Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

För ljusstark projektor för React? (Optoma HD39 och React 3.0)

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 augusti 2020 - 16:34

Twinsen
  • Twinsen
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0

Nu blev det dags att byta duk då motorn lade av på min gamla Grandview tab-tension, vanlig vit duk. 

Då jag har ett icke-optimalt rum (ljusa sidoväggar och ljusgrått tak) funderar jag på en Euroscreen React 3.0 den här gången, med Loke-kasetten.

Hade en gång en tanke på att mörka ner rummet med mörka tyger etc vid "fin"-tittning, men det blir för omständigt, så en högkontrast känns som vettig kompromiss.

Är dock lite orolig för att min Optoma HD39 kan bli för ljusstark för denna duk. Gissar att det blir mer shine ju ljusstarkare projjen är? Till viss mån vänjer man sig säkert om de andra fördelarna överväger, men alltför glittrigt kan bli irriterande. Någon som har erfarenhet av liknande kombo?

Förutsättningar:
Duk: 16:9, 113 tum

Projektor: Optoma HD39 Darbee. Takhängd, linsen strax ovanför dukens över kant. 3500 ANSI lumens enl. spec, dock kör jag den alltid i eco-läget.

Avstånd duk till lins: 4,90m

Tittavstånd: 4,5m

Rum: ca 5x7 meter, ljusa sidoväggar, ljusgrått tak, mörk bakvägg.

Redigerat av Twinsen, 07 augusti 2020 - 16:38.

Postad 07 augusti 2020 - 23:22

samsara
  • samsara
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Går bra att använda solglasögon om bilden är för ljus. Har en kompis som tycker att kontrasterna blir bättre om man har en ljus projektor, vit duk och solglasögon. 

Postad 20 augusti 2020 - 10:21

Twinsen
  • Twinsen
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0

Förutom solglasögon-tipset så verkar inte så många ha input på detta, så kanske är det ett icke-problem.

Duken är beställd och jag kan återkomma med intryck när den är uppe.

Postad 21 augusti 2020 - 07:17

Hays
  • Hays
  • Beroende

• 1 086 inlägg
  • 0

Nej. Varför skulle den bli för ljusstarkt du kan ju justera ljusflödet. En ReAct kommer lyfta bilden för dig. Om jag inte minns fel rekommenderar Euroscreen att man ska ha ett avstånd mellan duk och projektor på minst 1,8 gånger dukens bredd , vilket i ditt fall skulle bli minst 4,5 meter, så enligt deras egna specar ska du klara dig bra.

Postad 21 augusti 2020 - 18:26

Twinsen
  • Twinsen
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0

Låter bra! Ja, avståndet bör vara ok, men enligt projectorcentrals kalkylator är den för ljusstark för en duk med 1.0 gain på det avståndet. Visserligen hade jag en vit 1.0 duk innan också, men var lite orolig att shine-effekten blir för stor med en högkontrast. Kalkylatorn är förstås inte så mycket att räkna med när det kommer till ljus, det hänger ju på flera faktorer.

Enda sättet att justera ljusflödet på riktigt är väl Eco-läget (vilket jag tänkt köra ändå), men jag tror och hoppas också att det kommer vara tillräckligt. 

Ser fram emot att få hem den nu! Utan projektor i över två veckor, det känns :).

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2020 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.