Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

M3's Sony A8 recension bÄdar gott

23 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 04 december 2020 - 12:51

Samplehead
  • Samplehead
  • ForumrĂ€v

  • 577 inlĂ€gg
  • 0
M3 har slÀppt en recension av Sony A8 och ger den utmÀrkta betyg.
Vad tycker ni andra som fÄtt hem den?
Min levereras pÄ mÄndag.
https://m3.idg.se/2..../sony-bravia-a8

Redigerat av Samplehead, 04 december 2020 - 12:52.


#2

Postad 05 december 2020 - 08:31

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlĂ€gg
  • 0
Fick hem 55A85 i onsdags och Àr sÄ hÀr lÄngt mycket nöjd. BildmÀssigt finns inget att klaga pÄ och just rörelsehantering och uppskalning klarar den riktigt bra. Gillar ocksÄ Android som smart plattform och pÄ denna Sony Àr det en riktigt rapp och responsiv upplevelse. Kanon ocksÄ med bÄde chromecast och airplay! Jag har ett abb pÄ AppleTV+ och det finns i nulÀget ingen app för android, vilket dock innebÀr att jag kan skicka innehÄll frÄn min iphone till teven via airplay istÀllet. För övrig streaming anvÀnder jag appar pÄ androidplattformen.

Det enda negativa jag upplevt sÄ lÄngt Àr ett konstigt problem som gör att det inte gÄr att justera ljudet med fjÀrren till min Canal Digital satellitbox nÀr den Àr instÀlld pÄ att skicka ut Dolby Digital som ljudformat. PÄ alla kanaler som sÀnder med DD sÄ hÀnder inget med ljudnivÄn i tevens högtalare, men man ser ikonen för ljudnivÄ justeras upp eller ned i takt med att man trycker höj eller sÀnk pÄ fjÀrren till digitalboxen. Kanaler som inte sÀnder DD gÄr det att justera med fjÀrren till CD-boxen och det fungerar Àven att justera ljudnivÄn om man Àndrar digitalboxen till att bara skicka ljudet i stereo. Ingen jÀttegrej, men lite störigt! Eventuellt Àr det jag som gör nÄt tokigt eller missar nÄgon instÀllning i teven, men hittills har jag inte löst det iaf...

Redigerat av peppelito, 05 december 2020 - 08:32.


#3

Postad 05 december 2020 - 12:19

Samplehead
  • Samplehead
  • ForumrĂ€v

  • 577 inlĂ€gg
  • 0

Fick hem 55A85 i onsdags och Àr sÄ hÀr lÄngt mycket nöjd. BildmÀssigt finns inget att klaga pÄ och just rörelsehantering och uppskalning klarar den riktigt bra. Gillar ocksÄ Android som smart plattform och pÄ denna Sony Àr det en riktigt rapp och responsiv upplevelse. Kanon ocksÄ med bÄde chromecast och airplay! Jag har ett abb pÄ AppleTV+ och det finns i nulÀget ingen app för android, vilket dock innebÀr att jag kan skicka innehÄll frÄn min iphone till teven via airplay istÀllet. För övrig streaming anvÀnder jag appar pÄ androidplattformen.

Det enda negativa jag upplevt sÄ lÄngt Àr ett konstigt problem som gör att det inte gÄr att justera ljudet med fjÀrren till min Canal Digital satellitbox nÀr den Àr instÀlld pÄ att skicka ut Dolby Digital som ljudformat. PÄ alla kanaler som sÀnder med DD sÄ hÀnder inget med ljudnivÄn i tevens högtalare, men man ser ikonen för ljudnivÄ justeras upp eller ned i takt med att man trycker höj eller sÀnk pÄ fjÀrren till digitalboxen. Kanaler som inte sÀnder DD gÄr det att justera med fjÀrren till CD-boxen och det fungerar Àven att justera ljudnivÄn om man Àndrar digitalboxen till att bara skicka ljudet i stereo. Ingen jÀttegrej, men lite störigt! Eventuellt Àr det jag som gör nÄt tokigt eller missar nÄgon instÀllning i teven, men hittills har jag inte löst det iaf...


LÄter kanon. Min 65" kommer pÄ mÄndag. Jag som anvÀnder Kodi rÀtt mycket gillar ocksÄ Android OS. Nu slipper jag koppla in min mi box.

