Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

CA-modul istället för boxar

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 september 2020 - 11:59

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 4 681 inlägg
  • 0

Har måst säga nej till Canal Digital m.fl. då de inte har erbjudit CA-modul vilket jag finner gåtfullt då min Sony TV har mottagare för DVB-T2, DVB-C och DVB-S2.

Har idag Sappa som har en CA-modul som jag har i Sony TV:n och i Panasonic DMR-UBC86 en Ultra-HD inspelare. Har V Ultra-HD kanalen. V = Viasat men kanalerna heter V någonting idag. Panasonic DMR-UBC86 kan spela in från V Ultra-HD kanalen. Ni som inte har den kommer att märka när väl ni får den att fotbollsmatcher har mycket mindre kameraarbete då en kamera kan täcka nästan hela planen och man ser allting klart.

IP-TV saknar helt standard och där behöver man en box. Då Internet börjat överlastas då och då så är det inget jag vill ha. Försäljaren på Telia hade aldrig hört talas om överlastat Internet som inträffar vanligtvis vid sportsändningar på nätet och har alltså varit frånvarande under Coronapandemin.

Postad 23 september 2020 - 13:25

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1 677 inlägg
  • 0

jag har CD med CA-modul. Finns att köpa lite varstans.

Postad 23 september 2020 - 14:01

Legion
  • Legion
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
Jag har också haft Canal digital via CA-modul, inga konstigheter.

Postad 23 september 2020 - 15:12

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

• 768 inlägg
  • 0

Canal Digital har på sin hemsida: https://www.canaldig...ar/tv-modul-hd/

Kör med en sådan själv, funkar kanon.

Postad 23 september 2020 - 16:09

boombaaz
  • boombaaz
  • Forumräv

• 974 inlägg
  • 0

Har måst säga nej till Canal Digital m.fl. då de inte har erbjudit CA-modul vilket jag finner gåtfullt då min Sony TV har mottagare för DVB-T2, DVB-C och DVB-S2.

Har idag Sappa som har en CA-modul som jag har i Sony TV:n och i Panasonic DMR-UBC86 en Ultra-HD inspelare. Har V Ultra-HD kanalen. V = Viasat men kanalerna heter V någonting idag. Panasonic DMR-UBC86 kan spela in från V Ultra-HD kanalen. Ni som inte har den kommer att märka när väl ni får den att fotbollsmatcher har mycket mindre kameraarbete då en kamera kan täcka nästan hela planen och man ser allting klart.

IP-TV saknar helt standard och där behöver man en box. Då Internet börjat överlastas då och då så är det inget jag vill ha. Försäljaren på Telia hade aldrig hört talas om överlastat Internet som inträffar vanligtvis vid sportsändningar på nätet och har alltså varit frånvarande under Coronapandemin.

Du menar att du kan se V sport ultra via CA-modulen, dvs. via DVB-C?

Postad 23 september 2020 - 17:11

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1 648 inlägg
  • 0

t.

IPTV som finns hos Telia, Sappa, Viasat m.fl. har inget med internet att göra

Dessa distribueras som multicast i separata nät.

Så det som drabbar Youtube Netflix m.fl.  med kvalitets sänkning i våras berör inte IPTV, bara stremade tjänster

Postad 23 september 2020 - 18:27

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5 080 inlägg
  • 0
Aldrig varit med om överbelastad iptv, är det en grej som ens kan hända?

Använder man deras streaming appar och castar till sin tv, så kan det säkert sega pga belastat nät, men inte annars.

Postad 24 september 2020 - 14:33

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 209 inlägg
  • 0

Köp inte vilken CA-modul som helst. Givetvis fungerar alla Conaxmodulerna, men inte med alla program då en del program, bland annat sporten är pairad med CD egen CA-modul. 

Postad 24 september 2020 - 16:40

tralt
  • tralt
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Du menar att du kan se V sport ultra via CA-modulen, dvs. via DVB-C?

Bara DVB-S/DVB-S2. DVB-C är kabelstandarden. V Sport Ultra sänds bara över parabol än så länge.

Ja, nyare (ett par år gamla) pairing CA-moduler stöttar V Sport Ultra så länge TVn klarar det. Nyare 4k-tv BORDE klara den men YMMV.

