska låta som samma volym här nede. Detta betyder då att din -3db på 29 troligtvis inte ger så mycket kick alls på just denna frekvensen (och troligtvis ingenting användbart under denna frekvensen heller) då den ligger lite lågt. Lägg på en subb och det börjar bli användbart där nede - lägg på flera och det blir ganska bra tryck på den frekvensen. I teorien.

Best case scenario så lyfter du även ännu lägre frekvenser och kan höra djupare bas än du gjort förut, worst case så får du bara mer på dom frekvenser där den redan är ganska bra, det beror helt på rummet, men du kommer oavsett att få jämnare bas med flera subbor så det är aldrig en nackdel och tror aldrig jag har hört någon som ångrat att han köpt flera. Jag menar jag fick stor skillnad med en extra subb. Mitt rum är lite dåligt för lågbas så jag jobbar inte stenhårt för att addera en till, men det skulle absolut kunna hända.

Redigerat av GriffDeLaGriff, 16 juni 2020 - 08:38.

Postad 16 juni 2020 - 11:32

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 013 inlägg
  • 0

Tackar  ^_^

Även taggad med Harman, Subwoofer, REW, Minidsp, mutiple subs

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2020 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.