#4

Postad 07 december 2020 - 11:51

Samplehead
  • Samplehead
  • ForumrĂ€v

  • 577 inlĂ€gg
  • 0

Har precis fĂ„tt TV:n  nu och ser att den har MM tejp med texten "Detta Ă€r en kalibrerad TV" pĂ„klistrad och ett Calman papper. DĂ„ jag inte köpt till nĂ„gon kalibrering sĂ„ undrar jag om jag kan ha fĂ„tt ett returex. Hade ni andra ocksĂ„ sĂ„dan tejp?



#5

Postad 07 december 2020 - 12:39

Pr0wler
  • Pr0wler
  • LĂ€rjunge

  • 484 inlĂ€gg
  • 0

 

Har precis fĂ„tt TV:n  nu och ser att den har MM tejp med texten "Detta Ă€r en kalibrerad TV" pĂ„klistrad och ett Calman papper. DĂ„ jag inte köpt till nĂ„gon kalibrering sĂ„ undrar jag om jag kan ha fĂ„tt ett returex. Hade ni andra ocksĂ„ sĂ„dan tejp?

 

 

Ja jag hade ocksÄ en sÄdan. De fick kanske inte sÄlt sina kalibrerade sÄ de fick sÀlja dem som vanliga. Eller sÄ Àr de returnerade av nÄgon anledning. Hittade inget fel pÄ min dock.


NÄgon annan som kopplar sin till extern soundbar? Jag har en Sonos Beam. Men den vill inte skicka ljudet dit. Eller rÀtare sagt den tror nog den gör det för det blir tyst i TVn, men det lÄter inget i Beamen. Hade den kopplad till min gamla LG och dÀr funkade det.



#6

Postad 07 december 2020 - 20:42

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 447 inlĂ€gg
  • 0

Det enda negativa jag upplevt sÄ lÄngt Àr ett konstigt problem som gör att det inte gÄr att justera ljudet med fjÀrren till min Canal Digital satellitbox nÀr den Àr instÀlld pÄ att skicka ut Dolby Digital som ljudformat. PÄ alla kanaler som sÀnder med DD sÄ hÀnder inget med ljudnivÄn i tevens högtalare, men man ser ikonen för ljudnivÄ justeras upp eller ned i takt med att man trycker höj eller sÀnk pÄ fjÀrren till digitalboxen. Kanaler som inte sÀnder DD gÄr det att justera med fjÀrren till CD-boxen och det fungerar Àven att justera ljudnivÄn om man Àndrar digitalboxen till att bara skicka ljudet i stereo. Ingen jÀttegrej, men lite störigt! Eventuellt Àr det jag som gör nÄt tokigt eller missar nÄgon instÀllning i teven, men hittills har jag inte löst det iaf...


FjÀrrkontrollen till boxen justerar troligtvis ljudnivÄn internt i den, vilket inte fungerar med Dolby Digital eftersom det matas ut som en orörd bitström. För att Àndra nivÄ dÀr skulle boxen behöva koda av bitströmmen och sedan skicka ut ljudet som flerkanalig PCM, alternativt koda det tillbaka till Dolby Digital.

#7

Postad 07 december 2020 - 21:39

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlĂ€gg
  • 0

FjÀrrkontrollen till boxen justerar troligtvis ljudnivÄn internt i den, vilket inte fungerar med Dolby Digital eftersom det matas ut som en orörd bitström. För att Àndra nivÄ dÀr skulle boxen behöva koda av bitströmmen och sedan skicka ut ljudet som flerkanalig PCM, alternativt koda det tillbaka till Dolby Digital.

PÄ förra teven, en Pana ST50, funkade det utan problem. Nu Àr det dock ingen stor grej. Jag Àr pÄ vÀg att gÄ ifrÄn digitalboxen och köra med tevens inbyggda DVB-S2 mottagare istÀllet. Spelar aldrig in nÄgot lÀngre sÄ behovet av separat box Àr borta. NÄgon som tröttnat pÄ sin usla Canal Digital OnePlace box och som Àr sugen pÄ en vÀl fungerande och rapp ADB 500GB box droppar ett pm... :D

#8

Postad 07 december 2020 - 21:45

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 447 inlĂ€gg
  • 0

PÄ förra teven, en Pana ST50, funkade det utan problem. Nu Àr det dock ingen stor grej. Jag Àr pÄ vÀg att gÄ ifrÄn digitalboxen och köra med tevens inbyggda DVB-S2 mottagare istÀllet. Spelar aldrig in nÄgot lÀngre sÄ behovet av separat box Àr borta. NÄgon som tröttnat pÄ sin usla Canal Digital OnePlace box och som Àr sugen pÄ en vÀl fungerande och rapp ADB 500GB box droppar ett pm... :D

