Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

När är det värt att växla från tv

54 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 augusti 2021 - 22:20

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 115 inlägg
  • 0

Jag har svårt att förstå hur du tycker att bildstorleken (FOV) inte har med biografkänslan att göra utan det är för mig tidigare okända parametrar som är viktigare för dig än just FOV och andra mätbara bildegenskaper.

OK, nu presenterar du ett subjektivt förklarande argument för varför en TV inte kan ge dig biografkänsla. Kan du utveckla varför detta är en viktig del i din biografkänsla? Är det bara vetskapen att det är samma teknik som på en biograf eller är det något annat som spelar in? Jag är uppriktigt intresserad av hur du tänker då jag själv aldrig har funderat på detta tidigare.

Bildstorleken spelar såklart roll. Jag har 130 tum på ca 4 meter avstånd.

Nej, det är inte ett subjektiv förklaring. Det är en objektiv förklaring att biograf har i 100+ år varit en projektor på en duk. Det är inte en subjektiv förklaring att Hells angels är en motorcykelklubb och inte lika gärna en Tesla klubb.

För mig så är det just det som jag är ute efter rent objektivt. Sen kan jag även subjektivt anse en projekterad bild på en duk ger en mer tilltalande bild som jag gillar.

Men hade man kunnat smälla upp en lika stor tv som den bildyta projektorn kan ge så hade det nog vart minimal skillnad i "biokändla" Kanske är projektorsurret man vill åt då. Det gamla trevliga inte fläktsurr :P

Inte för mig iaf. Det är en ganska stor skillnad. Och min projektor är i ett annat rum, är inte intresserad av fläktsurr.

Postad 16 augusti 2021 - 10:16

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1 201 inlägg
  • 0

Sitter själv nu med en 75” och nu när jag lagt krut på ljudet så får jag känslan att inte bilden hänger med

Osäker dock om det blir en 85” eller 120-130” 2:35duk med proj

85” på BF är kanske 35-40tkr
JVC Proj + duk 80tkr minst dvs det dubbla.

Ja det låter dyrt, men man får kika på pris per tum också då. Speciellt om man tittar på bildstorlek i cinemascopeformatet. Nu går det också att hitta betydligt billigare kombo som ger bra bild ska sägas.

Men en 130" 2.35 duk är 305cm bred och 130cm hög, det ger en bildyta på 4m2. En tv på 85" får bara ut 74" i cinemascope, alltså 2.35:1 bild. Resten är svarta kanter. En sådan bild är 1,5m2 stor, 188cm gånger 80cm. Så du får 2,66ggr större bild för bara 2ggr pengarna..

I 16:9 format blir skillnaden bara 1,33ggr. Duken får 104" bild och tv´n är ju 85".

Gillar man mest att se film och inte bryr sig att serier m.m. är mindre än duken, så alla tiders. Alltid får man göra avkall på något. Den delen av duken som inte används på sidorna blir dock väldigt mörk om rummet är mörkt, då projektorn inte belyser den delen med "släckta" paneler. Det har aldrig stört mig iaf.

Köper du en epson 9400 och en duk så har du samma pengar som din tv skulle kosta. Då kan du baka in kalibrering, ljudförbättringar och en annat smått å gott och endå ligga mycket billigare per tum.

Postad 16 augusti 2021 - 10:28

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

• 9 040 inlägg
  • 0

De bredare formaten är ju även dyrare på monitorsidan. Finns knappt längre i större format annat än gamla philips?  38" är väl vad medelsvensson kan lyckas få tag på. Sen finns ju 32:9 men då blir det ju svarta kanter åt andra hållet och enbart rejält kurvade paneler. Så just det där är det starkaste argumentet som finns för projektor kan jag tycka :)

Postad 16 augusti 2021 - 12:51

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 038 inlägg
  • 0
När det gäller TV, så är jag brutalt kräsen, när det gäller svärtan, kontrasten och betraktningsvinkeln, vilket gjorde att jag gick över till Oled för 6 år sen.

Men jag är inte lika kräsen när det gäller projektor, underligt nog. Men det är ju för att man vet att en projje inte kan visa totalt svart, som en Oled, men storleken och inlevelsen gör att jag kan leva med svärta som lutar åt mörkgrått, istället för svart, osv.

Big screen i VR tycker jag ser ut som skräp, då det är för vek upplösning, och jobbigt att sitta med ett headset under en hel film.

Postad 16 augusti 2021 - 14:27

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 622 inlägg
  • 0
Jag skull inte kunna leva med svärta som går att det gråa hållet, då skulle jag här hemma fundera ett varv till på en annan "teknik"😊

Sitter själv nu med en 75” och nu när jag lagt krut på ljudet så får jag känslan att inte bilden hänger med

Har full förståelse, här hängde inte ljudet med ett tag

Redigerat av mcmike, 16 augusti 2021 - 14:41.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Köpt mig en Displate tavla.
    nimman
    2021-11-27 16:23:59
  • SUPERSMART MED AVLASTNINGSBORD...
    madeby666
    2021-11-26 17:03:12
  • WOW VILKEN SKILLNAD I KOMFORT :)
    madeby666
    2021-11-26 17:01:27
  • VARFÖR INTE!!??... UPPGRADERING GÄLLANDE BIOSOFFORNA...
    madeby666
    2021-11-26 16:59:36
  • Akkelis vänster
    andyswed
    2021-11-26 09:55:10
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Prisjakt © 2000 - 2021 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.