Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Marantz SR5008 - för svag? (Canton Karat 30, 40)

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 april 2021 - 09:14

Gizmo_8
  • Gizmo_8
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Hej!

 

Jag har just skaffat en ny ljudanläggning bestående av Canton Karat 40 frontar och Karat 30 som bakhögtalare. Hittat en Canton Ergo 502 från Tyskland som jag hoppas ska spela någorlunda bra tillsammans med resten. 
 

Nu till problemet: jag hade rätt tight budget så receivern fick bli en några år gammal Marantz SR5008. Hade hört att Marantz och Canton skulle spela bra ihop och den såg snygg och fin ut så fick bli en sån. Gav 2000 kr för den, nypris var 8000. 

Å allt spelar å låter ju bra och så.. jävligt imponerad av ljudet faktiskt! Men, jag är rädd att marantzen inte riktigt orkar driva mina högtalare som de ska och inte gör dem rättvisa! 
Använder den både i surround och stereo.

 

Vill man dra på och spela lite måste man dra upp volymreglaget till 70 - 80 för att det ska låta lite (100 är Max).. ska det vara så? Högtalarna ska vara relativt lättdrivna enligt samlaren jag köpte dem av och receivern är ju speccad på 100 w per kanal så jag är lite förvånad.

 

Eller är det så att vad man har volymreglaget på inte säger så mkt om hur väl stärkaren orkar driva högtalarna? Eller bör jag kanske spara ihop till en ny receiver, alt se mig om efter något gammalt prisvärt slutsteg från rotel eller så för att få mer power till iaf frontarna?



#2

Postad 08 april 2021 - 16:55

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

Får jag föreslå att du väljer lämplig musik (inte film, utan 2-kanals musik) och sedan slår på "Pure Direct", som på min SR7008 då får en röd ring runt den knappen (lär säkert skilja sig åt mellan din och min, då modellerna inte direkt ser lika ut osv). För mig vart det en noterbar förbättring och ett helt annat driv. Jag var på God väg att skaffa rejält slutsteg, men med pure direct så behövs det helt klart inte.



#3

Postad 11 april 2021 - 07:34

Gizmo_8
  • Gizmo_8
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Får jag föreslå att du väljer lämplig musik (inte film, utan 2-kanals musik) och sedan slår på "Pure Direct", som på min SR7008 då får en röd ring runt den knappen (lär säkert skilja sig åt mellan din och min, då modellerna inte direkt ser lika ut osv). För mig vart det en noterbar förbättring och ett helt annat driv. Jag var på God väg att skaffa rejält slutsteg, men med pure direct så behövs det helt klart inte.

Visade sig att en del av problemet var att jag körde Spotify från mobilen via 3,5 mm till RCA, nu kör jag genom nätverket ist och volymen blev rätt mkt bättre.
Pure direct gör volymen lägre för mig, konstigt nog! Ganska mkt också. 
Vet att det ”det rätta” för att lyssna på musik är stereo men jag tycker att det låter bäst när jag spelar med alla fyra högtalare faktiskt.

Så har nog kvar den här ett tag iaf men om det dyker upp en SR7008 till lämpligt pris slår jag nog till! Säg till om du ska byta upp dig nån gång! ;)



#4

Postad 11 april 2021 - 17:35

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

Att volymen upplevs (!) som lägre är nog helt i sin natur. Det finns väl många variabler som påverkar just volymen, dels själva källan men även då hur den (signalen då) går igenom själva förstärkaren. Nu har jag inte detaljstuderat min SR7008 direkt, men rent teoretiskt så kommer den HELT klart att inte förstärka signalen en extra gång med Pure Direct, och det bör var 6dB skillnad bara där. Så ja - det är helt i sin natur. Kom ihåg, volymkontrollen är INTE en konstant - utan den påverkar relativt vad som kommer in. Det går aldrig att säga att Spottan via nätverk eller via säg blåtand skulle få samma signalnivå - det är för olika signaler (vilket du också konstaterat, indirekt).

 

Således, direkt läget kommer- positivt - påverka själva bearbetningen av signalen.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.