Jag tror att det beror pÄ att den inte flaggade stöd för AC-3 via HDMI och dÄ fick boxen att koda av ljudet och mata ut som stereo, medan A8 tar emot AC-3 som det Àr. :)



#9

Postad 07 december 2020 - 22:24

Turbo-Danne
  • Turbo-Danne
  • ForumrĂ€v

  • 716 inlĂ€gg
  • 0

PÄ förra teven, en Pana ST50, funkade det utan problem. Nu Àr det dock ingen stor grej. Jag Àr pÄ vÀg att gÄ ifrÄn digitalboxen och köra med tevens inbyggda DVB-S2 mottagare istÀllet. Spelar aldrig in nÄgot lÀngre sÄ behovet av separat box Àr borta. NÄgon som tröttnat pÄ sin usla Canal Digital OnePlace box och som Àr sugen pÄ en vÀl fungerande och rapp ADB 500GB box droppar ett pm... :D


Hade samma sak med OP boxen aatt ljudet gick att justera om det va stereo och inte DD. Kör nu inbyggda mottagaren i tv'n och det funkar klockrent. Den vÀxlar sjÀlv mellan stereo eller DD beronde pÄ vad som skickas ut och skillnaden i ljud Àr liten samt att man redan sitter med tv fjÀrr i handen och justerar volymen enkelt om det skulle behövas.

Dock köra jag med Q80T samt Q900T soundbar men allt lirar och borde funka minst likabra pÄ Sony'n

#10

Postad 09 december 2020 - 20:08

Samplehead
  • Samplehead
  • ForumrĂ€v

  • 577 inlĂ€gg
  • 0

Ja jag hade ocksÄ en sÄdan. De fick kanske inte sÄlt sina kalibrerade sÄ de fick sÀlja dem som vanliga. Eller sÄ Àr de returnerade av nÄgon anledning. Hittade inget fel pÄ min dock.


NÄgon annan som kopplar sin till extern soundbar? Jag har en Sonos Beam. Men den vill inte skicka ljudet dit. Eller rÀtare sagt den tror nog den gör det för det blir tyst i TVn, men det lÄter inget i Beamen. Hade den kopplad till min gamla LG och dÀr funkade det.

 

Hade ni skyddsplast pĂ„ skĂ€rmen pĂ„ era? Min var enbart inplastad pĂ„ baksidan.  



#11

Postad 11 december 2020 - 21:37

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlĂ€gg
  • 0

Hade ni skyddsplast pÄ skÀrmen pÄ era? Min var enbart inplastad pÄ baksidan.

Nej, ingen skyddsplast pÄ skÀrmen. En stor "pÄse" dragen över hela teven och lite skyddstejp lÀngst ned pÄ framsidan i hela tevens bredd samt pÄ ovansidan av elektronikboxen pÄ baksidan.

Kan Àven meddela att jag nu kör med tevens inbyggda DVB-S2 mottagare och CA modul frÄn Canal Digital. Funkar vÀldigt bra, men marginellt sÀmre bild pÄ SD-material samt lite segare kanalbyten jÀmfört med ADB-boxen. Det Àr dock vÀldigt marginellt och uppvÀgs av att slippa en extra box.

Redigerat av peppelito, 11 december 2020 - 21:40.


#12

Postad 12 december 2020 - 13:53

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

  • 1 145 inlĂ€gg
  • 0

Fick ocksĂ„ en kalibrerad 65A87:a, men det visste jag om redan i butiken nĂ€r jag köpte den. Ruggigt bra bild. 



#13

Postad 12 december 2020 - 15:54

Samplehead
  • Samplehead
  • ForumrĂ€v

  • 577 inlĂ€gg
  • 0

Fick ocksĂ„ en kalibrerad 65A87:a, men det visste jag om redan i butiken nĂ€r jag köpte den. Ruggigt bra bild. 

 

För ca 4 Ă„r sedan sĂ„ köpte jag en LG B6 OLED, men dĂ„ jag tyckte att bilden var sĂ€mre Ă€n pĂ„ min dĂ„varande Sony LED, sĂ„ Ă„kte den tillbaka. Det berodde troligtvis pĂ„ att den inte skalade upp lĂ„gupplöst material (720p och 1080p) speciellt bra, men efter det sĂ„ har jag hĂ„llit mig borta frĂ„n OLED.

 

Med Sonyn tycker jag till och med att SVT kanalerna pĂ„ min gamla Telenor TV box Ă€r helt ok att titta pĂ„ och 4K material ser sanslöst bra ut.