IPTV som finns hos Telia, Sappa, Viasat m.fl. har inget med internet att göra

Dessa distribueras som multicast i separata nät.

Så det som drabbar Youtube Netflix m.fl.  med kvalitets sänkning i våras berör inte IPTV, bara stremade tjänster

De sänds allså inte över samma lina? Säg att du bor i ett hyreshus med gammal kopparledning och alla grannar börjar streama Netflix eller ngt och din vanliga maxhastighet på 15mbps dyker kraftigt, skulle man då fortfarande kunna få ok signal?

Postad 24 september 2020 - 16:51

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5 080 inlägg
  • 0
Låter mer som bredbands tv via adsl? Och inte iptv via fiber.

Ang bredbandstv så är redan xx mbit låst för tv streamen så borde bara vara ditt internet som segar vid belastning.

Dvs kan du få ut 15mbit totalt så tar en vanlig sd stream 8mbit t.ex och då har du 7mbit internet. Stänger du av tv:en så har du fortfarande bara 7mbit då dessa 8mbit är reserverade för tv hela tiden.
(Hittepå siffror ur minnet, men ni fattar)

Redigerat av SKIBBE, 24 september 2020 - 16:55.

Postad 24 september 2020 - 17:40

boombaaz
  • boombaaz
  • Forumräv

• 974 inlägg
  • 0

Bara DVB-S/DVB-S2. DVB-C är kabelstandarden. V Sport Ultra sänds bara över parabol än så länge.

Är du säker på det? Jag har också Sappa som kabelleverantör och har kanalen V Ultra HD i kanallistan men jag hade inte hört att de börjat sända ut där men att det var på gång och så som hmarkstrom uttryckte sig lät det som att han kunde spela in från den kanalen via CA-modulen.

Postad 24 september 2020 - 19:55

tralt
  • tralt
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Låter mer som bredbands tv via adsl? Och inte iptv via fiber.

Ang bredbandstv så är redan xx mbit låst för tv streamen så borde bara vara ditt internet som segar vid belastning.

Dvs kan du få ut 15mbit totalt så tar en vanlig sd stream 8mbit t.ex och då har du 7mbit internet. Stänger du av tv:en så har du fortfarande bara 7mbit då dessa 8mbit är reserverade för tv hela tiden.
(Hittepå siffror ur minnet, men ni fattar)

Jag har fiber, en snubbe har kass hyresvärd som inte vill uppgradera kablarna i huset. Inte ADSL, de har fiber till huset men koppar till lägenheterna. Han skulle kunna skaffa IPTV men har inte sett poängen med så dåligt nät de har, så detta kan vara vettig info om vi missförstått något.

Är du säker på det? Jag har också Sappa som kabelleverantör och har kanalen V Ultra HD i kanallistan men jag hade inte hört att de börjat sända ut där men att det var på gång och så som hmarkstrom uttryckte sig lät det som att han kunde spela in från den kanalen via CA-modulen.

...Nej? Det verkar inte stämma för svenska marknaden längre. Norska marknaden stämmer det för, de jag har bäst koll på sen innan och kompisar i kundservice för. Sappa säger att de har det över coax, inte fiber, så det kan vara det som är grejen. De verkar ta bort ADSL och kabeltv så snabbt de kan i Norge för att flytta över folk på fiber helt, kan inte tänka att nån skulle vilja skaffa bättre utbud för de få kabelkunderna som inte gått över ännu. Jag hittar ingen fiberleverantör som har V Sport Ultra i Sverige men är öppen för att kunna ha fel vid det här laget... Jag börjar misstänka att inte all info vi fick var helt komplett gällande fördelarna för konkurrenter även om inget ännu visat sig vara direkt falsk.

Redigerat av tralt, 24 september 2020 - 20:12.

Postad 25 september 2020 - 07:46

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 4 681 inlägg
  • 1

Jag har V Sport Ultra via Sappas kabel-TV, alltså DVB-C i Panasonic DMR-UBC86 som kan ta emot Ultra-HD TV. Så det fungerar inte bara via satellit.

