Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ett par nybörjar frågor om REW+UMIK-1

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 augusti 2021 - 18:44

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

• 560 inlägg
  • 0

Hej,

Har införskaffat mig en UMIK-1 USB och tänkte så smått försöka mig på att lära mig REW. Just nu tänkte jag dock bara börja med att nivå matcha högtalare samt min två SVS subbar.

När jag tittar på ett par guider, så verkar det som de flesta använder både mikrofon och en separat  SBL mätare. Behövs SPL mätaren även fast man har en UMIK? 

Ska jag använda förstärkarens brus när jag mäter eller den brus generator som fins i REW?

Redigerat av Samplehead, 04 augusti 2021 - 18:47.

Postad 04 augusti 2021 - 19:38

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 4 331 inlägg
  • 0

Jag använder bruset i REW (för att det ska gå igenom den vanliga signalvägen som om det kommer från en extern källa just som en BD-spleare etc), och det behövs ingen egen DB-mätare då du kan starta både brus och DB-mätning sammtidigt (efter varandra) i REW.

Det är dock viktigt att du satt upp allting korrekt med riktiga nivåer och att du verkligen mätter med UMIK och inte innbyggda micen i pcn etc. Baserat på vilket OS du har t.ex i Win10 ska Micen stå på 9.9DB.

Redigerat av Demon Slayer, 04 augusti 2021 - 19:40.

Postad 04 augusti 2021 - 20:13

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Veteran

• 2 486 inlägg
  • 0

När du drar igång allt första gången så brukar alla nivåer bli korrekta.
Ska du matcha två eller fler högtalare då är dB helt oväsentligt, och eftersom Umik är en Usb mick så behövs ingen kalibrering.

Och REW tar över kontrollen av micken så egentligen så ska windows inställningen kvitta.

Men även jag sätter den som Demon Just in case.

När du säger nivåmatcha då ska du inte korrigera någon frekvensgång utan bara justera dB?

Då fungerar brus ok men jag hade absolut kört fullt svep iaf, du får även reda på 7000 andra grejer.

För att svepa sub (LFE) separat så behöver du även Asio4all - det kan dock vara knepigt att hitta rätt inställning ibland.

Redigerat av johan b-lund, 04 augusti 2021 - 20:15.

Postad 05 augusti 2021 - 05:44

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

• 560 inlägg
  • 0

Tack så mycket för svaren. Blir att dra igång lite mätningar i helgen.

Postad 05 augusti 2021 - 07:36

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Veteran

• 2 486 inlägg
  • 0

Tack så mycket för svaren. Blir att dra igång lite mätningar i helgen.

Hojta om du behöver tips eller trix.
Minidsp har en heldel bra guider.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2021 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.