Har Ă€ven en Sony XF900 som jag har varit mycket nöjd med Ă€n sĂ„ lĂ€nge, men den kan inte mĂ€ta sig mot A87:an. Den har nu blivit förpassad till sovrummet 😊



#14

Postad 12 december 2020 - 19:26

xxxx
  • xxxx
  • AnvĂ€ndare

  • 218 inlĂ€gg
  • 0

Den har nu blivit förpassad till sovrummet

 

 

UrsĂ€kta men alla dessa inlĂ€gg om att man förpassar sin Ă€ldre TV till SOVrummet lĂ„ter inte klokt. 

 

Hela tanken med sov-rummet Àr ju att man SOVER dÀr.

 

Eller menar man att efter man tittat klart TV i vardagsrummet, sÄ fortsÀtter man titta pÄ TV i sovrummet ?

 

Det lĂ„ter ohĂ€lsosamt. Sovrummet bör vara mörkt sĂ„ man sover (ut) bĂ€ttre. 

 

Förslag, förpassa din Àldre TV till köket istÀllet, dÀr kan du se pÄ nyheterna till maten kokat klart, t ex.


Redigerat av xxxx, 12 december 2020 - 19:27.


#15

Postad 12 december 2020 - 19:45

aeqvist87
  • aeqvist87
  • ForumrĂ€v

  • 591 inlĂ€gg
  • 1

UrsĂ€kta men alla dessa inlĂ€gg om att man förpassar sin Ă€ldre TV till SOVrummet lĂ„ter inte klokt. 

 

Hela tanken med sov-rummet Àr ju att man SOVER dÀr.

 

Eller menar man att efter man tittat klart TV i vardagsrummet, sÄ fortsÀtter man titta pÄ TV i sovrummet ?

 

Det lĂ„ter ohĂ€lsosamt. Sovrummet bör vara mörkt sĂ„ man sover (ut) bĂ€ttre. 

 

Förslag, förpassa din Àldre TV till köket istÀllet, dÀr kan du se pÄ nyheterna till maten kokat klart, t ex.

 

Men hela tanken med köket Ă€r vĂ€l att man LAGAR MAT och ÄTER dĂ€r? TĂ€nk om saker kokar över nĂ€r man tittar pĂ„ en spĂ€nnande biljakt?!



#16

Postad 12 december 2020 - 20:06

Samplehead
  • Samplehead
  • ForumrĂ€v

  • 577 inlĂ€gg
  • 0

PÄ helgen finns det ju ingenting bÀttre Àn frukost pÄ sÀngen och ett par avsnitt av sin favoritserie.

Kan tÀnka mig att det Àr svÄrare om man har smÄungar som man behöver hÄlla koll pÄ, men min son har redan flyttat ut, sÄ jag har inte det problemet.



#17

Postad 12 december 2020 - 20:18

aperitif
  • aperitif
  • LĂ€rjunge

  • 308 inlĂ€gg
  • 0

Men hela tanken med köket Ă€r vĂ€l att man LAGAR MAT och ÄTER dĂ€r? TĂ€nk om saker kokar över nĂ€r man tittar pĂ„ en spĂ€nnande biljakt?!

+1

#18

Postad 12 december 2020 - 21:01

xxxx
  • xxxx
  • AnvĂ€ndare

  • 218 inlĂ€gg
  • 0

Men hela tanken med köket Ă€r vĂ€l att man LAGAR MAT och ÄTER dĂ€r? TĂ€nk om saker kokar över nĂ€r man tittar pĂ„ en spĂ€nnande biljakt?!

 

 

Smaken Àr som baken...

 

Brukar laga mat och lyssna-notera nyheter och annat som har med diskussion att göra, samtidigt som jag lagar mat, sĂ„ gĂ„r det fortare och roligare, utan problem hittills. Dock inga action filmer, för det hĂ€nder i vardagsrummet. 

 

Har lĂ€st pĂ„ lite kring sömn, som Ă€r vĂ€ldigt viktig del i hĂ€lsan. Sovrummet bör bestĂ„ bara av en sĂ€ng, och man ligger i sĂ€ngen bara för att sova, inget annat. Kan man ej somna, lĂ€mnar man sĂ€ngen och sovrummet, och Ă„tervĂ€nder endast dĂ„ man Ă€r redo att sova. I annat fall fĂ„r man bestĂ„ende rubbningar som Ă€r svĂ„ra att Ă„terstĂ€lla, speciellt med Ă„lder. BlĂ„-ljus som TV strĂ„lar ut pĂ„ kvĂ€llen Ă€r inte heller nĂ„t bra.

