Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Telenors IPTV Bitrate Info

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 juli 2020 - 23:06

_Ibanez_
  • _Ibanez_
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

Hej

Jag har sett ett antal trådar angående både här och på andra forum om bitrate/megabit per kanal på Telenors IPTV jämtemot parabol, och ingen verkar veta, så här kommer svaret.

 

SD kanaler har blygsamma 4,5 Mbit

HD kanaler 17 Mbit konstant.

 

Och DD5.1 på iaf Viasats film/sport kanaler och några andra HD kanaler, när jag hade det för typ 4 år sedan. Det var nog p.g.a att jag var på dom så ofta att dom faktist började att sända det på dom kanaler där det fanns, och detta var för att Viasats sportkanaler i HD inte sändes i DD5.1, och att dom nerkonverterade DD5.1 ljudspåret till stereo så att det inte gick att titta på det, bild/ljud var helt osynkade och det gick inte att korrigera med AVR. Dom fick inte den ljud strömmen av CD på den tiden så där var det bara 2.0, kan ju dock ha ändrats nu.

 

Detta är info från tekisk support.

 

Så tror faktist att dom har högre bitrate och bättre bildkvallitet än vad parabolkunderna får hos CD/Viasat i dagsläget, om inte satelliterna har uppgraderats till mer än max 20Mbit / kanal(eller var det per transponder?), Då var då bilden en väldigt stor skillnad på. HD kanalerna var markant mycket bättre bild på telenors (BBB:s) iptv på den tiden.

 



#2

Postad 24 juli 2020 - 07:26

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 817 inlägg
  • 0

HD kanaler via satellit ligger mellan 5-12 mbit/s 

 

Hur många kanaler tror du att Telenor plockar hem som okomprimerade SDI linor?

En inkommande SDI för HD ligger på ca 1,5 Gbit/s.

 

De flesta kanaler får de genom att hämta från andra leverantörer som redan har komprimerat kanalen

Och då hjälper det inte så mycket att sända ut den med 20 mbit/s  



#3

Postad 24 juli 2020 - 08:51

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

Det jag sett och jämfört så har parbolsändning HD kanalerna varit bäst kvalite, följt av kabelTV, sen fiberTV... 

IP TV  är inte riktigt där än... och det blir fördröjning i direktsändningar... inte kul att få mess om att det blev mål i en match innan har sett det själv, har faktiskt hänt när vi kollade hos farsan, fotbolls VM...  :o  :lol:

Hög fart på fiber är inte alltid bäst... TV sändning passar bäst på parabol eller kabel...  :ph34r:


Redigerat av Garrett, 24 juli 2020 - 08:52.


#4

Postad 24 juli 2020 - 09:14

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Det jag sett och jämfört så har parbolsändning HD kanalerna varit bäst kvalite, följt av kabelTV, sen fiberTV... 

IP TV  är inte riktigt där än... och det blir fördröjning i direktsändningar... inte kul att få mess om att det blev mål i en match innan har sett det själv, har faktiskt hänt när vi kollade hos farsan, fotbolls VM...  :o  :lol:

Hög fart på fiber är inte alltid bäst... TV sändning passar bäst på parabol eller kabel...  :ph34r:

Ända sedan digitalTVns ankomst, oavsett om det är via satellit, mark, kabel eller IPTV har det varit funnits fördröjningar av olika art.

På gamla goda tiden(?) med analoga(!) signaler kunde man stänga av TVns eländiga kommentatorer av sport och slå på radions istället. Okej IP-Tv verkar ha fördröjning upp till 10 sek, marksänt och satellit bara kring 5-6 sekunder (om jag minns rätt) jämfört med analog FM-radio.

 

var finns det mest möjlig bandbredd egentligen? Via satellit beror det på antal transpondrar och kapacitet där, kapacitet som kostar men där verkar de  vara villiga att betala för det.
Vi kabel beror det på hur skärmad, lång, kvalité på kabeln helt enkelt.

Via IP-tv svårt att säga då det finns kunder på ADSL, fiber, mobil osv.

Där borde det finnas möjlighet till hög bitrate/kvalité till enheter som klarar det om bara deras system klarar av att leverera det.

Som sagt ovan beror det givetvis på vad de har för signal in, om den redan är komprimerad exempelvis.



#5

Postad 24 juli 2020 - 17:49

_Ibanez_
  • _Ibanez_
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

HD kanaler via satellit ligger mellan 5-12 mbit/s 

 

Hur många kanaler tror du att Telenor plockar hem som okomprimerade SDI linor?

En inkommande SDI för HD ligger på ca 1,5 Gbit/s.

 

De flesta kanaler får de genom att hämta från andra leverantörer som redan har komprimerat kanalen

Och då hjälper det inte så mycket att sända ut den med 20 mbit/s  

Enligt vad han på teknisk support sa till mig så tar dom alla SDI:er dirtekt från huvudleveratören med 1.5 Gbit /s av respektive kanal och sedan komprimerar dom själva ner det på deras egen plattform till ovan nämda bitrates, så jag tror på detta fram till någon ger ett dokument bevis på hur telenor gör, som motbevisar supportens utsago. Och dom gör detta för att underlätta med felsökning, dom själva sitter på en extern telenor fiberlina som tydligne inte är kopplad direkt in i deras plattform, dom gör detta med just IPTV:n så dom får samma stream som slutkunderna får, ifall supporten kan se samma problem som kunden, om det skulle vara problem hos en kund.

 

Och bilden på HD kanalerna var bättre än på satellit när jag hade det, en synbar skillnad faktist. Men alla upplever ju olika, så jag förhåller mig inte alla skulle ha tyckt lika som jag. Och detta var ju ca 2014-2016.

Det kan ju vara annars nu. Men att dom själva komprimerar ner original SDI:n tror jag inte är förändrad, var då inte det sist jag frågade, för nåt år sedan.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.