Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony VPL-VW590 VW790

105 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony VPL-VW590ES (Projektorer) 0 0 (0) 74 990:-
Sony VPL-VW790ES (Projektorer) 0 0 (0) 139 990:-

Postad 20 oktober 2020 - 07:08

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

• 765 inlägg
  • 0

Min VW790 hänger nu i taket. Fick göra om hyllan lite då det var en rejäl best som skulle upp. Låter mer än min gamla VW95, men drar man ner lasern på de lägsta värden så är det marginellt högre, och den lyser fortfarande starkare än den gamle. Kanske bygger till lite ljudisolering runt projjen.

Strulade lite med 4K eftersom min HDMI-switch (HD621) inte klarar det. Men en ny kabel direkt från spelaren till projjens andra ingång löste det. Då fick jag strul med multifjärren (Pronto) eftersom originalfjärren inte har diskreta knappar för de olika HDMI-ingångarna. Men fick prova mig fram och lyckades hitta rätt koder till slut. En fjärr, en knapp för att starta upp allting för några olika läge är så klart ett krav, samma när man stänger av.

Härligt! Hoppas att du blir nöjd i mååååååånga härliga år! :)

Postad 20 oktober 2020 - 08:19

plundvik
  • plundvik
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0

Det som skiljer mellan 590 och 790 är ju ljuskällan, och hur modulationen i dimning av ljuskälla samverkar med fysik iris.
En stor skillnad mellan laser och UHP ligger i hur mycket ljus i färg man kan återge - här är en stor anledning till att kika på laser över UHP lampa.
Ljus i färg är möjligheten att återge färgdetaljer även i lågdager - detta skall INTE misstas för mer ”mättade” färger, utan helt enkelt vilken upplösning en given färgmättnad kan återge.
Det som gör bilden så mäktig på 790 är hur den klarar att återge ”speckles”, dvs små detaljer med sjukt högt ljusflöde, samtidigt som den inte påverkar svartnivån ”negativt” - man får en tredimensionellt förhållande mellan färger nära svart, detaljer med sjukt ljusfjång och bibehållen svärta , oavsett om ”speckles” vandrar in eller ut ur bilden... precis som det hanteras i de Grade Monitorer som jag jobbar med.
Jag trodde i min enfald att det inte skulle gå att uppnå den nivå på HDR i single head projektorer som jag nu ser att Sony gjort... vete f-n hur de fuskar till det - men har inte på de nu ca: 10tim som projjen rullat kunnat se något dåligt... t om reality creation funkar??!?!
Med vänlig hälsning,
/Pär

Har haft min Sony 790 nu i flera veckor och är supernöjd. Blir lite nyfiken på vilka inställningar du hade på projektorn när du upplevde att HDR fungerade så bra - tänker framför allt på kombon dynamic HDR contrastenhancer och HDR-contrast.
Med vänlig hälsning,
Pär L

Postad 20 oktober 2020 - 16:09

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 061 inlägg
  • 1
Hej,

Jag har inte gått igenom alla inställningar i detalj, då jag kommer att vara med och testa projektorn tillsammans med Thomas Ytterberg, och jag vill inte gå händelserna i förväg.

Jag upplever dock inga problem med ”pulsande” i bilden, och har satt de flesta dynamic lägena på on. Har haft ett par kunder som kikat, och inte heller de kunde se några issues med pulsande.

Efter recension är släppt, och efter utvärdering så delar jag gärna lite mer inställningar - har rätt intensivt med kalibreringar och installationer just nu, så hinner inte riktigt med projektorn och vill inte rekommendera settings jag inte undersökt 🤗

Med vänlig hälsning,

/Pär

Postad 20 oktober 2020 - 21:24

plundvik
  • plundvik
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Stort tack för infon Pär. Ser fram emot ytterligare tips och recension.
Med vänlig hälsning,
Pär L

Postad 22 oktober 2020 - 08:45

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

• 765 inlägg
  • 1

Stort tack för infon Pär. Ser fram emot ytterligare tips och recension.
Med vänlig hälsning,
Pär L

"Problemet" med alla lösningar för att hantera HDR för projektorer är att det är mer eller mindre kompromisser hela tiden. Föredelen med DTM är att det blir en "bra" bild på en projeltor och dess limiterade ljusstyrka. Men är det som regissören hade förväntat sig sluteresultatet att se ut? Kanske inte - eller troligtvis inte. Men DTM ger en homogen bild, som inte beräkningar på några parametrar utan läser materialet som så. Kanske bäst för projar? Vem vet?

Sony har valt en annan approach - deras försök är att återskapa det som regissören har tänkt sig? Bilden blir betydligt mörkare än med en DTM-lösning, men kanske ändå närmare regissörens tanke? Vem vet. Nackdelarna med Sony approach är att de försöker skapa kontrast som inte finns i panelerna med sin Dynamic Control. Möjligen att man kan tycka fördelarana överväger nackdelarna, men svårt att se att det blinkar till vid gainskifte är det inte, det är klart synbart speciellt i HDR - men så klart kan man vara någon som inte störs av det eller kan tänka bort det. En annan nackdel med Sony approach jämför med DTM är att HDR Enhancer och HDR contrast inte är en set and forget, utan beronde på material, så den är absolut inte lika mycket plug and play som JVCs (eller externa videoprocssorers) DTM

Jag säger inte att det ena är bättre än det andra. Verkligen. Jag sitter toknöjd med JVC N5 just nu även fast jag vet om att VW790 skulle öka kvalitet i SDR dramatiskt, men i sidled möjligen snett uppåt i HDR.

För min del får det mogna. Kan jag leva med att VW790 ger mig HDR som förvisso upplevs i min setup som "bättre" än JVCs lösning för halva priset och märkbart bättre i SDR? Ska jag i så fall komplettera med en extern DTM-lösning som kommer klanske ge en något bättre upplevelse än med N5 men fortfarande en stor kompromiss? Eller vänta in vad Sony kanske utvecklar till X1 eller t o m änta in nästa generation JVCs med laser.

Många frågor har jag fortfarande öppna  - men det är ju en del av det som gör detta skitkul :)

Redigerat av lirsa, 22 oktober 2020 - 09:14.

Postad 24 oktober 2020 - 08:27

Thunderbird
  • Thunderbird
  • Lärjunge

• 263 inlägg
  • 0
https://www.cepro.co...-is-value-king/

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2020 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.