 

Just saying... 

 

Skriver hÀr och nu, eftersom har undrat över Äterkommande "sovrum'TV" inlÀgg under flera Är.



#19

Postad 12 december 2020 - 21:25

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlĂ€gg
  • 0
Bara för att man har en tv i sovrummet betyder det inte att den alltid stĂ„r pĂ„. Haft under mĂ„nga Ă„r och slötittar ibland. Sover förövrigt mycket bra😏

Redigerat av mcmike, 12 december 2020 - 21:26.


#20

Postad 12 december 2020 - 22:01

aeqvist87
  • aeqvist87
  • ForumrĂ€v

  • 591 inlĂ€gg
  • 0

Smaken Àr som baken...

Brukar laga mat och lyssna-notera nyheter och annat som har med diskussion att göra, samtidigt som jag lagar mat, sÄ gÄr det fortare och roligare, utan problem hittills. Dock inga action filmer, för det hÀnder i vardagsrummet.

Har lÀst pÄ lite kring sömn, som Àr vÀldigt viktig del i hÀlsan. Sovrummet bör bestÄ bara av en sÀng, och man ligger i sÀngen bara för att sova, inget annat. Kan man ej somna, lÀmnar man sÀngen och sovrummet, och ÄtervÀnder endast dÄ man Àr redo att sova. I annat fall fÄr man bestÄende rubbningar som Àr svÄra att ÄterstÀlla, speciellt med Älder. BlÄ-ljus som TV strÄlar ut pÄ kvÀllen Àr inte heller nÄt bra.

Just saying...

Skriver hÀr och nu, eftersom har undrat över Äterkommande "sovrum'TV" inlÀgg under flera Är.


Vi brukar slÄ pÄ den pÄ morgonen pÄ helgen med typ Nyhetsmorgon eller skidor som vi bÄda gillar. Trevligt att vakna till.

#21

Postad 13 december 2020 - 09:36

Samplehead
  • Samplehead
  • ForumrĂ€v

  • 577 inlĂ€gg
  • 0
NÄgon som utnyttjat erbjudandet om ett Ärs gratis PlayStation plus nÀr ni köpte tv:n? Jag registrerade mig förra veckan men inte hört nÄgot tillbaka Àn. Jag har inga planer pÄ en PS5 just nu, men jag gissar att det Àr en kod man löser in och dessa brukar vÀl vara giltiga rÀtt lÀnge?
https://www.sonyse.b...campaign=sonytv

#22

Postad 13 december 2020 - 13:26

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlĂ€gg
  • 0

NÄgon som utnyttjat erbjudandet om ett Ärs gratis PlayStation plus nÀr ni köpte tv:n? Jag registrerade mig förra veckan men inte hört nÄgot tillbaka Àn. Jag har inga planer pÄ en PS5 just nu, men jag gissar att det Àr en kod man löser in och dessa brukar vÀl vara giltiga rÀtt lÀnge?
https://www.sonyse.b...campaign=sonytv

Jag registrerade mig för ca 10 dagar sedan, men har inte fÄtt nÄgon kod Ànnu. Lite surt eftersom jag igÄr fick mail om att 620kr dragits frÄn mitt kort för 12 mÄnaders abonnemang. Men nÀr jag vÀl fÄr min kod sÄ vet jag att jag inte behöver betala igen förrÀn om 2 Är...

#23

Postad 13 december 2020 - 16:40

Yugoboy
  • Yugoboy
  • Amatör

  • 73 inlĂ€gg
  • 0

Tror det dröjer lite med att fÄ koden. Man har vÀl öppet köp pÄ tv i 14-30 dagar om inte mer. De vÀntar ut den tiden, annars kan man ju köpa tv, skriva in uppgifterna frÄn kvittot och sedan ÄterlÀmna tv.



#24

Postad 13 december 2020 - 16:45

Samplehead
  • Samplehead
  • ForumrĂ€v

  • 577 inlĂ€gg
  • 0

Tror det dröjer lite med att fÄ koden. Man har vÀl öppet köp pÄ tv i 14-30 dagar om inte mer. De vÀntar ut den tiden, annars kan man ju köpa tv, skriva in uppgifterna frÄn kvittot och sedan ÄterlÀmna tv.

 

Ja, det Àr troligtvis precis sÄ. FÄr hoppas att man inte behöver aktivera koden pÄ en gÄng. Siter pÄ en XsX och 3 Ärs gamepass just nu och tÀnkte dÀrför vÀnta lite med köp av PS5.





0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.