Det är ju märkligt att vaken Canal DigitaL försäljaren inte erbjöd mig en CA- modul är alla påstår att den finns. Har även fått erbjudande från Viasat, ingen CA modul här heller och Telia som löser IP-TV till flera TV apparater med flera boxar.

Rent tekniskt borde IP-TV gå att konvertera till t.ex. DVB-C i en box.

Postad 25 september 2020 - 08:00

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1 677 inlägg
  • 0

Finns modul till viasat med. provade deras modul tidigare i år direkt i tv och alla kanaler inkl deras UHD kanal funkade.

Skickade iof tillbaka den då den inte funkade tillfredsställande i en box och jag helst vill använda den.

Att krångla till det för abbonenter och låsa in oss till "deras" milt talat skräpiga hårdvara verkar vara CD/Viasats melodi.

Postad 25 september 2020 - 11:11

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 151 inlägg
  • 0

Rent tekniskt borde IP-TV gå att konvertera till t.ex. DVB-C i en box.

Eller SAT>IP https://www.satip.info/

Redigerat av Leatherface, 25 september 2020 - 12:12.

Postad 25 september 2020 - 12:01

tralt
  • tralt
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Det är ju märkligt att vaken Canal DigitaL försäljaren inte erbjöd mig en CA- modul är alla påstår att den finns. Har även fått erbjudande från Viasat, ingen CA modul här heller och Telia som löser IP-TV till flera TV apparater med flera boxar.

Efterfrågar du en TV-lösning kommer du bli erbjuden dekoder. Efterfrågar du en TV-lösning utan box och du redan har en tv som stöttar DVB-S kan du bli erbjuden CI-modul. Efterfrågar du TV-lösning för UHD-TV och inspelning utan box kan de inte rekommendera CI-modul, det är allt för stor variation i TV-apparater och CI-moduler kring vad de kan ta emot och hur bra inspelningen funkar. När du ringer in för att inspelningen inte funkar vill de faktiskt kunna hjälpa dig istället för att bli utskällda för att de inte stöttar 3e-partsutrustning.

Med det sagt är troligheten att du kan ta in och spela in V Sport Ultra på en ny 4k-tv med inspelningsfunktion från LG, Samsung  eller andra större tillverkare nästan 100%.

Postad 25 september 2020 - 12:40

tralt
  • tralt
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Att krångla till det för abbonenter och låsa in oss till "deras" milt talat skräpiga hårdvara verkar vara CD/Viasats melodi.

Detta förutsätter dock att kunden inte köper den billigaste skiten de kan hitta. Problemet med att erbjuda CI-modul som standardlösning är att den kostar en tredjedel av vad en box kostar vilket är lockande för folk som håller hårt i plånboken, oavsett om det annars varit rätt lösning för dem.

Postad 26 september 2020 - 03:47

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 151 inlägg
  • 0

Detta förutsätter dock att kunden inte köper den billigaste skiten de kan hitta. Problemet med att erbjuda CI-modul som standardlösning är att den kostar en tredjedel av vad en box kostar vilket är lockande för folk som håller hårt i plånboken, oavsett om det annars varit rätt lösning för dem.

På vilket sätt skulle det vara ett problem?
Kan säga som så att för min del så lägger jag ner TV helt den dagen jag inte kan använda valfri box jag själv känner för.

Postad 26 september 2020 - 10:30

boombaaz
  • boombaaz
  • Forumräv

• 974 inlägg
  • 0

På vilket sätt skulle det vara ett problem?
Kan säga som så att för min del så lägger jag ner TV helt den dagen jag inte kan använda valfri box jag själv känner för.

Med tanke på att det finns mer än en krypteringsstandard så kan man inte använda vilken box som helst. Sappa använder t.ex. Cryptoguard vilket jag inte tror Comhem använder.

Postad 26 september 2020 - 13:57

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 151 inlägg
  • 0

Med tanke på att det finns mer än en krypteringsstandard så kan man inte använda vilken box som helst. Sappa använder t.ex. Cryptoguard vilket jag inte tror Comhem använder.

Ja det stämmer men CA moduler är gjorda för att fungera i olika boxar TV apparater.
Ser inte varför det skulle vara ett problem oavsett standard.
Sen att leverantörer väljer att gå längre än så och gör så det inte fungerar överallt är en annan diskussion.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2020 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.